Vai pabeidzot bērnudārzu, bērnam ir jāprot lasīt un rakstīt?

Tie vecāki, kuru bērni septembrī sāks savas pirmās skolas gaitas, nereti izjūt satraukumu par to, kādas prasmes bērnam ir jāprot, sēžoties skolas solā. Sen garām ir laiks, kad 1. klasē tikai sāka apgūt burtus, nu vairums bērnu, sākot pirmklasnieka gaitas, jau prot lasīt un rakstīt. Taču, vai tas ir obligāts nosacījums? Un, kas notiek, ja bērns vēl neprot?
Pirms bērns sāk rakstīt, rociņas ir jānodarbina daudzos citos veidos, sagatavojoties rakstīšanai – jāplēš, jāmīca, jāver, jāliek klucīši.

FOTO: Shutterstock.com

Pirms bērns sāk rakstīt, rociņas ir jānodarbina daudzos citos veidos, sagatavojoties rakstīšanai – jāplēš, jāmīca, jāver, jāliek klucīši.

Pirmsskolas izglītības vadlīnijas nosaka, ka, beidzot pirmsskolu, bērns atšķir un nosauc skaņas, skaņu apzīmē ar atbilstošu burtu, lasa vārdus un saprot izlasīto, raksta rakstītos burtus. Līdz ar to topošajam pirmklasniekam jāmāk lasīt atsevišķi vārdi un jāsaprot izlasītais,” skaidro Valsts izglītības satura centra Izglītības satura atbalsta nodaļas vadītāja Liene Zeile. 

Lai bērns to varētu, viņam ir jābūt izpratnei par skaņām, jāspēj sadzirdēt skaņas un tās atdalīt. 

Tas ir pirmais, kas ir jāmāk, lai attīstītos lasītprasme. Bērnam ir jāsaprot, ka vārdi veidojas no skaņām, ka skaņas apzīmē ar burtiem un, burtus lasot kopā, veidojas vārds.

 

Rakstīt jāmāk VISI burti

“Savukārt, attiecībā uz rakstīšanu bērnam, uzsākot mācības 1. klasē, būtu jāmāk rakstīt visi alfabēta rakstītie burti – mazie un lielie. Vecākiem jāatceras, ka rakstītprasme ir ļoti komplicēta prasme. Tā balstās uz sīko pirkstu muskulatūru, un, pirms bērns sāk rakstīt, rociņas ir jānodarbina daudzos citos veidos, sagatavojoties rakstīšanai – jāplēš, jāmīca, jāver, jāliek klucīši,” paskaidro Liene Zeile. 
 

Kas vēl būtu jāprot, uzsākot skolas gaitas? 

Pirmsskolas izglītības vadlīnijās ir noteikts, ka pirmsskolas izglītības nobeigumā bērns ir apguvis šādus pratību pamatus, kas ietver vērtības un tikumus, caurviju prasmes un zināšanas, izpratni un pamatprasmes: 

Reklāma
Reklāma

 

  • valodu, 
  • sociālajā un pilsoniskajā,
  • kultūras izpratnes un pašizpausmes, 
  • dabaszinātņu, 
  • matemātikas, 
  • tehnoloģiju un veselības
  • fiziskās aktivitātes mācību jomās.

 

Tomēr Liene Zeile uzsver, ka pirmsskolā mācību saturu bērns apgūst integrētā mācību procesā – rotaļnodarbībās visas dienas garumā, ietverot vairākās mācību jomās plānotos bērnam sasniedzamos rezultātus. Tas nozīmē, ka bērni nemācās katru jomu atsevišķi, bet rotaļnodarbībās zināšanas tiek sniegtas integrēti un savstarpēji saistīti, veidojot bērniem vienotu izpratni par pasauli un sniedzot priekšstatu, kā iegūtās zināšanas un prasmes lietot dzīvē.
 

Ar detalizētu prasmju pārskatu, ko bērnam vajadzētu prast, uzsākot pirmklasnieka gaitas, var iepazīties šeit. 

Saistītie raksti