"Es esmu sistēmas bērns" - Karīnas stāsts par piedzīvoto bērnunamā
Šī ir viena no manām pēdējām bērnības dienu bildēm, pirms nokļūšanas "Sistēmā". Man ir apmēram pieci gadi. Patiesībā nav man daudz bilžu arī no šī dzīves perioda. Kad jau biju tādā vecumā, kad aizdomājos, ka tās vajag saglabāt - ļoti daudzas jau bija metamas ārā...
Nākamās bildes man ir no vienpadsmit gadu vecuma. Tās man tajā
laikā sagādāja cilvēki, kuri uzskatīja par svarīgu man iedot
atmiņas. Toreiz es to nemācēju novērtēt, bet tagad es esmu
pateicīga katram, kurš iedeva man fotogrāfiju.
Es esmu bijušais "Sistēmas bērns". No 1.klases līdz 3.klasei es
dzīvoju kādā internātskolā, kura atradās 200 km no manas dzimtās
pilsētas, un no 5.klases līdz 9.klasei, es dzīvoju bērnunamā, kurš
atradās manas dzimtās pilsētas rajonā.
Ar šo stāstu es gribu pastāstīt kā jūtas bērns, kurš ir nokļuvis
"sistēmā" un jau kā pieaugusi sieviete analizēt, kāpēc "sistēmā"
strādājošie cilvēki nonāk pie tā, ka sāk lietot vardarbīgas
metodes.
Beigu sākums
Mana mamma ir slima. Viņai ir šizofrēnija. To, ka ar viņu kaut kas
nav kārtībā, viņa pirmo reizi saprata, kad mācījās 8.klasē. Viņa
ļoti nobijās no savām domām un uzticēja savas sajūtas skolas
direktoram, kurš viņu nosūtīja pārbaudīties pie psihiatra.
Psihiatrs viņu nosūtīja ārstēties uz Jelgavas bērnu psihiatrisko
slimnīcu. Un ar to sliktās domas arī beidzās. Gadi gāja, un mamma
pavisam aizmirsa par šo savu dzīves epizodi. Mācījās, dzīvoja,
priecājās, iemīlējās, piedzimu es.
Uzreiz pateikšu, ka tēvs manā dzīvē ir tikai garāmejoša persona,
kuru vairāk neminēšu, jo stāsts ir par mani kā "Sistēmas
bērnu".
Es ļoti labi atceros to momentu, kad sajutu - kaut kas nav labi,
kaut kas mainās. Mēs sēdējām zālītē pie autobusa pieturas, gaidot
autobusu uz mūsu pilsētu, mamma izņēma no somas cigareti un sāka
smēķēt. Es pirms tam nekad nebiju redzējusi viņu
smēķējot.
Es prasīju: Mammu Tu pīpē?
Viņa: Tikai vienu. Nepīpēšu vairāk.
Es: Jā nepīpē. Man nepatīk.
Tad es uzsāku kārtējo reizi sarunu par to, ka man nepatīk
bērnudārzs, kurā eju un lūdzu, vai viņa nevar mani nevest uz
turieni. Un viņa pateica - jā labi. Nomainīsim.
Mājās viss vairs nebija kā agrāk. Mamma sāka arvien vairāk smēķēt, mūsu mājās parādījās mammas balsis, Amerikas prezidents Reigans, Dievs. Mani tas viss ļoti biedēja. Mamma arvien retāk izkāpa no gultas, smēķēja, sēdēja atspiedusi muguru pret dīvāna malu un vai nu skatījās vienā punktā sienā, vai aktīvi runāja ar balsīm.
Un tas bija brīdis, kuru atceros kā starta punktu tam kā viss
aizgāja "grīstē". Es sāku iet jaunā bērnu dārzā, kurā man patika,
bet mājās viss vairs nebija kā agrāk. Mamma sāka arvien vairāk
smēķēt, mūsu mājās parādījās mammas balsis, Amerikas prezidents
Reigans, Dievs. Mani tas viss ļoti biedēja. Mamma arvien retāk
izkāpa no gultas, smēķēja, sēdēja atspiedusi muguru pret dīvāna
malu un vai nu skatījās vienā punktā sienā, vai aktīvi runāja ar
balsīm.
Ik pa laikam viņa atcerējās par mani, saņēmās, uztaisīja ēst,
parunāja, bet tad atkal ieslīga savā pasaulē. Es nesapratu kas
notiek, es nesapratu kāpēc mamma pazūd no manis. Ik pa laikam viņa
pieskrēja pie loga un skaļi bļāva pa visu pagalmu. Tas uzjautrināja
citus bērnus. Es stāvēju blakus, raudāju un lūdzos, lai mamma
izbeidz. Man uzmanību sāka pievērst bērnu dārzā. Audzinātāji sāka
uztraukties par mani, bērnu dārza direktore izrādīja īpašu maigumu
pret mani. Es viņai ļoti pieķēros.
Tad kādu dienu, kad es spēlējos pagalmā, iznāca mamma, pienāca pie
manis un sāka pīt bizes. Parādījās sveši cilvēki. Mamma sapina
bizes un pazuda. Sveša tante man prasīja vai negribu aizbraukt pie
bērnu dārza direktores. Es teicu, ka gribu. Kā jau teicu, tā
sieviete man bija ļoti mīļa. Svešs onkulis mani aiznesa uz
mašīnu. Es jutu, ka kaut kas nav kārtībā, bet nespēju līdz galam
saprast kas. Kad mašīna bija kādu laiku braukusi, tantes man
pateica, ka šodien nebrauksim pie direktores, ka mēs aizbrauksim uz
kādu vietu, kur es padzīvošu ar citiem bērniem. Tad, manuprāt, man
pirmo reizi pateica, ka mamma ir slima. Un tur es padzīvošu, kamēr
mamma izveseļosies un tas noteikti nebūs ilgi. Es biju nobijusies
un vainoju sevi. Es vainoju sevi, ka uzprasīju mammai nomainīt
bērnu dārzu, jo ja es būtu palikusi iepriekšējā bērnu dārzā - mamma
nesaslimtu. Ar šo vainas apziņu es nodzīvoju līdz 12 gadiem, kamēr
neuzticēju to kādai sievietei, kura tajā laika posmā spēlēja
svarīgu lomu manā dzīvē. Viņa man tad arī izskaidroja, ka tāda
slimība nerodas no šādiem notikumiem. Līdz tam neviens man
nepajautāja ko es jūtu un kā es jūtos.
Internātskola
Internātskolu es atceros ļoti miglaini. Manu ķermeni vēl joprojām
pārņem ass šausmu vilnis, kad mēģinu sakārtot atmiņas par šo
laiku.
Es miglaini atceros pirmo dienu. Atceros, ka mani ieveda milzīgā
hallē, kur bija daudz bērnu, zilās skolas formās ar baltām
apkaklītēm. Bērni bija sastājušies pa divi, grupās pa klasēm, un
gaidīja, kad varēs iet uz ēdamzāli pusdienot. Tantes parunāja ar
citiem tur esošajiem pieaugušajiem, pie manis kāds pienāca, pieveda
pie pirmās klases bērniem. Tas kāds man teica: "Lūk Vija (vārds
mainīts), dod viņai roku. Iesiet kopā ēst.". Kāds no bērniem bļāva:
"Nedod roku, viņai uz rokām ir kārpas". Visi sāka smieties. Vija
stāvēja ar pastieptu roku gaidot, un es pasniedzu viņai savu roku
pretī. Mēs Internātskolā kļuvām par labākajām draudzenēm. Ironiski,
bet pēc gadiem bērnu namā, viņa būs tieši tā persona, kura
izprovocēs manis piekaušanu.
Neviens ar mani neparunāja, nepajautāja kā es jūtos, vienkārši ielika kā mazu skrūvīti kādā lielā mehānismā. Jutos es slikti. Man bija bail un es gribēju mājās. Pie mammas. Pat ar visām balsīm.
Ēdamzāle bija milzīga, varbūt man kā bērnam tā likās, bet atmiņā
man tā ir milzīga, kurā sēž un ēd kādi 100 bērni. Trauki bija no
alumīnija, alumīnija bļodas, krūzes, karotes. Es to ēdienreižu
skaņu vēl joprojām dzirdu ausīs - kā skan alumīnija trauki, kā visi
steidzās ātri jo ātri paēst, jo ēšanai bija noteikts laiks.
Neviens ar mani neparunāja, nepajautāja kā es jūtos, vienkārši
ielika kā mazu skrūvīti kādā lielā mehānismā. Jutos es slikti. Man
bija bail un es gribēju mājās. Pie mammas. Pat ar visām balsīm.
Man izveidojās jauns rituāls. Katru vakaru es lūdzu Dievu. Vairāk
to varētu nosaukt par tirgošanos. Tas skanēja apmēram tā: "Mīļais
Dieviņ. Lūdzu, lūdzu izdari tā, lai mamma ir vesela un es atgriežos
mājās. Ja Tu to izdarīsi, tad es...." un tad es sāku uzskaitīt visu
iespējamo, ko man nepatika darīt un ko es pat nevarētu
izdarīt.
Atceraties kā bērnībā meklējāt ceriņus ar nepāra ziedlapiņu skaitu?
Es viņas apēdu kilogramiem un man bija tikai viena vēlēšanās: "Kaut
mamma būtu vesela un es varētu braukt mājās". Citas meitenes plēsa
margrietiņas, skaitīja mīl, nemīl. Es skaitīju: Braukšu mājās,
nebraukšu mājās, braukšu mājās, nebraukšu mājās. Es ik uz soļa par
to domāju: Ja es pārlekšu šim celmam - mamma paliks vesela. Ja es
uzrāpšos šajā kokā - mamma paliks vesela. Ja es pārlekšu strautiņam
- mamma paliks vesela.
Un nekas nenotika
Pirmā klasīte mācījās tajā pašā ēkā, kurā mēs nakšņojām. No rīta
piecēlāmies, pabrokastojām, tad gājām mācīties, papusdienojām, tad
atkal mācības, mājasdarbi un launags (kuru varēja dabūt tikai tad,
kad bija izpildīts mājas darbs) un tad drīkstēja līdz vakariņām
iziet ārā pagalmā paspēlēties. Mums bija divas skolotājas. Viena
bija ļoti sirsnīga un jauka, otra bija asa un kliedzoša. Atnākot uz
internātskolu es īsti vēl nemācēju lasīt, bet ļoti ātri to apguvu.
Kā motivatoru atceros tieši jauko skolotāju. Un man ļoti iepatikās
lasīt. Es sāku lasīt visu pēc kārtas. Nešķirojot. Ka tik grāmata.
Tas bija mans glābiņš - grāmatās es varēju paslēpties no
realitātes. Tur bija cita pasaule, un pats galvenais - nebija
internātskolas.
Otrajā klasītē mēs jau gājām mācīties uz lielo skolu. Un palika
tikai kliedzošā skolotāja. Viņas favorīts no mūsu klases bija
puisis, kurš izcēlās ar savu nežēlību. Kad viņai vajadzēja kaut kur
iziet, tad kārtības uzturēšanu viņa uzticēja viņam. Viņam ļoti
patika visus notupināt uz ceļiem klases aizmugurē, likt izstiept
rokas un tad ejot garām, kādam ar lineālu uzšaut. Es neatceros vai
man trāpīja, tik atceros, ka bija ļoti bail.
Skolā mani glāba tas, ka man viegli gāja mācības. Mēs bijām divas
meitenes, kuras jutās labi kardināli pretējās situācijās. Viņa bija
ļoti kārtīga, pedantiska, bet viņai grūti gāja mācībās. Savukārt es
biju nekārtīga, haotiska, bet mācības man nesagādāja nekādas
problēmas. Mani lamāja kopmītnēs par to, ka esmu nekārtīga, cik
nesmuki un nekārtīgi esmu piešuvusi apkaklīti (7-8 gadu vecumā),
savukārt skolā slavēja. Viņai atkal otrādi: kopmītnēs slavēja cik
viņa kārtīga, cik smuki apkaklīte piešūta, bet skolā lamāja, ka
nevar iemācīties.
Internātskolā, lai noturētu kārtību un režīmu, mūs sodīja par to, ka esam bērni. Es pati vienreiz izcietu sodu par to, ka negāju laicīgi gulēt: 7 gadu vecumā, stāvēju tumšā hallē, kur auksta grīda, ar ieliektiem ceļiem un izstieptām rokām, uz kurām ir uzlikts spilvens.
Ziniet ir tāds joks, ka kad bērnam jāiet gulēt, viņam piemetas
ēdamais, dzeramais un skrienamais (uz tualeti). Un tad mēs vecāki,
ar sakostiem zobiem jožam uz virtuvi, pēc podiņa utt utt. Ja bērni
atrodas vienā telpā divdesmit, tad viņiem ir vēl grūtāk aiziet
gulēt. Gribas parunāt, pastāstīt kādu spoku stāstu, palēkāt.
Internātskolā, lai noturētu kārtību un režīmu, mūs sodīja par to,
ka esam bērni. Es pati vienreiz izcietu sodu par to, ka negāju
laicīgi gulēt: 7 gadu vecumā, stāvēju tumšā hallē, kur auksta
grīda, ar ieliektiem ceļiem un izstieptām rokām, uz kurām ir
uzlikts spilvens. Es neatceros cik ilgi bija jāstāv, tik atceros,
kad atnāca un prasīja: "Vai iesi tagad gulēt?", uz ko mēs parasti
atbildējām: "Jā" un tad sekoja atbilde: "Nu pastāvi tad vēl, lai
kārtīgāk miegs uznāk".
Atceros, ka bija kāda meitene. Sandra. Viņai nāca virsū histērijas
lēkmes, viņa ļoti skaļi, aurojot kā dzīvnieks raudāja. Un bieži
sēdēja uz gultas malas un šūpoja sevi. Uz priekšu, uz atpakaļu, uz
priekšu uz atpakaļu. Viņa to varēja darīt stundām. Tā viņa sevi
mierināja. Citi bērni viņu sauca par psiho. Es bieži aizdomājos, kā
viņai tagad iet...es gribētu ticēt, ka viss ir labi...
Kādu dienu atveda puisi no vecākajām klasēm. Baumoja, ka viņš ir
atvests no kolonijas. Atceros dienu, kad viņš stāvēja halles vidū,
ar garu vadu vai striķi rokā un ar spēku to sita pret sienu. Kā
pātagu. Visi stāvēja apkārt, atkāpušies drošā attālumā un smējās.
Smiekli bija nervozi un bailīgi. Visi baidījās, ka viņš var
pagriezties un triekt vadu pret kādu no mums. Jo likās, ka viņš to
var izdarīt.
Man ir ļoti grūti atcerēties par internātskolu ko labu. Jo viss
labais saistījās tikai ar tikšanu prom no tās. Bet noteikti bija
arī labas epizodes. Vienkārši priekš manis kā bērna tā bija tik
liela trauma, ka apziņa nespēj to atcerēties.
Diezgan ātri, esot internātskolā, man parādījās hronisks gastrīts.
Man pārmetoši teica: Tas no bada, ko piedzīvoji mājās. Man šis
gastrīts pazuda 15 gados, aizejot no bērnu nama.
Gastrīts bija mans otrais glābiņš. Mani bieži sūtīja uz slimnīcām.
No sākuma uz vietējo, pēc tam uz rajona. Slimnīcās es pavadīju ļoti
daudz laika. Man vēl joprojām esot slimnīcās ir sajūta, ka esmu
drošā vidē. Slimnīcās apkopējas, medmāsiņas, dakteres pret mani
izturējās ar maigumu. Viņas juta man līdzi un ienesa siltuma sajūtu
manā mazajā, nedrošajā, bailīgajā pasaulītē. Tagad, atskatoties
atpakaļ, es pieļauju iespēju, ka mani arī paturēja slimnīcā ilgāk
kā vajadzētu. Jo redzēja manas bailes no internātskolas.
Mamma, vēl joprojām esot savā pasaulē, ik pa laikam saņēmās un atbrauca pie manis. Tie man bija lieli svētki. Mamma vienmēr atveda daudz gardumus. Par cik viņa tajā pašā dienā netika atpakaļ - viņa varēja palikt pie manis pa nakti. Mēs gulējām vienā gultā. Tas bija mans laimes brīdis. Sajust blakus savu mammu.
Gastrīta dēļ mani nosūtīja uz sanatoriju Jūrmalā. Sanatorijas laiks
man asociējas tikai ar prieku. Neviens nezināja, ka esmu no
internātskolas. Es varēju būt tāda kā visi citi. Es meloju un
fantazēju par savu dzīvi. Šajā pasaulē mana mamma bija vesela un es
biju laimīga jau no meliem sev pašai. Sanatorijā es sāku zagt.
Citiem bērniem regulāri bija dažādi radinieku sagādāti gardumi. Man
ļoti gribējās kaut ko no tā visa un es apzagu citus bērnus. Zagšanu
protams pamanīja, bet nevarēja atrast vainīgo. Es sāku izmantot
viltības. Nozagu un gabaliņu no zagtā ieliku vienas meitenes
skapītī. Viņu "pieķēra". Bet pēc laika pieķēra arī mani - zagšanas
laikā.
Mamma, vēl joprojām esot savā pasaulē, ik pa laikam saņēmās un
atbrauca pie manis. Tie man bija lieli svētki. Mamma vienmēr atveda
daudz gardumus. Par cik viņa tajā pašā dienā netika atpakaļ - viņa
varēja palikt pie manis pa nakti. Mēs gulējām vienā gultā. Tas bija
mans laimes brīdis. Sajust blakus savu mammu. Katru reizi, kad viņa
atbrauca, es lūdzos: lūdzu ved mani prom. Man te ir slikti. Un kādu
dienu viņa tā arī izdarīja - aizveda mani prom.
Mājas
Mājās es nodzīvoju gandrīz divus gadus. Neviens īsti neko
neizdarīja ne mammai, ne man. Ar septembri es sāku iet mūsu
pilsētas skolā 4.klasē. Mājās nekas nebija mainījies. Mammai bija
balsis, ik pa laikam viņa mēģināja savākties un parūpēties par
mani, bet tas viņai līdz galam nesanāca, jo balsis diktēja savus
noteikumus. Skolā es biju no izsmejamajiem bērniem - netīra, ik pa
laikam utaina, smirdēju un ierāvusies sevī. Arī pagalmā es biju
izsmejamais bērns. Man bija pāris draugi, kuri man vēl joprojām ir
tuvi, bet tā pa lielam - es baidījos no citiem bērniem, jo
nekad nezināju, par ko mani izsmies šodien.
Skolā es meloju. Meloju, ka man ir skaistas lelles mājās, tas bija
laiks, kad parādījās bārbijas, tās, kurām locījās kājas. Pēc maniem
aprakstiem - mana māja bija pils. Šo fantāziju uzburšanā man
ļoti palīdzēja izlasītās grāmatas.
Atceros, reiz divas meitenes no klases nāca man līdzi uz
mājām, lai es parādot tos visus labumus. Jo man protams neticēja.
Es vēl joprojām atceros to sajūtu, ka visu ceļu domāju, ko tagad
darīt. Ja godīgi, es neatceros, kā beidzās šis notikums. Atceros
tik to pazemojuma sajūtu un to cik nožēlojama es jutos.
Arvien vairāk es sāku justies "rasi zemāka", apdalīta, ne -
Normāla, sliktāka. Un tas viss tāpēc, ka es pati biju vainīga - ja
es nebūtu prasījusi nomainīt bērnu dārzu - mana mamma būtu vesela.
Es pati esmu vainīga pie tā, ka esmu atbira, problēma. Tādas bija
manas to laiku sajūtas.
No mūsu mājas pagalma sāka parādīties cilvēki, kuri nespēja
vienaldzīgi noskatīties uz to, kādā stāvoklī esmu.
Atceros, kādu dienu gāju gar vienu logu, kurā parādījās sieviete un
saka man: "Karīna, Tu ēst gribi?". Es teicu: "Gribu". Viņa aicināja
mani iekšā. Viņai bija meita apmēram manā vecumā, ar kuru ātri
sadraudzējāmies. Tas bija laiks, kad ēst gāju pie viņiem. Viņi to
uztvēra kā pašu par sevi saprotamu. Kad es atnācu pie tās meitenes,
man pat nesakot jau uzlika šķīvi uz galda un teica: "Nāc paēd no
sākuma".
Kādai citai manai draudzenei mamma pēc skata bija skarba sieviete.
Visi pagalma bērni no viņas baidījās. Vienīgais bērns, kurš no
viņas nebaidījās, biju es. Jo viņa vienmēr pret mani izturējās ar
rūpēm un maigumu. Viņa ļoti līdzpārdzīvoja par manu un manas mammas
likteni.
Salīdzinoši ātri klases audzinātāja sāka uztraukties par mani. Sāka
nākt uz mājām, pārliecināties par stāvokli. Un saprata, ka mani
mājās atstāt nevar. Piektās klases vidū mani aizveda uz bērnu namu.
Atkal ar tekstu: "Kamēr mamma slimo. Pēc tam Tu varēsi
atgriezties".
Bērnu nams
Sākums bērnu namā man likās daudzsološs. Tur bija stipri mazāk
bērnu kā Internātskolā. Telpas bija mājīgākas. Un bērnu nama
direktore bija jauka, sirsnīga sieviete, kura apķēra un samīļoja
mani satiekot. Pirms tam tā nebija bijis.
Un tur bija arī mana internātskolas labākā draudzene, par ko es
biju ļoti priecīga. Manī pamodās cerība - tagad gan viss būs labi.
Es te varu padzīvot, kamēr mammai slikti.
Es nebiju agresīvs bērns. Savas sajūtas - kā es jūtos kā cilvēks,
es turēju sevī. Es mācījos, lasīju. Principā biju labais bērns,
pret kuru nav grūti sajust sirsnību.
Protams mūsu bērnu namā bija "problēmbērni" - agresīvi,
nepaklausīgi, naida pilni. Tagad, jau pieaugusi esot, es saprotu,
no kurienes un kāpēc viņi bija tādi, kā bija. Ar viņiem bija grūti
tikt galā, principā nevarēja nekādi tikt galā.
Bērnu namā strādāja arī kāds cilvēks, par saimniecības daļas
vadītāju. Viņa stingrs un dzelžains uzskats bija, ka disciplīnu var
iedzīt ar koku. Viņam bija diezgan liela ietekme uz direktores
viedokli. Un kaut kādā brīdī, aiz izmisuma, nezinot ko darīt, viņa
sāka arī ticēt, ka šī vīrieša metodes varētu strādāt attiecībā uz
"problēmbērniem".
Sāka parādīties epizodes, ka šie bērni ik pa laikam dabūja
sitienus, par kādu savu neadekvātu un agresīvu darbību. Mums tas
likās normāli. Mēs skatījāmies uz to kā: Viņš dabūja sodu par to,
ko izdarīja.
Man bija kādi 11 gadi, kad mani bariņš no bērniem nežēlīgi piekāva.
Bija vēls vakars un es kaut ko ne tā biju pateikusi par vienu
meiteni. To viņai pateica mana internātskolas labākā draudzene. Tā
meitene draudzējās ar puisi, kurš bija autoritāte citu bērnu
vidū.
Es atceros tikai to, ka gribēju nomirt. Es neredzēju dzīvē citas iespējas. Nāve tanī brīdī likās vienīgais situācijas atrisinājums. Es gribēju tikt vaļā no tām sāpēm, pazemojuma, izmisuma un bailēm. Man nebija citur kur bēgt.
Es atceros ka sēdēju istabā, viņi ienāca, sāka mani grūstīt un es
aizbēgu uz tualeti. Ielīdu stūrī un raudāju. Tas puisis paņēma mani
aiz rīkles, pievilka sev klāt un teica: "Tas Tev par to, ka teici
sliktu par to meiteni". Un nometa mani atpakaļ uz grīdas. Tad kāds
cits puisis sita man pa galvu ar kāju un mana galva atsitās pret
sienu. Tad man laikam sākās histērija. Es atceros tikai to, ka
gribēju nomirt. Es neredzēju dzīvē citas iespējas. Nāve tanī brīdī
likās vienīgais situācijas atrisinājums. Es gribēju tikt vaļā no
tām sāpēm, pazemojuma, izmisuma un bailēm. Man nebija citur kur
bēgt. Man liekas, ka kāds aizskrēja pateikt nakts audzinātājām, ka
es taisos izdarīt pašnāvību. Es atceros divas bailes no audzinātāju
puses:
1. Ka tik es neizdaru pašnāvību.
2. Ka tik par šo kautiņu neuzzina vadība.
Es neko nepateicu vadībai. Kāpēc? Pirmkārt man likās, ka es pati
esmu vainīga, jo pateicu sliktu par to meiteni. Ja es nebūtu
pateikusi - mani nepiekautu. Otrkārt - man nelikās, ka kāds varētu
man palīdzēt. Tas ko savos 11 gados es biju sapratusi - man esmu
tikai es. Neviens man nevar palīdzēt. Un nevienam es nevaru
ticēt.
Atšķirībā no internātskolas, kur mēs mācījāmies tikai internāta
bērni, bērnu nama bērni mācījās skolā kopā ar citiem bērniem. Tieši
šajā skolā es neatceros nevienu draugu no "Pilsētas bērniem". Mēs,
bērnu nama bērni, turējāmies atsevišķi. Un šeit es sāku sajust
pirmās vēsmas attieksmē no "normālajiem cilvēkiem". No mums
distancējās, mūs neuzskatīja par normāliem, mēs bijām sinonīms
vārdam "problēma". Mēs nejutāmies normāli un mūs arī citi redzēja,
kā ne - Normālus. Arvien vairāk manī nosakņojās pārliecība, ka es
esmu sliktāka kā citi. Jo citiem bija ģimenes, bija mājas, bet mēs
bijām bars, ko negribēja.
Mēs, bērnu nama bērni, turējāmies atsevišķi. Un šeit es sāku sajust pirmās vēsmas attieksmē no "normālajiem cilvēkiem". No mums distancējās, mūs neuzskatīja par normāliem, mēs bijām sinonīms vārdam problēma. Mēs bijām bars, ko negribēja.
Saimniecības daļas vadītājā sāka palēnām parādīties garastāvokļa
dienas - bija sliktās dienas un bija labās un mēs vienmēr gaidījām
- kāda būs šī diena. Es pati nekad nedabūju sitienus no viņa, jo kā
jau teicu - biju "jaukais bērns". Bet "problēmbērni"dabūja... Viņš
varēja pateikt ko asu un man katrs ass vārds bija vēl dziļāks
cirtiens manā sirdī un pašapziņā.
Bet direktori gan es gaidīju, jo viņa vienmēr bija jauka un
sirsnīga, viņu es varēju apķert un samīļot.
Apmēram pēc gada bērnu nams pārcēlās uz citu pilsētu. Es gāju sestā
klasē un jaunā skolā. Mana skola atradās pāris kilometrus tālāk -
lielākā pilsētiņā. Katru rītu es ar sabiedrisko autobusu braucu uz
skolu. Es atceros savu pirmo dienu - man bija elektro zaļš adīts
kostīms - jaciņa un svārki, es biju ļoti sakautrējusies un stāvēju
klases priekšā, ar rokām aizsegusi seju.
Šajā skolā es satiku sievieti, kura pasniedza mums vācu valodu.
Viņa man sāka pievērst uzmanību. Viņa bija pazīstama ar bērnu nama
direktori un laikam kādā sarunā viņa uzzināja, kāpēc esmu nokļuvusi
bērnu namā. Izrādījās, arī viņas mamma slimoja ar to pašu
slimību ko mana. Es sāku ciemoties pie viņiem, dienu, divas,
nedēļu, mēnesi. Viņai bija dēls, kurš bija priecīgs, ka esmu
ienākusi viņu dzīvē. Viņa ar vīru mēģināja man radīt mājas sajūtu.
Tas ko viņi līdz galam nepamanīja - es pa šiem gadiem jau biju
sagrauta. Es vairs nespēju ieraudzīt labo. Esot ar viņiem kopā, es
ne sekundi neiedomājos, ka esmu tur tāpēc, ka mani var mīlēt. No
sākuma mans izskaidrojums sev, kāpēc esmu pie viņiem bija: nu tas
jau tāpēc, ka tantei mamma slimo ar to pašu slimību, ko mana mamma.
Pēc tam es sev skaidroju: nu es esmu te, jo viņi vienkārši ir
pieklājīgi. Ne sekundi es neiedomājos, ka esmu tur manis dēļ, ka
man var pieķerties, ka mani var mīlēt. Jo es taču biju no turienes
- no bērnu nama. Tādi kā mēs - mūs nemīl. Tikai pēc daudziem gadiem
(kad biju apmēram 28 gadus veca), ejot vairākus gadus psihoterapijā
es sapratu - tas bija manis dēļ.
Viņi ļoti centās man iemācīt elementāras ikdienas lietas. Tante
daudz ar mani runāja, skaidroja. Bet katru vārdu es uztvēru tikai
kā tekstu: Cik slikta es esmu, es neesmu normāla. Un domās arvien
vairāk ieslēdzos sevī. Viņa ātri pamanīja, ka mīlu lasīt. Viņai
bija fantastiska bibliotēka. Es mīlēju to istabu. Tur es iepazinos
ar Džeinu Eiru, Skārletu no Vējiem Līdzi, utt utt. Viņa pamanīja,
ka es grāmatām no sākuma izlasu beigas un tad sāku lasīt pašu
grāmatu. Viņa mani mācīja, lai atstāju intrigu sev. Bet es baidījos
no bēdīgām beigām. Viņa mani iemācīja, ka grāmatai ir jāizlasa
nosaukums un autors. Jo es to pirms tam nedarīju. Es vienkārši
paņēmu grāmatu un "apēdu".
Viņa bija tā, kura pamanīju, ka neesmu 100% kreilis. Ka tikai
rakstu ar kreiso roku, ka pārējo daru ar labo roku. Viņas vīrs mani
mācīja, ka uz jautājumu "Kā Tev iet", vajag atbildēt vairāk par
"Labi."
Bet es katru viņu vārdu uztvēru caur savu sakropļoto skatījumu.
Nespēju ieraudzīt mīlestību. Un pametot bērnu namu piecpadsmit gadu
vecumā, es aizslēdzu arī durvis viņiem. Tante bija tā, kura aprāva
manu pieķeršanos ilūzijai "Kad mamma būs vesela, es braukšu mājās".
Viņa man maigi paskaidroja, ka šī slimība ir uz mūžu. Tā vienmēr
būs mammas dzīvē. Viņa bija arī tā, kura man paskaidroja, ka es
neesmu vainīga pie mammas slimības.
Mani nekad nepameta sajūta, ka esmu savādāka. Man nebija kā citiem bērniem līdzi kabatas naudas. Bija daudz, daudz siermaižu. Bērniem ir ļoti svarīgi justies tā pat kā visiem citiem. Un kad Tu esi tik ļoti sagrauts, tad arī šādus sīkumus uzņem ļoti smagi un traumējoši.
Es ar katru dienu vairāk ilgojos būt tāda kā citi - normālā. Nevis
tā, kurai aiz muguras rāda ar pirkstu un čukst "Viņa ir no bērnu
nama". Es jutos klasi zemāka, bet gribēju būt tur - ar tiem citiem,
normālajiem.
Daudzi pilsētas bērni gāja mūzikas skolā. Es paprasīju direktorei
vai arī varu iet tur mācīties. Viņa mani pieteica un drīz sāku
mācīties spēlēt flautu. Es nebiju labākais mūzikas skolas
skolnieks, bet man ļoti patika spēlēt. Mūzika mani nomierināja. Vēl
daudzus gadus pēc tam, kad jau mācījos Rīgā, es stresa brīžos skaļi
dungoju pie sevis Mocarta simfonijas. Iestājos arī orķestrī. Tas
atkal bija mans izrāviens no ierastās vides. Ar orķestri regulāri
braucām uzstāties, piedalīties orķestru salidojumos. Braucām uz
citām pilsētām uz divām - trīs dienām. Bet mani nekad nepameta
sajūta, ka esmu savādāka. Man nebija kā citiem bērniem līdzi
kabatas naudas. Bija daudz, daudz siermaižu. Bērniem ir ļoti
svarīgi justies tā pat kā visiem citiem. Un kad Tu esi tik ļoti
sagrauts, tad arī šādus sīkumus uzņem ļoti smagi un traumējoši.
Kad es pazaudēju savu ilūziju, ka drīz braukšu mājās, manī kaut kas
iekšā izmainījās. Es arvien vairāk sāku domāt par to, kā lai kļūstu
par tādu kā citi. Un kā lai es tieku prom no bērnu nama. Manuprāt
tajā brīdī daļā no manis pamodās pieaudzis cilvēks. Es sapratu, ka
es nevaru gaidīt glābiņu. Man pašai ir jārīkojās.
Skolā, kurā es mācījos, nebija tā, ka mani kāds apcēla, apsaukāja,
bet es jau, iekšēji sagrauta, jutos atstumta un savādāka. Man bija
divas draudzenes, meitenes, kuras pašas meklēja manu sabiedrību.
Kad paliku pie tantes, mēs kopā gājām mājās, bija savas meiteņu
lietas, es fiziski tajās piedalījos, bet dziļi sevī es biju prom no
tā visa. Jo es biju savādāka, es nebiju pilsētas bērns. Kad skolā
kāds klasesbiedrs ar mani sirsnīgi sāka runāt - es sarāvos un
domāju "Ko viņš no manis grib, kāpēc viņš ar mani runā".
Es izlēmu, ka man ir jāmaina skola - jāpāriet uz pamatskolu, kura
atradās bērnu nama pilsētā. Pieaugušie nesaprata, kāpēc to gribu un
mēģināja mani pierunāt palikt esošajā skolā, jo tā skaitījās
izglītības ziņā kvalitatīvāka. Skaļi es pateicu, ka man grūti ir
katru rītu celties. Realitātē - es biju izlēmusi sākt visu no
nulles. Nomainīt necilo, kluso masku, pret sabiedrisko, krutās
meitenes masku. Es nolēmu - viss - tagad es būšu sabiedrības daļa.
Es panākšu, ka mani mīl, ka ar mani grib draudzēties. Es pierādīšu,
ka esmu tā vērta. Es aizgāju no skolas un aizslēdzu durvis visiem.
Arī jaukajām meitenēm, kuras bija un gribēja būt manas draudzenes.
Jo viņas man bija atgādinājums manai nedrošībai, necilībai, bailēm.
Ja kāds būtu ielīdis manā galvā un redzētu, kas tur notiek -
saprastu manas rīcības motīvus. Toreiz to neviens nespēja.
Es diezgan ātri sapratu - ja Tu gribi būt tāds kā citi, nerādi savas sāpes un zemo pašapziņu.
Mana "pārdzimšana" notika veiksmīgi. Es ļoti ātri ieguvu draugus.
Tagad, nesen ar tiem satiekoties, viņi arī teica - jā, bija tas
vispārējais pilsētas noskaņojums "stulbie bērnu nama bērni", bet
mani viņi kaut kā organiski esot pieņēmuši. Draugi bija mans
glābiņš. Man bija divas dzīves: dzīve bērnu namā - kur tā bija
izdzīvošanas skola, un dzīve ar draugiem, kur viss bija viegli un
bezbēdīgi. Bet es nevienam nestāstīju, kas notiek manā galvā. Tas
bija mans lielais noslēpums. Es diezgan ātri sapratu - ja Tu gribi
būt tāds kā citi, nerādi savas sāpes un zemo pašapziņu.
Tikmēr bērnu namā "problēmbērni" auga. Kļuva agresīvāki, naida
pilni, neadekvāti. Visi baidījās no saimniecības daļas vadītāja. Ja
kādreiz vardarbības metodes bija vērstas tikai pret
"problēmbērniem", tad tagad jau mēs visi baidījāmies, ka varam
dabūt. Reiz kāda meitene nepateica viņam paldies un dabūja ar
tapešu rulli pa muguru.
Bērnu namā parādījās psiholoģe. Kaut kas jauns. Viņa katru bērnu aicināja pie sevis runāties, kaut ko zīmējām. Pirmais cilvēks, kurš mēģināja ieraudzīt, kas aiz mūsu maskām slēpjās. Drīz vien direktore sāka izdarīt uz viņu spiedienu, lai viņa atstāsta, ko bērni viņai stāsta. Viņa atteicās, sākās diezgan saspīlēta situācija darbinieku vidū.
Vecākās meitenes ik pa laikam aizbēga uz pilsētas diskotēku. Uz kuru gāja visi viņu vecuma bērni. Vairākas reizes viņas tika pieķertas, lamātas un tad pienāca kārtējā reize, kad viņas pieķēra. Tas bija vēls vakars. Daudzi jau bija aizgājuši gulēt. Mums visiem lika savākties lielajā zālē, kur parasti notika visi koncerti. Abas meitenes izveda priekšā, lika izģērbties, augšu līdz krūšturim, nopēra un nocirpa matus. Pārējiem pateica: "Tas notiks ar katru, kurš ies uz diskotēkām. Un, ja kādam skolā pateiksiet, ar jums arī tā izdarīsim." Es atceros, kā visi stāvējām, bija klusums. Parasti agresīvie "Problēmbērni", kuri smējās, ja kādam darīja pāri - arī klusēja. Bija jūtams, ka visiem klātesošajiem ir žēl meitenes. Es atceros, ka pie sevis domāju: Labi, ka neesmu viņu vietā. Jo jau biju sākusi skatīties diskotēku virzienā un manuprāt pat jau uz kādu bijusi. Pēc tam abas meitenes sēdēja istabā, raudāja, smējās, raudāja, smējās. Ik pa laikam kāds no mums pie viņām iegāja un neviens, pilnīgi neviens neizteica kādu izsmejošu piezīmi. Tas bija manuprāt vienīgais brīdis, kad visi jutās vienoti un kopīgi. Meitenes pielīdzināja matus, lai neredz robus un pirmdien visi gājām uz skolu. Mēs nevienam neko nepateicām.
Abas meitenes izveda priekšā, lika izģērbties, augšu līdz krūšturim, nopēra un nocirpa matus. Pārējiem pateica: "Tas notiks ar katru, kurš ies uz diskotēkām. Un, ja kādam skolā pateiksiet, ar jums arī tā izdarīsim".
Bet ar to viss nebeidzās. Daļa bērnu nama darbinieku nespēja
sadzīvot ar šo notikumu un domāja, ka kaut kas ir jāmaina.
Atbildīgās institūcijas saņēma pirmos signālus, ka bērnu namā kaut
kas nav kārtībā. Direktori, saimniecības daļas vadītāju un vēl
pāris cilvēkus atstādināja uz izmeklēšanas laiku no darba. Zināt
kāda bija mūsu pirmā reakcija uz notiekošo? Mēs raudājām, lūdzām,
lai atgriež direktori, rakstījām vēstules, ka gaidīsim.
Pagāja kāds laiks un mēs sajutām, ka dzīve bērnu namā ir mierīgāka.
Tad mums pateica, ka lieta izbeigta un bērnu namā atgriezīsies
direktore. Ar viņu arī saimniecības daļas vadītājs.Es atceros, ka
sēdēju savā istabā, pie manis atnāca meitenes no "pretējās frontes"
un prasīja man:
"Dzirdēji, ka direktore atgriezīsies?"
Es: "Jā."
Viņas: "Forši ne?".
Bez absolūta entuziasma balsī. Mēs zinājām, ka atkal mūsu dzīvē
ienāks bailes un gaidīšana - kādā garastāvoklī būs saimniecības
daļas vadītājs. Sēdējām, runājām un tad beidzot kāda saņēmās un
pateica, ka negrib, ka ir tā kā agrāk. Un visas piekrita.
Tas viss beidzās ar to, ka kādi septiņi bērni aizbēga no bērnu
nama, divi puiši tā arī neatgriezās, aizgāja dzīvot citā bērnu
namā. Un caur diezgan lielu skandālu, direktore tomēr tika
atstādināta.
Pilsētā sāka runāt par to, kas bija noticis un mani draugi man
prasīja - vai tā ir taisnība. Es pateicu - jā. Neviens nesaprata -
kāpēc es neko neteicu. Es vienmēr biju smaidīga, jautra, lecīga. Tā
it kā viss būtu kārtībā.
Vardarbības epizodes no pedagodu puses beidzās. Bet neviens viņus
nepamācīja - ko darīt ar "Problēmbērniem". Viņi netika ar tiem
galā. Lai kaut cik noturētu tos grožos, regulāri bija draudi: Ja
nebeigsi trakot, dabūsi sprici. Es neatceros, kad kādam tiešām būtu
kas spricēts. Bērni siroja pa pilsētu, miskastēs meklēja pudeles,
cigaretes, zaga. Es no tā distancējos, jo biju iefiltrējusies pie
normālajiem. Drīz vien ieguvu ienaidniekus bērnu namā - ejot vakarā
uz "mājām" es vienmēr domāju - kaut neviens nebūtu pagalmā, kaut
neviens mani nepamanītu. Un tad es noslēpu savas bailes dziļi,
dziļi sevī un gāju iekšā. Jo ja es parādīšu vājumu - mani sabridās
un noēdīs.
Es biju ļoti haotisks un nekārtīgs cilvēks (atzīšos - vēl joprojām
neesmu pedantiskākais cilvēks uz planētas). Un darbinieki nekādi
nevarēja man to ierādīt. Kādu dienu pie manis atnāca draudzene no
pilsētas. Pilsētas bērni reti nāca pie manis - mēs parasti
satikāmies pie bērnu nama teritorijas. Es nezinu kā - bet tieši
todien es biju sakārtojusi savas lietas. Kad mēs ar draudzeni
sēdējām un runājām, istabā ienāca audzinātāja un medmāsiņa un saka:
"Karīna, atver drēbju skapi, mēs gribam pārbaudīt kārtību". Es
atvēru skapi un viņas bija vīlušās, tur bija kārtība. Audzinātāja
noteica: "Nu labi." Un abas aizgāja. Es sāku raudāt. Draudzene man
sāka teikt - ejam projām no šejienes. Mēs gājām cauri mežam un abas
raudājām. Es raudāju no pazemojuma, viņa raudāja tāpēc, ka viņai
sāpēja sirds un viņa nesaprata kā tā var izrīkoties. Es sajutos vēl
sliktāka un pazemotāka.
Sākās vecums, kad sāku lietot alkoholu, smēķēt. Manī sāka augt
agresija un dusmas. Ja pirms tam tikai izjutu bailes, sabrukumu,
zemu pašapziņu, tad tagad tam pa virsu pārklājās agresijas, dusmu
un naida apvalks. Skolā paliku lecīgāka, nepaklausīgāka.
Reiz kaut ko atkal nedarīju, ko lūdza klases audzinātāja un viņa
uz mani uzbļāva: "Stulbā bērnamniece, nekas no Tevis nesanāks.
Nomaukosies un nodzersies pa grāvjiem". Šis viens teikums
raksturoja vispārējo attieksmi pret mums - bērnu nama bērniem. Es
atbildes vietā skaļi nobrēcos: "Ej dirst!" Un aizskrēju prom no
skolas.
Arvien vairāk es sāku just dusmas pret visiem apkārt. Es nozvērējos
- es jums parādīšu mauka. Es tikšu tālāk kā jūs visi kopā. Jūs vēl
redzēsiet, kurš te ir atbira.
Tuvojās devītās klases izlaidums. Visi jau pieņēma, ka es turpināšu
mācīties vidusskolā. Bet es redzēju tikai vienu - šī ir mana
iespēja tikt prom. Es izstrādāju plānu: man ir jāiestājas
arodvidusskolā, kur iegūšu vidējo izglītību un paralēli jāapgūst
profesija, ar kuras palīdzību es varētu dabūt darbu vietā, kur pēc
tam veidot karjeru. Pie šī plāna, ar nobīdēm, es arī
pieturējos.
Es atradu Rīgā arodvidusskolu, kur paralēli vidusskolas programmai
varēja apgūt sekretāres-lietvedes programmu. Iestājos. Vasaras
sākumā sarunāju ar jauno bērnu nama vadītāju, ka pa vasaru
piestrādāšu par apkopēju mazo bērnu grupā. Visu vasaru tīrīju
grīdas, jo man braucot uz jauno dzīvi, ļoti gribējās jaunas,
stilīgas kurpes, kādas bija visām pilsētas meitenēm. Saņēmu naudu,
priecīga aizskrēju nopirkt sev kurpes (trīs izmērus pa lielu, bet
tik un tā nopirku), sapirkos saldumus, cigaretes, pirmo reizi pati
samaksāju par ieeju diskotēkā (pirms tam maksāja vienmēr kāds no
draugiem) un laimīga gaidīju savu brīvību.
Tuvojās diena, kad bija jādodas uz Rīgu. Noskaidroju, ka man
pirmais pabalsts dzīvošanai būs 20. septembrī. Gāju pie bērnu nama
vadītājas un prasīju, lai iedod naudu ar ko izdzīvot līdz
20.septembrim. Un viņa pateica: "Nē. Tev bija nauda. Ar to Tev arī
jādzīvo". Es viņai saku: "Bet es viņu nopelnīju, tā bija mana alga
un es viņu iztērēju". Viņa pateica: "Man vienalga. Dzīvo kā
gribi".
Un tā es, bez santīma kabatā, ar saplīsušu sporta somu, pāris
apģērba gabaliem, daudz dusmām, naida devos uz Rīgu.
Rīga
Kā es izdzīvoju līdz tam 20.datumam? Mani uzturēja meitene, kura
jau pirmajā dienā piedāvāja man kļūt par draudzenēm. Es atkal
iztiku no citu cilvēku labsirdības. Un nevienu brīdi es
neiedomājos, ka es varētu pie kāda griezties un lūgt palīdzību.
Pirmos gadus brīvībā es biju kā no ķēdes norāvusies, dzēru daudz,
dažādas izcelsmes alkoholiskos dzērienus, pamēģināju dažādas
vielas, viltoju pases kopiju, gāju uz nakts diskotēkām, mūžīgās
problēmas kopmītnēs - es skaitījos no tām agresīvajām, sliktajām
meitenēm. Pirmdienās regulāri gājām pie mācību daļas vadītājas uz
paklāja, par kārtējo nakts klaiņošanu. Reiz mācību daļas vadītāja
neizturēja un izmeta mūs, trīs meitenes, no kopmītnēm. Es vienu
nakti esmu pavadījusi uz ielas, jo nebija, kur iet. Un tas viss
laika posmā, kad skaitījos valsts aprūpē.
Es vēl pāris reizes aizbraucu brīvdienās uz bērnu namu, bet tad es
izlēmu - nebraukšu. Man tur riebjās. Tas sakrita ar laiku, kad es
mammu biju ielikusi slimnīcā, viņas slimība tika apārstēta un viņa
atgriezās pie mums. Šis apārstējums ilga ilgi. Desmit gadus viņai
nebija neviens slimības saasinājums. Un neviens neinteresējās - kur
es esmu. Piecpadsmit gadus veca. Valsts aprūpē.
Mana pašapziņa bija zem jebkādas kritikas. Bet es to lieliski slēpu
zem bravūrības maskas. Es nevienam nestāstīju, cik nožēlojama
jūtos, cik neglīta jūtos. Es vienmēr iemīlējos puišos, kuri
vissliktāk pret mani izturējās, pazemoja, es pazemoju sevi. Labie
puiši, kuri mani iemīlēja - es nespēju viņiem atbildēt ar to pašu.
Jo es nebiju pelnījusi labu attieksmi.
Es regulāri balansēju uz robežas - nenormāli dzerstiņi, trakos ūķos
un no otras puses skola, ik pa laikam atmiņā pavīdēja uzliktais
mērķis. Uz dzimto pilsētu braucu bravūrīga, aizņēmos drēbes no
draudzenēm, lai izskatītos stilīgāka. Gāju ar augsti paceltu galvu.
Visi domāja - augstprātīga, bet realitātē tās bija dusmas. Dusmas
par piedzīvotajiem pazemojumiem.
Es varētu ilgi un gari stāstīt, kas notika pēc bērnu nama. Bet pāris vārdos - es no turienes izgāju salauzta, dzīves nezinoša un naida pilna.
Kad pienāca pirmā vasara - ar mammu sapratām, ka nevarēsim izdzīvot
ar viņas mazo pensiju un es, 15 gadu vecumā, sāku strādāt kādā
kafejnīcā Rīgā. Darbs sākās deviņos no rīta un beidzās četros no
rīta. Man bija jāiemācās runāt ar svešiem cilvēkiem. "Smaidi,
Karīna, smaidi" - regulāri man teica kafejnīcas vadītājs. Es nekad
nespēju nokontrolēt savu pirmo skatienu cilvēkam. Tajā bija redzams
aizdomu skats un siena - netuvojies man. Bet man bija pirmā lielā
nauda. Es nopirku sev drēbes "Bik Bok" veikalā. Pirms tam biju
grabinājusi kapeikas un kaulējusies tirgū par turku drēbēm. Tajā
vasarā sāku smēķēt dārgas cigaretes. Tā pagāja mani studiju gadi -
vasarās kā karalis, skolas laikā knapinoties. Tad es nemācēju tādu
lietu, kā pietaupīt, atlikt. Es nemācēju rīkoties ar naudu. Man
viņa bija un nākamā dienā nebija.
Man galvā bija milzīgs haoss, bet vienmēr man blakus gadījās kāds
cilvēks, kurš, pats neapzinoties, man iedeva enerģiju atgriezties
pie saviem mērķiem.
Es varētu ilgi un gari stāstīt, kas notika pēc bērnu nama. Bet
pāris vārdos - es no turienes izgāju salauzta, dzīves nezinoša un
naida pilna. Un gadiem, nekad nerunāju par to kā jūtos, jutos un ko
piedzīvoju. Bija brīži, kad tas izlauzās no manis, bet es ātri
sabāzu atpakaļ sevī, dziļākajā stūrī. Un es slēpu savu "izcelsmi".
Jo tad Tu jau vairs neskaities normāls.
Ap kādiem divdesmit sešiem gadiem, kad es biju jau veiksmīgi
izveidojusi karjeru, man bija stabili ienākumi, divas reizes gadā
ceļojumi, manas smadzenes atslāba un no zemapziņas sāka līst ārā
viss rūpīgi noslēptais. Es biju sasniegusi savus mērķus un
nezināju, ko tālāk darīt. Es nespēju sevi savākt, kļuvu apātiska,
depresīva, nespēju savākt sev apkārt. Tik savācos, lai aizietu uz
darbu, tur izliku visu enerģiju un tad slīgu atkal apātijā. Stimuls
kāpēc es aizgāju pie psihoterapeita - man bija bail saslimt ar
šizofrēniju.
Psihoterapijā es pavadīju apmēram četrus gadus, gāju reizi nedēļā.
Tā bija mana ikdiena. Mans ķermenis protestēja. Sākās
psihosomātika. Uz seansiem es gāju ar krampjiem vēderā. Ķermenis
brēca - ko Tu dari! Tu to nobāzi. Nevelc ārā.
Terapeitei vajadzēja ilgu laiku, kamēr es sāku palēnām runāt par
bērnību, piedzīvoto, sajūtām, redzēto. Un tikai terapijā es sāku
atcerēties ne tikai slikto, bet arī labo.
Atceros, ka sēdēju viņai pretī, sāku runāt par kādu jauku bērnības
epizodi, viņa skatījās uz mani un smaidīja: "Redzi, Karīna, bija
arī labais." Un es padomāju - jā tiešām. Bija arī labais. To es
ieraudzīju 28 gados. Pirms tam manu skatu aizmigloja naids, dusmas,
bailes un sāpes.
Atceros, kad no Rīgas atbraucu pirmo reizi brīvdienās uz bērnu
namu. Mēs ar pāris bērniem un Solveigas audzinātāju gājām cauri
mežam. Es viņai teicu, cik laimīga esmu, ka beidzot esmu no tā
murga prom. Viņu sāpināja šis teksts. Viņa man prasīja: "Bet,
Karīna, beidz. Bija arī labas lietas."
Solveigas audzinātāj - ja mēs šodien ietu cauri tam mežam un Jūs
man uzdotu šo jautājumu. Es Jums atbildētu: Jā bija. Un daudz labu
lietu bija. Un tad mēs atcerētos, kā mēs visi bērni braucām uz Jūsu
laukiem, taisījām talku, cepām ārā uz ugunskura kartupeļu pankūkas.
Tieši tur es iemācījos garšīgāko pankūku recepti, kuru vēl joprojām
izmantoju. Mēs atcerētos kā Jūs mācījāt mums tautas dejas, kā mēs
braucām uz citu pilsētu uz pilsētas svētkiem dejot. Kā mēs gājām uz
jūru peldēt, lasījām mežā mellenes. Es atcerētos, kā jaunā
saimniecības daļas vadītāja priekš maniem mūzikas skolas
braucieniem pa slepeno pirka cepumus un citus gardumus, lai man nav
jābrauc tikai ar maizīšu kalniem. Atcerētos pavārīti, pie kuras
skrējām uz virtuvi un taisījām tādu bardaku, ka viņa lamājoties mūs
meta ārā un mēs skrējām smiedamies un pa ceļam paķerot maizes
šķēles.Bet toreiz es to neredzēju un nevarēju ieraudzīt. To es
ieraudzīju tikai divdesmit astoņu gadu vecumā, pateicoties
psihoterapijai.
Sistēma
Un tad man ir tāds jautājums visām atbildīgajām institūcijām - CIK
bijušie sistēmas bērni var atļauties psihoterapiju, reizi nedēļā,
kur viens seanss maksā 40 EUR? Ja jūs spēsiet atbildēt cik, tad tik
arī ir bijušie sistēmas bērni, kuri nestaigā apkārt pa pasauli
salauzti.
Agresija bērnu namos IR sistēmas vaina un problēma. Jūs iedodiet
cilvēkam vadīt bērnu namu, jūs viņu neatbalstāt, tik iedodat
uzdevumu - ir jātiek galā. No vienas puses - ir jāieved kārtība, no
otras puses - iedodiet lapu lapas ar likumiem un noteikumiem. Ir
ģimenes, kuras netiek galā ar vienu pubertitātes pārņemtu tīni. Bet
te ir bērni, kuri nāk arī no ļoti necilvēcīgiem apstākļiem Mēs
nezinām, ko viņš ir piedzīvojis. Viņš ir tik izmisis, dusmīgs un
sāpināts, ka vienīgā formā, kā viņš māk to izlikt ir - ārdoties,
sitot un vienkārši neklausot. Zem šīs milzīgās agresijas maskas
slēpjas ļoti, ļoti ievainots bērns. Bet ja Tu to nemāki saredzēt,
nezini ko ar tādu darīt - Tu netiksi galā.
Strādāt ar šādiem bērniem ir ļoti grūti un mēs nezinām, kādi mēs
kļūtu attieksmē ar viņiem. Kāda būtu mūsu reakcija un rīcība. Ir
ļoti maz tādu cilvēku, kuri strādā sistēmā un kuriem tiešām ir
talants un sapratne par šiem bērniem. Bet ir ļoti liela daļa,
kuriem tas ir maizes darbs. Lai pabarotu savu ģimeni. Kuriem nav
psiholoģiskas zināšanas. Beidziet vienreiz atrakstīties ar
likumiem, noteikumiem, veidlapām un padomājiet par CILVĒKIEM.
Sniedziet terapeitisku atbalstu, uzraudzību gan darbiniekiem, gan
bērniem. Nelieciet darbiniekiem baidīties par savām darba vietām.
Tas ir ļoti smags un grūts darbs - vienīgais veids kā uzlabot vidi
un situāciju ir runājot un analizējot. Nenorakstiet "problēmbērnus"
par ātru. Par viņiem ir jācīnās līdz pēdējam. Un to var izdarīt
tad, kad viņš ir vēl bērns.
Visai Latvijas sabiedrībai es gribētu teikt - pieņemiet, mēģiniet
saprast un dodiet iespēju bērnu nama bērniem. Ne vienu vien iespēju
- desmitiem. Es katru gadu novēroju kā uz Ziemassvētkiem cilvēki
aktivizējas un sāk vākt plīša lācīšus un citas rotaļļietas šiem
bērniem. Uzdāviniet viņiem pašu vērtīgāko - Atveriet sirdis viņiem,
nenovēršaties, neuzlieciet zīmogu "bērnu nama bērns". Man vajadzēja
daudzus gadus, lai saprastu, ka es neesmu sliktāka par citiem. Ka
es esmu pelnījusi mīlestību tāpat vien. Un liela daļa manas traumas
sastādīja tieši vietējās sabiedrības attieksme pret bērnu nama
bērniem.
Bijušie sistēmas bērni iedalās divās kategorijās. Vieni spēj
iekļauties sabiedrībā, bet nes līdzi sāpes un aizvainojumu līdz
mūža beigām. Parasti slēpj šo faktu un nerunā par piedzīvoto. Otri
iznāk tik salauzti, ka nespēj sevi savākt un iet vieglāko, viņiem
zināmo ceļu - daudzi nodzerās, viņu bērni nokļūst bērnu namos, paši
nonāk cietumos....Un mēs nevaram viņus pie tā vainot. Man paveicās,
jo regulāri manā dzīvē ienāca cilvēki, kuri ienesa siltumu un
mīlestību. Toreiz es to nejutu, bet kaut kur zemapziņā man tas
iesēdās. Bet ja Tu esi "Problēmbērns" - no Tevis baidās, Tevi
nesaprot un Tevi noraksta. Tev neviens nedod siltumu un
maigumu.
Sistēma uzlabosies tikai tad, ja sāksiet atzīt paši sev - problēma
ir un liela. Un visi ļoti labi saprot, ka tas ir sarežģīts darbs un
nav viennozīmīga risinājuma. Mans ieteikums, kā bijušajam Sistēmas
bērnam ir:
1. Nodrošiniet psihoterapiju bērnu namos. Gan bērniem, gan
pedagogiem.
2. Sagatavojiet bērnus dzīvei - neizmetiet viņus. Cilvēks pēkšņi
nekļūst pieaudzis 18 gadu vecumā. (manā gadījumā 15 gadu
vecumā).
3. NENORAKSTIET problēmbērnus.
4. Kritizējiet sevi un koncentrējaties uz problēmām. Tieši problēmu
meklēšana un risināšana palīdzēs uzlabot situāciju.
Šodien es varu pateikt - es lepojos ar sevi. Man vēl ir daudz
iekšēji kārtojamu lietu. Tagad manas smadzenes ir aizņemtas ar
rūpēm par diviem maziem bērniem un jaunas karjeras veidošanu. Bet
es zinu, ka pienāks diena, kad es atgriezīšos savas terapeites
kabinetā. Jo viss vēl nav pabeigts. Ir vēl daudzi neatrisināti
jautājumi. Un tas viss nebūtu - ja laicīgi kāds ar mani būtu sācis
runāt un strādāt.
Ar cieņu, Karīna
Avots: Es esmu sistēmas bērns