Britu skolas Latvijā direktore Adele Stenforda: Mācības ārtelpās - nākamais izaicinājums, uz ko esam spējīgi!

Lai arī situācija to atļauj, dažādu iemeslu dēļ skolas ir kūtras iespēju robežās pārcelt mācību nodarbības ārpus ierastajām mācību telpām.
Mācības brīvā dabā ir izcils veids, kā attīstīt skolēnu sociālo un emocionālo inteliģenci, kā arī prasmi darboties komandā .

FOTO: Publicitātes foto

Mācības brīvā dabā ir izcils veids, kā attīstīt skolēnu sociālo un emocionālo inteliģenci, kā arī prasmi darboties komandā .

Pretstatā apkārt valdošai skepsei, King's College, Britu skola Latvijā saredz mācības ārtelpās kā svarīgu skolas mācību procesa daļu, kam ir virkne priekšrocību. Skolas direktorei Adelei Stenfordai ir ieteikumi mācību organizēšanai ārā, kas varētu būt noderīgi un iedvesmotu arī citus skolotājus spert pirmo soli neierastā mācību procesa ieviešanai ikdienā.

Mācības ārā King’s College, Britu skola Latvijā organizē jau kopš skolas atvēršanas Babītē 2017. gadā. Līdz šim katra klase ārā pavadījusi vismaz vienu mācību stundu nedēļā, taču pandēmijas laikā ir uzsākta šo stundu skaita palielināšana, ņemot vērā brīvdabas mācību pozitīvo ietekmi uz skolēniem. Arī bērnu vecāki vienmēr bijuši ļoti atsaucīgi un tieši mācības ārā bijis viens no iemesliem, kāpēc daudzi vecāki King’s College izvēlējušies kā piemērotāko skolu saviem bērniem. Ārtelpās tiek organizētas mācību stundas visos priekšmetos – dabā atrodami radoši risinājumi, kā pasniegt visdažādākās tēmas un apgūt zināšanas praktiskāk, nekā mācoties iekštelpās.

 

Skeptisko skolotāju attieksmi mainīja pozitīvās atsauksmes

Lielākais izaicinājums, ar ko saskārāmies, sākot organizēt mācības ārā bija skolotāju attieksme. Visi sākotnēji bažījās, nebija pārliecināti, vai izdosies izveidot pilnvērtīgu stundu saturu un noturēt bērnu uzmanību. Taču laika gaitā, ar kolēģu atbalstu, esot radošiem un saņemot pozitīvas atsauksmes no bērniem un viņu vecākiem, skolotāju attieksme mainījās. Skolotāji saprata, radoša pieeja mācībām attaisnojas, skolēni uz mācību stundām nāk ar prieku un tas iedvesmo skolotājus turpināt.
 


Ārtelpu mācību galvenais mērķis ir socializēšanās un aktīva kustība
 

Mācības brīvā dabā ir izcils veids, kā attīstīt skolēnu sociālo un emocionālo inteliģenci, kā arī prasmi darboties komandā . Pandēmijas laikā esam sapratuši, ka tieši šīs iemaņas šobrīd visvairāk iztrūkst, mācoties attālināti. Tāpēc pēc pirmā pandēmijas viļņa ieviesām divu nedēļu reintegrācijas periodu  mūsu skolēniem, kas visvairāk cieta no attālinātajām mācībām. Organizējām āra aktivitāšu programmu, kas iekļāva komandas darbu, ekskursijas. Tas ļāva klasēm atkal saliedēties ne tikai savā starpā, bet arī ar skolotājiem.



Nevajag mēģināt akadēmisko iekštelpu vidi “iznest” ārā
 

Protams, var fiziski iznest ārā galdus, krēslus, tāfeli, taču tad bērniem netiek sniegta cita mācību pieredze. Ar mācībām ārā savā skolā cenšamies un arī citiem iesakām panākt ko citu, nevis tikai akadēmiskās vielas apgūšanu. Viena no manām prioritātēm ir bērnu vajadzības – vairāk nekā atgriezties skolas solā, viņiem šobrīd īpaši vajadzīgs emocionāls atbalsts, socializēšanās un fiziskas aktivitātes. Skolēni ir atradušies pasīvā vidē pārāk ilgi. Kāpēc nolikt krēslus ārā un likt bērniem atkal sēdēt?

 

 

Reklāma
Reklāma

Mācību stundās ārā jāizmanto vide, kas ir apkārt!
 

Mēs cenšamies novērtēt un izmantot to, kas ir dabā. Piemēram, mūzikas stundas ir ļoti viegli adaptēt mācībām ārā. Esam organizējuši dziedāšanu apkārt ugunskuram, ģitāras mācības. Jebkuru mūzikas instrumentu var iznest ārā. Matemātikas stundās jādomā radoši un jāizmanto apkārt esošā vide, piemēram, mērot vai skaitot lietas, kas atrodas ap skolu. Vēl ļoti laba ideja mācībām ārā ir orientēšanās, vienlaikus skolēniem pildot dažādus uzdevumus un pārvarot izaicinājumus. Arī vizuālās mākslas stundās skolēni var izmantot savāktos dabas materiālus, no tiem veidot kolāžas, vai zīmēt apkārtējo vidi. Esam pārliecinājušies, ka skolēni ārā lieliski raksta dzeju, iedvesmojoties no apkārtējās vides. Esam arī kopīgi izgatavojuši putnu būrīšus un tad tos izvietojuši mežā. Iedvesma mācību saturam redzama visur! Ir arī ļoti daudz tiešsaistes resursu un lasāmvielas, pat Facebook grupas, kur smelties idejas āra nodarbībām, piemēram, outdoor-learning.org, greenschoolyards.org, edutopia.org un citi.



Mācības ārā palīdz atraisīties arī klusākajiem skolēniem


Skolām, kas vilcinās organizēt mācības ārā, jāsaprot tas, ka ir daudz mazāk iespēju kļūdīties, nekā jūs domājat. Līdzko skolēni nokļūst ārā, viņi mācību procesu izbauda daudz vairāk.  Esot ārā, skolēni tiek iesaistīti pavisam citādāk, nekā esot četrās sienās. Esam piedzīvojuši gadījumus, kad bērni, kas parasti klases akadēmiskajā vidē ir ļoti klusi, kautrīgi un nerunīgi, ārā atraisās un daudz vairāk iesaistās mācību procesā.
 


Pandēmijas laiks pierāda, ka spējam pielāgoties jebkādiem apstākļiem


Pēdējā gadā esam redzējuši, cik lieliski skolotāji ir spējīgi adaptēt mācību saturu un stundas mācībām tiešsaistē. Daudziem, sevišķi vecākajiem skolotājiem, tas ir bijis viens no profesionālā darba lielākajiem izaicinājumiem. Pirms pandēmijas noteikti bija ļoti daudz skolotāju, kas neticēja, ka ir uz to spējīgi. Lūk, mācības ārā vajadzētu uztvert kā tieši tādu pašu jaunu izaicinājumu. Galvenais ir būt drosmīgiem un mēģināt, sākot ar mācību priekšmetiem, kurus ir pavisam viegli pielāgot āra videi.
 



Būt ārā ir latviešu dabā!
 

Manuprāt, sevišķi latviešiem nevajadzētu būt problēmām atrašanos ārā. Esmu novērojusi, ka latvieši mīl dabu! Jūs par to zināt vairāk nekā jebkura cita valsts, kurā jebkad esmu bijusi. Latviešu skolotājiem vajadzētu ienest šo dabas mīlestību un dzīvesveidu mācību procesā – brīvdienas latvieši pavada dabā, kurina ugunskurus, iet pārgājienos, lasa sēnes, puķes, vēro putnus. Tāpēc ticu, ka skolotājiem jau ir iemaņas āra mācību procesa vadīšanai, tikai vajag sagatavoties un darīt, ticot, ka šīs būs nākmais izaicinājums, uz ko esat spējīgi!