Saviem bērniem par gaļu saku: "Tie ir samalti govju līķi"
„Sveika, es tev kaut ko atnesu radu bērniem!” draudzene čukst un tā, lai viņas abi mazie puikas neredz, velk no somas laukā dīvaina paskata plastmasas gabalu. Pēc brīža saprotu, ka tā ir bērnu mantiņa — plastmasas cīsiņš no bērnu virtuvītes komplekta. „Nu tu jau zini, mēs visi ģimenē esam veģetārieši, mani bērni ar tādām lietām nespēlējas,” viņa skaidro.
Esmu mazliet pārsteigta: ”Bet ko tad jūs darāt lielveikalā? Uzmauc bērniem maisus galvā, kad ejat garām gaļas nodaļai?” „Nē, es godīgi viņiem saku, ka tie ir beigti putni un samalti govju līķi!” draudzene nopietni paskaidro. „Vai tu nedaudz nepārspīlē ar izteiksmes veidu?” es kā reiz esmu pagatavojusi salātus ar makaroniem, papriku un saskaņā ar manas draudzenes uzskatiem — sadalītu tunča sprāgonīti. „Nē”, viņa atcērt, "es vēlos, lai maniem bērniem ir brīva izvēle!”
Ko tu saproti ar vārdiem — brīva izvēle?
Lūk, par to es arī aizdomājos, kādā veidā pasniegtus uzskatus un
dzīvesveidu var uzskatīt par brīvu izvēli? Kā pasniegt dažādas
dzīves patiesības, nepārspīlējot un nevelkot deķīti uz savu pusi?
Vai šis gadījums nav lāča pakalpojums bērnam?
Domāju par to, kāds šoks iespējams pārņems mazo cilvēku pēkšņi
saprotot, ka lielākā daļa pasaules, tai skaitā draugi, skolotāji,
pārtiek no līķu zupas novārījumiem, ēd beigtus putnus (šie
izteicieni ir reāli, daudzu cilvēku lietoti sinonīmi gaļu
saturošiem ēdieniem, kurus esmu atradusi internetā vai personīgi
dzirdējusi). Kāpēc lietas nevar saukt īstos vārdos Ko tu saproti ar
vārdiem — mēs neēdam gaļu, jo, lai to iegūtu, cilvēki nokauj
teliņu, vistas. Nokaut, tas nozīmē īpašā veidā nogalināt, lai
iegūtu gaļu. Kādreiz cilvēki medīja un ēda un tā turpina darīt arī
mūsdienās, jo cilvēkiem gaļa garšo vai arī viņiem tā ir
nepieciešama. Mēs varam iztikt, mēs neēdam, pasargājam teliņu...
Veģetārismam apakšā taču ir tik daudz labu domu gan attiecībā uz
veselību, gan dzīves filozofiju, lai tam piesaistītu sekotājus,
nenomelnojot tos, kas izvēlas nebūt veģetārieši.
Šis nav raksts par to, kas ir labāk, ēst vai neēst gaļu, kas ir veselīgāk, vai veģetārieši ēd daudzveidīgāk, vai gaļēdāji ēd neveselīgāk, vai ticīgs bērns izaug par labāku, atbildīgāku pilsoni. Šis ir raksts par to, vai mums tiek dota izvēle sekot iekšējai vēlmei.
Aizdomājos, vai tāds kategoriskums valda arī attiecībā uz citām definīcijām, vai arī citas lietas tiek sauktas „īstajos vārdos”. Vai vēlies pankūkas ar ziedu dzimumorgānu dziedzeru izdalījumiem, sajauktiem ar bišu vēmekļiem (medu); neliec elkoņus uz priedes mirstīgajām atliekām (galda); uzvelc džemperi no nogrieztajiem aitu matiem (vilnas).
No ārzemju prakses laikiem man ir draudzene, indiete Hariša,
dzimusi Indijā, bet 12 gadu vecumā kopā ar vecākiem pārcēlusies uz
Zviedriju. Indija ir valsts, kurā no visiem iedzīvotājiem ir
vislielākais veģetāriešu īpatsvars. Harišas vecāki ir veģetārieši,
Hariša pati ir veģetāriete. Jautāju, kāpēc? „Jo tas bija pats par
sevi saprotams, mēs nezinājām, ka var arī savādāk, visi radi, ciema
ļaudis bija veģetārieši.” Harišai ir vīrs, indietis, kurš strādā
par ārstu un viņiem ir divi bērni, kuri abi ēd gaļu. Kāpēc bērni
nav audzināti par veģetāriešiem?
„Lai tā būtu viņu izvēle”, Hariša atbild, „šeit sabiedrība ir
citāda un es vēlos, lai viņi paši nonāk līdz tādam secinājumam un
izvēlei – ēst vai neēst gaļu. Manam vecākajam dēlam ir 15 gadu,
viņš reiz man teica — mammu, es vēlos kā tu, neēst gaļu, bet man
ļoti garšo un gribas. Tad nu es ieteicu viņam pamazām no gaļas
atradināties. Ja viņš patiešām to vēlēsies, ar laiku viņam tas arī
izdosies.” Harišai nav augstākās izglītības, viņa strādā par
sekretāri kādā uzņēmumā, tomēr man brīžiem šķiet, ka viņai ir
vairāk izpratnes par lietu kārtību dzīvē un otra cilvēka
respektēšanu nekā citiem.
Otrs tikpat vārīgs jautājums, kas skar katra paša izvēli, ir
reliģija. Būt vai nebūt obligātām Bībeles mācībām stundā un vai tām
jābūt tieši Bībeles mācībām, varbūt tās var būt tolerances stundas,
kurās tiek sniegta informācija par to, cik dažādas, atšķirīgas
reliģijas sastopamas pasaulē, kā izturēties citās valstīs un
saprast šādus cilvēkus.
Vai vēlies pankūkas ar ziedu dzimumorgānu dziedzeru izdalījumiem, sajauktiem ar bišu vēmekļiem (medu); neliec elkoņus uz priedes mirstīgajām atliekām (galda); uzvelc džemperi no nogrieztajiem aitu matiem (vilnas).
* „Man negribētos ka manu bērnu piesaista noteiktai konfesijai,
vai māca lietas nepareizi, vēlos pati izvēlēties svētdienas skolu.
Man nebūtu iebildumu, ja reliģijas mācība būtu ar mērķi informēt,
paplašināt redzesloku, nevis uzspiest bērnam būt kristietim.”
* „Cilvēkiem mūsdienās trūkst garīguma, diez vai es pats spēšu
savam bērnam pilnīgi par to izstāstīt, tāpēc vēlos, lai vismaz
dažus gadus skolā ir obligātās Bībeles stundas. Vēlos arī pats
aiziet iesvētīties un būt kristīts. Nē, neesmu to līdz šim
izdarījis, nu...nekad nav laika. Bet man nebūtu iebildumu ja
stundās stāstītu arī par citām reliģijām.”
* „Saprātīgā vecumā bērniem būtu noderīgi uzzināt par kristietības
vēsturi gan pasaulē, gan Latvijā, par ievērojamiem cilvēkiem, kas
ietekmējuši pasaules domas, kristietību šodien un tās saikni
ar citām jomām — zinātni, ētiku. Nedomāju, ka mājās visi vecāki ir
kompetenti to darīt paši. Lai kristietības mācība nekļūst par
klišeju reproducēšanu par krustnešiem un raganu dedzināšanu.”
* „Nē, neatbalstu, ticība ir katra paša un ģimenes darīšana.
Reliģijas jautājumus var apskatīt kultūras vēstures stundās kā
vienu no tēmām, pievēršot uzmanību dažādām reliģijām.”
Klausos vecāku komentāros un viedokļos līdz nonāku pie secinājuma,
ka izvēles brīvība ir kaut kas tāds, kas ir pieejams, bet ne
obligāts. Reliģijas stundas varētu būt pieejamas, apmeklējamas
visiem, bet ne obligātas. Tāpat arī ar veģetāru ēdienu skolās,
bērnudārzos un kafejnīcās, būtu jauki, ja tas būtu pieejams, bet ne
nosodāmi, ja to neizvēlas. Būtu jāatbalsta bērns aiziet vismaz uz
vienu reliģijas stundu, bet mierīgi jāpieņem, ja tas neinteresē.
Iekšējais aicinājums dažādās dzīves jomās agri vai vēlu palīdz
pieņemt lēmumus gan bērnam, gan pieaugušajam.
Šis nav raksts par to, kas ir labāk, ēst vai neēst gaļu, kas ir
veselīgāk, vai veģetārieši ēd daudzveidīgāk, vai gaļēdāji ēd
neveselīgāk, vai ticīgs bērns izaug par labāku, atbildīgāku
pilsoni. Šis ir raksts par to, vai mums tiek dota izvēle sekot
iekšējai vēlmei. Veģetārisms un reliģija ir tikai divi piemēri.
Patiesība ir ļoti vienkārša, ja mamma un tētis smuki runā par to kā
ir labāk, ko ēst, neēst, iet uz svētdienas skolu vai neiet, bet
galarezultātā, tas viss atduras pret — „Tev tas ir jādara obligāti,
savādāk nonāksi ellē un vispār mēs neēdam līķus”, tā vairs nav
brīva izvēle, tas ir kaut kas starp piespiešanu un iebaidīšanu.
Brīva izvēle ir tad, kad tu bez negatīvisma, bet pavisam neitrāli
stāsti gan kāpēc gaļa nav jāēd, gan kāpēc tā ir jāēd, ja Tu
paskaidro, kāpēc Tu tici Dievam, bet kāpēc citi cilvēki, kas nebūt
nav sliktāki, tam netic. Ja Tu ļauj mazajam cilvēkam pašam
izvēlēties durvis un tās atvērt vai neatvērt.
Iesūtījusi: Elīna Ziemele
IZLASI ARĪ: VAI TU DRAUDZĒJIES AR SAVU
MĪĻOTO?
VAI TIEŠĀM BĒRNS VISUR IR JĀŅEM LĪDZI?
KĀPĒC SIEVIETES/VĪRIEŠI VĒLAS
APPRECĒTIES?