”Pārspīlētā podiņmācība!” Speciāliste brīdina jaunos vecākus neaizrauties ar pāragro podiņmācību
Šobrīd sociālos tīklus pārpludina attēli un video, kuros redzamie zīdaiņi tiek turēti virs izlietnēm, sēdināti uz podiņiem vai atbalstīti pret vecākiem. Šos visus ierakstus saista viena un tā pati mirkļbirka- ”elimination communication”.
Kāda amerikāniete savā “Facebook” bloga tiešraidē publicējusi savu dienas daļu. Tiešraides laikā tiek pamodināts sešas dienas vecs jaundzimušais, kurš pavisam nesaudzīgi tiek uzsēdināts uz podiņa. Pēc tam, protams, mamma ar lepnumu atrāda guvumu podiņā un ar apšaubāmām hendlinga prasmēm turpina apieties ar mazuli.
Video redzamais noteikti liks izbīlī aizturēt elpu ikvienam
vecākam, jo blogere nepievērš nekādu uzmanību jaundzimušā galviņas
balstīšanai, kā arī neievēro elementāras hendlinga prasības. Šī
blogere lepni norāda, ka jau no mazotnes bērnus radina nokārtoties
podiņā, nevis autiņbiksītēs.
Pediatre Daira Brenča aicina vecākus nesteigties, stimulējot
zīdaiņus pēc iespējas ātrāk apsēsties. "Kamēr bērniņš pats stabili
neapsēžas un nesēž, bērniņu nesēdina. Kāpēc? Lai neveicinātu
mugurkaula deformāciju. Mīļie, vecāki. Nesasteigsim lietas, ļausim
visam notikt tā, kā daba to paredzējusi. Katrs bērniņš attīstās
savā tempā."
Mūziķe Dināra Rudāne ir mamma 10 mēnešus vecajai Miriamai Amirai. Dināra atklāj, ka ar lielu sajūsmu sagaidīja, kad meitiņa apsēdīsies. Mamma centusies izvairīties no stimulēšanas iemācīt meitiņai apsēsties pēc iespējas ātrāk. "Turējos. Varbūt klēpī es viņu nedaudz apsēdināju, bet tas bija pieturot, nevis balstot viņu uz mugurkaula. Viennozīmīgi gribas, lai viss notiek ātrāk. Bet daba ir gudrāka par mums."
Dūla, trīs bērnu mamma Ilze Kuduliņa norāda, ka vecāki bieži vien
pārprot kustības “Elimination comunication” jēgu, kur pamatdoma ir
nevis pēc iespējas ātrāk pieradināt pie podiņa, bet gan uzlabot
komunikāciju starp vecākiem un bērnu. Pamanot pazīmes, ka bērns
vēlas nokārtoties, nav obligāti jāskrien uz labierīcībām. Tas var
radīt stresu gan bērniņam, gan vecākiem.
Ja vecāki pievērš uzmanību tam, ka bērns nokārtojas, arī bērniņš tam pievērš uzmanību. Viņš mācās, ka ar viņu kaut kas notiek. Kad pienāk īstais laiks podiņmācībai, to ir var būt vieglāk izdarīt, jo bērns nav pazaudējis saikni ar ķermeni.
Dūla gan norāda, ka katrs gadījums ir individuāls, kas vienam bērniņam derēs, citam tas nekādi nepalīdzēs.
Šobrīd popularitāti guvusī metode gan nav nekas jaunizdomāts, bet gan labi aizmirsts vecais, kad vēl okupācijas laikā autiņu taupīšanas nolūkos bērni dabiskās vajadzības nokārtoja, piemēram, uz avīzēm.