Psiholoģe I. Tunne: Kur palikusi pusaudžu pieklājība?
Tiekoties kopīgā pasākumā ar skolotājiem, mēģināju noskaidrot, kādas ir šā brīža problēmas darbā ar pusaudžu, jauniešu vecuma skolēniem ikdienā. Mana prognoze bija saistīta ar mācīšanās motivācijas trūkumu, bieži vecāki jautā: ko darīt, ja mans bērns nemācās, viņam/ai nav intereses censties, ka tikai ātrāk izdarīt, un pie datora...
Raksta publicēšanu atbalsta vitamīni pusaudžiem un jauniešiem Wellteen® un WellKiD®
Man par pārsteigumu, skolotāji saka: nē, tie ir individuāli gadījumi, tā nav sistēma, šī problēma mūs pārāk nesatrauc... Ir kāda cita lieta, ar ko mēs bieži netiekam galā, — skolēni ir nepieklājīgi, uzstājīgi, trokšņaini, uz aizrādījumiem nereaģē, vienkāršāk sakot, viņi ir neaudzināti. Pamēģiniet starpbrīdī gadīties kādā lielākā vidusskolā, un jūs sapratīsiet, ka tas nav mīts...
Neveiklas situācijas komēdijās ir ļoti aizraujošas, kamēr tas nenotiek ar pašu skatītāju.
Sociālās iemācīšanās teorija, kas radās biheivioristiskajā
(uzvedības, izturēšanās) psiholoģijā 60. gados, lieliski palīdz
mums izskaidrot jauniešu uzvedības manieres un arī problēmas, ko
vērojam ikdienā. Tās pamatlicējs Alberts Bandura skaidro, ka
uzvedības modeļi tiek apgūti no masu informācijas līdzekļiem, tos
regulāri skatoties. Mums visiem zināms, ka brīvā laika pavadīšana
pie televizora vai internetā ir populāra jauniešu izklaide un
aizņem vidēji trīs četras stundas pēc skolas darbdienās un vēl
vairāk laika brīvdienās... Ko gan jaunieši tur skatās? Šausmu
filmas ir iecienītākais žanrs, filmas, kas nojauc robežu starp
realitāti un fantastikas pasauli, asa sižeta trilleri, datorā tās
ir spēles, kurās mācās nogalināt ļaunos varoņus, tādā veidā
attaisnojot vardarbību. Savukārt televīzijas piedāvātie raidījumi
dod iespēju izvēlēties emocijas un izjust, baudīt tās. Drošā vidē,
mājas dīvānā, skatīties šausmu skatus un asiņainas nogalināšanas
ainas — tas ir pusaudzim vajadzīgais adrenalīns un tajā pašā laikā
pilnīga drošība.
Drošā vidē, mājas dīvānā, skatīties šausmu skatus un asiņainas nogalināšanas ainas — tas ir pusaudzim vajadzīgais adrenalīns un tajā pašā laikā pilnīga drošība.
Neveiklas situācijas komēdijās ir ļoti aizraujošas, kamēr tas
nenotiek ar pašu skatītāju. Skatītāji iemācās, kā šīs emocijas
radīt skolā un arī kā tās vadīt vai ar tām tikt galā. Reti kad
šajos raidījumos ir labas audzināšanas ābece vai pieklājības skola.
Ja pēkšņi nav interneta, pusaudzis nesaprot, ko varētu darīt, viņam
kļūst garlaicīgi. Tas viss notiek ģimenēs, kur vecāki vismaz reizēm
uzrauga notiekošo. Ir taču vēl arī aizliegtie portāli un vēl
aizņemtāki vecāki, ir tikai jānospiež poga, apliecinot, ka tev jau
ir 18, un viss notiek... saldie aizliegtie augļi ir jauniešu
redzeslokā, un informācijas uztvere ir nodrošināta.
Varbūt pieklājība ir vēsturisks ierobežojums un sociālisma iekārtas priekšrocība, ar savu pieklājību un labo audzināšanu nekur tālu mēs neesam tikuši...
Tā nu „pašaudzināšana” un sociālā iemācīšanās var droši sākties. Pirmā lieta ir vērot uzvedības modeli, kas tur parādās, iegaumēt to un sākt par to domāt. Tālāk aktivizējas pusaudža spējas, motorās (kustību) iemaņas, un ir jāatrod vide un motivācija, lai darītu kaut ko līdzīgu. Ļoti svarīgs pusaudzim ir pastiprinājums — tas var būt arī vienaudžu uzmundrinājums, kas rosina rīkoties, bet pēc tam rada gandarījumu pašam darītājam, jo to novērtē un uzslavē vienaudži. Šis stāsts ir realitāte un ikdiena.
Ir taču vēl arī aizliegtie portāli un vēl aizņemtāki vecāki, ir tikai jānospiež poga, apliecinot, ka tev jau ir 18, un viss notiek... saldie aizliegtie augļi ir jauniešu redzeslokā.
Protams, es varētu dot kādus padomus, bet šoreiz man būtu
interesantas jūsu domas un pieredze šajā jautājumā, kādu jūs redzat
risinājumu un mūsu jaunās paaudzes sabiedrību tuvākajā nākotnē:
• Iespējams, skolotāji pārspīlē, un tā
nemaz nenotiek, ja skolotājs ir autoritāte klasē un harismātiska
personība, tad uzvedības problēmas izzūd pašas kā nebijušas...
• Bet varbūt vaina nav bērnos, bet gan
pieaugušajos, kas atrodas līdzās — ģimenē un tuvākajā
apkārtnē...
• Varbūt informācijas sabiedrība un jaunie
laiki ienes korekcijas personības attīstībā un viss ir
kārtībā...
• Iespējams, tomēr ir vajadzīgi
ierobežojumi informācijas telpā: TV, internets...
• Bet varbūt pieklājība ir vēsturisks
ierobežojums un sociālisma iekārtas priekšrocība, ar savu
pieklājību un labo audzināšanu nekur tālu mēs neesam tikuši...
Izmantotā literatūra: Harris R, A
cognitive psychology of mass communication.
Autore: Dr.psych., mag paed. Ineta
Tunne
Raksta publicēšanu atbalsta vitamīni pusaudžiem un jauniešiem Wellteen® un WellKiD®
REKLĀMA
Vitamīnus un minerālvielas saturošās Wellteen®
tabletes ar augu ekstraktiem ir ideāli piemērotas jauniešiem un
pusaudžiem vecumā no 13 līdz 19 gadiem
Wellteen® sastāvā ir visaptveroši vitamīni, mikroelementi,
bioelementi un minerālvielas, tai skaitā L-karnitīns, Vitamīns D3,
zaļā tēja un dzērveņu ekstrakts
Wellteen® stiprina imunitāti, sniedz šajā vecumā nepieciešamo
enerģiju un uzlabo fizisko un garīgo izturību. Lietojot Wellteen®,
nav nepieciešams papildus lietot vitamīnus un minerālvielas
saturošus uztura bagātinātājus.
WellKiD® tabletes satur vitamīnu A, C, D, E, kuru daudzumam uzturā bērnu vecumā iesaka pievērst lielu uzmanību, kā arī selēnu, un B grupas vitamīnu kompleksu. Visas minētās vielas kopā palīdz bērna augšanai, imūnai sistēmai un vielmaiņas procesiem. Viena tablete dienā, sakošļājot, galvenās ēdienreizes laikā bērniem no 4 gadu vecuma.