Mamma un tētis negrib būt skolotāji! Kā samierināties? Psiholoģes viedoklis
Jaunā attālināto mācību sistēma, kas jau nedēļu sakarā ar ārkārtējo situāciju ir ieviesta Latvijā, noved pie dažādām lomu maiņām un vecāki savā ziņā kļūst par plaša profila skolotāju. Kā vecākiem labāk izdzīvot šo situāciju un tikt galā ar grūtībām, sarunā ar Mammāmuntētiem.lv stāsta Rīgas 64. vidusskolas psiholoģe Daina Žurilo.
Speciālistes novērojumi pēc pirmās attālinātās nedēļas liecina – ja skola ir veikusi sagatavošanos un ievēro saprātīgus ieteikumus, kas skolām ir izvirzīti šajā laikā un ja vecāki ir gatavi dialogam – mācības var izdoties. Tomēr ne mazums informatīvajā telpā ir izskanējuši pārmetumi, šoks un neizpratne, kā vecākiem tagad dzīvot – ja vienlaikus jāskolo bērni un jāstrādā.
Veidot dialogu
Lai šo situāciju visi mierīgi izdzīvotu bez liekiem saasinājumiem,
ļoti būtiski ir veidot dialogu nevis tērēt savu enerģiju
destruktīvās sarunās. Šajā laikā vecāki zināmā mērā ierauga
realitāti par skolas dzīvi. Viņi iejūtas skolotāju lomās un apjauš
savu bērnu spējas, attieksmi un prasmes. Šis ir laiks, kad vecāki
noteikti labāk iepazīs savus bērnus, uzzinās ne tikai, ko viņi
iemācās, bet to, kā bēriem klājas mācību procesā, kāda ir viņu
uzmanības koncentrēšanas spēja, spējas atcerēties, analizēt
informāciju, aktivitāte. Šeit ir ļoti svarīgi saglabāt dialogu ar
pedagogu un skolu, nevis ar savām grūtībām, pārdomām un emocijām
palikt vienam un vairot sevī trauksmi un neapmierinātību. Vecāki
droši var dalīties ar skolotājiem par šiem saviem novērojumiem un
lūgt profesionālu padomu, kā pedagogi tiek ar situāciju galā
klasē.
Ja vecākiem (kuru bērni ir sākumskolā) vēl pēc nedēļas attālinātajām mācībām liekas, ka jāsēž ir pus diena ar bērniem pie mācību grāmatām – ir jāvēršas pēc palīdzības.
Ja parādās lielas grūtības
Ja tomēr pēc pirmās nedēļas bērnam un vecākiem mācību process
sagādā lielas problēmas, vecākiem ir jāizvērtē, kāpēc tā. Un arī
šeit aicinājums ir vērsties pie skolas un varbūt citiem vecākiem ar
mierīgu un empātisku dialogu nevis uzbrukumu. Varbūt citi klases
biedru vecāki arī jūtas pārguruši, varbūt citiem bērniem arī ir
problēmas mācībās? Tad, iespējams, skolai ir jāpārskata bērnu
slodze, kanāli, pa kādiem tiek sasniegti bērni. Šajā laikā skolām
ir lūgums nenoslogot bērnus ar 100% slodzi, kāda tā būtu klātienes
mācībās. Tāpat ir lūgums samazināt elektronisko rīku lietojumu, lai
mazinātu apjukumu bērnu un vecāku starpā. Tomēr, ja klasē problēmas
rodas tikai dažiem bērniem, pavisam iespējams, ka šiem bērniem ir
vērts meklēt atbalsta personāla palīdzību. D. Žurilo uzsver, ka
nereti vecāki ikdienas mācību procesā negrib atzīst, ka viņu
bērniem ir mācību problēmas un nemeklē palīdzību.
Palīdzība no skolas
Šī situāciju varētu būt tāda, kas izgaismo problēmas un tās parāda
kā uz delnas, atklājot vecākiem patiesību par saviem bērniem.
Varbūt šī ir reize, kas beidzot mudinās vecākus sev atzīt esošās
problēmas un sākt tās pieņemt un risināt. Speciāliste uzsver –
šādos brīžos ir jāmeklē palīdzība un jārunā ar skolu. Speciālais
pedagogs, psihologs, logopēds, sociālais pedagogs – skolām ir šie
speciālisti un arī attālinātajās mācībās viņi savu darbu veic.
Īpaši vērts to ir izmantot, ja bērns jau iepriekš ir apmeklējis šos
speciālistus. Tāpat priekšmetu skolotāji ir atvērti komunikācijai
un palīdzības sniegšanai, ja tāda ir nepieciešama. Galvenais šajā
situācijā ir savu enerģiju netērēt nepatīkamās emocijās, bet gan
sarunas ceļā meklēt izeju no situācijas. Tātad – ja vecākiem (kuru
bērni ir sākumskolā) vēl pēc nedēļas attālinātajām mācībām liekas,
ka jāsēž ir pus diena ar bērniem pie mācību grāmatām – ir jāvēršas
pēc palīdzības.
Vai es protu kontrolēt savas emocijas?
D. Žurilo uzskata, ka no šīs situācijas noteikti katrs kaut ko var
mācīties. Viņa norāda, ka skolas nedēļu saspringtā un intensīvā
darbā gatavojās šīm mācībām un rekord īsā tempā pielāgojās
situācijai. Vecākiem un visiem pieaugušajiem arī šī situācija ir
izaicinājums iepazīt sevi, savas vajadzības un ar tam saistītās
reakcijas, mācīties kontrolēt savas jūtas un emocijas un censties
domāt racionāli. Krīzes situācijās daudz produktīvāk fokusēties uz
rezultātu un situācijai meklēt racionālu risinājumu, sadalīt
sasniedzamo mērķi mazākos soļos. Dusmas ir saprotama izpausme,
tomēr vairāk vajadzētu fokusēties uz risinājuma meklēšanu.
Nevajadzētu tērēt savu enerģiju emocijās, bet virzīties uz
mērķi.
Šie jaunie apstākļi mums liek apdzīvot savu iekšējo telpu. Mēs visi
bijām pieraduši steigties, piedzīvot, gūt informāciju un aktīvi
apdzīvojam vides ārējo telpu. Tagad varam uzdot jautājumu – kā mums
patiesi klājas pašam? Kā klājas mūsu bērnam? Nevis ko viņš ēdis
skolā vai kā viņam tur gāja.. bet – kā Tu jūties? Nenoliedzami
ciešā kopā dzīvošana un nemitīga kopā būšana, kā arī vecāku
papildus slogs apmācot bērnu, nesīs savus izaicinājumus. Bet
atceramies, ka mēs varam izvēlēties – vai jūtas valda par mums, vai
mēs jūtas.
Dusmas ir saprotama izpausme, tomēr vairāk vajadzētu fokusēties uz risinājuma meklēšanu. Nevajadzētu tērēt savu enerģiju emocijās, bet virzīties uz mērķi.
Tas nav par reizrēķinu
Speciāliste visiem vecākiem gribētu atgādināt, ka šī attālinātā
mācību nedēļa nav tik daudz par to, lai bērniem iemācītu reizrēķinu
vai apgūtu visas fizikas formulas. Viņa norāda, ka savā skolā
vadības komanda izvērtē kritiski, cik bērns ar ģimeni ir spējīgs
mājas apstākļos apgūt vielu un uzstādījusi mērķi, ka darbs mājās
varētu būt 50 % apjoms no tā, ko iemācās klasē, bet lielākajām
klasēm – ap 70 %. Viņa atgādina, ka arī skolā pedagogam klases
stundā neizdodas 100 % visiem bērniem iemācīt visu vielu – tā ir
ilūzija. Noteikti nav jācenšas visu apgūt uzreiz.
Viņa uzsver, ka šajā laikā prasmes, ko apgūs bērni (ja vecāki
centīgi līdzdarbosies atkarībā no bērna vajadzībām), būs ļoti
vērtīgas un nesalīdzināmas ar zināšanām, ko viņi varētu apgūt
skolas solā. Pirmkārt, šis ir laiks, kad lieliski trenēties saprast
uzdevuma noteikumus – šis ir punkts, kas ikdienā mācības apgrūtina
daudziem bērniem. Izlasīt un izprast uzdevumu ir pirmais, lai
stunda arī klasē varētu notikt veiksmīgi. Lai skolotājam nav viss
jāstāsta priekšā. Tāpat apgūt patstāvīgu un regulāru mācīšanos,
kļūt pašiem par sava mācību procesa virzītajiem un iemācīties domāt
līdzi visam, kas tiek darīts, ir neatsveramas prasmes, kas noderēs
ne tikai atgriežoties skolas solā, bet arī vēlāk, darba dzīvē. Ja
šīs prasmes bērni apgūs vai nostiprinās mājas situācijā,
mācību produktivitāti kopā ar pagūto vielu varēsim vērtēt ļoti
pozitīvi.
Šajā laikā prasmes, ko apgūs bērni, būs ļoti vērtīgas un nesalīdzināmas ar zināšanām, ko viņi varētu apgūt skolas solā.
Ja mammai nav laika
Ja ir situācija, kurā vecākiem ir papildus slodze darbā un nav tik
daudz laika, cik būtu vajadzīgs, lai palīdzētu bērniem mācībās,
noteikti vajadzētu ar bērnu situāciju izrunāt. Bērni lieliski jūt
vecāku noskaņojumu un nevajadzētu slēpt savas bailes vai bažas par
situāciju. D. Žurilo norāda, ka vecākiem ļoti jāuzmanās savas
bailes pārnest kā nastu uz bērna pleciem, tāpēc ir jāizvēlas bērna
vecumam atbilstošs veids, kā par to runāt. Noteikti nevajadzētu
bērnu iebiedēt. Tas ir sarežģīts uzdevums, tāpēc vajadzētu bēram
saprotamā valodā skaidrot, ka mammai ir savs darbs, bet mācības ir
bērna darbs. Iedrošināt bērnu, ka viņš spēs tikt galā.
Lai tas patiešām tā būtu, svarīgi bērnam dot vienkāršus, saprotamus
uzdevumus, piemēram, dienas pirmajā pusē tikt galā tikai ar
matemātikas uzdevumiem, bet vakarā – ar citiem priekšmetiem, ja
vecākiem nav laika pa dienu pievērsties bērnam. Nav vajadzīgs “visu
ziloni apēst uzreiz” un ar visiem uzdevumiem tikt galā uzreiz. Tas,
ja bērns spēs tikt galā ar vienu nelielu uzdevumu, bet patstāvīgi,
viņu iedrošinās un cels viņa pašapziņa. Šīs nedēļas prakse rāda, ka
daļa bērnu atgriezenisko saiti par mācību procesu skolotājiem
sniedz dienas sākumā, bet daļa vakarpusē. Tas, nenoliedzami, norāda
par ģimenes dienas darbu plānojumu un iespējām sniegt atbalstu
mazajiem skolēniem.
Nedēļas nogales – ģimenei
Īpaši šajā laikā, kas visiem ir saspringts un neziņas pilns, skolām
vajadzētu brīvdienās bērnus nenoslogot un atstāt šo laiku, kad
mamma un tētis var būt mamma un tētis nevis skolotāji, kas prasa,
māca un uzliek stingras robežas bērniem. Šis ir laiks atpūtai,
pozitīvām emocijām, priekam, un nedēļas izvērtēšanai un spēku
uzkrāšanai jaunajam cēlienam. Brīvdienās nevajadzētu mēģināt kaut
ko vēl apgūt vai saraut mācībās, bet atstāt šo laiku bērnu atpūtai
un mieram, kas tagad jo īpaši vajadzīgs. Svarīgi, lai arī šajā
laikā atšķirtos darba dienas no brīvdienām!