Kā notiks attālinātā mācīšanās, ja skolās pēc brīvlaika ieviesīs karantīnu
Ja valdība šodien, 12. martā, krīzes sēdē lems, ka viens COVID – 19 ierobežošanas mēriem ir skolu slēgšana, kā tas notiek jau vairākās Eiropas valstīs, tad no 23. marta līdz 6. aprīlim Latvijas skolas pāries uz apmācību attālināti.
Vai Latvijas skolas, skolotāji, skolēni un vecāki tam ir gatavi? Kā tas varētu notikt pavisam praktiski? Par to LR -1 raidījumā “Ģimenes studija” runāja VISC vadītājs Guntars Catlaks, Uzdevumi.lv direktors Egdars Škutāns, Rīgas 64. vidusskolas direktors Ernests Sviklis un Mykoob.lv vadītājs Ģirts Ļaudaks.
VISC vadītājs Guntars Catlaks pastāstīja, ka šobrīd tiek apzinātas
visas Latvijas skolas, lai saprastu, vai tās tehniski ir gatavas
attālinātās mācīšanās procesam. Pilna informācija varētu būt
pieejama līdz šīs nedēļas beigām. Tāpat notiek sarunas ar digitālo
platformu turētājiem, kas iesaistīties attālinātās mācīšanās
nodrošināšanā.
Catlaks arī uzsvēra: "Attālinātā mācīšanās nav tas pats kas
tālmācība. Attālinātajā mācību procesā svarīgākais, lai skolai ir
saziņa ar vecākiem, ir iespējams dot skolēniem uzdevumus un saņemt
atgriezenisko saiti."
Skaidrs, ka ne visiem skolēniem mājās ir viss nepieciešamais
aprīkojums, lai varētu mācīties tiešsaistes režīmā. Tas arī netiek
plānots. Rīgas 64. vidusskolas direktors Ernests
Sviklis kā vienu no iespējām mācīties min arī mācību grāmatas un
uzdevumu burtnīcas. “Bērns atver e-klasi, izlasa, kas ir uzdots, un
to pa dienu izpilda. Vakarā skolēns nosūta paveikto darbu
skolotājam, kas to izvērtē un dot atgriezenisko saiti par dienā
paveikto. Jāsaprot, ka tas būs nopietns slogs skolotājam, lai
izvērtētu atgriezenisko saiti. Jo nav problēma uzdot, ko mācīties,
bet gan to, kā to ātri un kvalitatīvi izvērtēt to, ko skolēns ir
apguvis.”
Atsevišķos priekšmetos varētu būt videokonferences un
konsultācijas, noteikti būtu jāizmanto Uzdevumi.lv saturs, kas ir
lielākajai daļai skolotāju un skolēnu pazīstama un jau ilgāku laiku
izmantota digitālā vide. Ir jautājums par mājsaimniecību
iespējām. Rīgā problēma ir mazāka, bet reģionos bērni varētu
nevarēt noskatīties noteiktā laikā videokonferenci.
Kā iespēju izskata arī iepriekš sagatavotu videokonferenču ierakstu
pieejamību Youtube kanālā vai citā vietnē, kur tās var noskatīties
tad, kad tas ir ērti skolēnam un viņa ģimenei. Ir saprotams, ka ne
visās ģimenēs katram ir sava ierīce, kuru izmantot, skatoties
tiešsaistes nodarbības.
Jautājumi un neskaidrības gan varētu būt ar uzdotā izpildes
kvalitāti sākuma procesā, kamēr visi apgūst jauno mācīšanās
metodi. Attālinātā mācīšanās 2 – 4 nedēļas ir krīzes
variants, kad varētu arī iztikt bez ļoti nopietnas apgūtā
vērtēšanas, uzsver Catlaks.
Milzīga atbildība par apgūstamo vielu būs ne tikai skolotājiem, bet
arī pašiem skolēniem, kas, iespējams, varētu iedomāties, ka tās ir
papildus divas nedēļas, kad var nemācīties. Tāpēc šis ir tas
brīdis, kad skolēniem jau būs jāsāk apgūt to, ko plāno jaunā
kompetenču izglītība, proti, tā ir lielāka atbildība par apgūstamo
vielu, ka arī vairāk būs jāiesaistās vecākiem, kuriem būs jāpaseko
līdzi, kā skolēniem pilna uzdoto.
Mycube vadītājs Ģirts Ļaudaks: “Digitālie rīki attālinātam mācību
procesam tirgū ir jau daudzus gadus. Nav skolu, kurās neizmanto
nekādus digitālos rīkus, tātad skolas šim kaut kādā mērā ir
gatavas. Ja kāda skola vēl to neizmanto, tad šis ir pēdējais
brīdis, kad pieslēgties.”
Kas būs ar mazajiem pirmklasniekiem, kas vēl neprot paši
vadīt mācīšanās procesu
64. vidusskolas direktors Ernests Sviklis piekrīt, ka liela daļa
sākumskolnieku neprot labi orientēties klaviatūrā un datorā, bet
runa nav tikai par digitāliem mācību līdzekļiem. Mācīties var arī
bez dator a izmantošanas - mamma no rīta pasaka, kas ir jādara vai
atstāj šķirkļus grāmatā, un bērns varētu pa dienu mācīties.
Jautājums gan ir, vai bērns viens pats mājās visu dienu patiešām
mācīsies?
Catlaks pieļauj, ka gadījumā, ja tiešām tiks pārtrauktas klātienes
mācības, valdībai būs jādomā, kā panākt, ka vismaz viens no
vecākiem arī var strādāt attālināti.