Ginekoloģe: Daudzas meitenes Latvijā mēnešreižu laikā neiet uz skolu higiēnas preču trūkuma dēļ

“Meitenēm no nelabvēlīgām ģimenēm trūkst pat elementāru higiēnas iemaņu, viņas ir bailīgas, kautrīgas. Finanšu trūkuma dēļ meitenes mēdz nostaigāt visu dienu ar vienu paketi. Turklāt, ja pakešu ir nepietiekami vai nav vispār, meitene mēnešreižu dēļ paliek dzīvot mājās, kavējot skolu pat vairākas dienas,” situāciju Latvijā ieskicē ginekoloģe Anna Krumpāne. Viņa ir iesaistījusies labdarības akcijā Always #ZiedoMeitenēm, kuras mērķis ir sarūpēt higiēnas produktus meitenēm no mazturīgām ģimenēm.
Vismaz 15% meiteņu jeb sestā daļa ir kavējušas skolu, jo nav varējušas iegādāties higiēnas paketes ģimenes finansiālo apstākļu dēļ.

FOTO: Shutterstock.com

Vismaz 15% meiteņu jeb sestā daļa ir kavējušas skolu, jo nav varējušas iegādāties higiēnas paketes ģimenes finansiālo apstākļu dēļ.

Otro gadu norisinās labdarības akcija Always #ZiedoMeitenēm, un tās mērķis ir sarūpēt higiēnas produktus meitenēm no mazturīgām ģimenēm. Šāda labdarības akcija uzsākta tāpēc, ka vismaz 15% meiteņu jeb sestā daļa ir kavējušas skolu, jo nav varējušas iegādāties higiēnas paketes ģimenes finansiālo apstākļu dēļ, – liecina “Procter & Gamble” veiktais pētījums par higiēnas pakešu pieejamību Latvijā. Lai tematu aktualizētu, aizvadītajā nedēļā norisinājās speciālistu diskusija, analizējot, kāpēc mēnešreizes un citi ar sievietes fizioloģiju saistītie temati Latvijas sabiedrībā arvien ierindojami pie tabu tematiem un kas būtu jādara, lai meitenēm un pieaugušām sievietēm mazinātu kauna sajūtu par savu fizioloģiju.
Akcija, ko rīko “Always” sadarbībā ar biedrību “Latvijas Sarkanais Krusts” un uzņēmumu “Sanitex”, norisinās no 7. septembra līdz 20. oktobrim. 

Labdarības akcijā var iesaistīties, iegādājoties “Always”, – par katru iegādāto iepakojumu tiks ziedotas higiēniskās paketes šim labdarības mērķim. 

Akcijā var iesaistīties arī ar ierakstu savā “Instagram” kontā, pievienojot divus tēmturus – #Always #Ziedomeitenēm. Arī par katru šo ierakstu ražotājs pievienos ziedojumu. Akcijas organizatori paredz, ka tiks saziedoti vairāk nekā 200 000 šo higiēnas produktu. Plašāka informācija par kampaņu: www.alwaysziedomeitenem.lv.

 

Skaties ekspertu diskusiju "Higiēnas produktu trūkums meitenēm mēnešreižu laikā – fakti, realitāte un risinājumi Latvijā"

 

Kauns pat pieaugušām sievietēm

Labdarības akcijas Always #ZiedoMeitenēm mērķis ir ne tikai palīdzēt, ziedojot produktus, bet arī aktualizēt problēmu plašā sabiedrībā – arī tas ir veids, kā atbalstīt meitenes. Turklāt, kā uzsvēra diskusijas dalībnieces, higiēnas preču pieejamības nodrošināšana sociālā vidē ir būtiska ne tikai sociāli maznodrošinātām meitenēm un sievietēm, bet ikvienai sievietei. Psiholoģe Kristīne Balode atzīmēja, ka pat tām sievietēm, kuras var pretendēt uz prefektu cikliskumu, mēdz gadīties pārsteiguma brīži: “Mēs katra esam piedzīvojušas, ka stresa, ēšanas paradumu izmaiņu dēļ u.tml. mēnešreizes var sākties ārpus gaidītā laika. Un lielākoties arī pieaugušām sievietēm ir kauns pat draudzenei palūgt paketi.”
Kristīne Balode norāda, ka ir mazs procents sieviešu, kas savā būtībā ir pašapzinīgas un nekautrējas par to, kas viņas ir: “Lielākoties sievietes ir ievainojamas, jo nesaņem vajadzīgo atbalstu. 

Mūsu sociālā vide, skolas vide joprojām ir ļoti nepielāgota sievietes fizioloģijai.

Nevis apgrūtinošajai, sarežģītajai, bet vienkārši atšķirīgajai,” pauda psiholoģe Kristīne Balode. “Runa ir par jebkuru sociālu vidi. Tur, kur ir tualetes papīrs, vajadzētu būt noliktām arī higiēnas precēm – tamponiem, paketēm.” 
Kolēģes teikto papildināja ginekoloģe Anna Krumpāne, atgādinot, ka mēnešreizes meitenēm sākas 11, 12 vai 13 gadu vecumā, taču savā praksē daktere sastopas ar lielu nezināšanu par to, kas ir sievietes cikls, kāpēc tas ir, kā arī par citām ar higiēnu saistītām lietām. “Tagad meitenes ir izglītotākas nekā pirms 30 vai 40 gadiem, bet tāpat viņām ir daudz nezināmā. Un īpaši meitenēm no nelabvēlīgām ģimenēm. Viņām trūkst pat elementāru higiēnas iemaņu, viņas ir bailīgas, kautrīgas...” atklāja ginekoloģe, atzinīgi novērtējot rīkoto akciju: “Labi, ka ir šī akcija, jo citādi meitenes var nostaigāt visu dienu ar vienu paketi. Turklāt, ja pakešu ir nepietiekami vai nav vispār, tad meitene mēnešreižu dēļ paliek dzīvot mājās un kavē skolu pat vairākas dienas.”  

Labdarības akcijas Always #ZiedoMeitenēm notikušajā tiešsaistes diskusijā piedalījās psiholoģe Kristīne Balode, psiholoģe, biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” sociālās integrācijas eksperte Aija Strazda, ginekoloģe Anna Krumpāne, Twitter personība, tekstu autore Ance Tarvida. Sarunu vadīja Inga Akmentiņa-Smildziņa, Latvijas vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja.

 

Meitenes izvēlas lētāko, nevis sev piemērotāko

Biedrības “Latvijas Sarkanais Krusts” sociālās integrācijas eksperte Aija Strazda uzsvēra, ka akcijas mērķis ir atbalstīt meitenes ne tikai ar higiēnas precēm, bet arī emocionāli, runājot par šo tematu: “Jo mūsu sabiedrībā joprojām ir daudz tabu tēmu. 

Ar meitenēm bieži vien runā aplinkus, mēnešreizes sauc dīvainos vārdos, nemaz nepastāstot, kāpēc tādas ir, utt. 

Reklāma
Reklāma

Jaunieši daudz informācijas iegūst interneta vidē, bet bieži tā nav piemērota viņu vecumposmam, piemēram, meitenes interneta veikalos mēdz pasūtīt piltuves mēnešreižu savākšanai, taču sev nepiemērotas. Tāpat meitenes bieži vien neinformē vecākus par mēnešreižu sākšanos, tāpēc netiek aizvestas pie ginekologa un dzīvo savā informācijas burbulī. Bet, ja nav lietotas pareizās higiēnas preces, ievērota pareiza higiēna utt., var iedzīvoties arī veselības problēmās.” Aija Strazda arī uzsvēra, ka visai bieži meitenes iegādājas nevis sev piemērotākās higiēnas paketes, bet vislētākās vai lieto ikdienas ieliktnīšus mēnešreižu laikā, jo tie finansiāli ir pieejamāki.

 

Arī zēniem jāzina par mēnešreizēm

Diskusijas dalībnieču pieredze liecina, ka Latvijā joprojām vārds “kauns” ir cieši sasaistāms ar tādām tēmām kā intīmā higiēna, seksuālā audzināšana, zēnu un meiteņu atšķirīgā fizioloģija u.tml. 
“Katrai mammai un arī skolā vajadzētu runāt, paskaidrot, kas ir mēnešreizes, ka to laikā meitenēm ir svārstīgs garastāvoklis utt. Un tas jāstāsta arī zēniem, lai viņi zina un izprot notiekošo, nevis izsmej meitenes,” bilda ginekoloģe Anna Krumpāne, uzsverot, ka “ar dēliem ir jārunā tieši tāpat kā ar meitām par mēnešreizēm. Jo arī jaunajam vīrietim ir svarīgi zināt meiteņu fizioloģiju". 

Kad meitenei pirmo reizi ir mēnešreizes, par to jāpastāsta arī tētim un brālim, lai viņi zina un ir atbalstoši. 

Ginekoloģes teikto papildināja “Twitter” personība un tekstu autore Ance Tarvida, sakot, ka nerunāšana bieži beidzas ar to, ka vīrietim ir kauns nopirkt savai sievietei tamponus, paketes. “Bet tu guli gultā ar sāpošu vēderu un pati nespēj aiziet uz veikalu, lai iegādātos šīs lietas. Kam gan citam palūgsi nopirkt paketes, ja ne savam vīrietim?” retoriski vaicāja jauniete.

 

“Jārunā” kopš dzimšanas 

Diskusijas dalībnieces piekrita arī psiholoģes Kristīnes Balodes paustajam, ka jau agrīnā vecumā ar bērnu vajadzētu runāt par puišu un meiteņu dažādajām fizioloģijām. “Vecākiem bieži vien liekas – ka tikai nesāku par seksuālo veselību runāt pārāk agri, ka tikai to bērnu netraumēju! Taču būtībā par to skaidrojošais darbs sākas kopš bērna piedzimšanas. Iespējams, ne verbāli, bet caur darbībām, aprūpi, higiēnu. Jo bērna seksuālā pašuztvere attīstās paralēli visam pārējam, tas nesākas pēkšņi 18 gadu vecumā,” norādīja psiholoģe, piebilstot, ka ir būtiski arī tas, kā un ko mēs runājam ar saviem bērniem par seksualitāti un mēnešreizēm. 
Savukārt ginekoloģe Anna Krumpāne atgādināja, ka ne mazāk svarīgi ir pastāstīt, kāda tad ir mēnešreižu loma – mēnešreizes liecina par meitenes auglību; ja ar tām ir problēmas, tad sarežģījumi var būt arī, vēloties tikt pie bērniņa. “Tas jāzina gan zēniem, gan meitenēm! Tāpat kā abiem dzimumiem ir jāzina par kontracepcijas veidiem, lai 15 gadu vecumā nav nevēlamas grūtniecības,” pauda ārste, bet Kristīne Balode papildināja: “Lai kā mums negribētos atzīt vai pieņemt, bet mūsdienās sieviete vairs nav bērnus ražojoša rūpnīca. Mēs ar seksu lielākoties nodarbosimies prieka, socializēšanās un baudas dēļ, nevis lai nepārtraukti dzemdētu bērnus. Un līdz ar to ir svarīgi runāt arī par attiecību un baudas kultūru, kura atšķirsies atkarībā no tā, ar kādu fizioloģiju esam piedzimuši, ar ko identificējamies utt.” 

Psiholoģe piebilda, ka neapzinātās bailes no nevēlamas grūtniecības ir iemesls, kamdēļ sievietes nevar atbrīvoties un gūt seksuālu baudu.

 

Arī tētis var izstāstīt meitai, kas ir mēnešreizes!

“Ja meitene vienpatībā saskaras ar asinīm un neviens viņai nav pastāstījis, ka patiesībā tās ir veselības un auglības rādītājs, meitenei var šķist, ka ar viņu notiek kaut kas slikts. Viņa var nobīties. 11 vai 12 gadu veca meitene vēl ir maza,” diskusijas noslēgumā sacīja Kristīne Balode, uzsverot savlaicīgas informētības nozīmi un to, ka atbildība par to jāuzņemas mums, pieaugušajiem – vecākiem, arī skolotājiem. “Ir svarīgi aizvest meiteni pie ārsta, sniegt atbalstu, kad viņai ir slikti, nevis tikai pateikt – nu jā, tā mums, meitenēm, ir. PMS simptomātiku esam pieņēmuši kā normu, bet būtībā tas ir jautājums par to, vai ēdu to, ko vajadzētu, vai pienācīgi tieku aprūpēta. Nav jābūt ciešanām ne pirms mēnešreizēm, ne to laikā,” pauda psiholoģe un uzsvēra, ka tāpat mums ir jābeidz šo informēšanas uzdevumu deleģēt tikai mammām: “Arī tētis var izstāstīt meitai, kas ir mēnešreizes. Viņš ir aprūpes persona.”


Par labdarības akciju Always #ZiedoMeitenēm

Kā vēsta “Procter & Gamble” veiktais pētījums* par higiēnas pakešu pieejamību Latvijā, vismaz 15% jeb sestā daļa meiteņu ir kavējušas skolu, jo nav varējušas iegādāties higiēnas paketes ģimenes finansiālo apstākļu dēļ. 2020. gadā īstenotās kampaņas Always #ZiedoMeitenēm laikā tika saziedotas vairāk nekā 210 000 higiēniskās paketes, ko “Latvijas Sarkanais Krusts” nogādāja jaunietēm Latvijas reģionos. Plašāka informācija par labdarības akciju un to, kā ikviens var iesaistīties, lasāma “Latvijas Sarkanā Krusta” mājaslapā www.redcross.lv, kā arī kampaņas “Facebook” lapā – https://www.facebook.com/ZiedoMeitenem.

 

* Dati ir iegūti 2019. gadā “Procter & Gamble” vārdā organizētajā tiešsaistes aptaujā, kur atbildes sniedza 303 meitenes vecumā no 18 līdz 24 gadiem.