Kā ar pusaudzi runāt par aizliegto? Jeb, ko teikt, lai samazinātu iespēju, ka tavs bērns lietos alkoholu

Nebaidies un sāc runāt par šiem jautājumiem – ciešas un atklātas attiecības ar vecākiem un no tām izrietošās komunikācijas kvalitāte, var būt agrīnas alkohola lietošanas kavējošs faktors, savukārt šādas komunikācijas trūkums – provocējošs faktors. Jebkurš centiens runāt par šo tēmu ir uzteicams, atceroties, ka nav iespējams kļūdīties, izvēloties komunicēt un izrādot rūpes par bērnu.
Jebkurš centiens runāt par šo tēmu ir uzteicams, atceroties, ka nav iespējams kļūdīties, izvēloties komunicēt un izrādot rūpes par bērnu.

FOTO: Shutterstock.com

Jebkurš centiens runāt par šo tēmu ir uzteicams, atceroties, ka nav iespējams kļūdīties, izvēloties komunicēt un izrādot rūpes par bērnu.

Rakstu sērija "Bērns un atkarības" veidota sadarbībā ar Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC).

 

Kā veidot sarunu par aizliegto?

  • Ieplāno sarunu! 

Pārdomā būtiskākos punktus, kuri izrunājami; vienlaikus saglabā nepiespiestu sarunas formātu, neradot papildus spriedzi. Piemērs sarunas veidošanai varētu būt braukšana automašīnā – nav nepieciešams veidot acu kontaktu, tādējādi pusaudzim palīdzot justies ērtāk. Ieplāno vairākas, nevis vienu sarunu, kurā centies izrunāt visu. Tāpat padomā par piemērota sarunas brīža izvēli, nevis tad, kad pusaudzis dodas ārpus mājas, sarunas vidū par citu tēmu vai pirms miega. 

  • Nepabeigtu sarunu turpini

Sarunu turpini nākamajā dienā vai, piemēram, uzraksti ziņu telefonā, daloties ar kādu izlasītu informāciju vai jautājot viedokli par iepriekšējā sarunā pārrunāto, tādējādi izrādot interesi par pusaudzi un veicinot arī viņu pašu domāt par šo tēmu.

  • Parādi savas rūpes

Sāc sarunu, sakot, piemēram,

Es vēlos runāt par alkohola lietošanu tāpēc, ka saprotu, ka Tev priekšā ir daudz izaicinājumu un lēmumu, kas jāpieņem, un es nevēlos, lai tie kaut kādā veidā kavētu Tevi un Tavu mērķu sasniegšanu.

  • Domā par savu ķermeņa valodu

Nekrusto rokas uz krūtīm, neizvairies no acu kontakta, nesarauc pieri vai, dzirdot kādu negaidītu informāciju, centies neizskatīties ļoti pārsteigts, vīlies.

  • Iedrošini pusaudzi būt atklātam

Lūdz pusaudzi dalīties ar to pieredzi, kas viņam ir, piemēram, ja jau ir pamēģināts alkohols; esi mierīgs un neizrādi emocijas, kas pauž dusmas, sarūgtinājumu, vilšanos. Esi atklāts arī pats, godīgi atzīstot, ka ne uz visiem jautājumiem Tev ir atbildes.

  • Saruna, nevis lekcija

Ieklausies pusaudža teiktajā un nepārtrauc. Uzzini, ko pusaudzis domā un kādi ir viņa uzskati, esi pacietīgs. Uzdod jautājumus, uz kuriem nav iespējams atbildēt ar “jā” un “nē”.

 

Kādu informāciju ietvert sarunā

  1. Par īstermiņa un ilgtermiņa alkohola lietošanas sekām, jo pusaudža domāšana fokusējas uz pašreizējo situāciju, piemēram, uz faktu, ka draugi lieto alkoholu un nekas slikts ar viņiem nav noticis. Paplašini pusaudža redzējumu uz potenciālajiem alkohola lietošanas negatīvajiem iznākumiem, minot konkrētus piemērus medijos vai tuvinieku, draugu lokā (ceļu satiksmes negadījumi, traumu gūšana, smaga saindēšanās ar alkoholu). Šai informācijai būtu “jāizkonkurē” pusaudža pieņēmumi.
  2. Par riskiem un bīstamībām, lietojot alkoholu šajā vecumā. Uzskaiti šos riskus, jo, iespējams, pusaudzis nemaz nav iedomājies, ka alkohola lietošana viņu var novest šādās situācijās. Piemēram, saindēšanās ar alkoholu, nespēja pieņemt racionālus lēmumus, uzbrukumu piedzīvošana, t.sk., izvarošana, traumu gūšana un letāli iznākumi (noslīkšana, kritieni no augstuma, pašnāvības), paaugstināts alkohola atkarības risks. Tāpat var minēt tādas sekas kā sekmju pasliktināšanās, dažādu komprimitējošu fotogrāfiju parādīšanās sociālajos medijos, utml. Tavs uzdevums ir maksimāli precīzi parādīt likumsakarības starp alkohola lietošanu un dažādiem nevēlamiem iznākumiem.
  3. Mītu un dažādu pieņēmumu atspēkojumu, piemēram, norādot, ka pretēji vēlamajam efektam – pacilātībai, alkohols kā depresantu grupas atkarību izraisoša viela, rada skumjas, dusmas; tāpat, ja pusaudzis izsaka apgalvojumu, ka alkoholu lieto visi, lūdz, lai tas tiek pierādīts;
  4. Par vienaudžu spiedienu, saprotot, ka pusaudzim piederības sajūta ir ārkārtīgi svarīga. Pārrunā ar pusaudzi, kādas varētu būt tās frāzes, kuras izmantot, saskaroties ar situācijām, kad viņam tiek piedāvāts alkohols. Sāc ar, piemēram, sekojošu jautājumu uzdošanu: Kā Tu rīkotos, ierodoties ballītē, kurā tiek lietots alkohols? Ja nu Tev tiek piedāvāts iedzert? Ko Tu darītu brīdī, kad vēlētos doties projām no ballītes, kurā tiek lietots alkohols, bet Tavi draugi uzstātu uz palikšanu tajā?

 

Kopīgi pārdomājiet, kā šajās situācijās rīkoties, piemēram, turot rokās glāzi ar kādu bezalkoholisku dzērienu, tādējādi mazinot vienaudžu uzmanības pievēršanu.

 

Ko ņemt vērā

Neesi pārsteigts, ja piedzīvo atraidījumu vai pusaudža nevēlēšanos runāt par šo tēmu. Šajā vecuma posmā pusaudzis ir īpaši jūtīgs uz kritiku, viņam šķiet, ka tas, kas notiek ar viņu, ir unikāli, ka neviens cits to nav piedzīvojis un vecāku teiktajam “es saprotu, kā Tu jūties” viņi var nenoticēt. Esiet gatavs atkal dzirdēt frāzes “ne tagad”, “negribu par to runāt”, “man vienalga”, kas varētu norādīt, ka ir izvēlēts nepiemērots sarunas laiks vai vieta (pusaudzis aizņemts, noguris, sliktā garastāvoklī). Ja tomēr saruna uzsākta, bet saproti, ka tā nevirzās konstruktīvā gultnē, neturpini to, atliec sarunas turpinājumu uz piemērotāku brīdi.

 

Kā pusaudzis varētu reaģēt uz sarunu

No pusaudža sagaidāmais: "Nevēlos klausīties kārtējo lekciju. Zinu, ko tu man teiksi. Ikreiz, kad vēlēšos kaut ko teikt, tu mani pārtrauksi, lai turpinātu sevis iesākto”.

Tavs potenciālais komentārs: “Šoreiz es tā nedarīšu. Es klausīšos tajā, ko Tu vēlies teikt.”

 

No pusaudža sagaidāmais: “Kas ir, tu man neuzticies?”

Tavs potenciālais komentārs:“Uzticos. Tomēr vēlos izrunāt šos jautājumus, lai pārliecinātos, ka tu zini visu nepieciešamo informāciju, lai pieņemtu pārdomātus lēmumus attiecībā uz alkohola lietošanu.”

 

No pusaudža sagaidāmais: “Jā, protams, parunāšu ar tevi un tu mani nekur nelaidīsi. Aizmirsti!”

Tavs potenciālais komentārs:“Apsolu, ka tā nenotiks. Klausīšos Tevī uzmanīgi un šādi nerīkošos, cienot Tavu atklātumu.”

 

No pusaudža sagaidāmais: “Esmu šo visu jau dzirdējis, nav jēgas par to runāt.”

Tavs potenciālais komentārs:“Tu noteikti esi diezgan zinošs par šo, tomēr, lai es varētu būt mierīgs/-a, varam šos jautājumus pārrunāt? Tāpat gribu saprast, vai ir kas mainījies no tā laika, kad biju Tavā vecumā.”

Saistītie raksti