84 % vecāku un 95 % skolotāju atbalsta ideju ierobežot telefona lietošanu starpbrīžos skolā
Kā aptaujā atzīst skolotāji, nekontrolēta telefona lietošana starpbrīžos rada plašu problēmu loku, tostarp to, ka skolēni nekomunicē savā starpā, neredz viens otru un kļūst vienaldzīgi, jauniešiem ir grūtības koncentrēties mācību vielai, viņi nemeklē citas nodarbes ārpus sēdēšanas telefonā un nav ieinteresēti apgūt mācību vielu stundu laikā, kā arī klasē rodas konflikti, jo skolēni vēlas turpināt lietot telefonu arī sākoties mācību stundai.
Lai arī lielākā daļa skolēnu un skolotāju atzīst, ka skolās ir noteikumi attiecībā uz telefonu lietošanu, pamatā tie attiecas uz telefonu lietošanu mācību stundu laikā. Tikai 5 % gadījumu telefoni skolās ir aizliegti pilnībā un 3 % gadījumu – starpbrīžos.
“No kognitīvās psiholoģijas pētījumiem zināms, ka cilvēka informācijas apstrādes spēja ir ierobežota. Piemēram, cilvēks spēj īslaicīgi paturēt prātā un apstrādāt diezgan ierobežotu daudzumu informācijas. To sauc par darba atmiņu. Ja skolēnam darba atmiņa visu laiku ir pārslogota, tas paņem resursus no viņa “procesora”, runājot līdzībās ar datoru terminoloģiju. Tas var rezultēties tajā, ka, pirmkārt, skolēnam var būt grūtības nupat uzzināto noglabāt ilgtermiņa atmiņā, un, otrkārt, nav pietiekamu resursu, lai uztvertu nākamās zināšanas,” stāsta psiholoģijas doktore, Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes vadošā pētniece Liena Hačatrjana.
“Bērniem ir nepieciešama gan piepūle, gan atpūta. Starpbrīdis ir ideāls laiks, lai bērns atpūstos, jo mācības – tā ir būtiska kognitīvā piepūle.”
“Aptaujas dati rāda, ka 58 % skolēnu pārkāpj telefona lietošanas noteikumus skolās, turklāt katrs otrais skolēns arī atzīst, ka regulāri saņem aizrādījumus no skolotājiem vai skolas personāla par telefona lietošanu skolā,” stāsta “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.
“Dati skaidri apliecina, ka neadekvāta telefonu lietošana skolās ir problēma, ko rāda arī starptautiskā pieredze un pieaugošs valstu skaits Eiropā, kuras nosaka ierobežojumus telefonu lietošanai skolās, tādēļ mēs vēlamies sākt aktīvāku diskusiju ar skolēniem, skolēnu vecākiem un skolu pārstāvjiem, kā uzlabot šo situāciju Latvijā. Ir pilnīgi skaidrs, ka telefonam ir sava vieta un savs laiks, taču tā pārmērīga lietošana starpbrīžos, kā arī neatļauta lietošana mācību stundās, rada problēmas. To arī atzīst 95 % skolotāju.”
Kā uzskata 78 % skolotāju un 67 % vecāku, ierobežojot telefonu lietošanu starpbrīžos, skolēni apgūtu citas prasmes, piemēram, sadarbību un komunikācijas prasmes, sarunājoties ar draugiem un klases biedriem. Tāpat 75 % skolotāju un 46 % vecāku domā, ka šādā situācijā skolēni labāk varētu koncentrēties mācību vielai stundu laikā. Kā vēl vienu būtisku ieguvumu 54 % skolotāju min to, ka skolēni nekavētu mācību stundas vai pulciņus, jo nebūtu aizsēdējušies telefonā. Vecāki (57 %) un skolotāji (69 %) ir arī vienisprātis, ka skolēniem tā būtu iespēja meklēt citas nodarbes starpbrīžos, pašiem izdomāt spēles un rotaļas.
“Tele2” aptauja veikta sadarbībā ar “Norstat” 2024. gada augustā. Kopumā tika aptaujāti 505 skolas vecuma bērnu vecāki, 306 bērni vecumā no 12 līdz 18 gadiem, kā arī 109 skolotāji.