Stiprina uzticēšanos vecākiem jeb Kāpēc ļaut bērnam gatavot pašam; PLUS recepšu idejas

FOTO: Publicitātes foto
Ir daudz iemeslu, kāpēc bērniem jāļauj gatavot pašiem.
“No savas bērnības atceros, ka vairākas mana vecuma draudzenes itin neko neprata izdarīt pie plīts – vecāki neļaujot. Brīnījos, kā tad tā? Ir pagājuši daudzi gadi, taču redzu, ka arī šodien nereti vecāki baidās uzticēt savam bērnam virtuvē darīt lietas, kas, jā, var radīt kādu traumu, taču ir tik svarīgas mazā cilvēka izaugsmei,” pieredzē dalās “Rimi Bērniem” eksperte Inga Akmentiņa-Smildziņa. “Apieties ar asiem priekšmetiem bērnam jāmāca jau no agras bērnības – atvasi iedrošinot un vienlaikus ierādot, kā drošāk ar konkrēto rīku darboties. Taču bērnus noteikti nedrīkst biedēt! Piemēram, sakot: neiegriez pirkstā! Neuzlej sev karstu ūdeni! Tā vietā jāaicina būt uzmanīgiem un jāpaslavē par katru lietu, kas izdevusies.”
Kāpēc bērniem jāļauj gatavot pašiem?
Attīsta patstāvību un atbildību
Gatavojot maltīti, bērns apgūst svarīgas prasmes, kas noderēs visu mūžu. Šis process veicina atbildību par saviem darbiem un palīdz iemācīties plānot uzdevumus (kas attiecas ne tikai uz ēdiena pagatavošanu!).
Veicina veselīga uztura paradumus
Ja bērni iesaistās ēdiena gatavošanā, viņiem rodas lielāka interese par to, ko viņi ēd. Tāpat viņi ir gatavāki izmēģināt jaunus produktus un veidot sabalansētākus uztura paradumus.
Uzlabo smalko motoriku un koordināciju
Griežot dārzeņus, maisot mērci, veidojot cepumus vai veļot kotletes, bērns attīsta precizitāti un roku veiklību. Šīs prasmes ir nozīmīgas ne tikai virtuvē, bet arī ikdienas darbībās, piemēram, rakstīšanā un radošajās aktivitātēs. Lieliski, ja mazus virtuves darbiņus bērnam uztic jau bērnudārza vecumā.
Stiprina uzticēšanos un sadarbību ar vecākiem
Kad vecāki uzticas bērnam un dod iespēju darboties – turklāt ar tik nopietniem rīkiem kā nazis –, bērns jūtas novērtēts un neatkarīgs. Tāpat tas veicina savstarpējo uzticēšanos un stiprina attiecības starp bērnu un vecākiem.
Veicina radošumu un problēmu risināšanas prasmes
Gatavojot ēdienu, bērns apgūst jaunas kombinācijas, eksperimentē un meklē risinājumus, ja kāda recepte nesanāk kā iecerēts. Darbošanās virtuvē pat attīsta radošo domāšanu un uzlabo prasmi pieņemt lēmumus.
Receptes, ko ierādīt bērnam, – viņam izdosies!
Pasta ar dārzeņiem
Produktu vārīšana karstā ūdenī un to nokāšana ir saistīta ar applaucēšanās risku, tāpēc bērnam jāierāda, kā droši noliet ūdeni; jāpaskaidro arī, ka tvaiks ir karsts. Pirmo klašu skolēnam novārītus makaronus un dārzeņus var atstāt ledusskapī – tad atliks tikai tos uzlikt uz pannas, pievienot saldo krējumu un sieru un ēdienu uzsildīt.
Sastāvdaļas:
2 personām
- 200 g makaronu pēc izvēles
- ½ brokoļa galvas
- Divas bērna saujas zaļo zirnīšu
- 100 ml saldā krējuma
- 30 g rīvēta cietā siera
- Sāls pēc garšas
Gatavošana
- Makaronus vāra saskaņā ar norādēm uz iepakojuma.
- Trīs minūtes pirms tam, kad makaroni ir gatavi, tiem pievieno sagrieztus (vai ar rokām sadalītus) brokoļus un zaļos zirnīšus, vāra trīs minūtes.
- Makaronus un dārzeņus nokāš sietā un saber atpakaļ katlā.
- Pievieno saldo krējumu, sieru un ēdienu samaisa.
Ātrā rāmen zupa

Rāmen nūdeļu zupai sagataves kopā ar vecākiem var sagriezt un salikt burciņā iepriekšējā dienā un atstāt ledusskapī – pirms ēšanas atliktu vien pārliet ar karstu ūdeni.
Sastāvdaļas:
1 porcijai
- 45 g nūdeļu vai rīsu “matu”
- 1 neliels burkāns
- 3 šķēles šķiņķa
- 2 bērna saujas zirņu
- 1 buljona kubiņš
- Dilles
Gatavošana
- Nūdeles salauž un liek burkā.
- Pa virsu nūdelēm kārto pārējās sastāvdaļas: zirņus, ripiņās sagrieztu burkānu, šķiņķi.
- Ēdienam pa virsu sadrupina buljona kubiņu un pārkaisa ar saplucinātām dillēm.
- Pārlej ar karstu ūdeni un atstāj četras minūtes ievilkties. Pirms ēšanas samaisa.