Bērnam grūtības mācībās, grūti koncentrēties? Iespēja pieteikties jaunai palīdzības programmai

“Mūsu rūpe ir bērni ar funkcionāliem traucējumiem un tie, kuriem ir mācīšanās grūtības,” stāsta sociālā uzņēmuma “Barboleta” izveidotāja un vadītāja, klīniskā psiholoģe Baiba Blomniece-Jurāne. Tieši tāpēc tapusi jauna interešu izglītības programma, kas radīta izglītības iestādēm un paredzēta bērniem no sešu gadu vecuma.
Caur kustību koordināciju un līdzsvaru tiek veicinātas mācīšanās prasmes un kognitīvā attīstība.

FOTO: Shutterstock.com

Caur kustību koordināciju un līdzsvaru tiek veicinātas mācīšanās prasmes un kognitīvā attīstība.

Baiba Blomniece-Jurāne atklāj, ka “Barboleta” paspārnē sagatavoti vairāk nekā 20 speciālisti, kuri ir gatavi doties uz skolām un pirmsskolas izglītības iestādēm, lai vadītu nodarbības, kuras viņi dēvē par intensīviem neiroaktivācijas treniņiem. 
 

“Ja izglītības iestāžu vadītāji vai bērnu vecāki saprot, ka šādas nodarbības būtu nepieciešams ieviest vismaz vienu vai divas stundas nedēļā, esam gatavi nodrošināt speciālistus, kuri strādā pēc mūsu izveidotās programmas visa mācību gada garumā,” norāda “Barboleta” vadītāja un uzsver, ka šīs programmas tiek licencētas katrā pašvaldībā. 
 

Viņa piebilst: “Būs skolas, kur par šādām nodarbībām maksā paši vecāki kā par interešu izglītības pulciņu, un tādas mācību iestādes, kurās šīs nodarbības pieejamas bez maksas, jo tās finansē pašvaldība.”

 

Pieredze

To, ka intensīvs neiroaktivācijas treniņš ir efektīvs, pierāda vecāku atsauksmes, un īpaši pēc nesen aizvadītās nometnes jeb intensīvajiem treniņiem, kas nedēļas garumā notika Kuldīgas pusē. 
 

Kādas trīs gadus vecas meitenes mamma raksta: “Bērns vakaros pēc dienas treniņa runā par visdažādākajām tēmām, ir sajūta, ka veidojam dialogu un ir saruna, nevis tikai atsevišķas divu, trīs vārdu frāzes, kuras nekur nevirzās. Bērns arī pirmo reizi atkārto kādus ritma vārdus, piemēram, ai ram sam sam. Šī ir pirmā, kuru dungo, līdz šim tikai izdomāja savas dziesmiņas, nevienu nav atkārtojusi. Kopumā šķiet, ka šī viena nedēļa ietver pusgada logopēda apmeklējumu. Ārkārtīgi vērtīgi, jēgpilni, piepildīti un visādā ziņā veselīgi pavadīta nedēļa un satikti brīnišķīgi cilvēki.”

 

Kas īsti ir šī īpašā metode?

“Barboletas” fokuss ir bērni, kuriem ir grūtības koncentrēt uzmanību un uztvert mācību vielu. Daļai pamatā ir kāda nopietna diagnoze, bet gana daudziem bērniem vienkārši nepieciešams tādas kā grūdiens no malas, kas palīdzētu aktivizēt elektrisko aktivitāti smadzenēs, aktivizēt sadarbību starp smadzeņu centriem, lai sekmīgi veiktu tās kognitīvās funkcijas, kas nepieciešamas sarunas veidošanai, rēķināšanai, lasīšanai un citas ikdienā būtiskas funkcijas. Arī savas darbības plānošanai, lēmumu izdarīšanai. 
 

Baiba Blomniece-Jurāne norāda: “Ir trīs galvenie jautājumi, kurus risinām: kognitīvā attīstība, fiziskā mazkustība un izglītības process. Šie trīs jautājumi ir “Barboleta” un Crispiani metodes pamatā – caur kustību koordināciju un līdzsvaru veicināt mācīšanās prasmes un kognitīvo attīstību.” 
 

Itāļu profesora Piero Crispiani radītā metode pie mums, Latvijā, ieviesta pērn un īpaši izstrādāta darbam ar bērniem, kuriem ir dispraksija, diskalkulija, disleksija, UDH un autisms. 

 

Reklāma
Reklāma

“Tie ir speciāli vingrinājumi, lai aktivizētu bērnu smadzeņu darbību. Kā mēs sakām – lai iesildītu bērnu smadzenes un tās būtu gatavas darbam, mācību procesam. Līdzīgi kā plastilīns – ja cenšamies izveidot figūru no cieta materiāla, būs grūti panākt iecerēto rezultātu. Daudz labāk figūriņa sanāk, ja plastilīnu sasildām plaukstās un tad mīcām,” teic psiholoģe. Abas metodes lieliski papildina viena otru, tādēļ arī “Barboleta” metodi mācās Itālijā. 
 

“Praksē tas nozīmē, ka mēs mācām intensīvas kustības, kuras aktivizē smadzeņu darbību un nodrošina efektīvu informācijas pārnesi no vienas smadzeņu puslodes uz otru,” viņa piebilst.

 

Kas notiek intensīvajā neiroaktivācijas treniņā?

Baiba Blomniece-Jurāne uzskaita: “No rīta mostamies un ēdam brokastis. Pēc tam seko divu stundu gara un intensīva speciālā vingrošana, kas attīsta, atraisa lasītprasmi, rakstītprasmi un rēķināšanu. Šie trīs ir svarīgi domāšanas koncepti, kurus parasti varam iegūt bērnībā līdz skolas gadiem caur tādām nodarbēm kā lēkšanu ar lecamauklu, skriešanu, līšanu, rāpošanu un citām aktivitātēm. Mūsu treniņš ir izveidots tā, lai bērni varētu trenēt šo izpratni orientēties laikā, telpā un savā ķermenī, koordinēt kustības un darīt to intensīvi. 

Pēc tam spēlējam sadarbības spēles, mums ir apļu treniņš, kura laikā attīstām līdzsvaru, atmiņu, sajūtas, acu un roku koordināciju, loģisko domāšanu, arī ritmu. Tad atkal seko spēles. 


Tādas ir septiņas intensīvas dienas, kuras noslēdzam ar skaistu priekšnesumu. Bērni, skaisti sapucējušies, demonstrē vecākiem savas prasmes, kas apgūtas šajā laikā. Jāpiebilst, ka arī vecāki mācās šos pašus vingrinājumus ar mērķi, ka viņi turpmāk to var darīt ikdienā kopā ar saviem bērniem. Šādi vingrinājumi būtu nepieciešami katru dienu vismaz desmit minūtes, lai sagatavotu savu prātu aktīvai, pozitīvai darbībai.”

 

Zināmi nākamie datumi

Šādi intensīvie neiroaktivācijas treniņi notiks gan skolēnu rudens, gan pavasara brīvlaikā un pēc tam arī vasarā. Tie paredzēti bērniem no sešu gadu vecuma, un, kā saka Baiba Blomniece-Jurāne, šos treniņus gaida arī paši speciālisti: “Sapratām, ka tas mums iedod ļoti daudz pozitīvas enerģijas un palīdz fokusēt gan uzmanību, gan domāšanu.” 
 

Sīkāka informācija par pieteikšanos, kā arī sekot līdzi jaunumiem var www.barboleta.lv.

Saistītie raksti