"Reizēm ar viltu ievelku viņus iekšā” Gada sporta skolotājas Ivetas Caunes knifiņi, kā ieinteresēt bērnus sportot
.jpeg-696x464.jpg)
FOTO: no personīgā arhīva
"Bērniem patīk aktīvs un dzīvespriecīgs skolotājs, nevis rūpju nomākta seja."
Iveta uzskata, ka viņa atšķiras no citiem skolotājiem ar savu unikālo pieeju un spēju atrast kopīgu valodu ar katru skolēnu. “Es laikam neesmu tipiskais skolotājs, kam apkārt tās problēmas, kas šobrīd visiem ir aktuālas [viedierīču atkarība, mazkustīgums].”
Savā 23 gadus ilgajā darba pieredzē viņa attīstījusi metodes, kas ne tikai rosina bērnus kustēties, bet arī ļauj viņiem piedzīvot sporta nodarbības kā interesantu un aizraujošu piedzīvojumu.
Skolotāja, kas iedvesmo un aizrauj
Iveta uzskata, ka skolēnu interese un aktivitāte ir atkarīga no tā, kā viņi tiek iesaistīti procesā. "Nezinu, vai tā ir mana pieeja vai pieredze, bet manā darbā visi kustās, visi vienmēr ir pārņemti, visi darbojas. Man tie jaunieši visu dara un visu ņem pretī."
Iveta atzīst, ka nespēj strādāt tikai “sausi pēc standarta”, viņa mēģina pieiet radoši. “Es redzu, kas viņiem ir vajadzīgs, un tad izdomāju metodes, kas viņiem būs saistošākas. Reizēm ar viltu ievelku viņus iekšā.”
Viņa īpaši akcentē pozitīvas un dzīvespriecīgas atmosfēras nozīmi. "Bērniem ļoti patīk aktīvs un dzīvespriecīgs skolotājs, nevis rūpju nomākta seja! Ja tu neesi mazliet ar putniem, tad tu neesi īsts skolotājs," viņa smej. Viņas spēja saglabāt optimismu un aizrautību ir atslēga skolēnu motivēšanā.
Radošas metodes sporta stundās
Rīgas centra vide, kur atrodas viņas skola, Ivetai nav šķērslis. Gluži pretēji, viņa to redz kā iespēju. Viņas nodarbībās bieži tiek izmantota pilsētvide, lai radītu unikālas aktivitātes. "Es bieži veidoju piedzīvojumu aktivitātes pat pilsētvidē. Mēs atrodam iespējas pat pašā Rīgas centrā. Piemēram, orientēšanās uzdevumi ar viedierīcēm – bērni sūta atrašanās vietu, fotografējas kontrolpunktos. To visu var paspēt arī vienas stundas laikā," viņa skaidro.
Īpaša uzmanība tiek pievērsta sporta dienām, kurās viņa integrē tādas aktivitātes kā rogainings. "Pavasarī mums ir rogaininga sacensības – bērni ar kartēm iziet maršrutus, apmeklē kontrolpunktus un fotografējas. Tas viņiem ļoti patīk! Galvenais, ko es vienmēr saku – būt godīgam. Tu jau vari šmaukties, bet ko tas dod?" viņa uzsver. Šādas aktivitātes ne tikai attīsta fiziskās spējas, bet arī māca skolēniem godīgumu un komandas darbu.
.png-w696.jpg)
Iveta Caune un izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša. (Publicitātes foto).
Individuāla pieeja katram skolēnam
Iveta uzskata, ka ne visi skolēni mīl vienas un tās pašas sporta spēles vai uzdevumus, tāpēc viņai ir svarīgi būt elastīgai un piedāvāt dažādus risinājumus. “Vispār bērniem patīk tādi kreatīvi uzdevumi, kas ir ārpus komforta zonas! Ne jau tādi, kad viņi pasaka: ”Nē, to nevar izpildīt", bet tādi ar odziņu izdomāti," viņa atklāj.
Ivetas izstrādātās metodes bieži ietver koordinācijas un atjautības uzdevumus. “Viņi saka: ”Skolotāj, nav taču iespējams reizē domāt un darīt!", bet tas viņus aizrauj. Ir jāmeklē, kas bērnus aizrauj – divām klasēm viena un tā pati pieeja nestrādās," viņa piebilst.
Šāda pieeja palīdz ikvienam bērnam atrast savu ceļu uz panākumiem, pat tiem, kuri sākotnēji ir atturīgi pret sportu.
Dzīve līdzās skolēniem
Iveta uzskata, ka skolotāja darbs nav tikai mācīšana – tas ir dzīvesveids. "Man vienmēr gribas, lai bērni jūtas labi! Ja es redzu, ka stunda neiet, kā plānots, tad uzreiz mainu aktivitātes un uzsitu emocijas," viņa saka. Ivetas elastīgā pieeja un vēlme saprast skolēnus ir palīdzējusi izveidot ciešu saikni ar jauniešiem.
Šo īpašību dēļ Iveta Caune tiek novērtēta ne tikai skolā, bet arī ārpus tās. Viņas darbs ir spilgts piemērs tam, ka skolotājs ar aizrautību un radošumu spēj ne tikai mācīt, bet arī iedvesmot un mainīt bērnu attieksmi pret sportu un dzīvi kopumā.
Konkursa "Gada sporta skolotājs" mērķis ir popularizēt sporta skolotāja nozīmi veselīgas un fiziski aktīvas jaunās paaudzes izglītošanas un daudzpusīgas personības attīstības procesā. Ar šo konkursu IZM rosina sporta skolotāju vēlmi iepazīties ar jaunākajām izglītības aktualitātēm, veidojot pozitīvu bērnu attieksmi pret fiziskajām aktivitātēm, un motivēt izglītojamos iesaistīties tajās.