Kā bērnam skaidrot patlaban notiekošo Izraēlā un Gazas joslā?
“Pēc būtības to nav iespējams izskaidrot, ja gribam būt skrupulozi un precīzi. Kur nu vēl bērniem!” atzīst vēsturnieks, pedagogs un mācību grāmatu autors Valdis Klišāns. Tomēr varam vismaz censties to izdarīt.
Viens no ieteikumiem būtu stāstīt, ka vēsturiski vienā teritorijā dzīvo divas tautas ar atšķirīgiem reliģiskiem priekšstatiem, atšķirīgu vēsturi un atšķirīgu taisnības izpratni. Katra šo zemi uzskata par savu, un katrai ir sava taisnība.
“Šāds skaidrojums pasargās bērnu noliedzošas attieksmes veidošanās pret arābiem vai musulmaņiem,” norāda V. Klišāns.
Tas ir būtiski, jo nākotnē, visticamāk, ar šo etnisko grupu un islāma reliģijas pārstāvjiem nāksies sastapties aizvien biežāk, dzīvot līdzās gan Latvijā, gan citur Eiropā.
Taču teikt, ka nav vienas taisnības, var skaidrojot tikai vēsturisko kontekstu.
Runājot par konkrēto situāciju, ir skaidrs, ka viena puse negribēja dzīvot mierā un meklēja ieganstu karam. Runa ir par palestīniešu kaujinieku grupējumiem, lielākoties – “Hamās”. “Viņi apzināti gāja uz karadarbību – slepkavoja, mocīja cilvēkus, paņēma ķīlniekus, izraisot tās briesmas un ciešanas, kas tagad ir arī Gazas sektorā,” saka vēsturnieks, piebilstot: “Ja tu pats kādam uzkasies un iesit, tad nebrīnies, ka tev sit pretī.”
Ar vidusskolas vecuma jauniešiem par šo tēmu jau var runāt daudz nopietnāk – meklējot argumentus un pētot atšķirības starp dažādām reliģijām: kristietību, jūdaismu, islāmu, kā arī analizējot 20. gadsimta Izraēlas un arābu attiecības.