Cik vārdus spēj izveidot no burtiem, kas ir vārdu salikumā “Latvijas svētki”, un vēl 4 idejas rakstītprasmes veicināšanai sākumskolēniem

Pieaugušie ir bērnu piemērs, ja mēs rakstīsim ar roku, ja mēs rakstīsim ar prieku, izpaudīsim sevi caur rakstīšanu, tad arī bērni vēlēsies mūs atdarināt. Vismaz vēl šajā sākumskolas pirmajā periodā līdz apmēram deviņu gadu vecumam. Tāpēc darbojieties kopā!
Uzrakstiet kopā latviešu haiku vai radiet pavisam jaunus vārdus, rīmes utt.

FOTO: Shutterstock.com

Uzrakstiet kopā latviešu haiku vai radiet pavisam jaunus vārdus, rīmes utt.

Kas? Ar ko? Kur? Kad? Ko darīja?

Šī daudziem varētu būt bērnības spēle. Lai to spēlētu, katram dalībniekam nepieciešams rakstāmais un lapiņa.

 

  1. Katrs uz lapiņas uzraksta kādu priekšmetu/vārdu, kas atbild uz jautājumu “Kas?”, aizloka un dod blakus sēdošajam.
  2. Bērns uz lapiņas, kuru nupat saņēmis, uzraksta vārdu, kas atbild uz jautājumu “Ar ko?”, aizloka un dod tālāk (vai atpakaļ) un raksta nākamo vārdu, kurš atbild uz konkrēto jautājumu.
  3. Tā turpina, kamēr atbildēts uz visiem jautājumiem – Kas? Ar ko? Kur? Kad? Ko darīja? 
  4. Pēc tam spēles dalībnieki atloka savas lapiņas un lasa cits citam priekšā neloģiskos teikumus, piemēram, zilonis ar manu labāko draugu, gadatirgū, nakts vidū, dziedāja “Zvaniņš skan!”
     

Izspēlē vēl kādas reizes, un jautrāko teikumu lai bērns pārraksta burtnīcā vai uz līniju lapas. Atkarībā no apgūstamās vielas, bērni var meklēt vārdos patskaņus, līdzskaņus, divskaņus. Var meklēt gramatiskos centrus. Var pārveidot teikumus par jautājumu un izsaukuma teikumiem. Var pārrunāt lietvārdu locījumus.

 

Izveido vārdus! 

Iedvesma no valodnieces un redaktores Aigas Veckalnes 2024. gada valodas izaicinājuma.

 

Cik vārdus skolēni spēj izveidot no burtiem, kas ir vārdu salikumā “Latvijas svētki” vai no vārdiem “Ziemassvētki”, “Rakstītprasme”, “Sarkanbaltsarkanais” vai kāda cita.

Aicini uzdevumu pildīt, rakstot ar roku.

Iedomājies, mums sanāca 119 vārdi, izmantojot burtus no vārdu salikuma “Latvijas svētki”.

 

Latviešu haika!

Iedvesma no valodnieces un redaktores Aigas Veckalnes 2024. gada valodas izaicinājuma.
 

Iepazīstini bērnu ar jēdzienu “haika”. Vietnē tezaurs.lv atradīsi definīciju – “Japāņu trīsrindu dzejas forma, kas sastāv no 17 zilbēm (5/7/5) un izteic vienu vienīgu domu, noskaņu vai pārdzīvojumu”.
 

Reklāma
Reklāma

Haiku rakstīšana var būt kā jauka ģimeniska izklaide pie brīvdienu brokastgalda vai kafejnīcā, gaidot apkalpošanu.
 

Daži piemēri no mūsmājām:

Ģimene mana,
Pati labākā tā ir,
Šeit mierā esmu.
Basītis rullē,
Bumba ripo pagultē,
Arlabunakti.
Es mācos bekot,
Bet mamma kā pūķis,
Bļauj virsū par to.
 

Aicini bērnus savu haiku arī ilustrēt vai izdekorēt. Uzdevumu var veikt uz pastkartes lieluma papīra. Tas var būt melns vai kādā citā krāsā, un bērniem jāraksta ar baltas vai citas krāsas tintes pildspalvām. Neparastais papīrs un rakstāmais būs kā īpašās intereses moments.

 

Asonanses un aliterācijas 

Iedvesma no valodnieces un redaktores Aigas Veckalnes 2024. gada valodas izaicinājuma.
 

Asonanse vai aliterācija ir mēles mežģi, dzejoļi, stāsts vai teikums, kurā visi vārdi sākas ar vienu un to pašu burtu. 

Asonanse ir vienādu patskaņu atkārtošanās, piemēram, “Cauna Cēcilija cauru ceturtdienu cep cukurotus cepumus”, bet aliterācija ir vienādu līdzskaņu atkārtošanās.

 

Daži piemēri no mūsmājām:

  • Bikls bērns bažīgi blenž burtnīcas brūnajos burtos, bāzdams burkānus bufetes bezdibenī.
  • Laipnā lapsa Loreta luncina lokano liepu lapu Liepājas liedagā.
  • Aptaukojies alnis akmeņainā arumā auroja ananasu ansambļa anekdotes.
     

Ko tu redzi?

Iedomājies, ka ar bērnu sēdi pie virtuves galda. Uzlieciet taimeri (uz 1, 2, 3, 5, .. minūtēm) un katrs uzrakstiet, cik daudz lietvārdu konkrētajā vidē redzat.

 

Tāds pats uzdevums ar darbības vārdiem – uzrakstiet visas darbības, kuras var darīt virtuvē, savā istabā, vannasistabā! Tad – uzrakstiet visus īpašības vārdus, kurus var “atrast” telpā!

Saistītie raksti