Kā vecāki var palīdzēt bērnam izvēlēties nākotnes profesiju? Trenē prasmes, atbalsti sapņus
Nākotnes profesijas izvēle ir svarīgs un atbildīgs solis. Bet vai tiešām šodien skolas laikā izvēlētais sapņu darbs kļūst par maizes nodrošinātāju līdz pat sirmam vecumam? Nē!
Karjeras konsultanti un nākotnes profesiju pētnieki apgalvo, ka
bērni, kas šobrīd mācās bērnudārzā, visdrīzāk būs paaudze, kas pati
sev izdomās nodarbošanos, radīs profesiju un pārdos sava darba
augļus citiem. Konkrētu profesiju mēs, vecāki, nemaz nespējam
iedomāties, jo dzīve un sabiedrības vajadzības, tehnoloģijas
un cilvēki pēc 20 – 30 gadiem tik ļoti atšķirsies no esošās
situācijas, ka mūsu fantāzija to nespēj iztēloties. Tāpēc
trauksmaini domāt, kas bērns būs – veterinārārsts, grāmatvedis
vai frizieris, pašlaik nav nepieciešams.
Ko mēs, vecāki, varam darīt?
Karjeras konsultante Līga Damberga iesaka
atbalstīt bērna sapņus un veicināt to, ko sauc par prasmju un
noderīgo rakstura īpašību stiprināšanu. Turklāt to var darīt jau no
bērnudārza līdz pat skolas pēdējai klasei. Iedodot pūrā sajūtu, ka
vecāki atbalsta pat visneparastākās vēlmes, tic bērna
varēšanai – tas ir labākais, ko var izdarīt, palīdzot meklēt dzīves
nodarbošanos.
Tikai apmēram 20% jauniešu zina, kas viņi vēlas kļūt un dodas uz
savu sapni mērķtiecīgi. “Es gribēju būt ārsts jau tad, kad mācījos
1. klasē. Izaugu un kļuvu!” Pārējie šaubās, maina domas, mērķus,
piemēra sev dažādas lomas, profesijas un nodarbes. Ja tavs bērns
pieder pie vairākuma, uztraukties nevajag. Pienāks brīdis, kad viņš
zinās, ko grib dzīvē darīt.
Kamēr viņš vēl ir meklējumu ceļā, palīdzi viņam īstenot
ikvienu sapni. Grib mēģināt spēlēt ģitāru? Atbalsti
un palīdz atrast skolotāju. Bērnu interesē dabaszinības?
Atrodi pulciņu, kurā viņš par šo jomu var uzzināt vairāk?
Milzīgu plusu personības attīstībā sniedz sporta nodarbības un
dejošanas pulciņi. Tie attīsta fizisko izturību un neatlaidību.
Vēlāk dzīvē šīs iemaņas noderēs ikvienā jomā, kurā nāksies
darboties.
Palīdzi sastādīt plānu “solis pa solim” kā sasniegt
sapni. Bērns grib jaunu velosipēdu? Nepērc! Izdomājat
kopā, kā viņš to varētu nopelnīt un kā līdz kārotajai mantai
tikt? Ar palīdzīgu roku mājas darbos vai mērķtiecīgu kabatas naudas
atlikšanu jaunajam pirkumam? Parādi ceļu, kā sasniegt ieceri.
Izvērtējiet, kuri šķēršļi varētu traucēt sasniegt mērķi un kā tos
var novērst.
Māci bērnam, ka mērķim ir jābūt konkrētam, sasniedzamam un
saistītam ar viņa prasmēm un iemaņām. Ļoti svarīgi, lai tas
atbilstu cilvēka vērtību sistēmai.
Māci elastību. Pašlaik ir novērots, ka bērni
ir ārkārtīgi satraukušies par to, kāda būs viņu nākotnes
profesija. Mērķtiecība ir ļoti atbalstāma īpašība, bet mūsdienu
mainīgajā pasaulē ne mazāk svarīga ir spēja elastīgi domāt un
mainīt mērķus, ja tas ir nepieciešams. Māci bērnam, ka pirmā
izvēlētā profesija nav pēdējā!
Nesteidzies radīt ideālu vidi. Līga Damberga
novērojusi, ka pārāk tiekties nogludināt itin visas dzīves grūtības
nav vajadzības. “Pierādījies, ka dzīvē vairāk sasniedz tie, kuriem
bērnībā netika viss pasniegts uz zelta paplātīties; tiem, kuru
dzīves nav ideāli sakārtotas. Kopš bērnības viņi iemācās paši
risināt problēmas. Tiem, kuriem kaut kas ir trūcis, daudz
motivētāki mācīties un strādāt. Tiem, kuru dzīves vecāki ir
nogludinājuši, daudz grūtāk pašiem risināt dzīves uzdevumus.“
Labie ieradumi, palīdz veidot mērķtiecīgu
personību:
- Ieradumi mērķu plānošanā un sasniegšanā
- Laiks bērnam vienam pašam, kad viņu neviens netraucē un viņš var sapņot
- Izveidots darbības un dienas plāns, pie kura pieturās
- Ieplānots laiks katras dienas pienākumiem
- Noteikti termiņi, pie kuriem pieturēties, realizējot konkrētus uzdevumus
- Plānot uzdevumus saskaņā ar vajadzībām un interesēm
Sliktie ieradumi, kas traucē produktīvi darboties:
- Atlikt uzdevumus uz vēlāku laiku
- Neplānoti pārtraukumi, lai ieskatītos telefonā, datorā, palasītu ziņas, kaut ko apēstu utml.
- Līdztekus darīt vairākus savstarpēji nesaistītus darbus, kam nav saistības ar konkrēto mērķi
- Perfekcionisms – pārspīlēta precizitāte un koncentrēšanās uz sīkumiem
- Atkarība no tehniskā aprīkojuma
- Rīkoties, nenosakot personīgos mērķus vai arī rīkošanās
ārēja spiediena ietekmē, jo tā liek darīt vecāki vai
skolotāji.
Jau pamatskolā un īpaši mācoties 9. klasē, liela daļa jauniešu aizdomājas, kāda varētu būt viņu nākotnes nodarbe. Ja nav vīzijas, ko varētu darīt, ir vērts apmeklēt karjeras konsultantu, kas palīdzēs atrast stiprās un vājās puses, iezīmēs iespējamās profesijas, kas derētu konkrētajam jaunietim.
Karjeras izvēles testus var pildīt arī interneta resursā Nacionālā iglītības iespēju datu bāzē http://www.niid.lv/ un Nodarbinātības Valsts aģentūras mājas lapā.