Mājasdarbu izpildīja bērns vai mākslīgais intelekts? Ko izglītībā esam gatavi uzticēt MI?
Vācijā skolēniem māca MI pamatus
Vācijas skolās MI rīkus izmanto dažādās jomās. Piemēram, mācību stundās MI palīdz analizēt skolēnu mācīšanās īpatnības, identificēt viņu mācīšanās modeļus un sniegt personalizētus ieteikumus gan skolēniem, gan pedagogiem. Vācijas skolotāji izmanto MI arī skolēnu darbu vērtēšanā.
Šī tehnoloģija ļauj ātri izvērtēt lielu uzdevumu apjomu, samazinot nepieciešamību pēc manuālas pārbaudes. Automatizētā vērtēšana samazina cilvēcisko kļūdu iespējamību un nodrošina objektīvāku un konsekventāku vērtēšanas procesu.
Vācijas vidusskolās 15-18 gadus veciem skolēniem tiek piedāvāta īpaša programma "KI macht Schule" ("MI ienāk skolās"), kas ieviesta 2019.gadā. Tā iepazīstina skolēnus ar MI pamatprincipiem, ētiskajiem, sociālajiem un tehniskajiem aspektiem.
Programmu īsteno vairāk nekā 60 jaunie zinātnieki, studenti un speciālisti, piedāvājot interaktīvas darbnīcas, kas palīdz skolēniem izprast MI potenciālu un tā lietderību mācību procesā.
Dānija plāno izmantot MI arī eksāmenos
Dānijā arvien vairāk vidusskolu ļauj skolēniem izmantot mākslīgā intelekta platformas. Paralēli notiek diskusijas par vienotu noteikumu izstrādi MI rīku izmantošanai izglītībā. Mācību stundās MI tiek izmantots analītisko uzdevumu veikšanai.
Piemēram, angļu valodas stundās skolēni vispirms patstāvīgi analizē tekstus un pēc tam izmanto MI, lai paplašinātu savas zināšanas par tehnoloģijas iespējām un ierobežojumiem. Dānijā ir uzsākts divu gadu projekts, lai veicinātu MI izmantošanu klasēs, un valsts Izglītības ministrija plāno atļaut šo tehnoloģiju arī eksāmenos.
Eksperti uzskata, ka MI integrācija izglītībā palīdzēs samazināt krāpšanās gadījumus un efektivizēt mācību procesu.
Lietuvā MI rīki gūst popularitāti, taču tiek vērtēti neviennozīmīgi
Lietuvā MI izmantošana izglītības procesā joprojām izraisa dažādus viedokļus. Tomēr Baltijas valstīs veiktā aptauja, kuru organizēja tehnoloģiju uzņēmums "Samsung", atklāja, ka MI rīki ir populāri starp Lietuvas skolēniem - gandrīz katrs otrais skolēns izmanto MI mājasdarbu veikšanai (45%), tikai 3% skolēnu nav dzirdējuši par MI un tā rīkiem, kas norāda uz tehnoloģijas plašo izplatību.
Latvijā MI rīkus izmanto 49% skolēnu
Teju puse jeb 49% aptaujāto jauniešu Latvijā mācību uzdevumu veikšanai izmanto mākslīgā intelekta risinājumus, liecina "Solve for Tomorrow" veiktā jauniešu aptauja*. Jaunieši visbiežāk mākslīgā intelekta (MI) sniegtās iespējas lieto mācību uzdevumu veikšanai, taču trešdaļa izmanto tās izklaidei (29%) un līdzīgs skaits - ikdienas dzīves vajadzībām (28%). Apzinoties šo tendenci, "Samsung" konkursa "Solve for Tomorrow" ietvaros aicina skolēnus izstrādāt idejas, kā MI varētu veiksmīgāk integrēt izglītībā.