Pētījums atklāj, ka tikai 10% vecāku ir svarīgas atzīmes, ar kādām bērns pabeigs skolu
Kā secināts pētījumā, kurā piedalījās 500 vecāki 25-65 gadu vecumā, ģimenes daudz vairāk sagaida, ka bērnam pēc skolas beigšanas būs vēlme mācīties un attīstīties (50%), spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus (49%), kritiski domāt un risināt problēmas (48%), emocionālā noturība un spēja tikt galā ar stresu, izaicinājumiem (44%), kā arī atbildības sajūta par sevi un saviem lēmumiem (42%). Iepriekš minētais norāda uz to, ka vecākiem nav tik būtiski konkrēti vērtējumi, bet bērna sagatavotība turpmākajai dzīvei un attīstītas power skills jeb caurviju prasmes, ko 54% vecāku uzskata par skolas galveno uzdevumu. Tikai 8% vecāku uzskata, ka akadēmiskajām zināšanām ir jābūt skolas galvenajai funkcijai.
Attīstīt nākotnes prasmes
“Pētījums rāda, ka 35% vecāku uzskata, ka skolas galvenais uzdevums ir nodrošināt saikni starp akadēmiskām zināšanām ar praktiskām iemaņām dzīvei. Tas apliecina, ka vecāki vēlas redzēt savus bērnus pēc skolas absolvēšanas gan ar spēcīgām caurviju prasmēm, gan labi sagatavotus tālākajai izglītības iegūšanai, un vecākiem svarīgas ir abas šīs jomas. Tas nozīmē saglabāt akadēmisko zināšanu apguvi, pievienojot caurviju prasmju attīstīšanu. Vecāki uzskata, ka tieši caurviju prasmju attīstīšana skolā labāk sagatavotu bērnus viņu tālākajai profesionālajai un privātajai dzīvei, kas šobrīd katra piektā vecāka ieskatā netiek darīts,” saka “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.
Šodienas zināšanas rada pārmaiņas sabiedrībā
“Izglītības un zinātnes ministrijai izglītības ekosistēmas un kvalitatīvas izglītības attīstībā ir ļoti nozīmīgs vecāku un skolēnu viedoklis un līdzdalība, lai mēs veidotu vienotu izpratni par to, kas ir laba skola katram bērnam. Esmu gandarīta, ka desmitiem tūkstošu Latvijas skolēnu ir liela interese par izglītību, ko apliecina rekordlielais “Čē Čē Čempionāta” dalībnieku skaits. Tieši caurviju prasmes raksturo mūsdienīgu un konkurētspējīgu izglītību, kurā skolēni attīsta līderības, sadarbības un komunikācijas prasmes, kritisko domāšanu, problēmu risināšanu un radošumu. Jāatceras, ka no šodienas bērnu un jauniešu iegūtajām zināšanām būs atkarīgs tas, cik daudz, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, spēsim nākotnē paņemt no pasaules pieredzes un pielāgot to mūsu pašu identitātei, kultūrai un valodai, ieviešot pozitīvas pārmaiņas Latvijas sabiedrībā,” uzsver Izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša.
Izglītības ministre Anda Čakša. Foto no publicitātes attēliem
Būtiskākais: kā bērns jūtas
“Sabiedrībā notiek būtiskas izmaiņas, kā tiek vērtēta izglītības kvalitāte. Ja vēl nesen vecāki dzina bērnus pēc arvien labākām atzīmēm – tā bija galvenā labas izglītības mēraukla –, tad šobrīd pievērš uzmanību ne tikai sekmēm. Vecāki vērtē, vai un ko bērns ir iemācījies, ko no mācību vielas ir sapratis. Vērtē, kā bērns skolā jūtas. Un tikai tad pievēršas atzīmēm,” saka vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa.
Vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa. Foto no publicitātes attēliem
Iespēja pārbaudīt sevi
Pētījums “Vecāku skolu izvēles kritēriji un gaidas” veikts Eiropā lielākā skolu klašu saliedēšanas festivāla “Čē Čē Čempionāts” (iepriekš pazīstams kā “Zelta Zivtiņas Čempionāts”) 18. sezonas atklāšanas ietvaros. ““Čē Čē Čempionāts” ir Latvijā ilgstošākā izglītības iniciatīva, kas būtiski veicina nākotnes sabiedrības prasmju attīstību un Latvijas ekonomikas izaugsmi, jo tajā skolēni aizraujošos uzdevumos pārbauda ne tikai savas klases saliedētību un komandas spēku, bet katrs arī attīsta caurviju prasmes, kas jauniešiem būs svarīgas gan profesionālajās gaitās, gan personīgajā dzīvē. Šogad Čempionātā piedalīsies katrs piektais Latvijas skolēns," saka “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.
“Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. Foto no publicitātes attēliem