Bērns apgūst svešvalodu. Kas jāņem vērā dažādās vecuma grupās?
Bērni svešvalodu agrā vecumā apgūst ļoti viegli un intuitīvi - bez apzinātas mācīšanās, kā tas ir ar pieaugušajiem un pusaudžiem. Jaunas valodas apguvi bērns var sākt jau trīs gadu vecumā un pat agrāk.
Tiesa, strādājot ar bērniem jebkurā vecumā, svarīgi pielāgot
mācību procesu bērna vecumam īpatnībām. Piemēram, pirmskolas vecumā
valodas apguvei jānotiek ar dažādu spēļu palīdzību, savukārt vecāki
bērni jaunus vārdiņus un teikuma konstrukcijas labi apgūst grupu
darbā vai sarunās pāros.
Valodas apguve 3-5 gadu vecumā
Trīs līdz piecus gadus veciem bērniem, uzsākot mācīties svešvalodu,
svarīgi apgūt pamatjēdzienus un vārdiņus, atbilstoši tam vārdu
krājumam, ko viņi zina arī savā dzimtajā valodā. Mazi bērni jaunu
informāciju vislabāk apgūst, to saņemot sev pazīstamā veidā,
piemēram, ar spēļu, rotaļu un dziesmu palīdzību.
Bērniem šajā vecumā vēl grūti noturēt uzmanību vienai nodarbei,
tāpēc mācību procesam jābūt saistītam ar aktivitātēm, ko bērns šajā
vecumā parasti darītu pats sava prieka pēc, jo tā mācības viņu
mazāk nogurdinās un būs vieglāk noturēt viņa uzmanību, skaidro
valdu centra “Berlitz” pārstāve Sandra Gnevosa.
“Gramatikas, likumu un definīciju skaidrošana diez vai dos pozitīvu
rezultātu, tā vietā jāizmanto atmiņa, asociācijas, spēles,
atraktīvi mācību atribūti. Mācībām jābūt vieglām un iesaistošām.
Uzdevumus un vingrinājumus ieteicams kombinēt, lai viena aktivitāte
nebūtu ilgāka par trīs līdz piecām minūtēm. Zīmēšana, dziesma,
saruna un atkal dziesma - svarīgi, lai aktivitātes rada
labu ritmu un neļauj bērnam garlaikoties,” iesaka “Berlitz”
pārstāve.
Nodarbības vecumā no 5 līdz 7 gadiem
Līdzīgi kā pavisam maziem bērniem, arī šajā vecumā bērniem ir ļoti
atšķirīgs zināšanu līmenis un rakstītprasme, tāpēc joprojām labākie
instrumenti svešvalodas apguvē ir īsi stāstiņi, rotaļas un
spēles. Tāpat bērnu šajā vecuma grupā var sākt iepazīstināt
ar apgūstamajai svešvalodai raksturīgajām skaņām un izrunu, taču
tas jādara jautrā un aizraujošā veidā.
“Lieliski, ja jaunu vārdiņu apguvi var apvienot ar īsiem stāstiem,
spēlēm un vienlaikus attīstīt bērna klausīšanās prasmes. Nodarbībām
jābūt pēc iespējas dažādām. Tāpat jāatceras, ka bērniem šajā vecumā
vēl ir grūti kaut ko mācīties pašiem individuāli, tāpēc ar valodas
apguvi saistītās aktivitātes vislabāk īstenot grupā vai pāros.
Svarīga ir arī bērnu motivēšanas un atalgošanas sistēma, kā arī
ieteicams vairāk koncentrēties uz to, ko bērns saka un dara
pareizi, nevis pieļautajām kļūdām. Visu apgūto ar bērnu ir
jāizrunā, - tā kā rakstiska pārbaude, kā tas ir vecākiem bērniem,
nav iespējama, tas ir vienīgais veids, kā pārliecināties, ka bērns
iemācās un saprot,” skaidro “Berlitz” pārstāve.
Darbs ar skolēniem vecumā no 7 līdz 10
gadiem
Bērniem no pirmās līdz ceturtajai klasei, vecumā no 7 līdz 10
gadiem, svešvalodas apguvē ieteicams koncentrēties uz tēmu loku,
kuras ir interesantas pašiem bērniem, - tas stimulē gan interesi
par mācībām, gan atvieglo tās apguves procesu.
“Šajā vecumā lielāku uzsvaru var likt uz pareizu saziņu svešvalodā,
un labs instruments ir darbs grupās, bērniem trenējot saziņas
prasmi sarunā vienam ar otru. Nemainīgs izaicinājums ir bērnu
ieinteresēt un piesaistīt viņa uzmanību – interesanti fakti par
dzīvniekiem, svešām valstīm un tradīcijām. Šajā vecumā par lielisku
palīgu valodas apguvē kļūst arī darba lapas un ilustratīvi
materiāli, mācību procesā var integrēt interesantus uzdevumus,
piemēram, prezentāciju gatavošanu par dažādām tēmām, stāstiņiem par
savu ģimeni un interesēm. Galvenais mērķis – audzēt vārdu krājumu,
iemācīties maksimāli izmantot jau zināmos vārdus un vairot bērna
pārliecību par savām svešvalodas zināšanām,” skaidro “Berlitz”
pārstāve.