Vecāki sašutuši par gaidāmajām pārmaiņām skolēnu darbu vērtēšanā: plānots būtiski ierobežot atzīmju labošanas iespējas

Skolēnu vecāku vidū uzvirmojis jautājums par atzīmju labošanu – kādā skolā var labot tikai vienu pārbaudes darbu semestrī, kamēr citā var gan labot nesekmīgas, gan uzlabot pat ļoti labas atzīmes. Kāpēc tā, "Mammamuntetiem.lv" atbildi meklēja Izglītības kvalitātes valsts dienestā, kas atbildi sniedz sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru.
Skolēna mācību sasniegumu labošanas / uzlabošanas pieejas noteikšana šobrīd ir skolas kompetencē.

FOTO: Shutterstock.com

Skolēna mācību sasniegumu labošanas / uzlabošanas pieejas noteikšana šobrīd ir skolas kompetencē.

Vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv” saņēmusi vairākas vecāku vēstules, kurās pausts sašutums un arī neizpratne par iespējām skolēnam labot atzīmes šajā mācību gadā. 

"Bērns semestrī drīkst labot tikai vienu pārbaudes darbu. Tas vienkārši dzen bērnus depresijā, milzīgā izmisumā, it sevišķi tos, kas cenšas mācīties," raksta kāda mamma, savukārt citā vēstulē tiek jautāts: "Kādi ir noteikumi par pārbaudes darbu labošanu? Vai skolas pašas var interpretēt šos noteikumus? Vai "iespēju pēcpusdiena", kad var labot atzīmi, ir skolas iniciatīva vai noteikts likumā? Kas notiek, ja, piemēram, ir vairāki nesekmīgi uzrakstīti pārbaudes darbi – vai skolēns netiek tālāk? 
 

Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga skaidro, ka šobrīd notiek pāreja uz jaunu skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. septembrī. Tas nozīmē ne tikai izmaiņas vērtēšanas kārtībā, bet arī veidā, kā uztveram vērtēšanu. 

 

Jaunajā vērtēšanas sistēmā lielāks uzsvars tiks likts uz skolēna ikdienas progresa novērtēšanu un mazāks – uz atzīmēm. Turklāt pēdējiem vērtējumiem būs lielāks svars, nekā pirmajiem. 

 

Jāuzsver, ka jaunā vērtēšanas pieeja paredz iespēju skolēnam uzlabot tikai vērtējumu mācību gada noslēgumā, ja vērtējums izšķiras vienas balles robežās vai arī skolēns izteicis velēšanos to uzlabot.
 

Jāņem vērā, ka arī šobrīd pārbaudes darba vērtējums (atzīme) būtībā ir informācija par to, kādas pārbaudes darba rakstīšanas brīdī ir skolēna zināšanas, izpratne un prasmes.

Savukārt lielākā uzmanība jāpievērš tēmas apguves progresam ikdienā, kas tiek izteikts procentos. Ja pedagogs, vecāki un skola secina, ka progress ir nepietiekams, lai tēmas noslēguma pārbaudes darbā iegūtu pietiekamu vērtējumu, tad skolēnam nekavējoties jāiegulda papildu darbs vai jālūdz atbalsts pedagogam, lai nodrošinātu, ka pārbaudes darbā vērtējums būs pozitīvs. 
 

Gan šobrīd, gan arī turpmāk katrai skolai patstāvīgi jānosaka skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība, un jānodrošina tās pieejamība. 

 

Reklāma
Reklāma

Pašreizējā pārejas periodā skolas var vai nu atstāt līdzšinējo mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, vai arī to grozīt, tostarp nosakot nosacījumus skolēnu mācību sasniegumu labošanai, piemēram, labojamo vērtējumu skaitu, labošanas reizes un termiņus. 

 

Līdz ar to, atbildot uz uzdoto jautājumu, jāuzsver, ka skolēna mācību sasniegumu labošanas / uzlabošanas pieejas noteikšana šobrīd ir skolas kompetencē. 

Ja mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība skolā tiek mainīta, tā vienoti un konsekventi jāievēro visiem pedagogiem, kā arī jāinformē par to gan skolēni, gan vecāki. Minētā pieeja būtu attiecināma arī uz “Iespēju pēcpusdienu”, jo tāda ārējos normatīvajos aktos nav noteikta. 
 

Izglītības kvalitātes valsts dienesta un Valsts izglītības satura centra skatījumā skolā konstatētās skolēnu mācību problēmsituācijas jāsāk risināt, tikko tās radušās, negaidot, piemēram, mācību gada beigas, bet pārrunājot situācijas ar skolēnu un viņa vecākiem, kā arī iespēju robežās piedāvājot skolēnam nepieciešamo atbalstu no skolas puses.
 

Lai pāreja uz jauno vērtēšanas pieeju noritētu veiksmīgi, Valsts izglītības satura centrs šobrīd nodrošina metodisko atbalstu pedagogiem un izglītības iestāžu vadītājiem, kā arī 2023./2024. mācību gada laikā ir plānojis īstenot informatīvus pasākumus skolēnu vecākiem.
 

Atbilde sagatavota sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru. 

Saistītie raksti