Dzīvošana kopā ir modes lieta vai ikdienišķi parādība? Jeb - precēties vai neprecēties
Mammas, paziņas, precētās draudzenes, labu vēlot, mudina attiecības noformēt oficiāli. Nav svarīgi, cik ilgi ar draugu dzīvojat kopā — pusgadu, gadu, divus, trīs, piecus, desmit — šie labie cilvēki (lasi — sabiedrība) nezaudē cerību, ka reiz nāksiet pie prāta un rīkosiet kāzas. Jo — tā taču ir pieņemts...
ILGSPĒLĒJOŠO ATTIECĪBU CEMENTS
Bet — jūs turpināt dzīvot kopā tāpat vien. Ilgi. Un nešķiraties.
Itin kā par spīti draugu pesimistiski dramatiskajām prognozēm.
Tieši pretēji — ar katru kopā nodzīvoto nedēļu, mēnesi, gadu
attiecības uzplaukst, kļūstot aizvien ciešākas un tuvākas.
Kā izskaidrot fenomenu, ka nereģistrēta/nelaulāta pāra
kopdzīve nereti ir veiksmīgāka par baznīcas un sabiedrības svētību
saņēmušo?
Psiholoģe ANDRA
PLOTNIECE skaidro: "Jāsāk ar to, kas tad ir
laulība. Gan no valsts, gan baznīcas viedokļa raugoties, tā ir
mākslīgi radīta institūcija savu iedzīvotāju fiziskai un garīgai
kontrolei. Arī finansiālai — jāsamaksā par laulības reģistrāciju
(valsts nodeva ir aptuveni pieci lati) un par laulības šķiršanu
(izdevumi divdesmit latu, kā minimums). Turklāt oficiāli
nereģistrēta kopdzīve vēl aizvien tiek pasniegta kā ārkārtīgs
pārkāpums, turpretī lauība ir kaut kas absolūti svēts, paša Dieva
iedibināts un tāpēc — obligāts."
Statistika liecina, ka pasaulē uz katru precētu pāri ir
pieci neprecēti.
Vai dzīvošana kopā "tāpat vien" ir modes lieta vai gluži pretēji —
tik ikdienišķi pierasta parādība, kam neviens vairs nepievērš
uzmanību? "Šādas attiecības ir bijušas vienmēr," komentē A.
Plotniece. "Cilvēks kā normāla dzīva būtne atrod sev partneri, ar
kuru kopā jūtas labi gan fiziski, gan emocionāli, gan
psiholoģiski."
Tad kāpēc mēs tomēr precamies/laulājamies, cenšoties šīs
attiecības nokārtot oficiāli?
Psihologi uzskata — nevis sevis, bet citu dēļ. Lai iepriecinātu
savus vecākus, kuri, pat ja visu laiku izlikušies šīs "brīvās"
attiecības akceptējam, dziļi sirdi turpinājuši cerēt, ka "reiz tā
diena pienāks". Vēl kāds tikpat ticams iemesls — jaunais pāris
vēlas sarīkot romantiskus svētkus sev un jautrību draugiem. Vai arī
— sarīkot kāzas kopā ar savām kristībām. Andra Plotniece uzskata,
ka šie faktori pieskaitāmi tādiem, kas "strādā mūsu labā", proti,
augstākminētajos gadījumos lēmumu precēties pieņem pats pāris, lai
gan būtībā nekas nemainītos arī tad, ja viņi turpinātu dzīvot kopā
neprecēti.
JA GRIBĒS IET -AIZIES AR VISU ZĪMOGU
"Pirms kāda laika man bija paciente — jauna, skaista meitene. Kādu
vakaru, gandrīz ap pusnakti, viņa man atsūtīja izmisīgu īsziņu:
draugs lūdzis viņas roku, bet viņa nezina, ko darīt — precēties vai
ne? Atbildēju — ja šaubies, tad jāpagaida," ar šo piemēru Andra
Plotniece ilustrē, cik svarīgi būt pārliecinātam, ka cilvēks tev
līdzās ir īstais.
Jā, tu viņu (it kā) mīli, iekāro un saproti kā draugu,
tomēr zemapziņā kaut kas skribinās — un ja
nu... Tad kopā dzīvošana bez zīmoga ir labāka par
sasteigtām laulībām.
Kopā dzīvošana ir kā savdabīgs emocionālās, psiholoģiskās,
intelektuālās un fiziskās saderības garants. Daudzām pasaules
tautām tā ir absolūti normāla un pat rekomendēta negadījumu
profilakse. Starp citu, šī paciente vēlāk nav skopojusies ar
telefoniskām pateicības izpausmēm, jo psiholoģe izrādījusies
vienīgais cilvēks, kas atļāvās izteikt to, kas meiteni bija kremtis
jau labu laiku.
"Tas ir vēl viens stereotips — tik ilgi draudzējaties, kāpēc
neprecaties? Bet mēs zinām, cik daudz nelaimju rodas, ja apprecas
neīstie cilvēki!" uzskata A. Plotniece. "Īsto cilvēku nav jābaidās
pazaudēt, bet neīsto neaizturēs ne juridiskās saistības, ne
solījumi Dieva vai cilvēku priekšā. Tā ir ilūzija, ka ar zīmogu
pasē iespējams saglabāt laulību. Vai — ar laulību līgumu vai
citādiem juridiskiem apgrūtinājumiem: ja tu darīsi tā un tā, tev
par to būs vai nebūs tas un tas..."
Nav noslēpums, ka šajā gadu tūkstotī daudzas iesīkstējušas
sabiedrības normas gluži vienkārši izzūd, atmirst, aiziet
nebūtībā.
"Es uz šo jautājumu raugos no dabas pozīcijām," komentē A.
Plotniece. "It kā no malas un nepastarpināti. Dabā jau arī
sastopamas visādas attiecību formas — gan pretēju, gan viendzimumu
(atklāts, ka eksistē ap trīssimt dzīvnieku sugu, kuram raksturīgas
viendzimuma attiecības) apvienības, un tas viss ir tikai normāli.
Es izvairos absolutizēt. Mēs jau tāpat savu dzīvi pa grāvjiem vien
dzīvojam — tiešā un pārnestā nozīmē..."
BEZATBILDīGI UN IZLAIDīGI
Viens no smagākajiem pārmetumiem, ko saņem neprecētie kopā
dzīvotāji - atbildības trūkums, vieglprātība un izlaidība.
"Mans personīgais un arī profesionālais viedoklis skan - tā nav,
vismaz tas nav kā likums!" apgalvo psiholoģe. "Protams, gadās šādi
cilvēki. Tomēr arī precētie nav simtprocentīgi šķīsti. Cik nav
tādu, kuri, apprecējušies skali un ar milzīgu pompu, tūliņ vai
neilgi pēc kāzām izšķiras vai sāk spert sānsoļus?"
Te nu prātā nāk studiju gadu draugu stāsti par kāzu muzikantu
gaitās piedzivoto - ne reizi vien gadījies, nospēlējot milzīgās,
daudzu tūkstošu vērtās kāzās un atkāzās, jau pēc neilga laika citās
kāzās sastapt jauno pāri neparastās kombinācijās vai vēl trakāk -
spēlēt kāzas vienam no bijušajiem jaunajiem, bet jau ar citu
partneri.
Diemžēl šai medaļai ir arī otra puse —
sevišķi jaunatnes vidū arvien biežāk prevalē attiecību
veidošana pēc pofigisma principa.
"Šodien daudzi jaunie cilvēki nevis dzīvo kopā, tad redz, ka
nesaskan, un izšķiras, bet gan apzināti maina partnerus, meklējot
arvien jaunāku un labāku, izmēģinot to un šito. Apmēram tā — šodien
es uztaisīšu bērnu tev, rīt pametīšu, bet parīt iešu pie kādas
citas," atzīst A. Plotniece.
Jāatceras vēl kāda līdzība... Divas neprecētas draudzenes izlasa
avīzē sludinājumu — atvērts jauns daudzstāvu lielveikals, kur
pārdod visādus vīriešus. Vienīgais nosacījums — izejot cauri kādai
tirdzniecības zālei, pircējas vairs nedrīkst tur otrreiz
atgriezties. Labi. Abas draudzenes dodas vīriešu medībās. Veikala
pirmā stāva zālē izkārtne — "Saimnieciski un saticīgi vīrieši".
Labi, bet gribas vēl kaut ko. Otrajā stāvā — "Saimnieciski,
saticīgi un simpātiski vīrieši". Ļoti labi, bet tomēr... Trešajā —
"Saimnieciski, saticīgi, simpātiski un bagāti vīrieši". Lieliski,
taču vēl ir divi stāvi. Ceturtajā iegādājami "Saimnieciski,
saticīgi, simpātiski, bagāti un bērnus mīloši vīrieši". Ko vēl
labāku varētu vēlēties? Viena no draudzenēm dodas pie kases maksāt
par nolūkoto vīrieti, bet otra — kāpj uz piekto stāvu. Bet tur
sagaida tukša zāle un vidū viena vienīga balta lapiņa ar uzrakstu —
"Tev, mūžam neapmierināmā!".
RAGI, NAGI UN ASTE
Dažkārt pat visjaukākā sieviete pēc kāzām pārvēršas izplūdušā,
kašķīgā raganā, bet visjaukākais vīrietis — vecā, piedodiet, āzī ar
milzumu slēptu netikumu. Respektīvi — gan vienam, gan otram izlien
uz āru visi slēptie ragi, nagi un astes.
Valda uzskats, ka ilga kopā dzīvošana bez precēšanās
stimulē un uztur spēkā interesi vienam par otru, spriedzi un
seksuālo vēlēšanos.
Vai ir iespējams, ka pēc kāzām šādi cilvēki pēkšņi atklāj viens
otrā kaut ko jaunu, piemēram — agrāk rūpīgi slēptos ragus, nagus un
asti? Tīri hipotētiski Andra Plotniece to uzskata par iespējamu,
taču — "ja sieviete un vīrietis ir kopīgi dzīvojuši gadiem un viņš
pa šo laiku nav pamanījis viņas "asti", tad — vai nu šis vīrietis
ir muļķis, vai arī sieviete ir Oskara balvas cienīga aktrise.
Varbūt tomēr viņš to asti ir redzējis un tā viņam gluži labi
patikusi..."
LAULĪBA NEPIECIEšAMA BĒRNU DĒĻ
Savulaik sabiedrībā valdīja uzskats — zīmogs pasē atvieglo dzīvi un
zināmā mērā gan padomju laikā, gan krietni ilgi pēc tam tā arī
bija. Piedzimstot bērnam, viņa dzimšanas apliecībā bija iespējams
ierakstīt abu vecāku vārdus un uzvārdu, un viņš savukārt tika
ierakstīts abu vecāku (vēlams — oficiāli precētu!) pasēs. Tiesa,
mūsdienas šajā tradīcijā ieviesušas korekciju — jaunajās pasēs
vairs neliek zīmogu par laulības noslēgšanu, nedz ieraksta
bērnu.
Kā teica kāda draudzene, kura nesen, draugu un radu
pierunāta, gaidāmā bērna dēļ "izgāja pie vīra", —
būtu to zinājusi, varbūt nebūtu precējusies...
Un tomēr — cik svarīgi pašam bērnam, lai viņa vecāki būtu oficiāli
precējušies?
"Viss atkarīgs no tā, vai atvasi ģimenē (divu cilvēku brīvprātīga
apvienība vienmēr ir ģimene!) audzina, filtrējot sabiedrības
labi-slikti/pareizi-nepareizi stereotipus un atsijājot sev derīgo,"
uzskata psiholoģe. "Ja bērnu tā audzina, viņš ir pietiekami stiprs,
lai ikvienam (skolotāju ieskaitot), kurš uzdod jautājumus "Kāpēc
tavai mammai un tētim ir dažādi uzvārdi?", spētu vai nu pienācīgi
atbildēt, vai arī mierīgi ignorēt. Bērns reaģēs normāli tad, ja
paši vecāki šo kopdzīvi uzskata par veiksmīgu attiecību veidu.
Diemžēl nereti ir tā, ka viens no vecākiem (biežāk tomēr — mamma)
izmisīgi vēlas apprecēties, bet otrs nezin kāpēc vilcinās. Sajūtot
šādu duālu attieksmi, bērns patiešām var izbaudīt zināmu
diskomfortu."
Dīvaini, bet pretēji skeptiķu prognozētajam laulības kā
institūcijas sabrukumam tieši mūsdienas ar savu pareizo publisko
teju fenomenu jeb PR faktoru izkristalizējušas jaunu stereotipu —
veiksmīgās laulības sindromu. Protams, bieži vien tā ir ilūzija
sabiedrības ciešās kontroles paspārnē, un tomēr...
Lai gan |oti daudzās Rietumu kultūras valstīs civillaulība
juridiskā spēka un tiesību ziņā faktiski tiek pielīdzināta oficiāli
reģistrētai laulībai, ir gadījumi, kad zināmā dokumenta klātbūtne
var aiztaupīt virkni nepatīkamu brīžu. Piemēram, ja divi cilvēki ir
ilgstoši nodzīvojuši kopā, nodibinājuši un iekārtojuši kopīgu
saimniecību, iegādājušies auto un dzīvokli/māju, tad gadījumā, ja
ar vienu no viņiem kaut kas notiek, otram nebūtu patīkami pēkšņi
attapties, ka tas, kas visu laiku ticis uzskatīts par savu,
patiesībā Viņam nemaz nepieder. Tiesa, juristi uzskata, ka tamdēļ
vien nav jāprecas, bet pietiek ar pāris juridiski pareizi
noformētiem dokumentiem — tādiem kā dāvinājums, novēlējums vai
notariāli apstiprināts testaments.
NEPRECĒJUSIES, TĀTAD —
NEDERĪGA?
Tajā pašā laikā sievietēs kopš mazotnes cītīgi iekodē stereotipu —
ja tevi neviens neprec, tad esi nevērtīga. Protams, ne tik tieši,
tomēr nezaudējot galveno domu. Kā gan savādāk vērtēt frāzes, ko
māte (tante, vecmāmiņa, skolotāja) velta meitenītēm: kas būsi par
sievu, ja traukus neproti nomazgāt? Kas tevi precēs? Kā tu
izskaties - tādu nevīžu neviens neprecēs! Ko rāpies pa kokiem kā
puika, kam tāda būsi vajadzīga?
Neapšaubāmi, uz šo sociālpsiholoģisko kodēšanu attiecas arī
stereotipi, ka vīrietim at|auts viss, bet sievietei —
nekas.
Neiznīdējams stereotips ir arī tas, ka vīrietim jāpelna vairāk nekā
sievietei un jāgādā par ģimeni. Un vīrietis, kurš nereti ir ļoti
labs cilvēks, bet galīgi nepiemērots naudas pelnīšanai, jo,
piemēram, ir mākslinieks, diendienā saņem pārmetumus. Kam sekas —
krīze, depresija, iedzeršana, aiziešana no mājām. Viss, ko vien var
iedomāties..."
No šā viedok|a neoficiāla kopdzīve ir mierīgāka par laulību, jo,
vienkārši dzīvojot kopā, ne vienai, ne otrai pusei nav juridisku
vai sabiedrības normu noteiktu priekšrocību — abiem ir nedaudz
jāpierivējas, lai kopdzīve "notiktu", un jāapzinās, ka bridi, kad
kaut kas sāk iet greizi vai notiek ļaunprātīga manipulācija, otrs
gluži vienkārši var aiziet. No vienas puses — ir brīvība, no otras
— attiecību stabilitātē visu laiku ir jāiegulda, tādējādi brīvajiem
ligzdotajiem savstarpējā atbildības izjūta bieži ir izteiktāka nekā
precētiem pāriem, kuri laulību nereti uztver kā indulgenci pašu
emocionālajam kūtrumam vai sadzīviskajai neizdarībai.
Kopdzīve pieraduma dēļ
Vēl viens nereģistrētās kopdzīves aspekts — pieradums. Tāpēc, ka tā
ir ērti... Iemesli un cēloņi? Visdažādākie — sociāli (vienam no
partneriem nav kur iet; viens no partneriem ir ilgstoši, bet
neveiksmīgi precējies, tacu šķirties negrib), ekonomiski (pilnīga
vai da|ēja finansiāla atkarība no otra), psiholoģiski vai
emocionāli.
Komentē Andra Plotniece: "Ir viegli pateikt — tu esi brīvs. Bet
faktiski — bail. Bail aiziet, jo — ja nu savā mūžā vairs nevienu
nesatieku? Bail arī no tā, ka aizies otrs — būs jāpaliek
vienai(-am). Tas šķiet neizturami, ja visu dzīvi kāds ir bijis
līdzās un ja cilvēks vienkārši nespēj palikt vienatnē ar sevi. To
dēvē par diādes attiecībām.
Patiesībā jau četru piecu gadu vecumā bērniem būtu pamazām
jāattālinās no vecākiem un jāradinās pie patstāvības.
Ja vecāki to nedara, šīs atkarības attiecības kā nepārrauti diegi
iestiepjas līdzi arī pieaugušo dzīvē, krustojoties ar jaunajām
attiecībām. Tās tiek veidotas jau it kā citā, pieaugušo līmenī, un
šāds cilvēks nokļūst paralēlā atkarībā — no vecākiem un no
partnera. Mēs to saucam par pieradumu, bet tur slēpjas daudz kas
vairāk, kas lielā mērā sakņojas tajā paša atbildības sajūtā — tās
trūkumā vai pārpilnībā."
IT KĀ rezumē
Kā tad galu galā ir labāk? Dzīvot kopā tāpat vai tomēr domāt par
kāzām, pakļaujoties tuvinieku un sabiedrības stereotipu spiedienam?
"Manuprāt, vispareizāk būtu — atstāt šadu pāri mierā," uzskata
Andra Plotniece. "Ja cilvēki ir laimīgi, apmierināti, veiksmīgi,
veseli, gūst panākumus darbā, spēj nodrošināt sevi un tuvākos, tad
tikai un vienīgi viņi paši ir atbildīgi par to, vai viņiem ir vai
nav gredzens pirkstā un zīmogs pasē. Arī par to, vai vēlas (vai
nevēlas) draugiem un tuviniekiem rīkot šovu vai tomēr — turpināt
dzīvot kā līdz šim un svinēt savas attiecības divatā."