Kā saprast, ka esošais rakstāmgalds skolēnam palicis par mazu?
Tomēr, lai gūtu panākumus skolā un “cietos riekstus” sakost būtu tīrais nieks, nedrīkst aizmirst par atpūtu. Kā veiksmīgi iekārtot skolēnam piemērotu mācību un atpūtas zonu, stāsta jauno projektu attīstītāja “Bonava Latvija” interjera dizainere Liene Gotfridsone.
Skolēns aug, un līdzi aug mēbeles
Tuvojoties jaunajam mācību gadam, gatavoties jāsāk jau laikus. Vecākiem, tiekot ierautiem pirmsskolas iepirkšanās drudzī un medījot maciņam draudzīgākos piedāvājumus sporta apavu vai kancelejas preču veikalos, nereti aizmirstas par ergonomiskas un ērtas mācību vides labiekārtošanu mājoklī – ģimenes koplietošanas telpā vai bērna guļamistabā.
Lai gan šķiet, ka vasara bijusi īsa, pirmajās mācību dienās var izrādīties, ka skolēns trīs mēnešu laikā pamatīgi paaudzies un rakstāmgalds vai krēsls kļuvis par mazu. Tādā situācijā vecāki noteikti nedrīkst palikt vienaldzīgi, jo nepiemērota augstuma un izmēra mēbeļu izmantošana ik dienu var novest pie nopietnām veselības problēmām.
“Iegādājoties mēbeles skolēna mācību zonai, noteikti vērts dot priekšroku tādiem galdiem un krēsliem, kurus viegli transformēt un pielāgot bērna augumam, paceļot tos augstāk vai nolaižot zemāk. Kā zināms, ilgstoša atrašanās vienā pozā var kaitēt mugurai, tāpēc iesaku izvēlēties darba galdus, pie kuriem var mācīties, rakstīt vai lasīt, arī stāvot kājās. Šāda izvēle ne tikai atstās labu iespaidu uz skolēna muguru un stāju, bet “iepriecinās” vecāku maciņus, jo mēbeles kalpos ilgus gadus, un tās būs nepieciešams nomainīt vienīgi gadījumā, kad traucēt sāks nolietojuma pazīmes vai būs vēlme atsvaidzināt telpas interjeru ar ko jaunu,” stāsta interjera dizainere Liene Gotfridsone.
Tāpat viņa atgādina – ja iegādāts krēsls uz riteņiem, noteikti jāpadomā par paklāja vai speciāla grīdas pārsega novietošanu zem tā, lai nenoskrāpētu un nesabojātu grīdu.
Arī mācību galda mūžs būs ilgāks, ja zem datorpeles vienmēr novietosiet palikni. Tāpat der pievērst uzmanību telpas apgaismojumam, atgādina dizainere: “Lai skolēna redze nepasliktinātos, jāpārliecinās, vai mācību zonā ir piemērots apgaismojums. Ja telpa ir pārāk tumša, uz mācību galda noteikti jānovieto lampa, bet, ja galds atrodas pie loga, jāuzmanās, lai datora ekrānā nespīdētu tieši saules stari, kas apgrūtina skatīšanos monitorā. Tādā gadījumā nāksies ņemt talkā aizkarus vai žalūzijas.”
Katrai lietai – sava vieta
Grāmatas, burtnīcas, plastilīns, akvareļu krāsas, zīmuļi un adāmadatas – skolēnu mācību piederumu sarakstu varētu turpināt ilgi. Katrai no šīm lietām mācību zonā jārod sava vieta, pretējā gadījumā telpā ātri vien izveidosies haoss, turklāt tas apgrūtinās mājasdarbu pildīšanas un mācību procesu.
Lai no tā izvairītos, iekārtojot mācību vietu, jāpadomā par papildu plauktiem vai atvilktnēm, kur mantas novietot ērti sasniedzamā attālumā no mācību galda. Mazākos priekšmetus interjera dizainere aicina organizēt, liekot traukos, mapēs vai kastēs.
“Rūpīgi izšķirojot mantas un saliekot pa kategorijām, bērnam vai jaunietim būs daudz vieglāk orientēties un ātri atrast visu nepieciešamo. Liekot lietā radošu izdomu, traukus un kastes iespējams ne tikai iegādāties veikalā, bet arī izveidot pašu spēkiem, piemēram, glīti aplīmējot stikla burciņas ar to, kas telpas interjeram piestāv vislabāk: gliemežvākiem, jūras apskalotiem stikla gabaliņiem, oļiem vai auduma strēmelēm. Arī kastes, kas ērti palīdz organizēt zīmējumus, darba lapas un dokumentus, var izveidot no savu laiku nokalpojušām kartona kurpju vai rotaļlietu kastēm, apdarinot tās ar tīkamas krāsas aplikācijas papīru vai no mājokļa remonta pāri palikušām tapetēm, lai tās veiksmīgi iekļautos telpas interjerā.” Viņa atgādina – ja ideju trūkst, tās var smelties dažādās rokdarbu tēmai veltītās domubiedru grupās sociālajos medijos un D.I.Y. jeb “Do it Yourself (Dari pats)” interneta vietnēs.
Kad darbiņš padarīts – laiks atpūtai!
Lai mācībās gūtu panākumus un skolas uzdevumi nesagādātu ne mazāko aizķeršanos, noteikti jāatvēl laiks un vieta kvalitatīvai atpūtai. Piemēram, bērna guļamistabā var ierīkot omulīgu lasīšanas stūrīti ar krēslu vai mīkstu pufu, kas kombinācijā ar maigu un mājīgu apgaismojumu radīs relaksējošu un iedvesmojošu vidi spēku atgūšanai.
Šāds stūrītis mājoklī bērnam kalpos arī brīžos, kad radīsies vēlme nodoties hobijiem, piemēram, tamborēt vai uzspēlēt ģitāru.
Zonā, kas telpā paredzēta atpūtai, noteikti jāparedz arī brīva platība uz grīdas, kur no mācībām brīvajā laikā atpūtināt prātu un ķermeni vingrojot, liekot lego vai puzles.
Lietām, kuras bērns izmanto rotaļām vai hobijiem, noteikti jārod sava vieta, nejaucot tās kopā ar ar mācību priekšmetiem, pretējā gadījumā radīsies haoss un apjukums reizēs, kad steidzami būs nepieciešams ko atrast: “Ja, pildot mājasdarbu vai mācoties nākamās dienas eksāmenam, galda tālākajā stūrī skolēna uzmanību novērsīs mīļākās rotaļlietas, no mācībām tāds “čiks” vien sanāks, tāpēc tām jāparedz vieta citur. Puzlēm starp mācību grāmatām nav vietas un bungu vālītēm zīmuļu traukā – ne tik,” atgādina Liene
Gotfridsone, iesakot rotaļlietām paredzēt atsevišķu skapi vai lielu kasti uz ritenīšiem.
Interjera dizainere uzsver – galvenais, mācībās un atpūtā jāatrod līdzsvars, jo kas par daudz, tas par skādi. Tas pats jāpatur prātā, iekārtojot telpu, kas piemērota skolēnam.
Lai redzētu bērna acīs degsmi un interesi par mācībām, jāļauj gūt prieku un labsajūtu, kvalitatīvi atpūšoties. Savukārt labākais padomdevējs, kurš ieteiks, kā mācību un atpūtas zonu iekārtot sirdij tīkami, būs pats skolēns.