Aptauja: teju puse vecāku uzskata, ka bērnu vai jaunieti briļļu dēļ varētu izsmiet
Kampaņas aptaujā tika pētīti vecāku uzskati un attieksme pret bērnu acu veselību, kā arī pilotpētījuma ietvaros vairāk nekā 500 bērniem vecumā no 6–7 gadiem tika veikts redzes skrīnings, lai pārbaudītu, vai viņu redze atbilst normai. Rezultātu prezentācijā piedalījās “OC VISION” kampaņas “Redzi, redzi, saredzi” iniciatore Marta Siliniece, pētījumu aģentūras Forta Reserch pārstāve Linda Ezera un pedagoģe, privātās pamatskolas DOMDARIS dibinātāja Dace Jaundāldere-Dātava.
Tiek prezentēti kampaņas “Redzi, redzi, saredzi" pētījuma dati. Foto: Reina Iesaliņa.
Tikai pusei pirmklasnieku veikta redzes pārbaude
Veicot redzes skrīningu vairāk nekā 500 bērniem no Rīgas, Pierīgas un reģionu skolām tika secināts, ka
53% bērnu nav bijusi veikta redzes pārbaude pie speciālista pirms skolas gaitu uzsākšanas, 54% bērnu vismaz viena redzes funkcija neatbilst normai,
bet 15% divas funkcijas. Savukārt no tiem 24% neatbilst vismaz viena no tuvuma redzes funkcijām, kas nodrošina labu redzes komfortu veicot tuvuma darbus, piemēram, rakstot un lasot. Faktu, ka tik daudz bērniem netiek pārbaudīta redze pie speciālista, varētu skaidrot ar garajām rindām pie bērnu oftalmologiem, kā arī nereti tieši ģimenes ārsts veic ierakstu bērna medicīnas kartē par redzes pārbaudi, lēš Marta Siliniece, kampaņas “Redzi, redzi, saredzi” iniciatore un “OC VISION” pārstāve.
Veiktajā aptaujā 25 % vecāku norāda, ka viņu bērniem varētu būt kādas redzes problēmas. 67 % vecāku norāda, ka ģimenē bērniem tiek mācīts, kā atpūtināt acis un saudzēt redzi. Savukārt 75 % jauniešu, saskaroties ar redzes pasliktināšanos, ātrāk gribētu to uzlabot, bet 25 % atzīst, ka pēc iespējas ilgāk censtos to noslēpt un iztiktu bez brillēm.
Brilles – stilīgas vai iemesls izsmiešanai?
Komentējot augstās vecāku bažas par to, ka, bērnam nēsājot brilles, viņš varētu tikt izsmiets, pētījumu aģentūras Forta Research pārstāve Linda Ezera pieļauj, ka šāds pieņēmums vecākiem var veidoties tāpēc, ka, iespējams, paši skolas laikā ir piedzīvojuši līdzīgu pieredzi. “Protams, nevar izslēgt, ka šādi gadījumi patiešām notiek, par ko liecina, ka 34% aptaujāto jauniešu to atzina par problēmu," teic pētniece.
Pedagoģe, privātās pamatskolas DOMDARIS dibinātāja Dace Jaundāldere-Dātava uzsver, ka ir ļoti svarīgi, kā uz šo faktu, ka bērnam ir brilles, reaģē pieaugušie, kas ir blakus bērnam.
“Rūpējoties par bērnu labsajūtu skolas vidē nozīmīga loma ir tieši pieaugušajiem, kuri ik dienu ir apkārt bērniem. Gan skolotāju, gan vecāku attieksme ietekmē to, kā bērni uztver un reaģē uz apkārt notiekošo. Tāpēc ir svarīgi runāt ar bērniem par savstarpējām atšķirībām un to, kāpēc, piemēram, citiem ir nepieciešams lietot brilles. Kopīga pasaules iepazīšana un runāšana veicina bērnu izpratni un dažādību pieņemšanu. Tāpēc arī mēs skolā rūpējamies par to, lai tiktu ievērota ergonomiska darba vide un bērniem mācību process būtu viegli uztverams – pārskatāmas, ne pārāk spilgtas prezentācijas ar lieliem burtiem – un radītu pozitīvu mācību pieredzi,” teic pedagoģe.
Viņa ir arī novērojusi, ka šobrīd bērnu un jauniešu vidū ir arī viedoklis, ka nēsāt brilles ir stilīgi.
Bērns nemāk lasīt vai tomēr neredz?
Kampaņas organizatori vērš uzmanību uz to, cik būtiska loma ir redzei mācību procesā – ir gadījumi, kad pieaugušie pieņem, ka bērns neprot lasīt vai pat domā, ka bērnam ir desleksija, taču bērnam atklājas redzes problēmas. To, ka grūtības ar redzi var ietekmēt mācību rezultātus, aptaujā atzina 80 % vecāku.
Satraucoši ir rezultāti par to, ka trešdaļa no vecākiem paļaujas uz to, ka, ja bērnam būs redzes problēmas, viņš par to noteikti sūdzēsies.
Šis pieņēmums ir nepareizs, jo bērns no savas pieredzes nemaz nezina, ka var redzēt savādāk, tāpēc viņi nesapratīs, ka ir problēmas.
Par pētījumu:
Pētījumā “Redzi, redzi, saredzi” piedalījās 518 bērnu no Rīgas, Pierīgas un reģionu skolām vecumā no 6-7 gadiem. Tā ietvaros 1. – 2. klašu skolēniem tika veikts redzes skrīnings, lai noskaidrotu vai bērnu redzes funkcijas atbilst normai un vai esošā redzes korekcija (ja ir), ir atbilstoša.
Pētījuma otrajā daļā tiek veikta vecāku aptaujāšana, tajā piedalās aptuveni 700 vecāki, kuriem ir bērni vecumā līdz 18 gadiem. Aptaujas mērķis bija noskaidrot cik vecāki ir zinoši par redzes veselības jautājumiem bērniem – par to, cik bieži nepieciešams veikt redzes pārbaudi bērniem, kur ir iespējams to veikt un vai mājās tiek pievērsta uzmanība acu atpūtināšanai.
Lai uzlabotu esošo situāciju un veicinātu rūpes par bērnu redzi pētījuma ietvaros tiks veidoti metodiskie materiāli pedagogiem, vecākiem un bērniem. Kā arī mērķis ir veicināt sadarbību starp optometristiem, ģimenes ārstiem un oftalmologiem. Pētījums tiks atkārtots arī 2023. gadā.
Kampaņas “Redzi, redzi, saredzi” iniciatore, “OC VISION” pārstāve Marta Siliniece. Foto: Reina Iesaliņa.