Daudzbērnu mātes piezīmes
Mūsu ģimenē izauguši seši bērni. Jautājums, vai tam ir vērts veltīt dzīvi, atkrīt pats no sevis. Jo stāsts nav ne par uzturu, ne par naudu vai mantu, vai karjeru, tas viss ir sekundārs. Tam visam ir maza jēga bez galvenā stāsta — stāsta par cilvēkiem.
Lai cik banāli tas liktos, savas pārdomas sākšu ar
tautasdziesmu:
"Miezīt's bija, iesals tapa,
No iesala — alutiņš;
Meita biju, sieva tapu,
No sieviņas — māmuliņ'.
Un vēl:
Viena pati ielīgoju
Tautu dēla sētiņā;
Dzīvodama sazaroju
Kā ābele dārziņā."
Caur dainām vienmēr neticami precīzi un reizē nepretenciozi
atspoguļojas dabas noliktā pasaules kārtība. Un tā ir universāla —
vai mēs to gribam pieņemt, vai ne; vai mēs to apzināmies, vai ne.
Tā vienkārši ir.
Sameklējām istabiņu, ko īrēt, un pamukām "nost no acīm", pavadīti ar izmisuma pilnu izsaucienu: "Tik nedomā, ka es to tavu bērnu auklēšu!"
Īsākā nakts bija gana gara...
Kad satiku savu nākamo vīru, viņam jau bija sešpadsmit, bet man vēl
nebija. Abi bijām jaunākie bērni šķirtās ģimenēs, un abus vadīja
gan karstā un aklā mīla, gan tikpat stipri arī vēlēšanās aizbēgt no
tā, kas mums katram bija, un būvēt savu dzīvi — pavisam citādāku un
labāku.
Protams, bijām jauni un dumji. Vidusskolu beidzot, izlaidums
iekrita Līgo vakarā. Toreiz, tā saucamajos krievu laikos, tie
nebija atzīti svētki, un mums pašiem šķita liela uzdrošināšanās gar
Daugavmalu meklēt citus līgotājus un apdziedāties. Līgotņu
melodijas gan zinājām kādas trīs — no tām, kas tika skolā korī
mācītas. Taču nakts, kaut skaitās visīsākā gadā, tomēr bija gana
gara....
Togad studēt neaizgāju, aizgāju strādāt — bija jādomā par dekrēta
atvaļinājumu, pirms kura jāpaspēj kaut ko nopelnīt. Mana mamma to
uztvēra gandrīz kā pasaules galu — abi vecākie bērni dzīvoja šā tā,
māsa gan bija uzsākusi studijas, taču pametusi, brālis pat par
vidusskolas pabeigšanu neizrādīja nekādu interesi, un nu grasījās
sabrukt arī pēdējā cerība. Pārrunas bija vētrainas un skarbas,
tajās piedalījās arī mammas māsa, bet no tām situācija mainījās
tikai par tik, ka sameklējām istabiņu, ko īrēt (tajos laikos arī
tāda izdarība bija nelegāla un nosodāma), un pamukām "nost no
acīm", pavadīti ar izmisuma pilnu izsaucienu: "Tik nedomā, ka es to
tavu bērnu auklēšu!"
Nekad nav bijis neērti par lielo saimi
Puikam bija pusgads, kad tomēr iestājos augstskolā. Pēc 1.
vidusskolas beigšanas LU fizmati lielas grūtības neradīja, un
turējos teicamnieku sarakstā. Kad pēc otrā kursa piedzima otrs
puika, akadēmisko gadu neņēmu, kaut gan studēju dienas nodaļā.
Bērnus pieskatījām pārmaiņus ar vīru, kurš atrada pedagoga darbu kā
pulciņu vadītājs un strādāja pēcpusdienās. Ar kursa biedriem gan
man pārāk daudz kopīga nebija — jautrās studentu izdarības, kurās,
starp citu, izaug un nostiprinās īstas draudzības, man gāja secen,
taču to nemaz nenožēloju.
Laikam ejot, kaut cik bija izlīdzinājušās attiecības ar mammu —
znotu gan viņa joprojām pacieta kā zobu sāpes, bet mazbērnus mīlēja
un centās gan palutināt, gan arī mani pamācīt, kas un kā būtu labāk
darāms, gan lai mazos apkoptu, gan audzinātu.
Kā mūs uztvēra sabiedrībā? Protams, kā dīvaiņus, bet mēs jau arī neko citu negaidījām.
Dzīvojām no rokas mutē — ka pienācis laiks ģimeni vēl paplašināt
— abi ar vīru bijām pārliecināti, ka ģimenē vajag četrus bērnus —
lai aug pa pāriem. Mēs abi savās ģimenēs bijām trešie, un abi
bērnībā bijām jutušies atstumti. Lielie vienmēr no mums bija mukuši
savās gaitās, vienmēr apsmējuši un nicīgi apsaukājuši par
"sīkajiem"... Un tā gadu pēc studijām mūsu ģimenē ienāca trešais
puika, un vēl pēc gada — arī meita.
Kā mūs uztvēra sabiedrībā? Protams, kā dīvaiņus, bet mēs jau arī
neko citu negaidījām. Valsts attieksmi toreiz, astoņdesmitajos, gan
varētu raksturot kā duālu — no vienas puses, specializētie veikali,
kur daudzbērnu ģimenes varēja reizi nedēļā iepirkties un bez
grūtībām tikt pie elementārām lietām, galvenokārt produktiem, pēc
kuriem citādi būtu jāstāv bezgalīgās rindās. Tagad, ar laika
distanci vērtējot to laiku dzīves kārtību, šķiet dīvaini, ka tik
daudz no savai dzīvei atvēlētā laika cilvēki vienkārši nostāvēja
rindā. No otras puses, jebkura daudzbērnu ģimene no sociālo
darbinieku viedokļa bija iekļaujama riska grupā (šis stereotips ir
spēkā vēl šobaltdien).
Un šķiet, tieši ar šo man ir bijis visgrūtāk samierināties. Ir
bijis emocionāli grūti iet iesniegt dokumentus brīvpusdienām vai
pabalstiem, lai gan tie pienācās. Ir bijis kauns par to, ka bērni
nav tik labi apģērbti un nodrošināti, kā daži viņu klases biedri.
Bet nekad nav bijis neērti par to, ka mūsu saime ir tik liela — tas
bija izaicinājums, ko uzņēmāmies, labi zinot, ka to vajag tikai
mums pašiem, ka citi to nesapratīs.
Dziedājām loterijā laimētā žigulī
Bija grūti arī veidot attiecības, ļoti pārdzīvoju, ka brāļi plēšas,
konkurē, pat kaujas. Bezgala daudz esmu arī es kļūdījusies - galu
galā, ļoti labi zināju, ko negribu, bet saprašana par to, ko gribu,
bija visai miglaina. Tomēr centos bērnus audzināt tā, lai viņi
domātu un rīkotos patstāvīgi, lai gan ik pa brīdim urķēja šaubu
velniņš — vai es nenodaru viņiem pāri, ar šādu audzināšanu
apgrūtinot viņu iekļaušanos vidusmēra sabiedrībā.
Puikas auga, un bija īsti delveri — no manis, paklausīgās meitenes,
teicamnieces, šķiet, nekas nebija pārmantojies, tomēr vairāk es
priecājos. Par to, ka viņiem attīstās spriešanas spējas, par to, ka
viņi seko līdz un pārdomā, ko piedzīvojuši, kā rīkojušies viņi
paši, viņu draugi, klasesbiedri un pat pieaugušie. Tagad jāatzīst,
ka savā ziņā tomēr mēs puikām un vēlāk arī meitai gandējām dzīvi,
jo viņi bija spiesti mācīties tajā pašā skolā, kur mēs strādājām
par skolotājiem. Un, tiklīdz kāds no viņiem nogrēkojās, dabūja par
to atbildēt attiecīgajam skolotājam un pavisam drīz — arī vecākiem,
jo kolēģi nekavējās mūsu atvasītes "nosūdzēt".
Mēs daudz ģimenē dziedājām, it īpaši braucot mašīnā žigulītis, kas
mums burtiski nokrita no debesīm — es to laimēju loterijā. Tā kā
bērni labi dziedāja, vecākos puikas sūtījām mācīties klavierspēli,
bet trešo — akordeonu. Bet te nu gāja kā pa celmiem. Puiku atrunas
un izlocīšanās ņēma virsroku pār mūsu labo gribu, un stabilu
muzikālo izglītību viņi neieguva.
Piedzīvoju arī atklāsmi, ka ir lietas, ko savā dzīvē nenosaku es —
tā mūsu ģimeni papildināja vēl viens dēliņš.
Pēc tam, saglabājot principu, ka bērniem jāaug pa pāriem, mūsu
saimi kuplināja vismazākā māsiņa, kurai gan laikam jaunākās gods
paliks uz visu mūžu.
Ir kaut kas, kas ir stiprāks par to visu
Arī brīvvalsts laikā esam cīnījušies sūri un grūti par izdzīvošanu
un iztikšanu. Esam bijuši spiesti aiziet no darba skolā, lai
pelnītu, un nedzīvojam koši — joprojām dzīvojam no algas, bet no
pirmā datuma līdz nākamā mēneša pirmajam iztiekam.
Reiz kāda skolotāja, no meitas uzzinājusi, cik viņai brāļu un māsu,
esot nogrozījusi galvu un teikusi: "Tu esi no tik lielas ģimenes?
Neizskatās vis!" Būtu smieklīgi, ja nebūtu tik bēdīgi. Bet es
atzīstu, ka lielas ģimenes uzturēšana un saturēšana no cilvēka
prasa ļoti daudz, un gana ir to, kuri šādu slodzi nespēj panest —
tādēļ jau joprojām daudzbērnu ģimene potenciāli skaitās
nelabvēlīga. Lielā mērā tas ir mūsu ačgārnās sociālās politikas
rezultāts, lai gan arī pašā sabiedrībā var atrast gana kliedzēju
par to, ka nevajag bērnus radīt, ja nespēj tos uzturēt. Bet ne jau
par uzturu ir stāsts. Stāsts ir par cilvēkiem.
Tagad jaunākajai meitai ir trīspadsmit, vecākajam dēlam —
trīsdesmit, pārējie ir pa vidu. Abi vecākie mūs katrs savu reizi
iecēluši vecvecāku godā, divi strādā (viens dēls pārcēlies uz ASV
un nez vai tuvākajā nākotnē brauks atpakaļ), trešais studē maģistra
programmā un iestudē lugas, lielā meita arī studē maģistros,
jaunākais dēls mācās bakalaura programmā, bet jaunākā meita vēl iet
skolā.
Darbs, kurš, bezgalīgs un nekad līdz galam nepadarāms, rada tikai vienu vienīgu vēlmi — izgulēties. Bērnu nedarbi. Traumas. Viņu sirdssāpes, kas sāp stiprāk par savām.
Gadu gaitā sakrājies daudz pārdzīvota. Tās pašas negulētās
naktis. Darbs, kurš, bezgalīgs un nekad līdz galam nepadarāms, rada
tikai vienu vienīgu vēlmi — izgulēties. Bērnu nedarbi. Traumas.
Viņu sirdssāpes, kas sāp stiprāk par savām. Vecākās un arī savas
paaudzes radinieku aiziešana. Paspēts gana daudz kļūdīties, un tā
pavisam savādāk nekā iepriekšējai paaudzei arī dzīve nav
izvērsusies — daļu no savu vecāku kļūdām esam pieļāvuši mēs paši un
pat pārnesuši nākamai paaudzei. Jā, arī vilšanās un nodevība
piedzīvota... un pārdzīvota.
Ir kaut kas, kas ir stiprāks par to visu.
Arvien ik nedēļu pulcējamies kopā
Vienu vakaru nedēļā mūsu mājās pie garā galda sapulcējas visi
mūsējie, kas tobrīd ir Latvijā. Kopīgi joki, kopīgs darbs pie
vakariņu gatavošanas un kopīga pasēdēšana pie galda. Lielie dēli —
nu jau viņi visi ir lielie — arī jaunākajam jau deviņpadsmit.
Cilvēki, kas veido savas dzīves. Cilvēki, ar kuriem ir interesanti
runāt. Cilvēki, ar kuriem prieks sastrādāties. Arī meitas
pieaugušas. Vedeklas kļuvušas par savējām vārda īstā nozīmē.
Pierādījusies arī spēja labi strādāt komandā, rīkojot 3x3 nometnes.
Attīstījušās draudzības, kopīgas intereses un ciemošanās vienam pie
otra arī ārpus mūsu mājas un klātbūtnes.
Mēs bērniem neko neesam uzspieduši, esam ļāvuši izvēles izdarīt
pašiem. Brīžam tās ir mūs izbrīnījušas, bet vairāk — devušas
neaprakstāmu piepildījuma sajūtu, jo viņi ir izvēlējušies darīt to,
ko mēs — klusībā cerējuši. Esam likuši sev pie sirds atziņu, ka
bērni nav mūsu īpašums — tā ir dāvana, kas mums dota... tikai uz
laiku. Svarīgākais ir šo dāvanu nesabojāt.
Tagad mēs dziedam un muzicējam visi kopā. Brīžos, kad vecākais ņem
ģitāru un trešais — to pašu akordeonu, no kura bērnībā bēga kā no
uguns, un kad viņi saskatās, pirms uzsāk spēlēšanu, manī uzpeld
līdz smeldzei aizkustinošas agrās bērnības atmiņas — tāpat spēlēja
vecie leģionāri: tēva brālis ar tēvu. Bet mēs esam gājuši plašumā —
trešais dēls pašmācībā apguvis ne tikai akordeona spēli, bet arī
visdažādākos pūšamos instrumentus un vargānu. Ģitāru spēlē arī citi
brāļi, vecākais — arī kokli, jaunākā meita un vecākā vedekla spēlē
vijoli. Jaunākais dēls apgūst bungošanu.
Vīrs spēlē ģīgu — bērnībā viņš, lauku puika, esot redzējis dīvainu
sapni — it kā viņš spēlētu vijoli, toreiz tas licies pavisam
nereāli, bet tagad ir ieguvis savu izpausmi. Dažu folkloras dziesmu
dziedam tradicionāli — ar saukšanu un atsaukšanu, ar garo Ē, citu
esam dziedājuši pat sešbalsīgi. Mums saskan. Ne tikai balsis — mēs
esam gara radinieki.
Un jautājums, vai tam ir vērts veltīt dzīvi, atkrīt pats no sevis.
Jo — stāsts nav ne par uzturu, ne par naudu, vai mantu, vai
karjeru, tas viss ir sekundārs. Tam visam ir maza jēga bez galvenā
stāsta — stāsta par cilvēkiem.
Iesūtījusi Inese Krūmiņa,
Lielais stāstu konkurss dalībniece
PIEDALIES KONKURSĀ ARĪ
TU! Konkursa noteikumus
lasi šeit.