Pusaudzis treniņiem saka NĒ! Konkurence ar virtuālo pasauli un protests pret vecāku vēlmēm
Sākumskolēnu vecāki retāk sūdzas par atvases nevēlēšanos apmeklēt sporta pulciņus. Tāpat retāk saņem sūdzības, ka bērns “bastotu” sporta stundas skolā. Biežāk par to runā pusaudžu vecāki. Kāpēc tā notiek, skaidro psiholoģe, “Rimi Bērniem” emocionālās labsajūtas eksperte Iveta Aunīte.
Bērnam augot, vecāki parasti sastopas arvien ar jaunām un jaunām grūtībām, kas prasa atbilstošu izpratni un arī risinājumus. Viena no šīm grūtībām ir apjausma, ka bērns vairs nevēlas apmeklēt sporta pulciņus, kas iepriekš sagādājuši prieku. Un reizēm vecāki var lasīt ziņas no skolas, ka pusaudzis pasācis kavēt sporta stundas. Psiholoģe Iveta Aunīte uzsver, ka šādas izmaiņas bērna uzvedībā reti ir pēkšņas. Visbiežāk jau iepriekš manāmas pazīmes, kas liecina, ka bērns uz ierastajām fiziskajām nodarbēm dodas nelabprāt.
Pazīmes, ka bērns izvairās no ierastajām sporta
aktivitātēm:
• “aizmirst” par nodarbībām;
• regulāri pirms nodarbībām jūtas slikti;
• pazaudē sportošanai paredzēto apģērbu;
• aizmirst sporta tērpu mājās;
• mēģina ieplānot citas aktivitātes sportošanai
paredzētajā laikā u.c.
Tipiskākie iemesli, kādēļ bērns vēlas atteikties no sporta
pulciņa:
1. No tīkamā sporta pulciņa aiziet
draugs/draudzene. Parasti sporta pulciņa apmeklēšana ir
ilgstošs process – pat vairākus gadus. Un ir pavisam loģiski, ka
tur veidojas lieliskas draudzības. Gadās, ka kādu iemeslu dēļ
labais draugs vai draudzene maina nodarbi, dzīvesvietu vai
vienkārši pārtrauc iesākto. Rezultātā arī palicējs var zaudēt
prieku par nodarbi un vēlēties to pamest.
Ko darīt? Lai arī sasniegumi sportā ir neatņemama
treniņu sastāvdaļa, ļoti svarīgi gūt prieku un gandarījumu. Varbūt
bērnam ir nepieciešams laiks, lai adaptētos jaunajā situācijā, bet
varbūt arī tava bērna dzīvē pienācis laiks kaut ko mainīt. Katrā
ziņā – visam jāsākas ar godīgu un vaļsirdīgu sarunu. Noteikti var
palīdzēt vienošanās kādu brīdi iesākto turpināt un vēlmi pārtraukt
pulciņu pārskatīt pēc noteikta laika.
Vienmēr jāvērtē, vai bērns nav pārguris un vai viņam kopumā nav pārmērīga slodze.
2. Pusaudzis protestē pret vecāku izvēli. Lai
arī vecāki parasti, izvēloties nodarbes bērnam, cenšas ar atvasi
aprunāties, kādus sporta pulciņus izvēlēties, tomēr gala lēmums
visbiežāk paliek vecāku ziņā. Pat, ja sākotnēji bērns nav iebildis
pret pulciņu, ar laiku var izveidoties gana liela nepatika, lai
pusaudzis kādā brīdī sāktu protestēt pret šo izvēli. Turklāt
pusaudži biežāk izvēlas pasīvo protestu, nevis atklātu sarunu, ka
vēlas kaut ko mainīt savā dzīvē.
Ko darīt? Arī šajā situācijā bez mierīgas sarunas
ar bērnu neiztikt. Ja vecāki ir izsapņojuši, ka bērns būs
panākumiem bagāts basketbolists, bet bērna sirds velk uz jauniem
izaicinājumiem, visticamāk, mamma un tētis savu nepanāks. Tomēr par
vienu ir vēlams panākt vienošanos – ja bērns vēlas pamest iesākto
nodarbi, ir vietā jāatrod alternatīva. Ja bērns vēlas atteikties no
līdzšinējām aktivitātēm, vecākiem ir vērts iziet uz kompromisu, bet
svarīgi noteikt termiņu, līdz kuram pusaudzim ir jāizvēlas sava
jaunā nodarbe. Pretējā gadījumā bērns vecākus var maldināt –
meklēju, meklēju, bet neesmu atradis. Laika robežas var nozīmēt, ja
bērns pats neizvēlēsies, tad to izdarīs vecāki. Tāpat mammai un
tētim vajadzētu raudzīties, vai, piemēram, sports, kurš bija trīs
reizes nedēļā ar sacensībām atsevišķās brīvdienās, netiek nomainīts
pret baseinu vienu reizi nedēļā. Īsāk sakot, maiņai jābūt
adekvātai. Tātad uzstādījumam jābūt ne tikai, ka jānodarbojas ar
kaut ko, bet arī cik regulāri tam jānotiek.
3. Bērns sāk padoties grūtību priekšā.
Pilnveidojot un attīstot iemaņas kādā sporta veidā vai nodarbē,
izaicinājumi parasti pieaug, jāmācās kaut kas jauns. Rezultātā
pusaudzis var sastapties ar grūtībām, kuru dēļ vieglāk ir
izvairīties, neiet, nepiedalīties. Un tad arī bērns pamazām pārstāj
apmeklēt sporta nodarbības.
Ko darīt? Svarīgākais – parādīt bērnam, ka viņa
sasniegumi, salīdzinot pašam ar sevi, ir auguši. Ja tā nav,
palīdzēt atrast veidu, kā gūt panākumus. Katrā ziņā nevajag ļaut
bērnam viegli padoties, jo grūtību pārvarēšana ir viena no prasmēm,
kas dzīvē ir ļoti nepieciešama. Tomēr kādā brīdī patiešām ir
svarīgi apsvērt, ka varbūt izvēlētā nodarbe līdz galam nav
pusaudzim piemērota – ilgstoša nepatika bērna emocionālajai
labsajūtai par labu nekad nenāks.
4. Bērns zaudējis pašvērtējumu. Dažkārt,
nodarbojoties gan ar individuālo, gan komandas sportu, bērns var
zaudēt pašvērtējumu. Viņam vai viņai liekas, ka vairs nevar
sasniegt tādus rezultātus, kā kādu laiku iepriekš. Iespējams,
pusaudzis domā, ka vairs nav tik noderīgs komandai. Tas var
parādīties kādu sacensību zaudējumu rezultātā, kad izdara kādus
slēdzienus pats par sevi, domājot, ka vairs nesanāk. Dažkārt
iemesls meklējams pārmērīgā kritikā no trenera vai sporta
skolotāja.
Ko darīt? Iesākumā vērts noskaidrot pašvērtējuma
pazemināšanās iemeslus. Šādās situācijās ir svarīgi ne tikai
izrunāties ar bērnu, bet arī aprunāties ar sporta pedagogu. Tajā
pašā laikā vecākiem ir jābūt vērīgiem, vai tiešām sporta nodarbības
vien ir tās, kas traumē bērna pašapziņu. To var ietekmēt arī citas
sfēras, piemēram, attiecības ar draugiem, attiecības ģimenē, kopējā
slodze un dienas ritms, kas atstāj ietekmi ne tikai uz sporta
aktivitātēm, bet uz sekmēm kopumā.
Atsevišķās situācijās stundu “bastošanas” iemesli meklējami pašās sporta stundās – tās ir neinteresantas, skolotājs vai skolotāja kliedz uz bērniem, reizēm bērns vienkārši nespēj izdarīt prasīto.
5. Bērns aizrāvies ar virtuālo pasauli. Ja bērns
sāk izteikti izvairīties no sporta aktivitātēm, tas var būt arī
saistīts ar pārlieku aizraušanos ar viedierīcēm. Pusaudzis sāk
izmantot katru iespējamo brīdi, lai pavadītu to savā telefonā. Lai
arī tas nav viegls uzdevums, vecākiem jābūt vērīgiem jau no bērna
mazām dienām, analizējot norises bērna dzīvē. Ja bērns sākotnēji ar
prieku ir devies uz sporta nodarbībām (un ne tikai), bet nu
saprotat, ka viņš to nevēlas, jāatceras, ka tas nav noticis dažu
dienu laikā, parasti tas ir ilgstošs process. Un te vecākiem
nepieciešams izvērtēt, kādā veidā līdzsvarot ikdienas nodarbes un
aktivitātes virtuālajā pasaulē.
Ko darīt? “Man jāatzīst, ka šis uzdevums tiešām ir
grūts. Ja noteikumi par sabalansētu viedierīču lietošanu būtu visās
ģimenēs, būtu vieglāk, bet diemžēl tā nav. Ja noteikumi būtu visās
ģimenēs, tad pusaudži kopīgi varētu dusmoties uz saviem vecākiem.
Bet situācijā, kad daži vecāki cenšas šo cīņu izcīnīt, bet daļa ir
vienaldzīgi (un pusaudži savā starpā to pārrunā), tad tie vecāki,
kuri cenšas kaut ko darīt, nepelnīti paliek par sliktajiem.
Pieredze rāda, ka daudzi vecāki tiešām ir padevušies,” stāsta Iveta
Aunīte. Jebkurā gadījumā sarunas, konsekvence noteikumos, iejūtīga
un izprotoša attieksme pret pusaudzi, kā arī vecāku piemērs dos
pozitīvu rezultātu.
Atsevišķās situācijās stundu “bastošanas” iemesli meklējami pašās
sporta stundās – tās ir neinteresantas, skolotājs vai skolotāja
kliedz uz bērniem, reizēm bērns vienkārši nespēj izdarīt
prasīto.
Pazīmes, kas liecina, ka bērns ir pārāk aizrāvies ar
virtuālo pasauli:
• paaugstināta trauksmainība vai tieši pretēji –
pazemināts garastāvoklis;
• grūtības tikt galā ar skolas pienākumiem;
• grūtības attiecībās ar ģimenes locekļiem vai ar
vienaudžiem;
• uzvedības un emociju regulācijas problēmas;
• bērns jāpierunā sēsties pie vakariņu galda;
• pamazām bērns atsakās no pulciņiem un ārpusskolas
aktivitātēm;
• zūd interese par lietām, kas agrāk sagādājušas
prieku;
• no rītiem grūtības piecelties, bet vakarā –
aizmigt;
• daudz laika pavada viedierīcēs.
Vairāk par pazīmēm lasi rakstā “Pirmās pazīmes atkarībai no viedierīcēm” .
Kā rīkoties, lai virtuālā pasaule nesāk dominēt pār
reālo:
• svarīgi pavadīt laiku kopā ar bērnu,
• sarunāties ar bērnu, runāt par grūtībām un veidiem,
kā tās pārvarēt,
• parādīt jaunas atpūtas iespējas, jaunus
vaļaspriekus,
• vienoties par viedierīču lietošanas
noteikumiem,
• rādīt piemēru, piemēram, pašiem vecākiem ievērot
saprātīgu viedierīču lietošanu.
Bērns “basto” sporta stundas
Vecāki, kuri maksā par bērna sporta pulciņiem, vairāk arī ir
informēti tieši par to, kā bērnam veicas šajā jomā. Savukārt par
skolas sporta stundu apmeklējumu interesējas mazāk, atstājot to
skolas ziņā. Un savā ziņā to var saprast, jo tieši sporta skolotājs
vislabāk var pamanīt gan norises stundā, gan arī to, kas notiek
pirms un pēc tās. Protams, atsevišķās situācijās stundu
“bastošanas” iemesli meklējami pašās sporta stundās – tās ir
neinteresantas, skolotājs vai skolotāja kliedz uz bērniem, reizēm
bērns vienkārši nespēj izdarīt prasīto. Tomēr biežāk pie vainas ir
notiekošais sporta stundas “neredzamajā” daļā – bērnu savstarpējās
attiecībās ģērbtuvēs. Tur pusaudzis var piedzīvot emocionālu un pat
fizisku aizskārumu, apsaukāšanos, grūstīšanos, nejaukus izteikumus
par apģērbu vai izskatu, augumu. “Šodienas pusaudžu vidū aktuāls ir
jautājums – būt vai nebūt populāram klasē, vienaudžu vidū. Viens no
popularitātes rādītājiem ir atpazīstamu zīmolu apģērbs, apavi. Tas
attiecas arī uz sporta ekipējumu. Un tas var būt par iemeslu, kādēļ
bērni atsakās iet uz vienām vai citām nodarbībām, jo citi bērni
vienkārši izsmej,” pieredzē dalās speciāliste. Tādēļ ir ļoti
svarīgi ar bērniem jau no mazām dienām runāt par vērtībām. Var
mudināt bērnu krāt kabatas naudu, lai varētu iegādāties to, ko ļoti
kāro un kas palīdzētu justies labāk. Bet kļūda būtu par katru cenu
censties nopirkt visu iespējamo. Galu galā drīz būs modē jauni
zīmoli, un bērnam kārosies jaunas lietas. Reti kurš vecāks spēj
visu iegādāties. Un, ja spēj – tik un tā nevajadzētu to darīt. Ja
no bērna saņem signālus par problēmām sporta stundās vai ģērbtuvē,
vecākiem jārod iespēja aprunāties ar bērnu, tad arī ar pedagogu un,
ja nepieciešams, ar skolas vadību, lai izprastu iemeslus un meklētu
risinājumus.
SVARĪGI!
Ja bērnu starpā ir apcelšanas, apsaukāšanās, izsmiešanas,
var būt, ka notiekošo ģērbtuvēs skolotājs vai treneris nemaz nav
pamanījis. Tādās situācijās parasti rodas neizpratne, kāpēc bērns
pēkšņi negrib apmeklēt nodarbības. Lai to novērstu, skolu
pedagogiem starpbrīdī vai laikā pirms nodarbības vajadzētu regulāri
sekot, kāda atmosfēra valda ģērbtuvēs. Un ne mazāk svarīgi par šiem
jautājumiem runāt skolas līmenī.
Vai vecāku sporta aktivitātes var kalpot par piemēru
bērnam?
Nevajadzētu par zemu novērtēt piemēru, ko vecāki var rādīt saviem
bērniem, tajā pašā laikā jāatceras, ka mammas un tēta sportošanas
piemērs strādās līdz noteiktam vecumam. No aptuveni 12 gadu vecuma
bērni priekšroku dod vienaudžu piemēram.