Ko darīt, ja tavs bērns zog?
Vismaz reizi mūžā kaut ko nozagt pamēģina lielākā daļa bērnu, bet tikai nedaudzi zog pastāvīgi. Lietu paņemšana, kas pašam nepieder, mazam bērnam ir ļoti parasta, un tai nav nekāda sakara ar noziedzīgu rīcību. Bērns kaut ko ļoti vēlas, ierauga kāroto lietu kādam citam un vienkārši paņem.
Izpratni bērnam par to, kas ir mans un kas tavs, vajag veidot
pamazām, vecākiem tā ir jāattīsta. Šajā procesā nepieciešams daudz
sapratnes un mīlestības pret bērnu. Kādas lietas paņemšanas dēļ
viņu nedrīkst tūlīt nodēvēt par zagli. Bērnam pamazām jāmāca, ka
nevar visu, kas patīk, vienkārši paņemt.
Arī tad, kad bērni jau var atšķirt jēdzienus „mans” un „tavs”,
kārdinājums pēc kaut kā var būt tik stiprs, ka tas ir stiprāks par
bailēm no soda. Ja šī vēlēšanās, no vienas puses, ir ļoti stipra,
bet, no otras puses, netaisnības apziņa jau ir attīstījusies, tādi
bērni var savu pārkāpumu izstumt no apziņas un aizmirst. Viņi spēj
ar pilnām tiesībām apgalvot, ka nevarot atcerēties un iedomāties,
kā tā lieta, par kuru ir runa, nonākusi viņu kabatā.
Liels skaits bērnu, kas pieķerti zogam atkārtoti, nāk no ģimenēm, kurās trūkst siltuma gan vecāku savstarpējās attiecībās, gan abu vecāku attieksmē pret bērnu.
Atkārtotas zādzības vecumā no desmit līdz divpadsmit gadiem
uzskatāmas par paaugstināta riska faktoru bērna turpmākām
noziedzīgām darbībām, kuras jau saistītas ar izskatīšanu tiesas
zālē. Atkārtotas zādzības liecina, ka bērnam ir emocionālas
problēmas. Tad tiek izskatīts arī jautājums, vai bērnam nav
kleptomānija, kas ir psihiatriska diagnoze. Liels skaits bērnu, kas
pieķerti zogam atkārtoti, nāk no ģimenēm, kurās trūkst siltuma gan
vecāku savstarpējās attiecībās, gan abu vecāku attieksmē pret
bērnu. Bērni parasti zog, ja nav pietiekami saņēmuši vecāku
mīlestību un uzmanību.
Kad zagšanas problēma saasinās, vecākiem cīnīties ar to ir vieglāk,
ja viņi liek bērnam pierādīt savu nevainību, nevis paši cenšas
pierādīt bērna vainu.
Pazīmes
Ievērojamais psihologs Džeroms Keigens izvirza piecas pazīmes,
kuras liecina, ka nākotnē pusaudzis pakļauts riskam tapt krimināli
sodāmam:
• bērnam skolā ir nemainīgi vājas sekmes
mācībās,
• ģimenes locekļu savstarpējās attiecības
balstītas uz lamāšanos un vardarbību,
• bērns viegli pakļaujas vienaudžu
spiedienam un pieņem barā valdošās morāles normas,
• bērns ir nemitīgi tendēts pierādīt savu
bezbailību un uzņemties nevajadzīgu risku,
• bērns audzis ģimenē, kurā noziedzīga
rīcība, svešas mantas piesavināšanās tiek uzskatīta par normu.
Neaizmirstiet, ka zagšanu vismaz reizi mūžā izmēģinājis gandrīz katrs bērns. Tāpēc ierindot viņu zagļu kategorijā būtu pārspīlēti. Tā vietā vecākiem vajadzētu darīt bērnam zināmu, ka zagt nav labi, pamatojot, kāpēc.
Kā rīkoties
• Sacīt: „Ja tu kaut ko vēlies (saldējumu,
konfektes u. c.), paprasi man.”
• Pavisam maziem bērniem, kuri citādā ziņā
ir pavisam normāli, pietiek pateikt, ka zagt nav labi: „Šī
rotaļlieta nepieder tev. Nedrīkst aiztikt to, kas nav tavs.”
• „Ja cilvēks veikalā paņem lietu, par kuru
nav samaksājis, to sauc par zagšanu. Noliec to atpakaļ plauktā.” Ja
bērns noliedz, ka kaut ko ņēmis, vajag bez emocijām, neitrālā tonī
minēto atkārtot.
• Lai ieaudzinātu bērnā godīgu attieksmi
pret apkārtējo pasauli, vajadzētu izmantot jebkuru sadzīves
situāciju. „Es tagad ievēroju, ka kasiere man izdeva vairāk naudas,
nekā vajadzēja. Aiziesim vēlreiz pie kases, lai šo naudu viņai
atdotu.”
• „Šī nauda domāta viesu apkalpotājiem. To
pirms aiziešanas atstāja cilvēki, kuri pie mūsu galdiņa ēda pirms
mums. Tā kā šādā situācijā to mierīgi varētu paņemt kāds cits,
pārliecināsimies, ka to patiešām saņem cilvēks, kuram tā
domāta.”
• Ja bērns kaut ko ļoti iekārojis, ļaujiet
viņam saprast, ka jūtat viņam līdzi, tajā pašā laikā darot bērnam
zināmu, ka zagt nedrīkst. „Es redzu kabatā to balonu, kuru
apskatījām veikalā. Es zinu, ka tev to ļoti gribas, bet zagt
nedrīkst. Tāpēc iesim un atdosim to veikalā atpakaļ.” Ja bērns
atsakās atdot balonu, tad tas jāpaņem pašiem un jānoliek vietā.
• Ja zādzības atkārtojas un kļūst
nopietnākas, bērnu vajag sodīt. Ja reizēm bērnam pēc zagšanas
izdodas no soda izvairīties, cīnīties ar šo netikumu kļūst jau
grūtāk. „Šī šonedēļ ir jau trešā reize, kad es manu, ka no maka
tiek paņemta nauda. Divās pirmajās reizēs vainīga/s izrādījies tu.
Tā kā es vairs nevaru tev uzticēties, man jādomā, ka tu to paņēmi
arī šoreiz. Ja tu nevarēsi pierādīt, ka neesi to ņēmusi/is, tu par
sodu nevarēsi skatīties iemīļoto filmu.”
• Paudiet savas emocijas: „Es tev lūdzu
neaiztikt..., tagad esmu dusmīgs un vīlies tevī.” Bērns jutīsies
slikti un vēlēsies izpirkt savu vainu.
• Godīgu rīcību nevajadzētu atstāt
neievērotu, bet gan bērnu par to uzslavēt: „Šie cepumi visu laiku
atradās uz virtuves galda, bet tu tos neaiztiki, kaut arī tev tie
ļoti garšo. Tu zināji, ka tie domāti viesībām. Tas liecina, ka esi
godīgs/a un tev var uzticēties.”
• Vecāki var palūgt iedomāties, kā bērns
justos, ja draugs paņemtu viņa mīļāko rotaļlietu vai mīļāko
dzīvnieku.
• Vecāki bērni jāizjautā par viņa motīviem
un viņa atbildes jāuztver ļoti nopietni. Bērnam jājautā, kas būtu
darāms, lai viņš vairs nezagtu, un šādā izpratnē ar viņu
jāvienojas.
• Ja nozagta lielāka naudas summa, tad var
teikt: „Tā kā šī nauda bija domāta kino apmeklējumam (ceļojumam,
koncertam, saldumiem), mēs to neapmeklēsim (neēdīsim)!”
• Var laikus bērnu iesaistīt iepirkšanās
procesā, sākumā iepirkties kopā, tad jau uzticēt kaut ko nopirkt
bērnam pašam. Tas radīs bērnam apziņu, ka viņam uzticas, viņš
redzēs sevi „kā pieaugušo”.
• Vēlams gādāt par iespēju naudu nopelnīt
pašam, t. i., „nedot zivi, bet iedot makšķeri”.
• Ja problēma ir tāda, ka bērns grib
lielāku kabatas naudu, nevajag domāt, ka vecāki, palielinot to,
atalgo bērnu par zagšanu, bet gan ar viņu vēlas pagaidu kompromisu.
Tas varētu izskatīties šādi: bērns paskaidro, ka visi klasesbiedri
saņem nedēļā trīs latus, bet viņam esot tikai viens lats.
Kompromiss — vecāki varētu dot divus latus. Turklāt varam norunāt,
ka turpmāk, kad viņš kaut ko vēlēsies, vispirms par to aprunāsies
ar vecākiem. Tad kopīgi varēs izvērtēt, vai un kā šīs vēlmes
piepildīt.
Ko bērnam nevajadzētu teikt
„Tu esi zaglis!” Neaizmirstiet, ka zagšanu vismaz reizi mūžā
izmēģinājis gandrīz katrs bērns. Tāpēc ierindot viņu zagļu
kategorijā būtu pārspīlēti. Tā vietā vecākiem vajadzētu darīt
bērnam zināmu, ka zagt nav labi, pamatojot, kāpēc.
„Ko man ar tevi iesākt? Ārprāts! Ej uz savu istabu!” Ja zādzība
izdarīta pirmo reizi un nozagtajai lietai nav īpašas vērtības, šādi
komentēt bērna rīcību nevajadzētu. Turpretī, ja zādzības atkārtojas
un sāk vecākus nopietni uztraukt, nevajadzētu mirkļa iespaidā bērnu
impulsīvi sodīt. Tā vietā bērnam vajadzētu mierīgi pateikt, kāds
sods par šādu rīcību gaidāms, un konsekventi to īstenot.
„Ja tu tā turpināsi, tu nokļūsi cietumā.” Tas, ko jūs bērnam sakāt,
ir pareizi, bet neiedarbīgi. Bērni, kuriem zagšana draud kļūt par
paradumu, nemēdz domāt par iespēju saņemt ilglaicīgu sodu.
Mazākiem bērniem nevajag prasīt: „Kāpēc tu tā izdarīji?” Bērns
motivāciju vēl neapzinās, un tas var provocēt bērnu melot.
Ja jūs skaidri zināt, ka bērns ko nozadzis, nevajag jautāt: „Vai tu
gadījumā nezini, kurš...?” Ja paši zināt atbildi, nevajag uzdot
jautājumu.
Autors: Gunārs Trimda, bērnu psihiatrs