Spēles tirgotājiem, matemātiķiem un ašajiem
Dienās, kad laiks nelutina, un mums ne īpaši gribas doties ārā, laiku var jautri pavadīt arī istabā. Tik vien vajag, kā galdu, krītu, kādu monētiņu, labu noskaņojumu, un rotaļas var sākties!
Visi vienā mājā?
Dalībnieki sasēžas ap apaļu, izturīgu, pēc iespējas vecu galdu. Uz
tā ar krītu uzzīmējiet apļus pēc noteiktas shēmas:
• vienu lielu apli galda vidū,
• vienu mazu apli lielā apļa vidū,
• pa mazam aplim katra dalībnieka priekšā.
Kad tas ir izdarīts, ātri citu pēc citas dodiet vienu no šādām
komandām. Turklāt katrai komandai ir cita nozīme.
Pēc komandas "Visi lielā mājā!" visi dalībnieki ar rādītājpirkstu
iebrauc lielajā vidusaplī.
Pēc komandas "Visi mazā mājā!" visi dalībnieki ar rādītājpirkstu
iebrauc mazajā aplī galda vidū.
Pēc komandas "Katrs savā mājā!" ikviens dalībnieks ar
rādītājpirkstu iebrauc sev priekšā esošajā aplī.
Pēc komandas "Visi vienā mājā!" visi dalībnieki ar rādītājpirkstu
iebrauc spēles vadītāja norādītajā aplī.
Jo ātrāk noris spēle, jo uzmanīgākiem un koncentrētākiem jābūt
bērniem. Par ikvienu kļūdu tiek saņemts mīnuspunkts. Uzvarētājs ir
tas, kurš pēc dažām kārtām iegūst vismazāk mīnuspunktu.
Ieteikums. Ja jums nav piemērota galda, uzklājiet uz galda
vaskadrānu vai papīra galdautu un uzzīmējiet apļus. Tad nenāksies
zīmēt tieši uz galda. Vēl viena priekšrocība: spēles plāns jebkurā
laikā būs jūsu rīcībā un ātri va¬rēsiet to likt lietā.
Rokas uz galda
Jo vairāk bērnu piedalās, jo jautrāka spēle. Rotaļnieki izveido
divas komandas. Viena komanda saņem naudas gabalu, otra mēģina to
atņemt. Visi spēlētāji sasēžas ap galdu un uzliek uz tā rokas. Un
aiziet!
Pirmā komanda paslēpj plaukstas zem galda. Viens komandas
dalīb¬nieks tur saujā naudas gabalu.
Otras komandas dalībnieks sauc: "Rokas uz galda!"
Pirmā komanda uzliek uz galda dūrēs savilktas plaukstas.
Otras komandas dalībnieki cits pēc cita norāda uz dūrēm, kurās
NEVARĒTU būt monēta. Ja minējums ir pareizs, dūres no galda tiek
noņem¬tas. Ja atrod plaukstu ar naudu, tā ir jāattaisa.
Nākamajā spēles kārtā monētu slēpj uzvarētāja komanda.
Nosauc pareizo skaitli
Aizraujoša spēle visiem, kas labprāt rotaļājas ar skaitļiem. Divi
spēlētāji sēž viens otram pretī un katrs savelk vienu roku dūrē.
Tiklīdz jūs kā spēles vadītājs sasitat plaukstas, abi dalībnieki
iztaisno vairākus pirkstus. Piemēram, viens spēlētājs divus
pirkstus un saka: "Pieci", otrs rāda četrus pirkstus un saka:
"Astoņi". Uzvarētājs ir tas dalībnieks, kurš nosaucis skaitli
atbilstošu abu izstieptajiem pirkstiem. Mūsu piemērā tas būtu 2 + 4
= 6. Tātad šajā kārtā neviens no abiem spēlētājiem nav uzvarējis,
un spēle turpinās. Uzvarētājs ir tas, kurš desmit reizes pēc kārtas
ir uzminējis īsto skaitli.
Augļu tirgus
Spēlētāji sēž aplī. Katrs izvēlas kādu augli, kuru grib pārdot
tirgū, un pā¬rējiem skaļi pavēsta savu izvēli. Jaunākais dalībnieks
tad sāk spēli ar vārdiem:
"Ābolus, ābolus pārdodu es,
Draugs mans pārdod plūmītes!"
Spēlētājs, kurš pārdod plūmes, turpina:
"Plūmes, plūmes pārdodu es,
Draugs mans pārdod dateles!"
Tam, kurš tūlīt nepamana, ka viņa augli nosauc līdzspēlētājs, vai
arī kāds nosauc augli, kas nemaz nav izraudzīts, jādod ķīla. Jo
ātrāk noris spēle, jo grūtāk turēties līdzi.
Avots: 313 spēles telpās, brīvā dabā, ceļojumā,
R.: Jumava, 2008., www.jumava.lv