Otrgadnieki Latvijā. Jaunākās tendences un dati
Par to, vai skolēns tiks pārcelts nākamajā mācību klasē, lemj skolas pedagoģiskajā sēdē, izvērtējot skolēna sekmes un citus kritērijus. Izglītības kvalitātes valsts dienesta dati liecina, ka iepriekšējos mācību gados samazinājies to skolēnu skaits, kas atstāti mācībās uz otru gadu.
Situāciju skaidro Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga.
Dati liecina, ka 2019. gadā ir vērojams otrgadnieku skaita samazinājums – ir kritums no 3509 otrgadniekiem 2017. gadā līdz 2659 otrgadniekiem 2019. gadā, tādējādi samazinoties otrgadnieku skaitam no 1,7% līdz 1,3% no kopējā skolēnu skaita.
No ģeogrāfiskā viedokļa, analizējot pēdējo trīs mācību gadu datus par vispārējās izglītības programmām, var secināt, ka nav atšķirību – visās lielajās pilsētās un faktiski katrā novadā ir skolēni, kuri ir palikuši tajā pašā klasē uz otru gadu.
Visbiežāk atkārtoti tajā pašā klasē mācās skolēni 9. klasē un vidusskolas klasēs un šī tendence jau vairāk nekā trīs gadus ir nemainīga.
Otrgadnieku samazināšanos var saistīt ar 2017. gada pavasara Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenoto ESF projektu Nr.8.3.4.0/16/I/001 “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai” (PuMPuRS), kas kalpo par atbalsta mehānismu, piemēram, sniedzot papildu konsultācijas skolēniem. Projektā arī tiek sniegts plašs atbalsts pedagogiem – viņi tiek izglītoti atpazīt priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskus un sniegt atbalstu skolēniem ar mācību grūtībām.