Patiess dzīvesstāsts: Kļuvu par māmiņu 15 gados
Dzirdot, ka nepilngadīgai meitenei piedzimis bērns, cilvēki nereti uz viņu noraugās ar līdzjūtību – šādi taču tiek palaistas garām dzīves lielās iespējas! 26 gadus vecā Kristiāna Brolīte apliecina pretējo – viņa ir ne vien laba māmiņa, bet ieguvusi arī augstāko izglītību un tagad pati palīdz grūtībās nonākušiem bērniem.
“Ar savu dzīvesdraugu un abu meitu tēti Raiti iepazinos
Ziemassvētku ballē, kad vēl mācījos pamatskolā,” stāsta Kristiāna.
“Raitis bija mana klasesbiedra Aigara draugs, un viņi uz balli bija
atnākuši kopā. Tovakar ar Raiti visas dejas nodejojām! Mani ļoti
piesaistīja viņa smaids un sulīgie smiekli, asprātība. Nevienu
mirkli ar viņu kopā nejutos kā svešiniece, vispār bija sajūta, ka
jau ilgi esam pazīstami.
Tolaik mammas un tēta laulība bija šķirta, katrs sāka dzīvot savu
dzīvi, un viņiem nebija ne laika, ne gribēšanas uzklausīt mani un
brāli. Bet, kā jau bērnam, man tā ļoti pietrūka. Tā sapratni un
mīļumu es meklēju Raitī un draudzenēs. Kamēr mācījos, ar Raiti
netikos, tikai sarakstījāmies, sūtījām viens otram vēstules,
sazvanījāmies. Tuvāki ar Raiti kļuvām nākamajā vasarā, kad sava
tēva fermā ganīju govis. Kad pēc vasaras 1. septembrī gāju uz
skolu, jau zināju, ka esmu stāvoklī. Tobrīd arī Raitis, kurš bija
četrus gadus par mani vecāks, dzīvoja kopā ar savu tēti un
audžumammu.”
Mammas reakciju var raksturot ar vienu vārdu: “Šausmas!” Man tika atslēgts telefons, lai nevienam nevaru piezvanīt.
Bailes par mazuli
“Lai gan man bija tikai 15 gadu, zināju, ka bērnu vēlos, tāpēc to,
ka esmu stāvoklī, no apkārtējiem rūpīgi slēpu. Par gaidāmo mazuli
zināju tikai es un Raitis. Pat fizkultūras nodarbībās piedalījos,
lai nevienam nebūtu aizdomas, tomēr, kad paklīda valodas, ka laikam
esmu stāvoklī, arī mamma kļuva aizdomīga. Tobrīd biju jau septītajā
mēnesī. Mammas reakciju var raksturot ar vienu vārdu: “Šausmas!”
Man tika atslēgts telefons, lai nevienam nevaru piezvanīt. Tālāk
mani vadāja pie ārstiem cerībā, ka varēs panākt, lai bērns
nepiedzimtu. Smiltenē ārsts patiesi mammai deva cerības, ka vēl
varot kaut ko darīt, taču esot jābrauc uz Rīgu. Pirms braucām uz
Rīgu, visu nakti bailēs raudāju. Bet vecmāte Rīgā man par
atvieglojumu iebilda, ka vairs neko neesot iespējams darīt.
Atceros, ka mamma sēdēja slimnīcas gaitenī un skaļi raudāja, bet
man kā akmens no sirds bija novēlies. Mēnesi pirms bērna dzimšanas
sāku dzīvot kopā ar Raiti.
Kad Patrīcija piedzima, man nebija nekādu iemaņu, taču nebija arī
baiļu. Nedaudz palīdzēja man mamma, bet liels atbalsts bija Raitis.
Viņš, kā jau cilvēks, kam pašam mamma bija mirusi, agri bija kļuvis
patstāvīgs. Raitis man iemācīja zupas vārīt, ēst gatavot. Vecākajai
meitai viņš autiņus mazgāja, jo pamperi tobrīd vēl bija ļoti dārgi.
Viņš joprojām ar to lepojas, jo jaunie tēti to vairs ne protot, ne
darot.”
Atceros, kamēr bērns gulēja, blakus gultu noklāju ar grāmatām un mācījos. Ja cilvēks grib, viņš daudz ko var panākt.
Pierādīšu, ka varu mācīties!
“Tas ir mīts, ka jaunieši nespēj mīlēt un rūpēties par saviem
bērniem, vismaz uz mani vai vīru tas noteikti neattiecas. Man bērns
bija mīļš uzreiz, atlika tikai meitiņai pa nakti noklepoties, kad
es jau biju pamodusies. Tāpat nevarēju iedomāties, ka viņa varētu
raudāt, bet es mierīgi turpinātu gulēt. Vienīgi žēl, ka viņu varēju
tikai mēnesi barot ar krūti, jo ļoti gribēju mācīties. Kad meitiņa
piedzima, skolā nokārtoju ieskaites, lai pabeigtu 9. klasi. Vēlējos
tālāk mācīties arī vidusskolā, taču manai mammai, kura uz skolu
aiznesa iesniegt dokumentus, atbildēja: “Šajā skolā mācās bērni,
nevis mammas.” Tas bija ļoti sāpīgi, jo es ļoti gribēju mācīties.
Zināju, ka nepadošos un iestājos citā – Smiltenes – skolā, uz kuru
man bija jāmēro trīsdesmit kilometru. Par laimi, varēju mācīties
neklātienē – skolā bija jābūt katru mēnesi vienu nedēļu, pārējā
laikā jāmācās patstāvīgi. Atceros, kamēr bērns gulēja, blakus gultu
noklāju ar grāmatām un mācījos. Ja cilvēks grib, viņš daudz ko var
panākt. Tā arī es, neskatoties uz to, ka man bija mazs bērniņš,
vidusskolu pabeidzu. Vēlāk aizbraucu uz bijušās skolas salidojumu,
lai redz, ka viņi mani pretim neņēma, bet es skolu tik un tā
pabeidzu! Nu viņi saka: “Tu jau tagad mums esi tāda gudra!”, jo
esmu beigusi arī augstskolu. Nevajag cilvēku, kuram jaunos gados
piedzimst bērns, uzreiz norakstīt! Esmu secinājusi – jo vairāk
cilvēks dara, jo vairāk viņš var izdarīt. Manuprāt, man piekritīs
visas māmiņas. Lai gan bijušas jau dažādas problēmas. Vecākajai
meitiņai septiņu mēnešu vecumā sākās caureja, ko nevarēja apturēt.
Protams, ka viņa nepieņēmās svarā. Meklējām ārstus, un tā
Patrīcijai atklāja celiakiju. Kamēr meita bija maziņa, klājās
vieglāk, jo viņai nedevām graudaugu produktus, ko meita nedrīkst
ēst. Bet pašlaik, kad Patrīcijai ir jau 11 gadu, viņa bieži ēd
maizi, bet pēc tam pati mokās, vēders sāp. Nezinu, ko darīt. Esmu
viņu baidījusi, ka šādi viņa atkal nonāks slimnīcā, bet bez
rezultātiem. Arī cilvēkiem ļoti maz ir informācijas par šo slimību,
tai nepievērš pietiekamu uzmanību. Meitas skolā ir tikai 58 bērni.
Tāpēc nesaprotu – ja visi ir pabrīdināti, vai patiesi grūti
atcerēties un vienam bērnam pie ēdiena nelikt krējuma mērci? Meita
divreiz ar bronhītu nonāca slimnīcā. Protams, ka personālam tika
iedota lapa ar sarakstu, kādus produktus meita nedrīkst ēst, bet
atbraucu pie Patrīcijas un skatos, ka viņai pasniegta grūbu zupa...
Kad ir bērni, tu nevari atslābt, sanāk, ka visu laiku par viņiem
jācīnās.”
Vēlos būt sirsnīga mamma
“Pirms sešiem gadiem man piedzima otra meitiņa Elizabete. Abas
meitas mīlu vienlīdz stipri. Taču atšķirībā no pirmās grūtniecības
otro ļoti izbaudīju. Man nebija jābaidās, nebija gaidāmais bērniņš
no citiem jāslēpj, varēju atklāti par to priecāties, arī nejust
apkārtējo nosodījumu. Atšķirība bija jūtama arī dzemdību namā. Ar
pirmo bērnu tiku atstāta viena līdz pat brīdim, kad mazā jau dzima,
taču ar otru bērnu vecmāte visu laiku bija man blakus. Es varēju
justies drošāk.
Pašlaik meitenes jau paaugušās, un es ļoti vēlos viņām būt laba
mamma. Jo man ar manu mammu īsti sirsnīgu attiecību nav joprojām.
Mamma nepieņem ne manu vīru, ne viņa tēvu un audžumāti, nevienā
bērnu jubilejā viņa nav ar vīra vecākiem pie viena galda sēdējusi.
Es daudz lasu, lai attiecībās ar savām meitām nepieļautu tās pašas
kļūdas. Domāju, ka svarīgākais ir uzticēties saviem bērniem. Jo
katrs, neatkarīgi no vecuma, labi jūt, ko viņam vajag un nevajag ar
varu otram no malas kaut ko uzspiest. Tāpēc savas meitas cenšos
atbalstīt. Viņām bieži saku, ka mīlu viņas abas, bieži viņas
samīļoju, vakaros lasu pasakas. Bieži visas trīs kopā dziedam. Taču
es cenšos palīdzēt ne tikai saviem, bet arī svešiem bērniem.”
Mamma nepieņem ne manu vīru, ne viņa tēvu un audžumāti, nevienā bērnu jubilejā viņa nav ar vīra vecākiem pie viena galda sēdējusi.
Darbs, lai palīdzētu bērniem
“Jau kopš mazām dienām gribēju būt skolotāja. Man ļoti patīk bērni.
Vēlāk secināju, ka man patīk kontaktēties arī ar veciem cilvēkiem.
Kad redzēju daudzu vecu un vientuļu cilvēku dzīves apstākļus, arī
bērnus no sociāli nelabvēlīgām ģimenēm, izlēmu, ka man jāizvēlas
tāda profesija, lai varētu viņiem palīdzēt. Tā kļuvu par sociālo
pedagoģi. Pašlaik veicu sociālo darbu gan ar veciem cilvēkiem, gan
ģimenēm. Ģimenes sagādā visvairāk raižu. Ir ģimenes, kurās bērni
vieni paši tukšiem vēderiem klīst pa tumšiem vakariem, nezinot, kur
atkal aizgājusi mamma un tētis. Cik bijis gadījumu, kad man
svētdienas vakarā zvana, lai skrienu un skatos, kas ar kādu bērnu
notiek! Protams, tad, diena vai nakts, ceļos un meklēju bērnu
vecākus. Ļoti grūti ar viņiem strādāt. Pie psihologa šīs mammas
negrib iet, uzskata, ka ar viņām viss ir kārtībā un nekāda
palīdzība nav nepieciešama. Esmu sēdējusi un stundām ar viņām
runājusi, ko un kā tālāk darīt, bet viņām vienmēr ir ko iebilst,
lai neko nemainītu. Nereti vajadzīgi ir tikai tie bērni, par kuriem
vēl tiek saņemts pabalsts. Tad gan bērns ir Dieva vietā, to tad
piedzērušas staipa līdzi pa grāvjiem.
Ģimenes ir ļoti dažādas, ir tādas, kurās aug pat astoņi bērni un
vecāki visus mīl un par viņiem rūpējas, un ir ģimenes, kurās aug
viens bērns, bet to pašu vecāki negrib. Divos gadījumos, tikai kad
bērnus ievietoja audžuģimenē, varēju atkal naktīs mierīgi
gulēt.”
Iniciatīva – brīvā laika istaba
“Pagastā ir bērni, kas klīst apkārt, jo pēc skolas viņiem īsti nav
ko darīt. Pēc savas iniciatīvas bērniem izveidoju brīvā laika
istabu. Aiznesu no mājām mozaīkas, spēles, papīrus, zīmuļus. Pēc
oregami lokām papīrus, helovīna svētkiem izgatavojām maskas. Pērn,
kad tuvojās Ziemassvētki, taisījām Adventes vainagu, izgriezām un
krāsojām ziemeļbriežus, ar ko dekorēt bērnu ziemas pasākumus.
Bērniem ļoti patīk, kad ar viņiem kopā kaut ko dara. Man tas ir
brīvprātīgais darbs, kas mani uzlādē. Vienmēr kaut ko izdomājam!
Nesen sakopām autobusu pieturu. Kas par bērnu baru sanāca! Pie
pieturas bija bedre, to aizbērām ar smiltīm, visu iztīrījām, tad es
uz pieturas nojumes zīmēju zīmējumus, bet bērni to krāsoja. Tagad
katrs lepns par savu darbiņu, rāda vecākiem, ko kurš izdarījis. Arī
mana Elizabete priecājas, cik pie mums smuka pietura, ir prieks
gaidīt autobusu.
Pašlaik pati aizraujos ar pērļošanu. Domāju, ka arī to varētu
meitenēm pamācīt, taisīsim kopā piekariņus, rotaslietas.
Protams, žēl, ka budžets ir samazināts arī sociālajam dienestam.
Agrāk varējām iepriecināt vecos cilvēkus, viņiem reizi gadā rīkojot
balli, arī bērniem par pagasta līdzekļiem vienmēr nopirkām saldumu
paciņas Ziemassvētkiem. Diemžēl nav zināms, vai to varēsim arī
turpmāk. Taču no Brīvā laika istabas gan es negribētu
atteikties. Tas ir ļoti svarīgi, lai bērni neklīstu apkārt, lai
viņi redzētu, ka ir kāds cilvēks, kam patīk ar viņiem darboties,
parunāties, pasmieties. Turklāt nevis kā skolotājam ar skolēnu, bet
kā līdzvērtīgiem sarunas biedriem.”
Autore: Ieva Konstante, žurnāls
Marta