Rotaļas ar sērkociņiem
Ar vienu pilnu sērkociņu kastīti var stundām ilgi kavēt laiku: sērkociņi ir, laikam gan, vislētākais izklaidējošo spēļu materiāls. Lielākā daļa sērkociņu spēļu ir ģeometriski uzdevumi. Tos var risināt vienatnē, bet tad, kad tie pilnībā apgūti, tos var uzdot citiem spēlētājiem. Tomēr ir arī tādas sērkociņu spēles, kuras jāspēlē diviem vai vairākiem spēlētājiem. Vienu no tām vismaz pēc filmas „Pēdējais gads Marienbādē” demonstrēšanas spēlē visā pasaulē; līdzīgi šaham filmā "Šaha novele", kas uzņemta pēc Stefana Cveiga tāda paša nosaukuma darba, tā ir viena no retajām spēlēm, kurai kādā filmā bijusi nozīmīga "dramatiska" loma. Tāpēc sniedzam šīs spēles aprakstu vispirms.
Tikai ne pēdējo
Spēles piederumi: 16 sērkociņi.
Visus 16 sērkociņus izliek uz galda četrās rindās, vienu rindu zem
otras: pirmajā rindā ir viens sērkociņš, otrajā trīs, trešajā pieci
un ceturtajā rindā septiņi sērkociņi. Uzdevums: abi spēlētāji
pārmaiņus ņem sērkociņus, un katrs drīkst paņemt augstākais trīs
sērkociņus, bet vienmēr tikai no vienas rindas. Zaudē tas, kurš
paņem pēdējo sērkociņu.
30 mīnus 6
Spēles piederumi: 30 sērkociņi.
Šī spēle ir iepriekšējās spēles variants. Šoreiz uz galda citu
citam blakus izliek 30 sērkociņus. Spēlētāji pārmaiņus ņem
sērkociņus, augstākais sešus vienā reizē, taču var paņemt arī tikai
vienu sērkociņu. Uzvar tas, kurš paņem pēdējo sērkociņu.
Abās šajās spēlēs, protams, valda zināma likumsakarība.
Tas, kurš to ir atradis, vienmēr uzvar. Otrās spēles noslēpums ir
šāds: sērkociņu skaitam, kas paliek pēc katra gājiena, jādalās ar
7. Tātad spēlētājam, kurš sāk spēli (un grib uzvarēt), vajadzētu
paņemt divus sērkociņus. Uz galda tad paliek vēl 28 sērkociņi. Pēc
katra pretinieka gājiena jāpaņem tik daudz sērkociņu, lai atlikumu
atkal varētu izdalīt ar 7. Vai, citādi sakot, jāpaņem tik daudz
sērkociņu, lai tiem pieskaitot sērkociņus, kurus paņēmis
pretinieks, iegūtu skaitli 7.
Ģeometriski uzdevumi ar sērkociņiem
Divpadsmit sērkociņus izliek tā, kā, lai izveidojas četri mazi,
vienāda lieluma kvadrāti un vēl viens liels kvadrāts.
Tad:
1. divi sērkociņi ir jāpaņem nost, lai paliktu
vairs tikai divi dažādu lielumu kvadrāti;
2. trīs sērkociņi ir jānoliek citādi, lai
izveidotos trīs vienāda lieluma kvadrāti;
3. četri sērkociņi ir jānoliek citādi, lai
izveidotos trīs vienāda lieluma kvadrāti;
4. divi sērkociņi ir jānoliek citādi, lai
izveidotos septiņi kvadrāti;
5. četri sērkociņi ir jānoliek citādi, lai
izveidotos desmit kvadrāti.
Divos no šiem uzdevumiem ir atļauts sērkociņus likt krusteniski
vienu pār otru.
17 reiz 4,5 cm=1 metrs
Viens sērkociņš ir apmēram 4,5 cm garš. Kā var ar 17 sērkociņiem,
tos nešķeļot un nelaužot gabalos, salikt 1 metru? (Atbilde –
METRS)
Vēl grūtāks uzdevums: kā var salikt 1 metru, izlietojot tikai
piecus sērkociņus? (Atbilde – 1 M)
Sērkociņu tilts pār pils aizsarggrāvi
No 16 sērkociņiem izliek pils kontūras un aizsarggrāvi visapkārt
pilij.
Aizsarggrāvja platums ir vienāds ar viena sērkociņa garumu. Kā var,
izmantojot vēl divus citus sērkociņus, uzcelt tiltu pār pils
aizsarggrāvi tā, lai tas stingri balstītos uz iekšējās un ārējās
grāvja malas? (Atbilde – vienu sērkociņu liek pāri ārējā kvadrāta
stūrim, otru sērkociņu liek no tikko pārliktā sērkociņa uz iekšējo
kvadrātu.)
Avots: E. Glonegers, V. Dims. Lielā spēļu
grāmata. R.: Zvaigzne, 1982.