Četri eksperti, astoņi pavisam praktiski ieteikumi – kā mazināt haosu ģimenes ikdienā, sākoties jaunajam mācību gadam
Vairāk klausīties savā bērnā, mazāk lasīt lekcijas, uzmanīt, lai bērns ik dienu apēd kādu augli un dārzeni, veidot produktu sagataves, lai skolēns maltīti var pagatavot pats – šie ir tikai daži ieteikumi ģimenes ikdienas harmonizēšanai, ko sagatavojuši “Rimi Bērniem” eksperti: šefpavārs Normunds Baranovskis, vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa, sertificēta uztura speciāliste Olga Ļubina un sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča.
Iesaka šefpavārs Normunds Baranovskis
Veido produktu sagataves, lai skolēns maltīti var pagatavot pats. Kad atsākas skolas gaitas un dienas paliek pavisam steidzīgas, rodas jautājums – kā sakārtot to, lai bērnam, pārnākot no skolas, vienmēr ir laba, veselīga maltīte?
Piedāvāju divus variantus:
- vakariņas pagatavot vairāk, lai nākamajā dienā bērnam pēc skolas vai starp skolu un pulciņiem ir labs ēdiens;
- taisīt produktu sagataves, lai bērns ēdienu var pagatavot pats.
Iesaisti bērnu recepšu meklēšanā! Varbūt viņam patiktu ēst, veidojot savu pokiju jeb poke bļodu, tas ir, sakombinējot traukā kādus graudaugus (piemēram, rīsus), dažādus svaigus, sagrieztus dārzeņus (gurķus, burkānus, avokado), kā arī mērci.
Izmanto sakārtoto dienas ritmu saviem vaļaspriekiem! Jā, septembris var radīt sajūtu, ka zeme sagriezusies kājām gaisā, bet pamazām dienas grafiks un ritms sakārtosies. Dzīvojot pēc skolas grafika, vecākiem var parādīties brīvs laiks – iesaku to izmantot saviem hobijiem, interesēm!
Iesaka sertificēta uztura speciāliste Olga Ļubina
Pārrunā ar bērnu dienas ēdienkarti. Uzsākot mācību gadu un plānojot bērna nedēļas stundu un pulciņu grafiku, ar bērnu jāpārrunā, kur, kad un ko viņš ēdīs pēc skolas un pirms pulciņiem. Dažkārt dienas grafiks izveidojas tik noslogots, ka laika ēdienreizei gandrīz nepaliek.
Uzmani, lai bērns ik dienu apēd kādu augli un dārzeni. Ikdienā lielākā daļa bērnu Latvijā augļus un dārzeņus uzņem nepietiekami, tāpēc svarīgi, lai vecāki seko tam līdzi. Ja uz skolu jādod pusdienu kārbiņa, tajā no dārzeņiem ērti var ielikt burkānus, ķirštomātus, gurķu šķēlītes, no augļiem – vīnogas, ābolu, bumbieri, banānu. Sauja riekstu arī nāks par labu, jo nodrošinās organismu ar polinepiesātinātām taukskābēm, kas ir ļoti svarīgas nervu sistēmas darbībai. Ja kārbiņa uz skolu nav nepieciešama, šos produktus aicinu turēt vienmēr mājās uz galda.
Vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa
Vairāk klausīties savā bērnā, mazāk lasīt lekcijas. Skolas gaitu atsākšanās ir ne vien dinamisks, bet arī emocijām piesātināts laiks. Bērns var pārrasties mājās un emocionāli stāstīt, kā veicies, kas noticis. Iesaku vecākiem uzklausīt un ieklausīties bērna stāstītajā, uzreiz nemetoties sniegt padomus vai apšaubīt teikto, bet drīzāk uzdot jautājumus. Piemēram, kā tev pašam šķiet, kā šo situāciju varētu risināt? Kā tev šķiet, kāpēc tā notika?
Un samīļot bērnu – pēc iespējas bieži apskaut un sabužināt, pat ja skolēns sasniedzis jau pusaudža vecumu.
Varbūt jāmācās arī pašiem vecākiem? Populārais ieteikums mācīties mūža garumā nav tikai skaisti vārdi; apgūt ko jaunu neatkarīgi no vecuma ir lieliski! Vienalga, vai tie ir floristikas kursi, jauns sporta veids vai studijas augstskolā – tas ir ne vien aizraujoši un dzīves apvārsni paplašinoši, bet arī skaists piemērs un apliecinājums bērnam, ka mācīšanās un jaunas zināšanas ir vērtība.
Sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča
Vai bērnam ir sporta pulciņi? Skolā bērnam ļoti daudz laika jāpavada, sēžot solā, tāpēc ir īpaši būtiski, lai pēc skolas būtu iespēja izkustēties – ir vērts ieviest kādu sporta nodarbību papildu tām, kas tiek nodrošinātas skolā.
Tāpat aicinu vecākus, sākoties jaunajam mācību gadam, novērtēt sava bērna stāju, kā arī apjautāties par bērna pašsajūtu.
Ja ir kādas sūdzības par sāpēm muskuļos, savlaicīgi aizvest atrādīties pie fizioterapeita, jo komfortabla ķermeņa sajūta ir būtiska ikvienam no mums.
Kopā ar bērnu pārskatiet, vai mācīšanās vieta mājās ir iekārtota pareizi. Trīs galvenie aspekti – galdam un krēslam ir jābūt atbilstošam bērna augumam un vecumam. Ja, sēžot pie galda uz krēsla, bērna kājas nesniedzas līdz zemei, ir nepieciešams izmantot kāju soliņu – kājām jābūt deviņdesmit grādu leņķī. Pievērsiet uzmanību tam, no kuras puses krīt gaisma? Labročiem tai jākrīt no kreisās puses, kreiļiem – no labās. Apgaismojums nedrīkst būt pārāk spilgts.
Vēl ieteicams atbrīvot rakstāmgalda virsmu no liekiem priekšmetiem, lai netraucētu mācību procesam un ergonomiskas vides lietošanai.