Veidi, kā aicināt bērnu iemīlēt eksaktās zinātnes. Stāsta "Iespējamās misijas" skolotāja
Pamatzināšanas eksaktajos priekšmetos dzīvē noder vienmēr, jo ļauj neapjukt informācijas gūzmā par dažādiem ar cilvēka veselību un vidi saistītiem jautājumiem, uzskata bioloģijas skolotāja Sintija Valucka, kura strādā Zemgales vidusskolā Slampē.
Sintija Valucka bijusi viena no kustības “Iespējamā misija” dalībniecēm, kā arī ir Ekselences balvas laureāte. Pašlaik viņa jau piecus gadus iedvesmo jauniešus mācīties tieši eksaktās zinātnes.
Skološana vēl pirms skolas sola
Sintiju pašu studēt bioloģiju pamudināja neizmērojama interese par
visu dzīvo pasauli, kas radās jau pirms iešanas skolā. Lielu
pateicību Sintija par to saka savai ģimenei. “Manam tētim ļoti
patīk skatīties dokumentālos raidījumus par dabu. Bērnībā sēdēju
blakus un skatījos. Kad mamma darbojās piemājas dārziņā, labprāt
sekoju līdzi viņas dārzniecības gaitām. Tā kā blakus mājām ir mežs,
gājām arī pastaigāties un pētīt dabu,” viņa atceras.
No skolas laikiem visspilgtāk prātā palikušas fizikas stundas, jo
tajās bija jāveic dažādi laboratorijas darbi. Viens no uzdevumiem,
kas īpaši iespiedies atmiņā – veikalā atrast kādu produktu, kam
svars norādīts gramos. “Masa un svars ir jēdzieni, kas cilvēkiem
bieži jūk, bet tā uzdevuma dēļ uz mūžu atcerēšos, ka grami ir masas
mērvienība, bet svaru mēra ņūtonos. Man toreiz veikalā izdevās
atrast produktu, uz kura bija rakstīts svars un norādīti grami. Ko
līdzīgu vecāki ar bērniem var darīt ikdienas gājienā uz veikalu pēc
produktiem,” iesaka Sintija.
Jāļauj bērniem darboties pašiem!
Sintijas vadītajās stundās bērni veic dažādus laboratorijas darbus.
Gan tādus, kas pieejami mācību resursos, gan skolotājas atrastus un
izdomātus. Būtiski, ka paši bērni tiek iesaistīti savu darbu
plānošanā, balstoties uz jautājumu, kas jānoskaidro: “Tikko 11.
klase plānoja savus laboratorijas darbus par osmozi, bet 7. klase
izplānoja, kā dzīvē pārbaudīt viendīgļlapju un divdīgļlapju klases
pazīmes, iesējot dažādus pākšaugus un graudaugus. Skolēni veido
uzskates materiālus un plakātus, kā arī modeļus, piemēram,
tradicionālo šūnas modeli. Ir jāļauj viņiem pašiem darboties. Tomēr
svarīgi arī atskatīties uz paveikto un izanalizēt, lai sanāk ne
tikai “spēlēšanās”, bet arī izglītošanās,” stāsta Sintija
Valucka.
Runājot par mācību stundām, lielu interesi bērni izrāda par lietām,
kas saistītas ar viņu ķermeni, kā arī neparastiem stāstiem:
“Mācoties par augu sēklu izplatību, rādīju video, kurā bija
redzams, kā velna nags izplata sēklas ar strausu palīdzību, jo
sēklas ieduras putnu pēdās,” atklāj Sintija. Daudz iespējams
paveikt arī pēc mācību stundu beigām. Pat dzīvojot pilsētā, var
sekot līdzi norisēm dabā. Arī mazā dzīvoklī var ielidot kāds
kukainītis, tādēļ Sintija aicina vecākus kopā ar bērniem papētīt,
kā uzvedas mārītes vai ko ēd mušas, kas apciemojušas palodzi: “Daba
ir ļoti daudzveidīga, un tā ir visapkārt. Jāprot tikai pašiem
pamanīt interesanto un ieinteresēt arī bērnus.”
Nozīmīgs aspekts bērnu interesē par STEM mācību priekšmetiem ir
viņu panākumu novērtēšana. “Vienmēr bērnus uzslavēju, novērtēju arī
mazos solīšus. Ja bērnam, kurš bijis nesekmīgs, pārbaudes darbā
nesekmīgas atzīmes vietā ir piecinieks, parādu, ka esmu to
pamanījusi,” stāsta Sintija.
Arī vecāki ir skolotāji
Vecākiem Sintija iesaka vairāk iesaistīties mācību procesā,
pievēršot uzmanību izmaiņām, un novērtēt, kā bērns pilda
mājasdarbus vai stāsta, ko jaunu iemācījies skolā. “Mani pašu
skolas laikā mācīties motivēja tieši vecāku interese par manām
skolas gaitām un viņu attieksme par izglītību kā tādu. Tā manā
ģimenē bija un joprojām ir vērtība. Jautājot, ko jaunu bērni skolā
uzzinājuši, izrādot interesi par iegūtajām zināšanām, tā vairosies
arī bērnos,” pamato skolotāja.
Interesi var attīstīt tikai darot, tādēļ mājās kopā var veikt eksperimentus
Sintija atzīst, ka daudzi bērni nāk ar nostāju “man šis
nenoderēs”. Iespējams, tāda attieksme valda arī ģimenē. “Ja
vecākiem ir negatīva attieksme vai pieredze ar eksaktajām zinātnēm,
var gadīties, ka tā nejauši tiek nodota arī bērniem. Tā vietā
jāstāsta, ka izglītība ir svarīga, ka dzīvē daudz ko var sasniegt,
ja esi izglītots. Ja bērnam nepatīk eksaktās zinātnes, viens no
nepatikas iemesliem vienkārši varētu būt nezināšana. Nevajag
baidīties iepazīt šos priekšmetus!” mudina Sintija.
Interesi var attīstīt tikai darot, tādēļ mājās kopā var veikt
eksperimentus, vairāk laika pavadīt dabā, ejot pārgājienos,
apmeklējot dažādus parkus, skatu torņus, piedaloties putnu dienās,
kuru laikā daudzi interesanti pasākumi pieejami bez maksas. “Redzot
dabā putnu vai kukaini, jāpievērš tam bērna uzmanība, lūdzot
aprakstīt, kā tas izskatās. Kopīgi var arī pafantazēt par to, kur
tas dzīvo, un pēc tam kopā meklēt par to informāciju. Var mēģināt
audzēt dažādas sēklas no apēstajiem augļiem. Daba ir visapkārt, bet
tā īsti var iemīlēt tikai to, ko kārtīgi iepazīsti,” atklāj
bioloģijas skolotāja.
Viens no aizraujošākajiem muzejiem, ko apmeklēt, ir Latvijas Dabas muzejs, kur daudz ko var ne tikai apskatīt, bet arī aptaustīt. Arī LU Botāniskais dārzs ir interesanta ekskursiju vieta. Sintija iesaka skatīties BBC dokumentālos raidījumus par dabu un zinātni, meklēt eksperimentu video YouTube platformā, sekot izglītojošiem kanāliem, piemēram, SciShow, kā arī skatīties TED-ed video vai apmeklēt steamup.lv mājaslapu. Vērtīga lasāmviela būs arī “Ilustrētā Junioriem”.