Bērns, nauda un krīze
Ieejot veikalā, bērns uzstājīgi prasa kādu lietu vai mājās čīkst par to, ka klasesbiedriem vecāku dotās kabatas naudas ir lielākas. Kā runāt ar bērnu par naudu, lai arī viņš saprastu, ka vārds “krīze” nav tikai tukša skaņa?
Vispiemērotākais laiks, kad runāt ar bērnu par naudu, ir, bērnam
sākot skolas gaitas, kad parādās nepieciešamība pēc saviem
līdzekļiem, uzsver psiholoģe Ilze Dreifelde. Līdz tam bērna
izpratne par naudu ir virspusēja. Kad bērns sāk apmeklēt skolu,
viņš kļūst patstāvīgāks, un šajā laikā bērnam kļūst svarīgi
uzzināt, cik daudz naudas vecāki atvēl tieši viņam, cik tērē mobilā
telefona apmaksai, transporta izdevumiem, pusdienām skolā, drēbju
iegādei. Neapzināti bērns to tulko kā vecāku uzmanību un rūpes par
viņu.
Izdevumi, kas paredzēti bērnam, būtu jāsadala trijās daļās.
Vismazāko summu veido kabatas nauda, ko bērnam piešķir katru nedēļu
un kuras izlietojumu vecāki nekontrolē. Bērnam šajā vecumā ir
svarīgi realizēt savus lēmumus un apzināties, ka vecāki viņam
uzticas un respektē viņa vēlmes. Ja bērnam šādas iespējas nav un
vecāki kontrolē arī šos viņa izdevumus, ir liela iespēja, ka arī
pieaugot viņš gaidīs kontroli un nespēs vienpersoniski izlemt, kādi
pirkumi ir nepieciešami. Var būt arī pretējs scenārijs, kad izaugot
bērns naudu izšķērdīgi tērēs.
Otru bērnam veltīto summu veido transporta, skolu pusdienu un
mobilā telefona izdevumi, kas tiek rēķināti kopā ar vecākiem. Šo
naudu vecāki kontrolē. Trešo izdevumu daļu veido lielāki pirkumi,
par kuru iegādi bērni izsaka savas vēlmes, bet gala lēmumu pieņem
vecāki. Bērnam nepieciešams just ierobežojumus arī naudas
lietās.
Ja mamma, kas piekrāvusi pilnus iepirkuma ratus, sacīs, ka viņai naudas nav, bērns to nesapratīs, vēl jo vairāk tāpēc, ka bērns redzēs, ka mammas makā nauda ir.
Bērna vajadzības un iegribas
Ir tikai dabiski, ka, ieejot veikalā, bērns ierauga kaut ko, ko
viņš gribētu, un to lūdz nopirkt. Ja mamma, kas piekrāvusi pilnus
iepirkuma ratus, sacīs, ka viņai naudas nav, bērns to nesapratīs,
vēl jo vairāk tāpēc, ka bērns redzēs, ka mammas makā nauda ir.
“Bērnu nevajadzētu novērtēt par zemu, ka viņš vienu vai otru
jautājumu nesapratīs. Galvenais, lai vecāki spētu paskaidrot, kāpēc
konkrētā lieta netiek pirkta,” saka Ilze Dreifelde. Bērnam
nepieciešams paskaidrot, ka, pērkot noskatīto rotaļlietu, ģimene,
piemēram, paliks bez pusdienām. Bērnam var sacīt, ka šomēnes šo
lietu nevaram nopirkt, taču varam to atlikt un iegādāties nākamajā
mēnesī, ja vien viņš vēl to vēlēsies. Bērna iegribas svarīgi
ierobežot. Ja bērnam pērk visu, ko vien viņš vēlas, viņš neiemācās
tās kontrolēt. Arī vēlāk savā dzīvē viņš var kļūt par savu iegribu
vergu, piemēram, cilvēku, kas pērk nevajadzīgas lietas,
nerēķinoties ar to, ka naudas nepietiks ikmēneša maksājumiem.
Bērnam ir jāsaprot, ka viņš nevar dabūt visu tūlīt tikai tāpēc, ka
viņš to grib. Tas ir normāli, ka bērna vēlmes mainās un tā lieta,
kas šķita ļoti nepieciešama, jau pēc stundas ir piemirsta. Ja
bērnam mājās krājas daudz un dažādas mantiņas, kas nevērīgi tiek
nobāztas vistālākajos plauktos, tas tikai liecina, ka vecāki un
vecvecāki apmierinājuši bērna īslaicīgās iegribas. “Dažreiz vajag
apmierināt arī bērna iegribas, jo mēs visi gribam baudīt dzīvi, bet
būtiski ir iemācīt viņam tās arī kontrolēt,” saka Ilze
Dreifelde.
Ekonomiskā krīze – jauna skola
Patlaban daudzās ģimenēs vecāki vairs nevar atļauties iegādāties
tās lietas, kas pirms dažiem mēnešiem viņiem varbūt šķita
pašsaprotamas. Ja visai ģimenei ir jāsavelk josta, tas jādara arī
bērnam. “Šajā situācijā der ieraudzīt arī pozitīvo momentu. Bērnam
mainīgie ekonomiskie apstākļi ļauj apzināties, ka pasaulē
konstantas stabilitāte nav, ka cilvēkam ir jāspēj pielāgoties
jauniem apstākļiem, noteikumiem, situācijām. Arī bērns šajā
situācijā iemācīsies apvaldīt savas iegribas un no tām atteikties
par labu nepieciešamajiem pirkumiem,” tā psiholoģe. Tomēr
nevajadzētu krist otrā galējībā un bērnam kabatas naudu atņemt.
Viņam to var samazināt, taču savi līdzekļi, ar kuriem bērns var
rīkoties pēc saviem uzskatiem, viņam ir nepieciešami.
Padomi bērnu vecākiem
• Nevajadzētu izdabāt visām bērna vēlmēm un pirkt
lietas pēc bērna pirmā pieprasījuma.
• Ja bērns vēlas kādu dārgu mantu, izmantojot
salīdzinājumus, viņam vajadzētu paskaidrot, cik liela ir šī summa
un ko par to ģimene varētu iegādāties. Ja bērns tomēr uzstāj, ka
viņam lietu ļoti gribas, vecāki var ieteikt naudu krāt un, kamēr
summa sakrāta, likt viņam atteikties no citām vēlmēm.
• Bērnu der ņemt līdzi uz veikalu un kopīgi
rēķināt izdevumus, iegādājoties kaut pārtiku vakariņām. Šādi bērnā
radīsies reāla apjausma, cik kas maksā.
• Ja vecāki iepērkoties nekritiski iepirkuma
ratos met visu pēc kārtas, ko vien viņiem tobrīd iegribas, bet
vēlāk šīs lietas vai pārtikas produktus izmet, diezgan droši var
apgalvot, ka arī bērns pārņems šādas iepirkšanās tradīcijas.
• Nevajadzētu bērnam maksāt par pašsaprotamiem
uzdevumiem, piemēram, par to, ka viņš ik rītu saklāj savu gultu,
sakārto istabu vai nomazgā traukus. Arī bērnam ģimenē ir jābūt
saviem pienākumiem.
• Katru nedēļu bērnam nepieciešams izsniegt
konstantu naudas summu, ko viņš var tērēt pēc saviem ieskatiem.
Avots: www.kasjauns.lv