Psihiatre: Radošums var izglābt jauniešus no apātijas un pandēmijas noguruma
Pirmais pilnais attālināto mācību gads tuvojas izskaņai un gan vecāki, gan skolotāji novēro jauniešos motivācijas trūkumu, sagurumu un apātijas pieaugumu. Digitālās izglītības programmas Samsung “Skolēna digitālais IQ” eksperti iesaka jauniešiem pret pandēmijas radītajām problēmām cīnīties ar radošuma atmodināšanu un veicināšanu.
"Pandēmija ierobežo mūsu spēju darboties ierastā ritmā un režīmā, kā arī samazina iespējas izpausties, tādēļ jaunu ideju radīšanai ir liela nozīme. Radošums mums liek izkāpt no komforta zonas un panākt pārmaiņas. Tas veicina attīstību, izaugsmi un ceļ motivāciju. Caur to jaunieši var ne tikai palīdzēt sev konkrētajā brīdī, bet arī atklāt jaunus talantus, par kuriem pat nebūtu iedomājušies, un sniegt ieguldījumu sabiedrībā kopumā," stāsta Bērnu un pusaudžu resursu centra vadītāja, bērnu psihiatre dr. Anete Masaļska.
Kā atmodināt jauniešos radošumu un motivēt izpaust savas personības kreatīvo pusi?
Atgādiniet par lasīšanu
Grāmatas, žurnāli, raksti vai blogi internetā – lasīšana stimulē prātu, ļauj domās nokļūt citā realitātē un iejusties jaunā vidē, kā arī nemanot veicina radošumu. Kā panākt, lai jaunietis patiešām lasa? Rādiet piemēru! Ierosiniet veikalā izvēlēties un iegādāties kādu jaunu žurnālu vai grāmatu, vai arī pastāstiet par interesantu avotu tīmeklī, kuru būtu vērts izlasīt. Interneta laikmeta informācijas bagātība ir neizmērojama un arī tīmeklī ir iespējams gan izlasīt sev interesējošās grāmatas, gan iepazīties ar rakstiem un blogiem par dažādām tēmām, paplašinot savu redzesloku. Jo vairāk tiks uzzināts par dažādām tēmām, jo vairāk iespējama jaunu un radošu ideju rašanās!
Izmainiet apkārtējo vidi
Pēc ilgstošā laika, kuru nācies pavadīt mājās, pat nelielas izmaiņas ierastajā vidē ienesīs jaunu stimulu ikdienā. Ja iespējams, dodieties pārnakšņot kur citur vai izmainiet ierastās pastaigu takas. Ļaujiet jaunietim pārkārtot istabu, salīmēt redzamās vietās interesantas atziņas vai pozitīvus foto, vai ierosiniet nomainīt ekrānsaudzētāju datoram, telefonam, pārkārtot aplikācijas. Ierastās vides un skatu punkta maiņa var aizsākt vēlmi pēc citiem jauninājumiem ikdienā.
Mudiniet iedvesmoties no interesantām personībām
Bērniem bieži uzdodam jautājumu “par ko tu kļūsi, kad izaugsi?”, bet pusaudžiem šo jautājumu uzdodam retāk un jau ar praktiskāku ievirzi par tālākās karjeras izvēli, kas uzliek atbildību sniegt konkrētu, realizējamu atbildi. Pavaicājiet vienkāršāk - par cilvēkiem, kuriem pusaudzis vēlētos līdzināties un kādēļ. Ja tāda cilvēka nav, mudiniet uzmeklēt kādu, kurš šķiet interesants un iedvesmojošs. Dalieties ar savu piemēru – pastāstiet par personībām, kuras Jūs iedvesmojušas un kādēļ. Iespējams, jaunietim radīsies interese par vēl neiepazītu personību.
Iemāciet spēlēt šahu vai izaiciniet apgūt kādas citas prasmes
Ir pierādīts, ka šahs attīsta loģisko domāšanu un veicina smadzeņu labās puslodes darbību, kas ir atbildīga arī par radošumu. Lai interese būtu lielāka, ieviesiet apbalvojumu par apgūto. Ja šaha spēle neaizrauj, atrodiet kādu citu vēl neapgūtu prasmi. Sacensību princips veicinās mērķa sasniegšanu un pat šķietami neliela izkāpšana no komforta zonas un nodarbošanās ar ko neparastu dos papildu stimulu personības attīstībai.
Ļaujiet garlaikoties
Mēs dzīvojam nepārtrauktu stimulu pasaulē, kur garlaikošanās ir reta parādība. Ieviesiet “kluso stundu” bez ierīcēm, grāmatām un citām ierastajām izklaidēm jeb “piespiediet garlaikoties”. Tieši garlaikošanās rada stimulu pārtraukt esošo stāvokli un darīt ko jaunu, bet, ja jaunietim nepārtraukti ir ko darīt un nav bijuši garlaikošanās brīži, nav bijusi iespēja attīstīties radošumam.
Iesaistiet jauniešus lēmumu pieņemšanā un problēmu risināšanā
Jauniešiem ir svarīgi justies novērtētiem, uzklausītiem un līdzvērtīgiem pieaugušajiem. Iesaistiet jaunieti kopīgu lēmumu pieņemšanā – vai tā būtu ģimenes brīvdienu plāna izveide, vakariņu izvēle vai radušās problēmas atrisināšana, jaunieši ar savām zināšanām un unikālo skatu uz dzīvi var palīdzēt būtisku problēmu risināšanā. Iedrošiniet jaunieti izpaust savu viedokli arī ārpus mājas un iesaistīties dažādos projektos. Parādiet šobrīd aktuālo Samsung ideju konkursu “Solve for Tomorrow”, kurā jaunietis komandā kopā ar draugiem var attīstīt savas idejas, kā uzlabot ierasto ikdienu un sabalansēt digitālajā vidē pavadīto laiku.
Par “Solve for Tomorrow”
Digitālās izglītības programmas Samsung “Skolēna digitālais IQ” ietvaros šogad tiek rīkots skolēnu ideju konkurss “Solve for Tomorrow”, kurā 8.-11. klašu skolēni aicināti meklēt risinājumus, kā izmantot tehnoloģijas, lai vairotu labsajūtu un padarītu dzīvi jēgpilnāku. Konkurss norit trīs posmos. Pirmajā posmā (līdz 31. maijam) komandām 3-5 skolēnu sastāvā jāiesniedz savas idejas portālā http://www.solvefortomorrow.lv. Otrajā posmā komandas attīstīs idejas kopā ar zinošiem ekspertiem. Savukārt trešajā posmā 15 komandas no Latvijas, Igaunijas un Lietuvas tiksies Baltijas valstu finālā, kur aizstāvēs savas idejas un cīnīsies par galveno balvu 10 000 eiro vērtībā.
Konkursu sociālās iniciatīvas ietvaros rīko “Samsung Electronics Baltics”. Iniciatīvas partneri Latvijā ir LR Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs, Eiropas Parlamenta Informācijas birojs Latvijā, Zinātnes un izglītības inovāciju centrs, Latvijas Investīciju un Attīstības aģentūra, Latvijas Drošāka interneta centrs, Latvijas Jaunuzņēmumu asociācija "Startin.LV", Bērnu un pusaudžu resursu centrs, Rīgas Skolēnu dome un digitālo risinājumu aģentūra “Cube”.