Kas ir digitālā laikmeta bērni jeb paaudze Alfa?
Alfas dzimuši periodā no 2010.gada līdz šī gada beigām. Šogad vecākās alfas, dēvētas par "digitālā laikmeta bērniem", sasniedz 14 gadus. Prognozēts, ka viņi būs visturīgākā un tehnoloģiski visprasmīgākā paaudze, kāda jebkad ir bijusi uz mūsu planētas. Lai gan viņi ir visjaunākā paaudze, viņu ietekme uz zīmoliem un pirktspēju būs vērienīga. Jau tagad daudziem zīmoliem šī grupa iezīmē jaunus patērētājus ar viedokli un ietekmi uz lēmumu pieņemšanu.
Kāpēc Alfas ir citādākas?
- Audzināšanas kultūra: vecāku atšķirīgā pieeja
Alfa paaudzes vecāki lielākoties ir mileniāļi. Mileniāļi audzina citādāk, nekā tika audzināti paši. No fokusa uz sasniegumiem uzsvars tiek pārvirzīts uz pilnvērtīgu attīstību un emocionālo inteliģenci, motivējot vēlmi censties. 75% alfu ir apliecinājuši, ka vecāki slavē viņu pūles un ieguldījumu, nevis rezultātu. Alfas nav tendēti uz konkurenci. Tikai 15% ir atbildējuši, ka mācās, lai būtu gudrāki par citiem bērniem.
Vecāku pozitīvā attieksme pret tehnoloģijām pēdējos desmit gados ir divkāršojusies.
Jāņem vērā, ka alfas lielā mērā izdzīvojušas lielo ekrānu laikmeta "eksperimentu". Jau no mazotnes viņiem tehnoloģijas ir bijušas gan izklaidei un izglītībai, gan "aukles" lomā. Tam ir pozitīva ietekme - digitālās pratības attīstība, kas lieti noder arī izglītības veicināšanā.
Latvijā vecāki uzskata, ka tehnoloģijas un digitālās vides izmantošana mūsdienu jauniešiem sniedz labākas svešvalodu zināšanas (76%), prasmi ātrāk apgūt jaunas lietas (62%) un lielāku atvērtību pasaulei, jaunām lietām - 53%.2 Bet ir arī negatīva ietekme - uzmanības nenoturība un vājākas sociālās prasmes.
Alfas, kas nespēj atrauties no ekrāniem, internetā žargonā tiek saukti par iPad kids. Tā viņus nodēvēja 21 gadu vecais Z paaudzes TikTokeris Gabe Escobar (@gabesco), kas kritizēja mileniāļu vecākus par ekrāna laika neierobežošanu saviem bērniem un aicināja Z paaudzi apsolīt, ka audzinās bērnus, ierobežojot lietošanas laiku.
- Digitālā vide: dzimuši ar ierīci rokā
Alfa paaudze pasaulē sāka nākt 2010.gadā, kad tika laists klajā iPad, izveidots Instagram un aplikācija jeb lietotne bija gada vārds. No 3 līdz 5 gadu vecumam viņi lietoja planšetdatoru. No 6 līdz 7 spēlēja video spēles - viņiem bija spēļu konsoles un bezvadu austiņas, ka arī skatījās viedtelevīziju (Smart TV). Vecumā no 8 līdz 9 gadiem viņi sāka lietot klēpjdatorus, bet sasniedzot 10 gadus - arī viedtālruni. Katru gadu šīs paaudzes pārstāvji ir apguvuši jaunas tehnoloģijas un jaunas digitālas pieredzes. Turklāt viņu rīcībā ir nevis viena, bet vairākas ierīces.
Latvijā pie pirmās viedierīces bērni lielākoties tiek 7 gadu vecumā, uzsākot skolas gaitas, un vidēji dienā bērns viedierīces izmanto 3 stundas un 46 minūtes.
Pētījuma dati liecina, ka 50% bērnu 2-4 gadu vecumā jau lieto viedierīces. Taču, kā norāda vecāki, gados jaunākajiem bērniem pašiem savu viedierīču nav.
- Satura patēriņš: skaistumkopšana "ievelk" alfas
Z paaudze bija aizrauti ar digitālo televīziju, pirmajām mobilajām platformām, personalizētiem sociāliem medijiem un spēlēm. Savukārt alfas pārvalda interaktīvu platformu ekosistēmu, kas apvieno izklaidi un izglītību vienuviet, savā ikdienā izmantojot tādas platformas kā Tik Tok, Youtube, Minecraft, Roblox, Netflix, Disney+, Instagram un citas.
2023.gada otrā pusē YouGov veiktā aptauja Amerikā parādīja, ka 46% bērnu vecumā no 6 līdz 11 gadiem ir aktīvs konts sociālajos tīklos, neraugoties uz vecuma ierobežojumiem tajos. Skaidrs, ka sociālo tīklu satura ietekmei ir būtiska nozīme arī agrīnos gados. Šī auditorija jau ir iezīmējusi savu uzvedību un intereses šajās platformās.
TikTok ir kļuvis par alfa paaudzes jaunā laikmeta skaistumkopšanas guru. Šīs paaudzes skaistuma kopšanas kultūras apgūšana atšķiras no tā, kā iepriekšējās paaudzes mācījās par skaistumu, proti, no savām mātēm.
Šobrīd bieži vien alfas izglīto savus vecākus par jaunākajām tendencēm.
Spēcīgā sociālo tīklu ietekme veido arī pārspīlētas rīcības. Nereti tiek runāts par Sephora bērniem - 7 līdz 13 gadus vecām meitenēm, kas ir apsēstas ar kosmētikas un sejas kopšanas produktiem no zīmola Sephora, kas paredzēti pieaugušām sievietēm un mazu meiteņu ādai nav piemēroti.
Šo tendenci palīdz popularizēt un uzturēt alfa paaudzes influenceri, kā, piemēram, Kardašjana klana atvases North West (10 gadi) un Penelope Disick (11 gadi), kas regulāri dalās ar savām sejas kopšanas rutīnām. Viņu aktivitātēm seko miljoni. Viena no bīstamākajām alfu TikTok tendencēm šobrīd ir balinātās uzacis, padarot tās gandrīz neredzamas.
Lietojot balināšanas līdzekļus, var radīt nopietnu ādās kairinājumu pat nobriedušas sievietes ādai, nerunājot, cik tie kaitīgi mazām meitenēm. Vēlme līdzināties saviem elkiem - gan pieaugušām sievietēm, gan stilīgajiem vienaudžiem sociālās platformās - mazās meitenes iedrošina atdarināt viņu vecumam nepiemērotu uzvedību un patērēt neatbilstošus produktus.
- Alfu attiecības ar zīmoliem
92% alfa paaudzes pārstāvju uzskata, ka viņiem ir svarīgi būt autentiskiem. To pauž izvēloties zīmolus. Ja salīdzina Gen Z ar alfām vienā vecuma periodā, tad Gen Z izvēle bija par labu uzkodu un ātro maltīšu zīmoliem. Alfām priekšplānā izvirzās tehnoloģiju un sporta apģērbu zīmoli, kas Gen Z nebija pat pirmajā divdesmitniekā.
Alfas zīmolos meklē dzīvesveida atbalstu. 86% alfu vēlētos, lai viņu iemīļotākie zīmoli palīdz izzināt viņu intereses, kā arī 81% patiktu, lai zīmoli ļautu sajusties kā daļai no viņiem vēlamās kopienas.
Neskatoties uz to, ka šie bērni ir teju kopš dzimšanas ar tehnoloģijām rokās, viņi tomēr novērtē dzīvi arī ārpus tām.
Piemēram, 83% pauduši, ka viņiem patīk zīmoli, kam ir fiziski veikali un patīk iepazīt produktus arī klātienē.
Rodas jautājums: kā bērni var tikt pie šo zīmolu produktiem? Viņiem jau ir sava nauda! Ir gan dzimšanas dienas dāvinājumi, gan par sasniegumiem nopelnītais. Tīņu vecuma bērni ir pārdevuši kādas no savām mantām, kas vairs neder, vai par ko pazaudēja interesi, vai nopelnījuši piestrādājot, veicot kādus vienkāršus darbus. Tomēr galvenais maksātājs un pircējs ir viņu vecāki mileniāļi.
- Alfas: nākotnes profesionāļi, kas pārveidos darba tirgu un sabiedrību
Tiek prognozēts, ka viņi veltīs ilgāku laiku studijām, vēlāk sāks pelnīt un ilgāk dzīvos vienā mājsaimniecībā kopā ar vecākiem nekā viņu priekšgājēji - Z un Y paaudzes. Alfām nākotnē būs iespēja pārvaldīt jaunas profesijas, kādu iepriekšējām paaudzēm nebija.
Piemēram, dronu pilots, virtuālās realitātes inženieris, ilgtspējas uzraugs, dzīves vienkāršotājs (life simplifier), pilsētas fermeris un virkne citu jaunu profesiju. Alfas būs novatori un pārējām paaudzēm darba tirgū būs jāmācās pielāgoties.
Lai vai kā, jāņem vērā, ka alfas ir paaudze, kas jau tagad liek uzņēmumiem par sevi domāt, jo viņu zināšanas un viedoklis par zīmoliem un produktiem ir daudz dziļāks un plašāks nekā citām paaudzēm šajā agrīnajā vecumā.
Viņi ienes šo informāciju ģimenēs un ietekmē savus vecākus-mileniāļus pirkumu lēmumu pieņemšanā. Alfas ir pieauguši un nobrieduši daudz ātrāk nekā jebkura cita paaudze šajā vecumā.
No nākoša gada pasaulē nāks jauna paaudze - betas. Ir jau izteiktas prognozes par šo auditoriju un to ietekmējošiem faktoriem. Piemēram, viņi būs dzimuši mākslīgā intelekta laikmetā, kā arī piedzīvos vēl nepieredzētu ilgtspējas rīcībpolitikas nepieciešamību. Laiks rādīs, kādas transformācijas ienesīs tie, kas nāks pēc alfām.