Kautiņš smilšukastē. Vecāku starpā
Reizēm sadzīviskās situācijas mēdz izspēlēt dilemmas, kā rīkoties. Piemēram, bērns smilšukastē nāk sist mūsējo, bet kaušļa mamma izliekas to neredzam. Kā risināt konfliktsituācijas, mazais mācās no mums, un mēs apjūkam. Tik ļoti apjūkam, kā pareizāk „iziet no situācijas”... Konsultē psihoterapeite Ligita Ozola.
"Sēžu blakus savai divgadīgajai meitai, kas spēlējas
smilšu kastē. Kāds cits meitēns pienāk un ņem nost viņai mantas,
lai gan pašai maisiņš pilns. Cenšos kontrolēt situāciju, bet cik
gan daudz svešam bērnam varu aizrādīt? Lai mamma pati viņu vāc, bet
nē — sēž un pļāpā rotaļlaukuma malā, pat
nepaskatoties, ko viņas bērns dara. Kā šādā situācijā rīkoties? Iet
ko teikt mammai? Vai ņemt savu bērnu un doties rotaļās kur
citur?"
„Protams, ka nevajag doties prom, jo konflikts vai strīds, lai kāds
tas būtu, ir jārisina. Tieši to mēs iemācam savam bērniņam —
nevajag bēgt vai iet prom, kad vien mums ir strīdu situācija. Tieši
otrādi — varam ierosināt otram bērnam, lai pasauc spēlēties mammu,
varam skaidrot reizē savam un reizē svešajam mazulim, ka te ir
tavas mantas, tur savukārt mūsu — tātad varam spēlēties kopā un
varam katrs ar savām. Divi gadi ir tas vecums, kad mazulis tikai
sāk apzināties „mans” un „ne-mans”, un tas nerodas ne no kā. Ja
svešajam mazulītim nav ne brāļa, ne māsas un ikdienā viņam nav ne
ar vienu jādalās, tad grūtāk apjaust robežas. Tieši tāpēc šāda
situācija smilšu kastē ir viņa skoliņa. Iedomājieties sevi ar savu
rotaļlietu — jums ir Porsche, bet jūsu draudzenei
kabriolets. Jūs taču gribat pabraukt ar kabrioletu, bet vai ir
viegli savu dārgo mašīnu uzticēt citam šoferim — vienkārši iedot,
lai brauc? Tāpat mazajiem — viņiem mantas ir ļoti vērtīga lieta, un
paiet laiks, lai saprastu, kas ir mans un kas tavs. Jūs droši varat
iet klāt un sarunā iesaistīt mammu ar vārdiem: „Vai jūs esat šī
skaistā mazulīša mamma? Mums ir neliels strīds ar mantām. Vai
nevaram te kopā sarunāt, kā spēlēsimies?”
Jums ir Porsche, bet jūsu draudzenei kabriolets. Jūs taču gribat pabraukt ar kabrioletu, bet vai ir viegli savu dārgo mašīnu uzticēt citam šoferim — vienkārši iedot, lai brauc?
„Mani vienmēr mulsina, kad lielveikalā vai citā publiskā
vietā mamma sāk pluinīt, raustīt un strostēt mazuli. Jau no malas
var redzēt, ka mazajam nāk miegs, ir diendusas laiks, viņam ir
karsti un grūti, bet mamma, neņemot vērā viņa vajadzības, turpina
lēni pētīt produktus plauktos vai cilāt apģērbu gabalus. Kad mazais
jau pavisam sakreņķējies, viņu apsauc arvien skaļāk, sāk mazo
dunkāt un tiesāt. Tik ļoti vienmēr gribas pieiet klāt un teikt, lai
nomierinās, lai paņem mazo un samīļo...Es zinu, ka ar to izsauktu
uz sevi vien dusmas, ka jaucos citu darīšanās. Kā tad
rīkoties — izlikties neredzam? Vienmēr tik žēl to
mazulīti...”
„Sabiedrība ir diezgan nežēlīga un mūsdienu mammai ir ļoti daudz
apdraudējumu saglabāt sajūtu, ka viņa ir laba mamma. Pamācības
internetā, darbā, vecāku ģimenēs, skolās, veikalos — visur sievieti
vērtē pēc bērna uzvedības. Taču gan bērns, gan viņa mamma ir
emocionālas būtnes un atrasties zem lupas nevienam nepatīk. Parasti
spriedzi mazais neiztur tieši publiskās vietās, jo viņš burtiski
sajūt, kādu viņu grib citi ieraudzīt kaut negribas, nāk miegs, ir
karsti vai mamma novērsusies... Bērna bļaušana viennozīmīgi izraisa
mammas apjukumu un apjukumā mēs nemaz tik ļoti sevi nekontrolējam.
Visu skatieni pievērsti sievietei — ko viņa darīs, kā rīkosies, kā
izturēsies pret bērnu. Kādas gan bruņas mammai ir ap sevi jāuzvelk,
lai to nejustu un izturētu! Ja viens no malas vēl nāk klāt un māca,
tad reakcija ir viennozīmīgi noraidījums.
Ja gribam tiešām palīdzēt, ir, protams, vērts iet klāt, bet nevis
kā mācītājai, norādot, ko un kā darīt, bet kā lūdzējai. Ar
jautājumu „Vai es varētu jums palīdzēt?”, „Vai ir kāds veids, kā es
varētu jums palīdzēt?, „Vai jums nepieciešama palīdzība?” Un tikai
tad, ja mamma atbild apstiprinoši, ir vērts kaut ko tālāk sarunā
turpināt. Ja tomēr seko noraidījums, tad saruna ir slēgta. Jebkurā
situācijā — katram bērnam viņa mamma ir labākā — vienalga, vai viņa
sit, lamā, mīļo vai strostē. Un situācijās, kad tas notiek, mums
instinktīvi gribas palīdzēt bērnam, pamācot mammu, kā pareizi
rīkoties. Taču pareizā atbilde ir palīdzēt mammai. No malas jau
mums vienmēr liekas, ka mēs labāk zinām, kā vajadzētu rīkoties.
Protams, labākā pašas sievietes reakcija un rīcība būtu ņemt
bērniņu un vest viņu laukā — no telpas, no veikala, lai mazais
nomierinās un viņa var atgūt līdzsvaru.
"Kāda 6-gadīga meitenīte lūdz manam 2 gadus vecajam bērnam
paspēlēties ar mantiņu. Manējais iedod, bet meitenīte to nopurina
un ieliek savu mantu maisiņā. Kad esam beiguši spēlēties, ejam ar
bērnu pie meitenes pēc savas mantiņas. Bet viņa i negrasās atdot.
Uz ko meitenes māte saka: "Jūsu mantiņa? Man nav pamata neticēt
savam bērnam, viņa saka, ka tā ir viņas." Beigās tomēr mūsu mantiņu
atdeva. Ko šādā situācijā labāk darīt? Ko un kā teikt, lai tik
tiešām mēs viena otrai neiekluptu matos? Nākamajā dienā, ejot uz
rotaļlaukumu, uz visām savām mantām uzrakstījām bērnu
iniciāļus."
„Bērnu iniciāļus var rakstīt, lai izvairītos no tieši šādas
konfliktsituācijas. Taču piemērā minēts 6 gadus vecs bērns, kam,
protams, jau ir nojausma par to, kas ir mans, kas ir tavs, ko
drīkst un ko nedrīkst. Iespējams — te nu ir slēpts konflikts.
Varbūt meitene pārāk maz saņem no savas mammas uzmanību, un viņa ar
šādas paturētas mantas rīcību grib sajust mammas aizstāvību? Varbūt
viņa vienkārši izaicina un grib redzēt, kā mamma reaģēs? Vai kā
reaģējat jūs? Arī otrai sievietei noteikti nepatīk uzbrukums un
viņa aizsargājas un aizsargā bērnu – pat, ja varbūt nav
iedziļinājusies patiesajā situācijā. Jūsu savaldība būs gan skola
jums, gan jūsu bērnam, gan 6-gadīgajai meitenei. Būtiski ir
situāciju risināt. Pat, ja lielākā meitene negrib mantu atdot,
mēģiniet ar viņu runāt kā ar pieaugušu cilvēku par lietām, kas, ja
arī iedotas, ir jāatdod, lai citu reizi varētu atkal paņemt. To
visu dzirdēs jūsu mazulītis, kas mācīsies no šādas sarunas. Galu
galā — ja tas ir vienas smilšu lāpstiņas strīds, noteikti nav tā
vērts, lai iekarstu, bet drīzāk rādītu bērnam piemēru, kā šādās
reizēs rīkoties.”
Autore: Dace Kaņepone, mammam.lv/tetiem.lv