Pusaudzis jaunā kolektīvā. Kā palīdzēt iejusties?
Bailes, šaubas, kautrīgums, dusmas, spītīgums. Tās ir tikai dažas no emocijām, kas var pārņemt bērnu, sākot mācības jaunā vidē. Kā saprast, vai bērns jūtas labi jaunajā kolektīvā?
Padomos un ieteikumos dalās Jolanta Ūsiņa - psiholoģe,
ģimenes psihoterapijas speciāliste, kas konsultē pusaudžus
un viņu vecākus saistībā ar skolas problēmām.
Brīdinājuma signāli
Katrs pusaudzis savas negatīvās emocijas var izpaust citādāk. Viens
var palikt ļoti kluss un principā nerunāt, otrs turpretim var kļūt
skaļš, trauksmains, pat agresīvs, bļaujot uz visiem, lai viņam liek
mieru. Visi šie signāli liecina par to, ka bērns iekšēji jūtas ļoti
noskumis. Jāatceras, ka bērns savās izpausmēs nedomā un nerīkojas
kā pieaugušais, – pusaudzis sākumā dara, pasaka un tikai tad domā.
Pusaudži ir ļoti impulsīvi. Parasti vecāki var redzēt un sajust to,
ka bērns nejūtas labi skolā. Var gadīties, ka bērns biežāk slimo,
nevēlas iet uz skolu, pulciņiem, viņam nav draugu.
Tāpēc vecākiem ir jāmēģina saprast, kas tieši bērnam traucē
iejusties kolektīvā. Ja vecāki to nespēj, iespējams, to var izdarīt
kāds no vecvecākiem, tante vai kāda cita uzticības persona. Lai
saruna ar jaunieti būtu patiesa, uzticības personai tas var prasīt
ilgu laika periodu, taču vecākiem jābūt pacietīgiem. Šo sarunu
nedrīkst uzspiest, tai jārodas dabiski. Piemēram, to var
noorganizēt kādas citas aktivitātes laikā. Ja bērnam patīk spēlēt
videospēles, tad kādu spēli uzspēlējiet kopīgi, un pa vidu
nodarbei, kurā viņš jūtas ērti, ir iespējams iestarpināt jautājumus
par viņa sajūtām, kas saistītas ar skolas dzīvi.
Kā palīdzēt?
Ja ir sajūta, ka pie vainas nav vienkārša komunicēšanas barjera, no
jaunieša jāmēģina saprast, kas tieši viņam liek justies neveikli,
slikti klasesbiedru vidū. Ja jaunietis iekšēji emocionāli jūtas
ļoti noskumis, nākamais solis būtu izprast, kādēļ tas tā ir noticis
– vides, skolotāju, klasesbiedru vai kāda indivīda dēļ.
Nākamais solis būtu izprast, kādēļ rodas šādas situācijas.
Iespējams, jaunietim trūkst socializēšanās prasmes, viņš pats
uzvedas bravūrīgi vai izrīko citus.
Protams, jāatceras arī par sarunām ar klases audzināju vai citiem
pedagogiem, lai izprastu, vai bērns tiešām nejūtas labi skolas,
klases atmosfērā. Pilnīgi iespējams, ka bērns vienkārši meklē
komunikācijas iespējas ar vecākiem, sakot, ka skola vai skolotāji
ir slikti. Šis ir vienkāršākais veids, ko bērns var izmantot, lai
iegūtu vecāku uzmanību. Iespējams, ka bērns neredz citus tematus,
par ko parunāt ar vecākiem. Tāpēc ļoti svarīga ir turpmākā saruna
ar jaunieti, kurā jūs varat jautāt ne tikai par negatīvo, bet arī
par pozitīvo.
Apcelšana, kautrīgums, vai tomēr socializēšanās prasmju
trūkums?
Vecākiem jāsaprot, ka nav vienotas receptes, kā palīdzēt bērnam,
tomēr svarīgākais visā procesā ir būt atbalstošiem, saprotošiem.
Daudzi vecāki līdz ar pirmajām bērna pretenzijām ir gatavi mainīt
jaunietim skolu, taču šāds solis jāizvērtē ļoti nopietni. Ja bērnam
trūkst socializēšanās prasmju vai arī viņam jau iepriekš ir bijušas
grūtības saprasties ar citiem un iejusties klasesbiedru vidū, tad
atkārtota skolas maiņa nepalīdzēs. Viens no iemesliem, kā dēļ būtu
nepieciešams mainīt skolu, - jaunieti apceļ par to, ka viņš vēlas
mācīties. Tādā gadījumā bērns, aizejot uz citu skolu ar augstākām
izglītības iespējām, atradīs sev līdzīgi domājošos un emocionāli
jutīsies labāk. Ja šādas iespējas nav, tad pusaudzim jāmāca tas, ka
nav jābūt ideālam, lai iegūtu draugus. Turklāt klasesbiedrus var
uztvert kā kolēģus, ar kuriem jāiemācās sadarboties.
Ļoti svarīgs aspekts daudzu bērnu emocionālajai labsajūtai ir apģērbs. Vecākiem nepieciešams runāt ar bērnu, kādas drēbes viņš vēlētos, un tad meklēt kompromisu, nevis pašiem atbilstoši saviem priekšstatiem sagādāt pusaudzim apģērbu.
Kautrīgajiem bērniem vecāki var palīdzēt, uzlabojot pusaudža
pašapziņu. Tas attiecas arī uz bērniem, kuri skolā tiek uzskatīti
par sliktajiem (sliktas atzīmes, mēģina fiziski ietekmēt citus).
Vecākiem vajadzētu jautāt par to, kas labs noticis šodien skolā,
piemēram, vai jaunietis parunājis ar kādu no draugiem. Uzzinot ko
pozitīvu par skolu, bērnu noteikti nepieciešams paslavēt, lai viņā
rastos labas emocijas, kā rezultātā bērna pašapziņa
celsies.
Ļoti svarīgs aspekts daudzu bērnu emocionālajai labsajūtai ir
apģērbs. Vecākiem nepieciešams runāt ar bērnu, kādas drēbes viņš
vēlētos, un tad meklēt kompromisu, nevis pašiem atbilstoši saviem
priekšstatiem sagādāt pusaudzim apģērbu. Vēl viena mūsdienu
problēma, kas iepriekš jau pieminēta, ir socializēšanās prasmju
trūkums. Kā to uzlabot? Vienīgais, ko vecāki var darīt, ir
paskatīties uz sevi no malas. Jo bērns mācās no vecāku uzvedības.
Atbildiet sev uz jautājumu, vai ejat ar bērnu uz pasākumiem, vai
stāstāt bērnam, kā jums šodien pagājusi darba diena, vai parādāt,
kā atrast draugus un jaunas aizraušanās? Ja nē, tad jums ir visas
iespējas to mainīt!
Septembris – adaptācijas mēnesis
Septembris ir grūts ne tikai klases jaunpienācējiem, bet ikvienam,
kurš pēc attālinātajām mācībām pavasarī un garā vasaras brīvlaika
ir uzsācis mācības skolas telpās. Tādēļ ļoti nozīmīgs ir
adaptācijas process, kurā nevajadzētu bērniem uzkraut mācību slogu.
Septembrī vajadzētu mācīties disciplīnu, saskarsmi un atjaunot
sarunāšanās prasmes. Skolotājiem jāaprunājas ar bērniem un, ja
nepieciešams, jāmeklē speciālistu atbalsts skolā. Tas var būt gan
psihologs, gan sociālais pedagogs, gan speciāli izstrādāta atbalsta
programma, kurā bērni aicināti piedalīties.