Kā iemācīt bērnam pareizi nēsāt sejas masku. Pediatres un psiholoģes padomi vecākiem

Saeima lēmusi, ka, sākoties jaunajam mācību semestrim, 1. - 6. klašu skolēniem mācību laikā būs jānēsā sejas maskas. Iespējams, ka daļa bērnu jau ir pieraduši nēsāt sejas maskas, bet citiem vēl ir jāpierod gan fiziski, gan psiholoģiski. Vecākos tas raisa gan bažas, gan jautājumus, kā mazākos bērnus pieradināt pie masku lietošanas? 

Daļa mazāko klašu skolēnu to pat uztver kā iesaistīšanos pieaugušo pasaules noteikumos.

FOTO: Shutterstock.com

Daļa mazāko klašu skolēnu to pat uztver kā iesaistīšanos pieaugušo pasaules noteikumos.

Psiholoģe, psihoterapeite Līga Bernāte stāsta, ka pareizi izskaidrojot masku nēsāšanas nepieciešamību un ņemot vērā dažas vecumposmu attīstības īpatnības, bērnam nevar tikt nodarīts psiholoģisks kaitējums. Psiholoģe uzsver, ka to, kā bērns jutīsies fiziski un emocionāli, lielākoties nosaka vecāki, demonstrējot savu attieksmi pret šo prasību: "Ja bērns nebūs dzirdējis kādus baisus vai noniecinošus komentārus par masku nēsāšanu, tad problēmu nebūs, jo bērni šajā vecumā ir ļoti vērsti uz noteikumu ievērošanu, viņi grib būt kā visi un būt pieauguši.

Grūtības varētu būt tad, ja jau ir kāda fobija, ir piedzīvota smakšana, smacēšana vai tml., vai ir konkrētas veselības problēmas. Tad gan vajadzētu pārdomāt, kā bērnu atbalstīt un ko viņam darīt, ja uznāk biedējošas emocijas. Kā arī vajadzētu pastāstīt, ka, kamēr pie maskas pierod, ir sajūta, ka pieplūst mazāk gaisa vai var būt sajūta, ka sejai ir karsti. Galvenais, ka masku vienmēr var noņemt. Taču pirms tam ir jāmēģina koncentrēties uz to, kas ir apkārtējā vidē, ko redz, ko dzird, ko sajūt – tas palīdz pārslēgties no iekšējām sajūtām uz ārējo un nomierināties. Sākumā apjukumu var izraisīt tas, ka daļa sejas ir aizsegta un ir grūti saprast, ko otrs cilvēks raida ar mīmiku, ko tagad nevar saredzēt. Tomēr emocijas var nolasīt arī no acīm un balss intonācijas. To var pārrunāt, ka pēc šī visa mēs varam saprast, kā otrs jūtas. Turklāt reizēm maska var pat palīdzēt justies drošāk, jo ir aiz kā ''paslēpties''.

Ja bērns nebūs dzirdējis kādus baisus vai noniecinošus komentārus par masku nēsāšanu, tad problēmas nebūs, jo bērni šajā vecumā ir ļoti vērsti uz noteikumu ievērošanu, viņi grib būt kā visi un būt pieauguši.


6 - 10 gadus veci bērni ir jau pietiekoši saprātīgi, lai spētu uztvert un savam līmenim atbilstoši analizēt informāciju, ko dzird gan masu medijos, gan arī to, ko runā vecāki. Ar šī vecuma bērniem ļoti labi strādā pārliecināšana un lietas būtības izskaidrošana. Neko nevajadzētu uzspiest, bet gan izskaidrot, kā maska strādā un kāpēc tā ir jānēsā. Nevajadzētu bērnu biedēt, ka maskas noņemšanas gadījumā var notikt kāda nelaime. Tā ir šobrīd ikdienišķa situācija, kas kādreiz beigsies.  

Bērni mācās no tā, ko redz un dzird apkārtējā vidē. Var parādīt, kā izskatās, kad maskas nēsā kāds bērnam īpaši iemīļots aktieris, influenceris vai sabiedrībā zināms cilvēks. Bet pirmām kārtām piemēru bērni ņem no tā, kā uzvedas, ko dara un kādus uzskatus pauž vecāki. Ja vecāki nēsā masku un netaisa no tās lielu problēmu, tad arī bērns šādu prasību uztvers bez liekiem saasinājumiem.  

Tā kā daudzās pasaules valstīs maskas bērni nēsā jau sākot no pavasara, kad sākās pandēmijas pirmais vilnis, tad pieredze rāda, ka lielākoties bērni ļoti ātri piedod pie maksas nēsāšanas gan fizioloģiski, gan arī psiholoģiski. Daļa mazāko klašu skolēnu to pat uztver kā iesaistīšanos pieaugušo pasaules noteikumos. Maska viņiem liekas stilīgs aksesuārs."


Ģimenes ārste Gundega Skruze–Janava atbild uz vecāku biežāk uzdotajiem jautājumiem par masku nēsāšanu bērniem 
 

Vai taisnība, ka, valkājot masku, bērni elpos pašu izelpoti ogļskābo gāzi un baktērijas? 
Jau skolā mācīja, ko nozīmē gāzu apmaiņa. Mēs elpojam gaisu, kurā ir apmēram 20–25 % skābekļa un apmēram 0,4% ogļskābās gāzes. Izelpojot gāzu maisījumā ir apmēram 16% skābekļa un līdz 4% ogļskābās gāzes. Jāņem vērā, ka gan skābekļa, gan ogļskābās gāzes molekulas ir ļoti sīkas, tās ir sīkākas par Covid–19 vīrusu un brīvi šķērso medicīniskās maskas vai no auduma šūtās maskas materiālu, tādējādi lielākā daļa izelpoto gāzu aiz maskas neuzkrājas vai arī uzkrājas minimālos daudzumos. Pētījumos norādīts, ka tas varētu būt apmēram 1% ogļskābās gāzes, kas nenodara nekādu ļaunumu cilvēka veselībai un pašsajūtai. Piemēram, nevēdinātās telpās, kurās ir daudz cilvēku, ogļskābās gāzes daudzums var sasniegt pat 5%, un sekas šāda gaisa elpošanai ir galvassāpes, nogurums, žāvāšanās. 
 

 

Reklāma
Reklāma

Astma vai citas elpceļu slimības patiesībā ir viens no retākajiem iemesliem, kāpēc masku drīkst nelietot. Pasaules Veselības organizācija šādiem bērniem pat iesaka lietot respiratoru parastās maskas vietā, lai sevi pasargātu no saslimšanas. 


Baktēriju savairošanās maskā ir higiēnas jautājums. Siltā, mitrā vidē maskā savairojas baktērijas, tāpēc ilgākais vienas maskas lietošanas laiks ir 4 stundas, bet optimāli tās ir 2 stundas. Iekšpusē uzkrājas tas, ko paši izelpojam, ārpusē tas, ko izelpo citi. Ja mitru masku iemet kabatā un pēc tam atkal uzliek, tad tajā tiešām var savairoties gan sēnītes, gan baktērijas. Tāpēc maska katru vakaru ir jāizmazgā un jāizgludina ar karstu gludekli. Pēc tam to var lietot atkal. 

Ja caur masku ir grūti elpot, kā tas var ietekmē bērnu spēju mācīties?
Jādod laiks pierast pie maskas tāpat, kā ir jāpierod pie brillēm vai breketēm. Sākot valkāt masku, ir grūtāk ieelpot, ir jāpielieto mazliet spēka, ievelkot gaisu. Pierašana varētu prasīt dažas dienas, bet tas ir individuāli. Traucēt mācīties varētu nepiemērota maska, ja tā spiež, ja berzējas gan ausīm, ir par lielu vai krīt nost. Liela nozīme ir tam, kā masku nēsāšana tiek uztverta apkārtējā vidē, vai nav negatīvas nostājas utml. Lietojot maskas skolā, jāpārliecinās, vai bērnam pirms uzlikšanas un noņemšanas ir iespēja nomazgāt rokas, padzert ūdeni, jo nēsājot masku, šķidruma uzņemšana ir neērtāka. Ja elpot tomēr ir grūti, varbūt konkrētajam cilvēkam maska ir par biezu. Tad jāizvēlas plānāks materiāls. 

Cik ilgi drīkst nēsāt masku? Skolēnam tās varētu būt par 7-8 stundas, ko viņš pavada skolā. 
Cilvēcīgi jādomā, kā organizēt masku nēsāšanas pauzes. Piemēram, fizisko aktivitāšu un ēšanas laikā maskām nav jābūt.


Vai ir saslimšanas un stāvokļi, kas pieļauj masku nelietošanu, un vai ģimenes ārsts var izsniegt šādu zīmi? 
Masku drīkst nelikt, ja kaut kādu iemeslu dēļ to nevar izturēt. Piemēram, ja bērnam ir panikas lēkmes, liels psiholoģisks diskomforts, valodas attīstības traucējumi, kad ir svarīgi nodarbību laikā redzēt, kā kustas viņa lūpas, ja ir funkcionāli fiziskās attīstības traucējumi, ja pats nevar uzlikt un noņemt masku. Bet, piemēram, astma vai citas elpošanas ceļu slimības patiesībā ir viens no retākajiem iemesliem, kāpēc masku drīkst nelietot. Pasaules Veselības organizācija šādiem bērniem pat iesaka lietot respiratoru parastās maskas vietā, lai sevi pasargātu no saslimšanas. 
 

Solis pa solim, kā iemācīt bērnam lietot masku pareizi

Palīdzi bērnam pierast pie maskas. Pirmo reizi uzvelc masku mājās, lai viņš pierod pie sajūtas, kāda rodas, valkājot to ārpus mājās, skolā, veikalā. Iemāci viņam to pareizi uzlikt un noņemt. Izmantojiet spoguli, lai bērns pierod pie tā, kā viņš izskatās. 

Mudini bērnus izrotāt savu masku. Tas varētu palīdzēt viņiem sajust piederības sajūtu un kontroli pār situāciju. Personisks pieskāriens var palīdzēt to padarīt par ierastu daļu no viņu ikdienas un palielināt iespējamību, ka viņi vēlēsies valkāt savu masku. Atkarībā no maskas veida bērni uz tās var uzzīmēt ar marķieriem vai uzlikt uzlīmes.

Šujiet masku kopā. Paša šūta maska no paša izvēlēta materiāla būs vieglāk pieņemama un labprātāk nēsājama.