Kā uzlabot auto vadīšanas prasmes dāmai?!

Viens no aizspriedumiem, kas valda sabiedrībā, ir sieviešu auto vadīšanas spēju apšaubīšana. Starp vārdu salikumiem „sieviete pie stūres” un „lācis uz motocikla” tiek likta vienādības zīme. Vai sievietes pie stūres ir tik bezcerīgas un kā uzlabot braukšanas prasmes, stāsta autoskolas Kristīne vadītāja Kristīne Lāce-Moisejenkova.

Bailes var būt visdažādākās – viena baidās no intensīvas satiksmes, otra sākusi baidīties, jo ir bijis kāds negadījums

FOTO: Shutterstock.com

Bailes var būt visdažādākās – viena baidās no intensīvas satiksmes, otra sākusi baidīties, jo ir bijis kāds negadījums

„Patiesībā sievietes ir daudz disciplinētākas autovadītājas par vīriešiem,” skaidro autoskolas Kristīne vadītāja Kristīne Lāce-Moisejenkova. „Daudzām sievietēm vienkārši ir iestāstīts, cik slikta autovadītāja viņa ir. Un šos kompleksus rada vīrieši, kuri popularizē uzskatu, ka sieviete pie stūres ir kaut kas briesmīgs, tad labāk mērkaķi laist pie stūres. Tajā pašā laikā tieši paši vīrieši nereti ir tie stresainie un nepārliecinātie. Interesanti, ka daudzas sievietes, kad atnāk uz autoskolu, brīdina braukšanas instruktorus, ka ar viņām būs grūti – viņas jauc pedāļus, spiedz nestandarta situācijās, atlaiž stūri un aizmiedz acis. Bet patiesībā tā nav. Vai sieviete pie stūres būs mierīga, atkarīgs arī no cilvēka, kurš ir blakus – vai viņš steidzina, pārmet un demoralizē, vai iedrošina, paskaidro un ļauj pamēģināt.”

Kāpēc sievietes baidās vadīt auto? Ko darīt?
„Bailes var būt visdažādākās – viena baidās no intensīvas satiksmes, otra sākusi baidīties, jo ir bijis kāds negadījums. Trešā baidās, jo ir braukusi kopā ar kādu pārgalvīgu šoferi. Cita atkal skatās ziņas un uztver informāciju par daudzajiem ceļu satiksmes negadījumiem. Kādai varbūt mašīna liekas tik sarežģīts veidojums, ka nevar zināt, ko kurā situācijā tā darīs,” komentē Kristīne. Speciāliste uzskata, ka baiļu un nepārliecinātības gadījumā ir jāatrod baiļu iemesls un ar to jātiek galā.

Ja bērns mašīnā sāk raudāt, labāk atrodi vietu, kur apstāties, nevis mēģini mazo nomierināt kustībā.

Dodies pie braukšanas instruktora! Vislabākais variants, protams, ir doties pie kāda braukšanas instruktora, kurš pāris nodarbību laikā spētu norādīt uz kļūdām un palīdzēt tās novērst. Tāpat ir dažādas trases un poligoni, kur var izmēģināt, kā mašīna reaģēs kādās konkrētās situācijās. Tāpat ir dažādas drošas braukšanas skolas, kurās var izmēģināt potenciālas situācijas, līdz ar to gūt praktiskas iemaņas, kā rīkoties konkrētā brīdī, uzzināt, kā reaģēs mašīna.
 
Praktizējies! Nav daudz tādu sieviešu, kas ikdienā vada auto un izjūt nepārtrauktas bailes par to, kas notiek uz ceļa. Bailīgākas un nervozākas ir tā saucamās svētdienas braucējas, kuras baidās braukt intensīvā satiksmē un baidās nonākt sastrēgumā. Šīs sievietes ir potenciāli bīstamas, jo daudz sliktāk reaģēs nestandarta situācijās. Te palīdzēt var tikai un vienīgi prakse. Un, lai arī burta M ievietošanas gadījumi logā ir strikti noteikti, labāk ievieto tos, lai pārējie autovadītāji tiktu brīdināti, ka neesi pārliecināta braucēja.

Pēc avārijas situācijas pārrunā notikušo! Tās, kurām gadās kāda avārijas situācija, var kļūt nervozas un arī turpmāk ceļu satiksmē tādas būt, bet var arī ar laiku tikt tam pāri. Bet te svarīgi nepamest braukšanu, jo baiļu sajūtai ir tendence ar laiku notrulināties, kā arī izrunāt ar kādu, kāpēc izveidojās šāda situācija un ko var darīt, lai nākotnē samazinātu avārijas risku.

Nereti mēs paši radām dažādas stresa situācijas, tāpēc ņem vērā dažus vienkāršus padomus!
•    Pievērs visu uzmanību ceļam. Mobilais telefons ir līdzvērtīgs 0,3 promilēm alkohola, tāpēc, braucot pie stūres, nerunā pa telefonu bez īpašām brīvroku sistēmām un nelasi īsziņas. Tāpat arī neēd un nedzer kafiju, nemeklē iemīļoto mūzikas disku un izbirušo naudu!
•    Esi modra arī pie sarkanās gaismas! Bieži ir novērota situācija, ka, iedegoties sarkanajai gaismai, autovadītājas sāk krāmēt somas, krāsoties un darīt simtiem citu lietu. Bet, iedegoties zaļajam gaismas signālam, traucas pāri krustojumam, nepārliecinoties, vai tas ir droši. Tajā pašā laikā pastāv liela iespēja, ka, piemēram, kāds aizkavējies gājējs vēl nav līdz galam šķērsojis ielu.
•    Nesatraucies, ja kāds aiz muguras taurē! Tev ir tiesības braukt savā izvēlētā ātrumā (ja vien ceļa zīme nav norādījusi minimālo braukšanas ātrumu), turklāt ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka tev ir jābrauc tā, lai tu varētu kontrolēt apkārt notiekošo. Tātad – saglabā vēsu prātu saspringtās situācijās uz ceļa, pasmaidi kādam, pat tad, ja tev netiek rādītas pašas apmierinātākās sejas izteiksmes.
•    Nezaudē pacietību, ja jābrauc ļoti lēni, ceļš nav pārredzams, ir migla, snieg, vai ir citi braukšanu traucējoši apstākļi. Lietus un dubļains ceļš var veicināt auto izslīdēšanu. Drošākais veids, kā izvairīties no izslīdēšanas, ir nesteigties un braukt lēnām. Izmanto zemāku ātruma pārnesumu, lai riepām būtu labāka saķere ar ceļu un tās saglabātu stabilitāti uz ceļa.
•    Regulāri skaties spogulī, arī pār plecu. Lai arī padoms – skatīties pār plecu – var likties muļķīgs, tomēr mēs neapzināmies, ka ir daudzas aklās zonas, ko ar spoguļiem vien nevar pārredzēt.
•    Pirms došanās ceļā vienmēr pārbaudi auto riepas, vai tajās ir pareizais, auto ražotāja ieteiktais gaisa spiediens. Pārbaudi protektora dziļumu, vai tas ir pietiekams, lai, braucot pa slapju ceļa (peļķes, dubļi) segumu, pasargātu auto no izslīdēšanas un akvaplanēšanas.
•    Ieturi distanci starp priekšā braucošo auto. Braucot slapjos laika apstākļos, auto jāvada daudz uzmanīgāk nekā uz sausas ceļa virsmas, arī pārnesumu pārslēgšana, gāzes pedālis un bremzes jālieto ļoti uzmanīgi. Atceries, ka uz slapja seguma bremzēšanas ceļš ir pat trīs reizes garāks nekā uz sausa ceļa seguma, tāpēc braucot ieturi tādu distanci, lai starp tavu un priekšā braucošo auto var ievietoties vismaz vēl divas automašīnas.
•    Ja bērns mašīnā sāk raudāt, labāk atrodi vietu, kur apstāties, nevis mēģini mazo nomierināt kustībā.  

Reklāma
Reklāma

Kristīne: „Mums ir savs skatījums uz lietām gan teorētiskajai apmācībai, gan praktiskajām braukšanām. Ļoti būtisks fakts ir tas, ka mūsu autoskolā teorētiskās apmācības laikā mūsu kursanti varēs visu mācību procesu justies kā šoferi. Tiks apvienots teorētiskais ar praktisko, kas atvieglos ātrāku sagatavošanos praktiskajām braukšanas nodarbībām. Sagatavotie uzskates materiāli jau klasē Jums ļaus iejusties Rīgas krustojumos, kā arī mums ir video materiāli, kas tiek attēloti uz projektora, dodot kursantiem iespēju mācīties un vienlaicīgi to skatīties kā kino. Tā kā esam jau tajā laikmetā, ka bez televizora, datora nespējam iedomāties savu dzīvi, tad šāda apmācība varētu Jums palīdzēt. Mūsu mērķis ir Jūs tā iemācīt, lai dodoties uz CSDD teorētisko eksāmenu Jūsu sirsniņa būtu mierīga. Mūsu mērķis ir Jūs iemācīt tā vadīt automašīnu, lai uz ceļa jūtaties droši, pārliecināti, neradot draudus sev un pārējiem satiksmes dalībniekiem.”