Antiromantiskais mīlestības sprediķis - pārsteidzošs mācītāja viedoklis par laulību
Mācītājs RALFS KOKINS reiz jau pārsteidza publiku ar šaušalīgām leģendām grāmatā Kurzemes vilkaču nostāsti. Arī runājot par mīlestību, liekas – lai nu kam, bet mācītājam, šķiet, neklājas tādas teorijas sludināt. Taču teiktajā ir tik daudz patiesības, kam nevar nepiekrist.
Priekšvēsture
Mācītāju Ralfu Kokinu pamanīju māsasdēla laulībās pagājušajā vasarā
Jelgavā. Tādu mīlestības traktējumu – mazliet hiphopa manierē –
savu mūžu nebiju dzirdējusi! Tur nebija ne grama ierastās
svētsvinības, kāds parasti ir laulību sprediķos. Mācītāja sacītais
bija gluži vai failu pārlādēšanas akcija “Liekam jaunu bildi
iekšā!” – pilnīgs nonsenss ļaužu populārākajai izpratnei par jūtām,
ko mēdzam saukt par mīlestību. Kāzu viesu mulsums nebija
noslēpjams. “Kā tā?!” – arī es ilgi nespēju rimties un nolēmu:
kādreiz būs jātiekas, un šis antiromantiskās mīlestības sprediķis
jāpieraksta!
Šis gan vairs nav tas sprediķis, jo kā saka Kokins: “Es sprediķus
nerakstu kā vairākkārt lietojamu, pabeigtu tekstu, es tos saceru
konkrētam gadījumam. Sprediķis – tā ir dzīva un neatkārtojama
lieta, un tajā ir jābūt savam asuma un pārsteiguma momentam. Es
nemēģinu pielāgoties tam pieprasījumam, ko cilvēki savos
iepriekšpieņēmumos sagaida par vienu vai otru tēmu, bet mēģinu
mūsdienīgā valodā, ar mūsdienīgiem līdzekļiem paskaidrot, ko saka
Svētie Raksti un ko pats par to visu esmu sapratis, ņemot vērā savu
pieredzi. Labāk saku, ka esmu nepareizs, nekā apgalvoju, ka esmu
ļoti pareizs, jo sliktākais, kas var būt, ir svētulība,” viņš
neliekuļo un neslēpj, ka pats piedzīvojis laulības šķiršanu. “Esmu
tāds, kāds esmu, – ne par matu labāks vai pareizāks kā citi.”
Mēs nerunāsim par mīlestību, mēs parādīsim, kā tā
darbojas
Par mīlestību nav nekādas jēgas runāt, jo ir jāmīl. Vai nu mēs to
piedzīvojam – mīlam –, vai tikai runājam par mīlestību.
Ja papētām seno kristiešu literatūru – to, kas radīta pirmajos
gadsimtos, vēl pirms kristietība no sirds ticības un dzīvesveida
kļuva par ideoloģisku varas sistēmu, par impērijas oficiālo
reliģiju, kas tiek nostiprināta nevis ar pārliecību, bet ar
militārām, politiskām un ekonomiskām metodēm, – var tikai noplātīt
rokas: “Kā tā?! Kristieši tik maz runā par mīlestību!”
Pārsteidzoši, ka tur nav pat mīlestības dzejas, bet rakstos, kur
mīlestība ir minēta, kā, piemēram, Jaunajā Derībā, par to runāts
ļoti konkrētā un praktiskā, pārsvarā ētiskā veidā. Vai šī kultūra
bijusi tik nabadzīga, ja tai nav ko teikt par mīlestību? Tieši
pretēji – senajiem kristiešiem nelikās svarīgi pļāpāt un gari
dziedāt par to, ko jūtam. Viņiem bija svarīgi īstenot to dzīvē un
rīcībā. “Mēs nerunāsim par mīlestību, mēs parādīsim, kā tā
darbojas,” – tāda bija viņu nostāja. Piemēram, sadzīvē. Ka mēs
paliekam uzticīgi viens otram. Ka nebaidāmies nostāties pret visu
pasauli, pret tradīcijām, pret visu apkārtējo viedokli, ja mēs
mīlam. Nav nekādas jēgas runāt par mīlestību, ja mēs to nedarām pie
citiem cilvēkiem, ja nekalpojam mīlestībā. Tāpēc kristiešiem bija
svarīgi kopt slimniekus, palīdzēt nabagiem, uzņemt bāreņus savās
mājās.
...savulaik Imants Ziedonis kādā intervijā ir teicis apmēram tā: “Par mīlestību dzejo tikai cilvēki, kuriem tās nav. Ja tev ir mīlestība, tu dzīvo, tu to jūti, tu mīli!”
Vīrieša un sievietes mīlestībā ir šīs pašas izpausmes – vajadzība
būt tuvu, palīdzēt otram, rēķināties ar otru vairāk nekā ar sevi
pašu. Visa šī kompromisu māksla “pāraudzināšanas” vietā. Katrā
laulību ceremonijā es mēģinu pateikt, ka mīlestība nav kaut kāds
nereāls uzstādījums, kā parasti mēdzam runāt par lielo mīlu. Kur
tad ir tā lielā mīla, piedodiet?!... Kaut kas, kas uznāk un atkal
pāriet, noplok? Tā nav tikai eiforija, kaut kāda sapņaina, gaisīga
metafizika, kurai ar šo dzīvi nav nekāda sakara. Mīlestība vienmēr
ir augstāka, skaistāka un tīrāka nekā jebkas, kas ir cilvēkā.
Mīlestība – tā ir pārpilnība un pāri plūstoša bagātība cilvēkā, kad
tu vari dot un dot otram, ka vari piedzīvot šo došanu. Ja pareizi
atceros, savulaik Imants Ziedonis kādā intervijā ir teicis apmēram
tā: “Par mīlestību dzejo tikai cilvēki, kuriem tās nav. Ja tev ir
mīlestība, tu dzīvo, tu to jūti, tu mīli!” Un man likās – lūk, šis
cilvēks ir piedzīvojis mīlestību, ja viņš tā var sacīt.
Mīlestība – tā ir tāda dāvana, kas nav mums tuvāk, ja mēs par to
daudz domājam vai runājam. Bieži vien runāšana par mīlestību rodas
no mīlestības deficīta, no ilgošanās pēc kaut kā tāda. Paši skaidri
nemākam formulēt – kāda. Protams, mīlot dzied tava sirds. Kāds,
sirdij dziedot, komponē, kāds dzejo, bet sirds dziedāšana nav viss.
Būtiski – kāda ir tava dzīve un rīcība.
Tomēr šīs lietas nevar sašaurināt, jo teikšana “es tevi mīlu” arī
pieder pie darīšanas. Ir ļoti svarīgi, ka kāds atgādina: tu man esi
svarīgs, tu man esi nozīmīgs, tu man esi vienīgais īstais cilvēks
un ar tevi man ir labi. Vienalga, kā katrs to formulē, bet ir
būtiski to pateikt otram, tāpēc nevar sacīt, ka mīlestība izpaužas
vai nu tikai rīcībā, vai tikai vārdos. Tomēr vārds bez rīcības ir
tas pats, kas mīlestība bez mīlēšanas. Tāpēc nespēju klausīties
lielu daļu latviešu šlāgeru, kuros tiek sapņots, gribēts, skumts un
pārdzīvots, jūtas pat dabas ritmiem pieskaņotas, nevarīgi čīkstēts
par neizbēgamo šķiršanos, nevis pilnasinīgi mīlēts. Nesaprotu, kas
tur tik skaists...
Vai divu cilvēku savienība, ja viņi no sirds dzīvo mīlestībā, kaut arī šī savienība nav legalizēta, kaut kādā ziņā ir nekvalitatīvāka, sliktāka?
Es nāku pie tevis sirsnībā, tāds, kāds es esmu
Daudzi iedomājas, ka laulība ir maģisks akts, kur mācītājs altāra
priekšā pārmet krustu, Dieva priekšā salaulā, un tāpēc šī laulība
automātiski tiks sargāta un svētīta. Nekā! Svētība ir atkarīga no
tiem diviem cilvēkiem, kuri nostājušies altāra priekšā, – laulību
akts vien svētību un pasargāšanu nedos. Kā būs – tas vispirms
atkarīgs no tikai viņiem zināmā mīlestības solījuma, ko šie cilvēki
devuši viens otram. Kaut gan... arī ar solījumu ir tā, ka... Ko tad
mēs galu galā varam solīt otram?! Ja nu vienīgi, ka es nāku pie
tevis sirsnībā tāds, kāds es esmu. Ka atdodam sevi otram un
uzticamies. Tas arī viss. Nākotnē mēs nevienam neko nevaram solīt,
tas nav nopietni.
Varbūt izklausīšos kā ķeceris un daudzi kristīgi cilvēki mani
nosodīs, bet tas nav normāli, ka pārsvarā laulības tiek noslēgtas
baznīcā. Tas nav normāli un ir nepatiesi. Absolūti lielākā daļa
cilvēku Latvijā ir kristīti, bet cik no viņiem ir kristieši?...
Jāatzīst, ka eksistē milzīga un bezjēdzīga reliģiska mašinērija,
kuru mums ļoti patīk darbināt dažādu dīvainu iemeslu dēļ. Ir
diezgan absurdas tās laulības, kad cilvēki, kuri nekad nav redzēti
baznīcā, ir nokristījušies un iesvētījušies tikai tāpēc, lai
salaulātos baznīcā. Sanāk kāzu viesi, kuriem arī nav nekādas
saistības ar baznīcu un ticību, un tad, lūk, notiks skaistas,
svinīgas un svētītas laulības... Ko mācītājs var teikt? Teikt
patiesību vai “bīdīt” skaistos, reliģiskos tekstus? Varbūt pie
reizes arī izvadīt mūžībā, lai visi reliģiskie pakalpojumi būtu
vienkopus?
Loģiski, ka baznīcā ir svinīgāka atmosfēra, bet, ja paraugāmies, ko
Bībele saka par divu cilvēku attiecībām, tur nav nekā par laulību
slēgšanas ceremoniju. Laulību institūcijai ir sava juridiskā
nozīme, tur pamatā ir dabiska vajadzība, tā ir laicīga lieta, bet
tas nav sakraments, to nevajag pataisīt par nez kādu obligātu
reliģisku padarīšanu. Nozīme ir tikai tam, kā abi dzīvo, kā rīkojas
ikdienā, cik nopietni rēķinās ar otru cilvēku. Tikai tas liecina,
vai tu otru patiešām mīli vai nemīli. Dzīves, sadzīves un darbīgas
saskaņas lietas – tā ir patiesā savienība, nevis tāda vai citāda
ceremonija.
Vai divu cilvēku savienība, ja viņi no sirds dzīvo
mīlestībā, kaut arī šī savienība nav legalizēta, kaut kādā ziņā ir
nekvalitatīvāka, sliktāka? Vai tā ir mazāk svētīta nekā
tiem, kas laulājušies baznīcā? Protams, nē! Visā brīvajā Rietumu
pasaulē mēs arvien vairāk redzam šīs neformālās, brīvās
partnerattiecības, pat kristiešu starpā, un ir naivi domāt, ka šī
kopdzīves forma kaut kādā veidā devalvē vai iznīcina morāles
vērtības. Cilvēks vienmēr ir morāli iesaistīts un atbildīgs,
vienalga – laulībā vai bez tās. Daudzi domā, ka, nesastāvot
laulībā, viņi dzīvo grēkā, bet es domāju, ka tas tā nav. Es nevaru
iedomāties, ka Dievs ir šaursirdīgs un šaurprātīgs kā dažs labs
reliģiozs morālists. Pārsvarā mēs darām to, ko no mums sagaida, ko
diktē citi. Mīļā miera labad salaulājamies, lai māmiņa, tētis,
baznīckungs vai ciema sievas nomierinātos. Un bijīgi saucam to visu
par vērtībām. Bet nav būtiski, ko par mums domā citi, – tas ir
mazsvarīgi. Būtiski, kas ir svarīgi man, mums. Laulības nav tikai
formas, tradīciju, diktētu vērtību jautājums.
Tāpēc arī nepiedzīvojam mīlestību, ka nespējam priecāties par to, kas mums ir, nemākam pieņemt otru cilvēku, nemākam ņemt, baudīt un priecāties, bet sākam ar gataviem uzstādījumiem...
Ar to es nesaku, ka baznīcā nevajag laulāties, ka tas viss
ir lieki, nē! Es tikai aicinu cilvēkus, kuri gatavojas laulāties
baznīcā, apdomāties, vai viņi saprot, ko dara. Ja iemesls
ir tikai skaista, svinīga un garīga ceremonija, kas aizkustina
sirdi, vai arī cerība, ka nu būs svētība un kāds pārdabisks
pasargājums, tas nav iemesls, kāpēc laulāties baznīcā. Tas vispār
nav iemesls, lai legalizētu attiecības.
Piedzīvojis manu mīlestību, tu redzēsi, kā tava dzīve mainās
Viena no laulāto problēmām ir tā, ka nespējam pieņemt otru cilvēku
tādu, kāds viņš ir. Bet mīlestība pieņem bez nosacījumiem: “Nāc pie
manis tāds, kāds tu esi. Es tevi mīlu tādu, kāds tu esi,” – tā arī
Dievs mūs aicina Bībelē. “Un tad, piedzīvojis manu mīlestību, tu
redzēsi, kā tava dzīve mainās. Tu pats rīkosies un dzīvosi citādi,
nevarēsi dzīvot tā, kā līdz šim.” Ne velti šāda Dieva mīlestība –
beznosacījumu mīlestība – tiek izvirzīta kā piemērs.
Diemžēl mums galvā ir gatavi uzstādījumi, kādiem jābūt kopdzīves un
attiecību modeļiem, lomu sadalei, kādam otram cilvēkam būtu jābūt
visās jomās un kādam viņam ir jāsaglabājas, gadiem ejot. Mūsu
prasības pret otru ir utopiskas fantāzijas – nereti gluži
vājprātīgi, klišejiski skaistuma un uzvedības ideāli, kurus
meklējam vai ikvienā pretimnācējā: varbūt tu? Nē, atkal kļūdījos.
Tad varbūt tu?... Un visi šie svētulīgi novalkātie, tik banālie
pareizas kopdzīves, kristīgas laulības stereotipi... Tāpēc arī
nepiedzīvojam mīlestību, ka nespējam priecāties par to, kas mums
ir, nemākam pieņemt otru cilvēku, nemākam ņemt, baudīt un
priecāties, bet sākam ar gataviem uzstādījumiem: tāds ir
reliģiskais uzstādījums, tāds – sabiedrības, tāpēc es no tevis
sagaidu to, to, to, to – turklāt automātiski un pašsaprotami.
Protams, mēs katrs kaut ko sagaidām no otra cilvēka, bet jāpieņem,
ka ne vienmēr tas funkcionē tā, kā esam iedomājušies. Cilvēka dzīvi
burtiski grauj un posta šādi uzstādījumi. Dzīve un attiecības
vienmēr ir kas dzīvs, nevis iepriekš nolemts, dogmatiski
sastindzis, standartveida modeļos ietverams...
Vēl viena būtiska lieta – izrunāšanās. Laulībā
liels risks ir tāds, ka viens vai abi domā: “Tādā bezvārdu līmenī,
kā mums notiek dažas lietas, tāpat mums notiks visas lietas.” Bet
nekā, bez izrunāšanās mēs nonākam strupceļā.
Cilvēki iedomājas, ka zina un saprot, kas ir otrs cilvēks, – ka
viņš ir “atkosts”. Patiesībā katrs cilvēks ir noslēpums. Mēs paši
sev esam noslēpums, mēs nekad nezinām, ko paši izspēlēsim savā
dzīvē. Arī man ir tā bijis, ka skatos uz citu cilvēku dzīvi un
tiesājoši nodomāju: “Kā gan viņš tā varēja rīkoties? Es tā nekad
nedarītu!” Un tajā brīdi kaut kur ieslēdzas “skaitītājs”, līdz
ieraugu, ka esmu rīkojies tieši tāpat un vēl briesmīgāk. Mūsos ir
daudz kas tāds, ko neapzināmies, kam netiekam klāt. Mēs esam tādi,
kādi esam. Daudzas lietas vienkārši ir stiprākas par mums. Tāpēc
arī ir laulības solījums par otra cilvēka pieņemšanu, par kopā
būšanu labās un grūtās dienās, nemēģinot pāraudzināt. Ar otra
pāraudzināšanu diemžēl nodarbojas gan vīrieši, gan sievietes,
vienīgi varbūt sievietes kā vidēji gudrākās pieprot rafinētāku
“pilināšanu uz smadzenēm”.
Laulībā vissvarīgākais ir vēlēšanās un spēja nedalīti ar otru
cilvēku nest visu un līdz galam. Citādi nav vērts, citādi tāda
mocīšanās vien sanāk. Te ir tas jautājums: kā mēs būsim kopā grūtās
dienās, ne tikai labās? Mēs mēdzam teikt, ka neko tāpat nevaram
mainīt, tāpēc jāpieņem lietas tādas, kādas tās ir. Nu nav tā! Mēs
katrs varam mainīt lietas kaut vai savā sociālajā kontekstā. Jo arī
tā ir mūsu brīvība, ka varam rīkoties tā un varam rīkoties arī
citādi. Mēs esam atbildīgi par savu rīcību, mēs nemitīgi
saskaramies ar savas rīcības sekām.
Teksts: Guna Roze, žurnāls Una