Autobusa vadītāja padomi cilvēkiem ar bērnu ratiņiem. Netēlojiet supermammas!
"Saistībā ar "ratiņu" sezonas atsākšanos, gribētu dalīties pāris padomos un parādīt, kā jūsu apkalpošana izskatās no otras puses," cerībā uz izpratni raksta kāds sabiedriskā autobusa vadītājs.
Pirmkārt, ir jāsaprot, ka vadītājs vienmēr balansē starp ātrumu jeb iekļaušanos grafikā un drošību jeb pārvadājamo komfortu. Tāpēc ieklausīties padomos un neaizmirst ziņot par savu izkāpšanu ir ļoti svarīgi. To var darīt gan personīgi, gan izmantojot pogu. Vadītājs būs informēts un centīsies transportlīdzekli novietot tā, lai būtu ērti izkāpt ar ratiņiem, nebūtu peļķes, kupenas, bedres, koka vai kāda cita traucējoša priekšmeta.
Neticami, bet fakts, ka trīs no četriem vecākiem no autobusa kāpj ārā ar ratiņiem pa priekšu.
Lai arī vadītājs plāno grafiku, plāno pusdienu pārtraukumu un
maiņu, ja jūs būsit tas viens cilvēks no 100 (tieši tāda ir
statistika), tad droši varēsit būt pārliecināta, ka izkāpt ar
ratiņiem būs vienkāršāk. Tomēr sāksim ar visu no sākuma.
1. Nopērciet e-talonu
Nē, patiešām, labāk nopērciet e-talonu. It īpaši, ja pārvietojaties
vienatnē ar bērnu. Atstāt ratiņus un spiesties līdz vadītājam, lai
nopirktu biļeti brauciena laikā, nav īpaši prātīgi.
2. Transportam tuvojoties, paceliet roku
Ja stāvat pārblīvētā pietura pilsētas centrā, tad, transportam
tuvojoties, paceliet roku, tāda veidā ziņojot vadītājam, ka gribat
izmantot tieši šo autobusu vai trolejbusu. Šoferis centīsies
apstāties tieši tāda veidā, lai jums būtu ērti iekāpt ar
ratiņiem.
3. Izmantojiet tikai otrās durvis
Ja vietu jau ir aizņēmuši citi bērnu ratiņi, tad labāk pagaidāt
citu transportu. Neizmantojiet vietu pie trešajām durvīm, kur ir
autobusa savienojuma vieta. Pirmkārt, ne visas pieturvietas ir
paredzētas 18 metrus gariem transporta līdzekļiem, tātad – var
nebūt platformas. Otrkārt, vadītājs varētu neredzēt jūsu
izkāpšanu.
4. Brīdiniet vadītāju par vēlmi izkāpt
Ja jūs neceļojat vienatnē, tad palūdziet savam kompanjonam informēt
vadītāju par izkāpšanas vietu. Tas jādara pieturvietu plānojuma
dēļ. Dažas transporta pieturas ir salīdzinoši sarežģītas, kā arī
daudzas nemaz nav aprīkotas ar platformu. Zinot, ka gribēsit
izkāpt, vadītājs centīsies novietot transportu tā, lai jums ar
bērnu ratiņiem to būtu ērti izdarīt. Ja esat viens, tad izmantojiet
izkāpšanas pogu – tā domāta gan pasažieriem ar bērnu ratiņiem, gan
pasažieriem invalīdu krēslos. Vadītājam tajā brīdī panelī parādās
informācija, ka izkāpšana būs ar ratiņiem, un viņš var plānot
autobusa apstādināšanu.
5. Laicīgi sagatavoties izkāpšanai
Labāk to darīt vienai no pirmajiem, pirms pie izejas ir savācies
cilvēku pūlis.
6. No autobusa izkāpiet tikai ar aizmuguri. Iesākumā jūs,
pēc tam - ratiņi
No autobusa izkāpiet tikai ar mugurpusi, iesākuma jūs paši, bet pēc
tam izceliet ratiņus. Ja varētu es to atkārtotu 20 vai pat 30
reizes. Neticami, bet fakts, ka trīs no četriem vecākiem no
autobusa kāp ārā ar ratiņiem pa priekšu.
Kas notiek, ja ratiņus stumj pa priekšu? Iesākumā ar priekšējiem
riteņiem vecāks cenšas uztaustīt asfaltu. 90% gadījumu platforma ir
vai nu pārāk tālu no autobusa (pēc noteikumiem no autobusa līdz
platformai jābūt 30 centimetru atstarpei), vai arī pārāk zemu,
salīdzinot ar autobusu.
Kas notiek? Stumjot ratiņus tālāk un tālāk, kādā brīdī pazūd
smaguma centrs, sievietes muskuļi nav gana spēcīgi un ratiņi krīt.
Tas izskatās drausmīgi, pilnīgi sirds uz brīdi apstājas. Tā tas
notiek 50% gadījumu, 45% - izkāpšana izdodas veiksmīgi. Vai jūs
zināt, kas notiek atlikušajos 5%?
Tie ir tie gadījumi, kad autobuss ir gan pārāk tālu, gan platforma
ir pārāk zemu (iespējams, tādas vispār nav), un ratiņi nevis
vienkārši gāžas, bet iegāžas starpā. Kādas tajā brīdī ir sajūtas ir
bērnam un mātei mēs varam tikai iedomāties.
Kas notiek ar vecākiem, kas izkāpj ar aizmuguri? Nekas. Pāris
gados, šādi izkāpjot, neesmu novērojis nevienu šausmu gadījumu.
Piedevām silti iesaku neizvēlēties ar ratiem garā sastāva beigas,
jo vadītājam tās ir grūtāk pārskatāmas, piedevām vietām ir īsās
pieturas, kur šis sastāvs nemaz neielokās pieturvietā, bet aste
paliek "aiz stūra" un vadītājam neredzama.