Iesaka skolotāja: kā sagatavoties ķīmijas eksāmenam? Špikeris noderēs arī citiem eksāmeniem

Maija priekšpēdējā nedēļā vidusskolas beidzējiem ir plānots eksāmens ķīmijā. Saskaņā ar Valsts Izglītības un satura centra apkopoto statistiku par iepriekšējo mācību gadu, eksāmenu ķīmijā rakstīt izvēlējās katrs septītais vidusskolas beidzējs jeb 14% topošo absolventu. “Olainfarm” stipendijas jaunajiem ķīmijas skolotājiem ieguvēja, Jēkabpils 2. vidusskolas un Ābeļu pamatskolas ķīmijas skolotāja Agnese Bicāne dalās ar četriem padomiem, kā efektīvi sagatavoties ķīmijas eksāmenam. Jaunā skolotāja ir pārliecināta – šis “špikeris” noderēs gatavojoties arī citiem eksāmeniem!
Lai gan vidusskolas beidzēju un studentu vidū klīst teju vai urbānā leģenda par to, ka, paliekot grāmatu zem spilvena, eksāmena rītā visu var labi atcerēties, praksē ir pierādīts – diemžēl tas tā nenotiek.

FOTO: Shutterstock.com

Lai gan vidusskolas beidzēju un studentu vidū klīst teju vai urbānā leģenda par to, ka, paliekot grāmatu zem spilvena, eksāmena rītā visu var labi atcerēties, praksē ir pierādīts – diemžēl tas tā nenotiek.

Izveidot domu kartes 

Ir skaidrs, ka vairāku gadu ķīmijas mācību vielu dažās dienās atkārtot vairs nebūs iespējams, taču viss vēl nav zaudēts. Tā vietā ir jāizveido saraksts ar svarīgākajiem jeb pamata jēdzieniem, formulām un reakcijām par katru lielo tēmu bloku.

 

Šīs domu kartes kalpo kā zināšanu bāze, jo tajās nevar iekļaut visu informāciju, ir jāizvēlas tikai būtiskāko. Veidojot šīs domu kartes, Agnese Bicāne aicina ņemt vērā divas būtiskas lietas, ko viņa ir pārbaudījusi arī savā pieredzē. Pirmkārt, maksimālais konspekta apjoms, ko veltīt vienai tēmai, ir A4 lapa, lai kopumā ir ne vairāk par četrām vai piecām lapām, ko pirms eksāmena pārskatīt un atkārtot. Otrkārt, konspektus pierakstīt ar roku, nevis datorrakstā. Tas palīdz labāk atcerēties.

 

Organizēt darba un mācīšanās sesijas

Lai gan vidusskolas beidzēju un studentu vidū klīst teju vai urbānā leģenda par to, ka, paliekot grāmatu zem spilvena, eksāmena rītā visu var labi atcerēties, praksē ir pierādīts – diemžēl tas tā nenotiek. Taču viena tehnika, kas darbojas efektīvāk, noteikti ir fokusētu mācību sesijas organizēšana. Labāk sadalīt savu laiku īsos posmos, piemēram, 25 līdz 30 minūtes, lai koncentrētos uz konkrētu tēmu vai uzdevumu. Pēc katras sesijas vēlams paņemt īsu pauzi, lai atpūstos un “pārslēgtos”.

 

Reklāma
Reklāma

Pildīt iepriekšējo gadu eksāmenus

Ķīmijas eksāmenā, līdzīgi kā citos dabaszinātņu priekšmetos, lielākoties ir jāpilda dažādas sarežģītības pakāpes uzdevumi. Tas nozīmē, ka arī sagatavošanās posmā ir vērts pievērst tam īpašu uzmanību. Viens no efektīvākajiem veidiem, ko jau lielākajā daļā Latvijas skolu arī īsteno, ir iepriekšējo gadu centralizēto eksāmenu uzdevumu pildīšana. Dažas dienas pirms pārbaudījuma, kad laika sagatavoties nav tik daudz, taču iegūtās informācijas atkārtošana ir ļoti intensīva, nevajadzētu aizmirst arī par uzdevumu pildīšanu. Treniņam noteikti vajadzētu izvēlēties dažādas grūtības uzdevumus.

 

Izgulēties un paēst veselīgas brokastis 

Lai gan daļa jauniešu nakti vai vismaz daļu no tās pirms centralizētajiem eksāmeniem pavada cītīgi atkārtojot formulas, teorijas un mēģina atcerēties visus sarežģītākos vienādojumus, ir pierādīts, ka aiziešana uz pārbaudījumu ar “svaigu” galvu noteikti ir labāk un efektīvāk.

 

Rezumējot Agnese Bicāne gan atgādina, ka visefektīvākais veids, kā būt gatavam ķīmijas vai citam centralizētajam noslēguma eksāmenam, ir sistemātiska mācību vielas apgūšana visu gadu. 

Saistītie raksti