Idejas, ko aizņemties no fizioterapeitiem: kā spoguli izmantot mazuļa attīstības veicināšanā
“Ja bērnam spogulis patīk, tad to var izmantot! Taču ja nepatīk – noteikti nē,
nevajag mēģināt bērnu pieradināt. Jā, ir mazuļi, kuri baidās no spoguļa,” “Mammamuntetiem.lv” stāsta sertificēta fizioterapeite Jekaterina Bovtramoviča. “Tāpēc pie sevis kabinetā daru šādi: parādu spoguli un skatos, kā mazais reaģē. Ja bērnam patīk, rodas pozitīvas emocijas, tad turpinām strādāt pie spoguļa. Ja nē, tad bērnu no spoguļa nesu prom – zīdaiņiem es izmantoju spoguli, vingrinot mazuli uz vingrošanas bumbas.”
Speciāliste norāda, ka spoguli var izmantot gan psihologa, gan fizioterapeita kabinetā. Psiholoģijā saistībā ar bērna emocijām, psihoemocionālo attīstību, u.c., bet šajā rakstā informācija par to, kā spoguli izmanto fizioterapeiti un kā to vecāki var izmantot arī mājās.
Spoguļa izmantošana līdz bērna gada vecumam
No kāda vecuma zīdainim var sākt rādīt spoguli? “Ir pētījumi, kuros teikts, ka agrāk par divu mēnešu vecumu bērniņu pie spoguļa nevajadzētu likt, jo notiek redzes attīstība. Es ieteiktu no trīs mēnešiem – tas ir tāds optimālais vecums, kad var sākt izmantot spoguli un savienot to ar kustību terapiju. Tomēr vēlreiz atgādinu: vispirms spoguli parāda un vēro zīdaiņa reakciju,” piekodina fizioterapeite.
- Bērna vingrināšana uz bumbas spoguļa priekšā. Ja vecāki jūtas droši, zīdaini mājas apstākļos paši var vingrināt uz bumbas – liek bērnu uz bumbas guļus uz vēdera, ar skatu uz spoguļa pusi. Ar ļoti lēnām kustībām bumbu virza uz priekšu, atpakaļ un uz sāniem, bērns skatās spogulī. Šādi vingrot bērnu, bērnam var stāstīt, kas tagad tiek darīts, ka spogulī viņš pats var redzēt sevi utt. Parasti redzēt sevi spogulī zīdainim ļoti patīk, viņš smaida un, redzot “citu bērnu” spogulī pretī smaidām, rodas pozitīvas emocijas un notiek emociju spoguļošana.
- Kad bērns mācās celties kājās, tad bieži izmantota fizioterapeitu metode ir – pie spoguļa pielipināt mantiņu (tās mantiņas, kas paredzētas rotaļām vannas istabā), lai bērns grib mantiņu dabūt un mēģina celties kājās. Spogulī bērns redz, kā šī celšanās kājās notiek, un mēģina savienot to, ko redz, ar to, ko jūt. Fizioterapeits kā atbalsta persona palīdz piecelšanos veikt pareizi – caur vienu kājiņu. Veidojas redzes atmiņa, kā pareizi piecelties kājās.
Spoguļa izmantošana pēc gada vecuma sasniegšanas
Bērniem pēc gada vecuma sasniegšanas fizioterapeits spoguli izmanto, lai bērns varētu darboties kopā ar terapeitu un lai spēj kontrolēt savas kustības. Piemēram, terapeits rāda kustības, bērns skatās spogulī un mēģina tās atkārtot. Ja ir kāda asimetrija, ar spoguļa palīdzību to var koriģēt – bērns pats spogulī skatās un sevi izkoriģē. Spogulis palīdz apzināti izkoriģēt savu stāju un saprast, kur ir deformācija vai asimetrija un to izlabot.