Deviņgadīgs puika negrib mazgāties, tīrīt zobus. Ko darīt?
Atbild: Pusaudžu resursu centra psiholoģe Elīna Bārtule
Būtu svarīgi saprast, vai šīs grūtības parādījušās šobrīd un iepriekš bērns ir spējis patstāvīgi tīrīt zobus un rūpēties par savu higiēnu, vai tas ir pastāvīgs stāvoklis. Ja jau iepriekš bijušas šādas grūtības, proti, kā ikdienas ieradums nav izveidojusies vajadzība sevi sakopt, tad būs nepieciešama vecāku pacietība un radošums, lai izdomātu, kā motivēt un iemācīt zēnu rūpēties par personīgo higiēnu.
Savukārt, ja vecāki pamanījuši, ka tieši pēdējā laikā zēns mazāk sācis rūpēties par sevi un, iespējams, arī citās sfērās ievērojuši pārmaiņas, piemēram, bieži jūtas nomākts, aktivitātēs, kas iepriekš sagādājušas prieku, vairs nevēlas iesaistīties, vairāk laika pavada savā istabā, nevēlas tikties ar draugiem, būtu svarīgi tam pievērst uzmanību, pārrunāt un, iespējams, meklēt profesionālu palīdzību.
Tas var liecināt par depresiju vai citām emocionālās veselības problēmām.
Ieteikumi, kas var palīdzēt bērnam rūpēties par savu higiēnu:
- Pārrunāt ieguvumus no higiēnas ievērošanas un sekas no zobu netīrīšanas un rūpēm par higiēnu. Uzdevumus var uzrakstīt uz lapas kopīgi, tos pārrunāt un iztikt bez kritizēšanas.
- Regulāri visiem ģimenes locekļiem apmeklēt zobārstu, zobu higiēnistu, lai veicinātu priekšstatu par to, ko nozīmē rūpes par zobu veselību, kā arī sekām, ja tas netiek darīts.
- Svarīgs ir vecāku piemērs. Proti, redzēt, ka vecāki paši ievēro higiēnas normas.
- Ļaut puisim pašam izvēlēties higiēnas līdzekļus – zobu pastu, zobu suku, dušas želeju, šampūnu.
- Klausīties mīļāko dziesmu zobu tīrīšanas laikā. Dziesmas parasti ir divas līdz trīs minūtes garas, un tas ir tieši tik ilgi, lai kārtīgi iztīrītu zobus.
- Izveidot higiēnas grafiku, kur bērns var atzīmēt, vai ir tīrījis zobus, gājis dušā, un, piemēram, nedēļas beigās ir apbalvojums, ja tiek izpildīti visi norunātie punkti. Motivācijas shēma katram bērnam ir jāpiemeklē individuāli.
- Atzinīgi novērtēt, uzslavēt, kad bērnam ir izdevies: “Es zinu, ka tas tev prasīja piepūli, un tev lieliski izdevās!“
- Pajautāt, kā bērns jūtas pēc dušas un zobu iztīrīšanas. Visbiežāk tās ir patīkamas sajūtas. To pārrunāšana un piefiksēšana palīdzēs apzināties ieguvumus, rūpējoties par savu higiēnu.
- Dažādu lietotņu izmantošana, kas atgādina par higiēnas procedūrām.