Gudri padomi vecākiem, kā bērnam iemācīt skaitīt naudu
„Līdzīgi kā mēs bērnam pamazām iemācām atpazīt burtus un uzvilkt savu vārdu uz papīra, saskaitīt pirkstus vai ābolus grozā, pienāk brīdis naudas skaitīšanas apguvei,” padomus, kā iemācīt bērnam skaitīt naudu, sniedz „Mammamuntetiem.lv” projekta „Bērnu universitāte” pasniedzēji Agnese Slišāne un Kristaps Auzāns. „Sākumskolas vecuma bērniem naudas skaitīšanas jautājums ir ļoti būtisks, jo šis ir vecums, kad bērna dzīvē sākas lielāka patstāvība, tāpēc ir svarīgi justies brīvāk arī naudas lietās,” iesaka pasniedzēji.
Pirms sākt bērnam mācīt visu par naudas skaitīšanu, viņam jāprot brīvi saskaitīt un atņemt līdz 100. Ja viņš vēl nebūs apguvis pamatzināšanas par matemātiskajām darbībām, naudas skaitīšana sagādās grūtības. „Jāpievērš uzmanība bērna dominējošai uztveres formai, nepieciešams saprast, vai tavai atvasei vadošā ir vizuālā, audiālā vai kinestētiskā uztvere. No tā ir atkarīgs, vai bērns naudas skaitīšanu veiksmīgāk apgūs klausoties, redzot vai darbojoties praktiski,” rekomendē „Bērnu universitātes” „„Swedbank” naudas studiju bērniem” pasniedzējs Kristaps Auzāns.
Pārliecinies, vai bērns ir apguvis pirmo grūtības pakāpi pirms došanās pie nākamās!
Iepazīstini bērnu ar dažādajām eiro monētām
Parādi, ka uz katras no monētām ir cipars, kas norāda monētas vērtību. Tā ir viena no būtiskākajām niansēm, kura bērnam ir jāizprot, izslēdzot lietu vienkāršu skaitīšanu (piemēram, ja līdz šim lūdzi saskaitīt 5 ābolus, tad viņš vienkārši tos saskaitīja). Izskaidro, ka naudas skaitīšanā jāņem vērā arī uz monētas norādītā vērtība. Lai mazais pilnībā neapjuktu, sākumā izmanto tikai monētas, ne papīra naudu.
Paskaidro, ka nauda tiek dalīta centos un eiro, ka vienu eiro veido 100 centi. Arī turpmākajā skaitīšanas procesā jāpievērš uzmanība, vai bērns pareizi lieto jēdzienus „eiro” un „centi”.
Vispirms palīdzi bērnam apgūt skaitīt viena veida monētas
Lai apgūtu naudas skaitīšanu, vispirms lūdz, lai atvase dažādu monētu jucekli sadala pa atbilstošām vērtībām, piemēram, 1 centa monētas vienā kaudzītē, 2 centu monētas otrā utt. Pirmās skaitīšanas darbības sāciet ar 1 centa monētām. Tās bērnam nesagādās lielas raizes, jo vērtība atbilst skaitam. Tad pārejiet pie 2 centu monētām un to savstarpēju skaitīšanu. Šādā veidā viņam māciet visu veidu monētu saskaitīšanu.
Dažādu monētu sajaukums
Kad mazais audzēknis veiksmīgi tiek galā ar viena veida monētu savstarpēju saskaitīšanu, laiks veidot dažādu monētu sajaukumu. Sākumā bērnam lūdz saskaitīt kopā, piemēram, trīs 5 centu monētas un vienu 10 centu monētu. Kad mazais jau raiti spēj saskaitīt divu dažādu vērtību monētas, vari lūgt skaitīt trīs dažādu vērtību monētas. Pakāpeniski palielinot gan dažādu vērtību, gan daudzuma monētas, dod bērnam uzdevumu tās skaitīt.
Skaitīšanas uzdevumi
-
Kad bērns ir izpratis naudas vērtību sistēmu, apgūt šīs prasmes palīdzēs dažādi praktiski uzdevumi. Uz lapiņām uzraksti dažādas vērtības, piemēram, 53 centi, 75 centi utt. Lūdz, lai bērns no dotajām monētām saliek lapiņā norādīto naudas summu. Kad bērns viegli tiek galā ar šo uzdevumu, palielini grūtības pakāpi – uz lapiņām uzraksti, piemēram, 1 eiro 24 centi.
-
Uz papīra lapas uzzīmē vai uz galda izvieto dažādu monētu rindu. Bērna uzdevums ir saskaitīt naudas summu.
-
Brīnišķīga spēle, kas vienlaikus attīsta bērna prasmes darboties ar naudu, ir „Veikals”. Ja agrāk šo spēli spēlējāt tikai ar mērķi izklaidēties, lietojot krāsainus papīriņus kā naudu, tad tagad mērķis ir pievērst uzmanību reālai naudas skaitīšanai. Sākumā vienojieties par preces cenām, kuras mazajam būs viegli rēķināt, piemēram, līdz 5 eiro. Bērns var iejusties gan pircēja, gan pārdevēja lomā.
Būtiski! Pārliecinies, vai bērns ir apguvis pirmo grūtības pakāpi pirms došanās pie nākamās! Piemēram, nedod uzdevumu skaitīt dažādu vērtību monētas, pirms mazais nav apguvis prasmi skaitīt viena veida monētas.
Par „Bērnu universitātes” „„Swedbank” naudas studijām bērniem”
„Mammamuntetiem.lv” radītā „Bērnu universitāte” sadarbībā ar AS „Swedbank” izveidojusi bezmaksas nodarbības sākumskolas vecuma bērniem – „„Swedbank” naudas studijas bērniem”, kuru mērķis ir radīt izpratni par naudu, tās krāšanu un gudru tērēšanu. Nodarbības vada izglītības programmas „Iespējamā misija” absolventi Agnese Slišāne un Kristaps Auzāns. „„Swedbank” naudas studijas bērniem” notiek gan „Bērnu universitātē” Rīgā, Brīvības ielā 40, gan Latvijas skolās izbraukumu semināros.