Kā vecāki var palīdzēt attīstīt pusaudža talantu
Lielāka individuālā brīvība un māka koncentrēties sniedz pusaudžiem iespēju sparīgāk nodarboties ar saviem vaļaspriekiem, interesēm un ārpusklases nodarbībām.
Daži pusaudži pilnveido bērnībā radušās intereses, taču daudzi
pievēršas jauniem vaļaspriekiem un nodarbībām. Lai ko pusaudži
izvēlas, viņi iegūst pamatīgu izpratni par pašvērtību un var
izmantot savu zināšanu bāzi, nodarbojoties ar attiecīgo
vaļasprieku.
Vecākiem var rasties maldīgs iespaids, ka pusaudžiem vairs nav
vajadzīgs viņu atbalsts un uzmundrinājumi, līdzko viņi pievēršas
jaunam vaļaspriekam. Taču patiesībā vecāku atbalsts vēl joprojām ir
nepieciešams un svarīgs. Pat ja izskatās, ka pusaudzim ir
kauns kopā ar jums iet pa ielu, jūs esat vissvarīgākais pieaugušais
cilvēks viņa dzīvē. Kaut arī pusaudzis to skaidri nepasaka, viņš
vēl aizvien grib, lai jūs viņu atbalstāt.
Vaļaspriekam nevajadzētu kļūt par piespiedu darbu, bet gan jāpapildina bērna dzīve.
Jūsu atbalsts var izpausties vienkārši kā pusaudža vešana uz un
no nodarbībām, bez kontroles, koncertu apmeklējumiem un skaļiem
aplausiem vai tādiem teicieniem kā: «Esmu ļoti lepna par to,
kā mēģināji pārvarēt to grūto vietu, tas tiešām atmaksājās – tev
labi sanāk!»
Atbalstu varat paust, pārliecinot bērnu par viņa talantu, kad viņu
pārņem bailes, pirmo reizi ieejot mākslas studijā. Nepārcentieties,
lai viss nepārvēršas par piespiedu pasākumu. Tas var aizvainot
pusaudzi un viest viņā nepatiku pret konkrēto vaļasprieku uz visu
atlikušo dzīvi. Jums jāpārrunā savas cerības un ieguldījums, kā arī
tas, cik lielā mērā pusaudzis iesaistīsies konkrētajās nodarbībās.
Taču tām nevajadzētu kļūt par piespiedu darbu, bet gan
jāpapildina bērna dzīve. Ja konkrētajā situācijā nevar iegūt visu,
kas tika gaidīts, gan vecākiem, gan pusaudžiem nav jābaidās to
mainīt.
No grāmatas: Kā izaudzināt lielisku pusaudzi
no 13-19 gadiem, rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R:
Valters un Rapa, 2007.