Somijas izglītības eksperte: Ārkārtējā situācija beidzot pamodināja snaudošo izglītības nozari
No 14. maija skolas tiks pakāpeniski atvērtas klātienes mācībām – šāds lēmums pieņemts Somijā, kas visā pasaulē plaši pazīstama ar augsto izglītības kvalitāti. Savukārt vasaras periodā tiks īstenots aktīvs darbs, lai jaunajā mācību gadā skolas un pedagogi, nepieciešamības gadījumā būtu gatavi vēl kvalitatīvākām attālinātajām mācībām, stāsta Somijas izglītības eksperte Anželika Krastiņa, kura vairāk nekā piecpadsmit gadus ir mācībspēks Lapzemes Universitātē (Lapland University of Applied Sciences).
Anželika uzsver, ka arī pirms pandēmijas digitālo rīku
izmantošana dažādos izglītības līmeņos Somijā bija salīdzinoši
izplatīta prakse.
Somijas skolēni atgriezīsies skolās jau
šogad
Šobrīd Somijā ir pieņemts lēmums, ka skolēni atlikušo mācību gadu
pabeigs klātienes mācībās. Lai gan sabiedrībā un pedagogu vidū nav
izteiktas vienprātības par to, cik droši tas būs, ir lemts par labu
mācībām vairākās maiņās. Tā kā skolas tiek finansētas no pašvaldību
līdzekļiem, tieši vietvaras var pieņemt lēmumu par savā teritorijā
esošajiem skolām.
Lai gan šobrīd nav plašu diskusiju par to, vai rudens – ziemas
periodā iespējams jauns vīrusa aktivitātes uzliesmojums, ir
skaidrs, ka vasara paies aktīvā darbā, lai nepieciešamības gadījumā
izglītības iestādes arī nākamajā mācību gadā spētu nodrošināt
kvalitatīvu attālināto mācību procesu.
Digitāli arī pirms pandēmijas
Raugoties uz situāciju kopumā un salīdzinot Somiju ar citām
pasaules valstīm, jāsaka, ka mēs arī pirms pandēmijas bijām
salīdzinoši digitāli, proti, visos izglītības līmeņos tika
izmantoti dažādi tiešsaistes un digitālie rīki, tāpēc nevarētu
teikt, ka situācija, ko atnesa vīrusa izplatība, radīja šoku vai
haosu. Daudzās skolās bērni arī līdz šim strādāja ar viedierīcēm un
izmantoja dažādas platformas. Līdzīga situācija ir arī augstākajā
izglītībā. No tām izglītības iestādēm, kas īsteno t.s. pielietojamo
zināšanu programmas jeb profesionālo izglītību, ja vēlamies vilk
kādas paralēles ar Latviju, valdība pieprasa zināšanas un prasmes,
kas būtu maksimāli pielāgotas darba tirgum. Lai to nodrošinātu, nav
iespējams iztikt bez digitalizācijas.
Somijā jaunākajās klasēs liela daļa skolēnu turpina mācīties no grāmatām, paralēli izmantojot digitālos rīkus.
Īpaša pārorientēšanās nebija
nepieciešama
Šāda veida izglītības iestādes ir praktiski orientētas no pirmās
dienas un digitalizācijas procesi ir aizsākti salīdzinoši sen. Tādā
gadījumā arī pārorientēšanās nav īpaši nepieciešama, jo pat
konservatīvākie pasniedzēji un pedagogi, ir apguvuši dažādus rīkus
un vadījuši tiešsaistes nodarbības. Atklāti sakot, arī sevi
pieskaitu pie konservatīvajiem mācībspēkiem, tomēr, neraugoties uz
to, aptuveni 30% no mana darba arī iepriekš noritēja
digitāli.
Augsta pedagogu gatavība
Pedagogu gatavība attālinātajam mācību procesam bija ļoti augsta,
to apliecināja arī aptauja, kuras mērķis bija noskaidrot, kā
skolotāji jūtas jaunajos apstākļos. Apgalvojumam “Man pieejami
pietiekami digitālie rīki” pilnībā piekrita 37% pedagogu, bet
gandrīz piekrita 48%, apgalvojumam “Saņemu pietiekamu atbalstu no
valdības” pilnībā piekrita 49%, bet gandrīz piekrita 34% aptaujāto
pedagogu, savukārt, apgalvojumam “Man ir pietiekama sagatavotība
digitālo rīku lietošanā” pilnībā piekrita 49%, bet gandrīz piekrita
41% skolotāju. Jautājumā par to, vai pedagogi arī attālinātā veidā
spēja efektīvi turpināt īstenot plānoto mācību procesu, tikai 2%
atbildēja noliedzoši. Manuprāt, šādi rezultāti runā paši par
sevi.
Daudzviet vienīgais digitālais rīks ir e-pasts
Somija uzsāka izglītības nozares digitalizāciju jau 21. gadsimta
sākumā. Jāsaka, ka amatpersonas un nozaru politikas veidotāji, kā
arī sabiedrība kopumā ļoti agri sāka apzināties, ka digitalizācija
ir nākotne. Dzīvojot tik tālu ziemeļos, mums tā šķita kā norma,
tomēr, papētot daudzu citu valstu pieredzi, saprotam, ka tā gluži
nav. Šobrīd, 21. gadsimtā, ļoti daudzās pasaules valstīs vienīgais
digitālais rīks, kas tiek izmantots izglītības procesā, ir
e-pasts.
No gadsimta sākuma veidota zināšanu
sabiedrība
Kāpēc Somija salīdzinoši agri sāka pievērst uzmanību digitālo rīku
integrācijai izglītībā un citās jomās? Jo bija mērķis veidot
zināšanu sabiedrību. Tieši tāpēc jau no 2000. gada bibliotēkas un
krātuves visā valstī tika pakāpeniski pielāgotas, lai ikviens, ne
tikai skolēni un studenti, varētu lietot to saturu tiešsaistē arī
no savām mājām. Zināšanas sabiedrības veidošana kļuva par aktuālu
tendenci visā Somijā, paredzot, ka zināšanas un informācija
ikvienam ir pieejama bez maksas.
Latvijā priekšā ar mācībām TV
Salīdzinot Latvijas un Somijas situāciju šodienu, varu atzīmēt, ka
ir arī punkti, kuros Latvija ir apsteigusi mūs, piemēram, ar TV
kanāla izveidi skolēniem. Arī Ukrainā darbojas līdzīgs TV projekts,
vairākos kanālos piedāvājot mācību saturu dažādu klašu skolēniem.
Manuprāt, šāds projekts ir ļoti vērtīgs un būtisks, jo ne visiem
bērniem ir pieejamas viedierīces, īpaši, ja ģimenē ir vairāki
bērni.
Somijā jaunākajās klasēs liela daļa skolēnu turpina mācīties no
grāmatām, paralēli izmantojot digitālos rīkus. Ar to palīdzību
bērni saņem uzdevumus, skaidrojumus to izpildei, kā arī sniedz
atbildes un saņem atgriezenisko saiti no pedagogiem. Vecāko klašu
skolēni mācās, izmantojot Zoom platformu, Microsoft Team vai arī
Moodle vides analogu.
Izglītības nozarei bija laiks mainīties
Tāpat kā citur pasaulē, arī Somijā ir palielinājusies pedagogu un
pasniedzēju noslodze. Strādājot ar tiešsaistes auditoriju,
nepieciešama daudz detalizētāka plānošana un skaidrojumi, lai
skolēni precīzi saprastu, kas no viņiem tiek sagaidīts. Ja pedagogi
vēlas rezultātus, nepietiek tikai ar vispārīgām vadlīnijām,
nepieciešamas detalizētas instrukcijas. Turklāt, jo jaunāki
izglītojamie, jo instrukcijām jābūt vienkāršākām. Tāpat jāņem vērā,
ka tiešsaistē ir īsāks koncentrēšanās laiks, tāpēc jāpielāgo
nodarbību ilgums.
Kopumā no šīs situācijas būs ļoti daudz ieguvumu. Izglītība,
manuprāt, ir viena no konservatīvākajām jomām pasaulē – tai bija
jāmainās, tomēr pārmaiņas nāca ļoti lēni. Ārkārtas situācija, ko
radīja pandēmija, kalpoja kā skaļš modinātājzvans, lai izglītības
nozare pamostos un saprastu, ka pasaule ir mainījusies un ir
pēdējais laiks mainīties tai līdzi. Arī es pati joprojām neesmu
kvēlākais digitālās izglītības fans un apzinos, ka esam šī ceļa
sākumā, tomēr skaidrs ir viens – nākotne ir šodien!