Kādas ģenētiskās sekas sagaidāmas no rasu sajaukšanās
Ik dienu pasaulē dzimst tūkstošiem metisu – bērni no etniski jauktām savienībām, kuru vecāki pieder pie dažādām rasēm un kontrastējošiem genotipiem. Antropologi uzskata: vismaz piektā daļa cilvēces ir metisi. Aizvien vairāk šis process attiecas arī uz Latviju.
Informācija no portāla kasjauns.lv
Rasu sajaukšanās ir neizbēgama. Tā sākusies jau aizvēsturiskos laikos, saskaroties dažādām pirmatnējo cilvēku grupām, taču sevišķu masveidību ieguva kopš Lielo ģeogrāfisko atklājumu laikmeta 15.–17.gadsimtā. Antropoloģijā mūsdienu cilvēka rasu sajaukšanās procesu sauc par metisāciju. Šajā gadsimtā uz planētas vairs nav palikusi vieta, kur iezemieši nebūtu sajaukušies ar neseniem ieceļotājiem, pirmām kārtām, eiropiešiem.
Mēs nereti smejamies, ka tādu tīru latviešu nemaz nav – katram
senčos ir pa kādam vācietim, skandināvam vai slāvam. Un tā ir
taisnība. Arī mūsdienās aptuveni piektā daļa latviešu apprecas ar
citas tautības pārstāvi, un pat pēdējā laika nacionālā jautājuma
satricinājumi nav spējuši ietekmēt šo proporciju. Šī etniski jaukto
laulību statistika, datiem mainoties tikai pāris procentu robežās,
saglabājas kopš 2000. gada. Latvijā arī krievi, baltkrievi,
ukraiņi, poļi un citu tautību iedzīvotāji apprecas ar sveštautieti
vismaz 40% gadījumu no kopējā laulību skaita, pārējās valstī
dzīvojošās minoritātes – vēl biežāk.
Tā kā ar katru gadsimtu – pat ar katru desmitgadi – metisācijas
process paātrinās, arvien aktuālāks kļūst jautājums: kādas
ģenētiskās un kultūras sekas tas nesīs mums?
Pasaules kārtība: rases un metisi
Cik un kādas rases vispār ir? Katrs būs dzirdējis vai pat mācījies
par trim rasēm: balto jeb eiropeīdo, melno jeb negroīdo un dzelteno
jeb mongoloīdo rasi. Bieži vien atsevišķi izdala arī sarkano jeb
amerikanoīdo rasi. Patiesībā rasu teoriju un klasifikāciju ir
diezgan daudz, turklāt katra lielā rase vēl tiek sadalīta
apakšrasēs, starp kurām arī ir lielas atšķirības. Piemēram,
norvēģis un indietis – abi pieder pie eiropeīdiem, taču katrs pie
savas mazās rases.
Baltijas rasi, tas ir, mūs, viens no pirmajiem aprakstījis padomju
antropologs Viktors Bunaks pagājušā gadsimta divdesmitajos gados.
Bunaks iedomājās rasu iedalījumu līdzīgu kokam, kur eiropeīdi
pārstāv rietumu rasu stumbru, kam viens zars ir eiropieši, savukārt
no tā citu vidū aug atzars – baltiešu rase. Baltieši izplatīti gar
Baltijas jūras piekrasti dažādos paveidos, un viņiem ir kopīgas
galvenās iezīmes: liela daļa ir gaišmatainu cilvēku ar gaišām acu
varavīksnenēm, sejas platums ap 140 milimetriem, vidēji augsts
deguna pacēlums un vidējs deguna lieluma rādītājs.
Antropologu un ģenētikas speciālistu vidū valda vienprātība, ka no bioloģiskā viedokļa cilvēku rases nepastāv.
Apakšrases vēl iespējams klasificēt, taču metisācijas gadījumā radušies varianti nav saskaitāmi. Pāris slavenu piemēru. Holivudas aktrisei Andželīnai Džolijai pa tēva līniju ir vācu un slovāku priekšteči, bet no mātes puses viņai ir kanādiešu (franču izcelsmes), holandiešu un vācu senči. Kulta filmas Matrikss zvaigznei Kianu Rīvsam māte ir angliete, tēvs – Havajās dzimis amerikānis, kurš ir īsts etniskais kokteilis ar angļu, havajiešu, portugāļu, skotu, 1/32 daļas ķīniešu un ļoti attālu holandiešu, franču un itāliešu senču asinīm!
Rase nav gēnos, rasisms ir!
Antropologu un ģenētikas speciālistu vidū valda vienprātība, ka no
bioloģiskā viedokļa cilvēku rases nepastāv. Rase gēnos neparādās –
tai ģenētiski nav nekādas nozīmes. Šis atklājums vēlreiz apgāza
poliģenēzes teoriju, ka rases ir atsevišķi radītas cilvēka sugas,
tā sacīt, no dažādiem Ādamiem. Gan vienas rases pēctečiem, gan
metisiem ir spējas turpināt dzimtu, turpretī, ja rases būtu dažādas
sugas, tās savstarpēji nevarētu vairoties, kā to apliecina sugas
dzīvnieku pasaulē.
...pirms pāris gadiem vācu pētnieki nāca klajā ar sensacionālu atklājumu: rasisms ir burtiskā nozīmē mums visiem asinīs...
Pamatojoties uz poliģenēzi, tika radītas rasisma teorijas par
zemāku un augstāku rasi – sevišķi intelekta attīstības ziņā, kā arī
tā kalpoja par likumīgu pamatojumu vergu tirdzniecībai. To varētu
izskaidrot ar nežēlīgu vēsturi un cilvēkiem, taču pirms pāris
gadiem vācu pētnieki nāca klajā ar sensacionālu atklājumu: rasisms
ir burtiskā nozīmē mums visiem asinīs!
Pat autisti līdzīgos testos dod priekšroku savas rases pārstāvim.
Šis satriecošais fakts atklājās, Manheimas Garīgās veselības problēmu institūta zinātniekiem pētot bērnus ar Viljamsa sindromu – retu ģenētisku slimību, kas sastopama vienam no 20 000 jaundzimušo. Saslimšanas cēlonis ir defekts septītajā hromosomā, kur trūkst daļas gēnu. Viena no šo bērnu psihes īpatnībām ir neparasts sabiedriskums. Veicot testus, bērni ar Viljamsa sindromu, pretēji kontrolgrupai, neuzrādīja nekādas rasu diskriminācijas pazīmes. Viņi nedeva nekādas priekšrocības savas rases pārstāvjiem, izvēloties rotaļu vai mācību biedrus. Pat autisti līdzīgos testos dod priekšroku savas rases pārstāvim. Tādējādi zinātniekiem bija izdevies atrast vienīgos cilvēkus bez rasu aizspriedumiem! Turklāt atklājums ļāva secināt, ka rasu antipātija ir ģenētiska parādība, kas ieprogrammēta kaut kur septītajā hromosomā.
Kārlis Ulmanis un eigēnika
Vai Latvijā vēsturiski ir bijis rasisms? Tas nav plaši zināms,
tomēr Kārļa Ulmaņa režīma laikā Latvija sekoja vispārējai modei –
idejām par tautas bioloģisko uzlabošanu – un ieviesa pasākumus, kas
no mūsdienu skatupunkta nav viennozīmīgi vērtējami. To pamatā ir
eigēnika jeb iedzimtības higiēna, kā to dēvēja Latvijā, ko
starpkaru periodā propagandēja visā pasaulē. Garīgos traucējums,
epilepsiju, tuberkulozi, plānprātību uzskatīja par iedzimtām
slimībām, tāpēc cilvēkiem, kas no tām cieta, nedrīkstēja ļaut radīt
pēcnācējus. Eigēnikai izveidojās pozitīvais un negatīvais
novirziens.
Latvijā vispirms 1933. gadā tika pieņemts jauns abortu likums ar tajā iekļautiem eigēnikas elementiem. Sterilizācija tika pieļauta tikai 1938. gadā Ulmaņa diktatūras laikā.
Pozitīvie eigēniķi vēlējās ar izskaidrošanu un audzināšanu
pievērst cilvēkus veselīgam dzīvesveidam, aģitēja izvēlēties veselu
partneri – lai pēcnācēji arī būtu veseli. Negatīvās eigēnikas
pārstāvji bija radikāli – prasīja potenciāli pārmantojamo slimību
pacientu vairošanos ierobežot ar abortiem, sterilizāciju un pat
viņu nonāvēšanu. Eigēnika guva plašu atbalstu gan labējo radikāļu,
rasistu un nacistu, gan sociāldemokrātu, sociālistu un citu kreiso
politiķu vidū. Un tā tika praktizēta līdz pat septiņdesmitajiem
gadiem. Jā, Skandināvijā un ASV vēl pirms apmēram 40 gadiem
piespiedu kārtā tika veikti aborti un sterilizācija – eigēnisku
apsvērumu dēļ!
Mūsu kaimiņvalstis – Dānija, Somija, Norvēģija, Zviedrija, Lietuva,
Igaunija – trīsdesmitajos gados pieņēma likumu ar eigēnikas saturu,
kaut arī tur pastāvēja tiem laikiem tik retā demokrātija. Latvijā
vispirms 1933. gadā tika pieņemts jauns abortu likums ar tajā
iekļautiem eigēnikas elementiem. Sterilizācija tika pieļauta tikai
1938. gadā Ulmaņa diktatūras laikā. “Taču tas, kas ASV un Eiropā
kopš eigēnikas likumdošanas pirmsākumiem 20. gadsimta sākumā bija
vispārpieņemts un pacēla tautas veselību pāri individuālajām
brīvībām, Latvijā bija aizliegts. Tā bija piespiedu sterilizācija,”
raksta vācu vēsturnieks Bjerns Felders, kurš publicējis vienu no
pamatīgākajiem pētījumiem par eigēniku Baltijā. Latvijā
sterilizācijai bija vajadzīga paša pacienta vai viņa aizbildņa
atļauja.
Latvieši un ārieši
Tomēr arī Latvijā tolaik bija domāšana bioloģiskās kategorijās jeb
rasēs, no kurām dažas skaitījās augstvērtīgās, citas – mazvērtīgās.
Antropologs Jēkabs Prīmanis kopš divdesmitajiem gadiem meklēja
latviešu rases izcelsmi. Viņa asistente Lūcija Krastiņa-Jēruma
veica pētījumu: izmērīja vairākus simtus latviešu sieviešu un
secināja, ka latvieši ir sajaukums no austrumbaltiešiem (tā tolaik
apzīmēja krievus, kas tā laika zinātnē tika uzskatīti par
mazvērtīgiem) un ziemeļu rasēm, bet bioloģiski vistuvākā radniecība
viņiem ir tieši ar lībiešiem un igauņiem. Tādējādi Krastiņa-Jēruma
latviešus pieskaitīja pie ziemeļu tautām – augstvērtīgas rases
pārstāvjiem. Ziemeļeiropietis, kurš pēc izskata atbilda Vācijas
nacionālsociālistu deklarētajam ārietim, bija eigēniķu bioloģiskais
ideāls.
Daudzi baltvācieši uzskatīja sevi par kulturālākiem un bioloģiski augstvērtīgākiem par latviešiem.
Eigēnikas pretinieki to dēvēja par pseidozinātni, bet šo
Krastiņas-Jērumas teoriju varētu saukt arī par politisko
antropoloģiju. Pateicoties tai, trīsdesmito gadu beigās latviešu
nacionālisms bija oficiāli bioloģiski definēts. Līdztekus tika
noteiktas arī nelatviešu grupas jeb etniskās minoritātes. “Daudziem
latviešiem šķita, ka svešajiem nevajadzētu un viņi nedrīkstētu
piederēt pie šīs grupas,” skaidro vēsturnieks Bjerns Felders. “Arī
Latvijas minoritātes bieži vien to nemaz nevēlējās. Daudzi
baltvācieši uzskatīja sevi par kulturālākiem un bioloģiski
augstvērtīgākiem par latviešiem.”
Eigēnika tika izmantota katras valsts interesēs. Padomju Savienībā,
kur eigēnika radās divdesmitajos gados, tai vajadzēja izaudzēt
jaunos padomju cilvēkus. Staļins apturēja pētījumus 1937. gadā,
pavēlot nonāvēt visus tajā iesaistītos zinātniekus. Pēc Staļina
nāves pētījumi gan atsākās. Amerikāņu eigēniķu apjūsmotāja Hitlera
Vācijā mērķis bija supercilvēka izveidošana, āriešu rases tīrības
ieviešana un mazvērtīgo iznīcināšana – tieši Vācijā pirmoreiz tika
ļauta vaļa negatīvajai eigēnikai un nogalināti psihiatrisko
slimnīcu pacienti.
Latvijas eigēniķu mērķis bija uzlabot latviešu tautas dzīves spēku
un, izslēdzot visus mazvērtīgos (sabiedrībai kaitīgos, kā tolaik
atļāvās teikt), panākt bioloģiski augstvērtīgas latviešu tautas
izveidošanu. To darīja Tautas dzīvā spēka pētīšanas institūts un
Eigēnikas komiteja. Tikai pāris gadu laikā (1938–1940) Eigēnikas
komiteja Latvijā veica vairāk nekā 600 abortu un gandrīz 60
sterilizācijas – gandrīz visas tam pakļautās bija jaunas sievietes,
kas pārstāvēja visu Latvijas iedzīvotāju etniskā sastāva spektru.
1940. gadā padomju vara to aizliedza, bet vācu okupācijas laikā
latviešu veselības varas iestādes to atkal atsāka. Latvijā
1938.–1945. gadā uz eigēnikas pamata veikti vairāki tūkstoši abortu
un līdz divsimt sterilizāciju. Tāda, lūk, mūsu rasistiskā
vēsture!
Lingita izprovocē rasistus
Bet vai tā maz ir vēsture? Jā, jēdziens rasu pētījumi skan kā no
atpalikušiem laikiem – ne velti 1956. gadā ANO mainīja rasi uz
etno. Un eigēniķi nu ir deklarējušies par gēnu pētniekiem vai
genētiķiem, turpinot savus supercilvēka meklējumus un selekcijas
vietā attīstot klonēšanu. Savukārt vai mēs joprojām neuzskatām sevi
par augstvērtīgāku rasi, atvainojos, etnosu?
Kad Lingita Lina Bopulu pagājušajā gadā sāka piedalīties TV šovā
OKartes skatuve, tā bija sensācija, jo meitenei, būtībā latvietei,
ir tumša āda. Viņas afrikāņu izcelsmes tēvs no Kongo iepazinās ar
viņas mammu Sigitu, kad pirms daudziem gadiem Rīgā studēja
Aviācijas institūtā. Šovam sākoties, Lingitas mamma sociālajā tīklā
saņēma draudu vēstuli, kurā tās autors vēlēja jaunās dziedātājas
ģimenei nāvi.
...jauktās laulībās biežāk dzimst smukāki un talantīgāki bērni...
“Mazliet bail kļūst. Tas nav normāli. Es ceru, ka mums nebūs
jāslēpjas pagrabā! Pilnīgi nopietni un bez jokiem! Kā var cilvēkam
vēlēt nāvi, ja viņš ir ārēji atšķirīgs, kā arī vēlēt nāvi visai
viņa ģimenei?” tā Lingita pēc baisajiem draudiem rakstīja savā
tvitera mikroblogā. Un tas nepavisam nebija vienīgais gadījums
tumšādainās meitenes dzīvē. “Palaikam kāds kaut ko sliktu pasaka
par manu izskatu. Cilvēkiem būtu mani jāvērtē pēc manas iekšējās
būtības un dvēseles, nevis ādas krāsas. Arī komentāros anonīmi
cilvēki, mani nepazīstot, atļaujas mani apvainot un kūda uz
naidu.”
Šogad Lingitu šovā nomainījusi cita tumšādaina dziedātāja – Aminata
Savadogo, kuras tēva dzimtene ir Āfrikas valsts Burkinafaso. “Esmu
pieradusi, ka neesmu gaišas ādas krāsas, un, domāju, arī cilvēki
man apkārt ir pie tā pieraduši un par to ikdienā nedomā,” saka
Aminata.
Šķiet, šīs talantīgās meitenes pagaidām visuzskatāmāk parāda, ka
arī Latvijā metisācija uzņem apgriezienus, un nāksies vien sadzīvot
ar šo procesu. Faktiski jau nav tādas zemes, kur tas neizraisītu
pretrunīgus viedokļus, jo parasti ir saistīts ar sāpīgiem
nacionāliem un kultūras aspektiem. Mēs jau kuro gadu desmitu
stīvējamies ar savu krievvalodīgo etnosu, nu kļūst aktuāli ķīniešu
iebraucēji, savukārt Krievijas pamatiedzīvotājus uztrauc imigrantu
masas no Vidusāzijas, Austrāliju – afgāņu bēgļi u. tml.
Praksē novērots, ka trešajā vai ceturtajā paaudzē metiss parasti pāriet vai nu mātes, vai tēva etnosā, taču etnosu proporcijas būtiski nemainās.
Katram etnosam ir sava valoda, iekšējās tradīcijas, vērtības,
pasaules uztvere, uzvedības stereotipi un reakcija uz apkārtējo.
Tad kurp ved šo dažādo etnosu integrācija? Tas ir jautājums, kas
noteikti uztrauc abas puses. Pēc izcilākā krievu etnologa Ļeva
Gumiļova teorijas, iespējami četri etnosu līdzāspastāvēšanas
varianti. Viens ir līdzās pastāvēšana, kad etnosi nesajaucas,
nekopē cits citu, tikai pārņem dažādus jaunievedumus. Otrs variants
ir asimilācija – viens etnoss pārtauto otru, pilnībā izskaužot tā
valodu, tradīcijas, uzvedību utt. Vēl viens integrācijas veids ir
saplūšana, kad tiek aizmirstas abu etnosu tradīcijas un to vietā
vai līdzās rodas jauns etnoss. Kā ceturto variantu Gumiļovs izdala
metisāciju, kad saglabājas un līdzdarbojas iepriekšējo etnosu
tradīcijas un atmiņas par senčiem. Šis process notiek Latvijā ar
latviešiem un krieviem. Praksē novērots, ka trešajā vai ceturtajā
paaudzē metiss parasti pāriet vai nu mātes, vai tēva etnosā, taču
etnosu proporcijas būtiski nemainās.
Vai metisi ir smukāki un talantīgāki?
Viens ir, kas notiek etnosu un kultūras līmenī, otrs – kas
norisinās pašā indivīdā, ja viņš ir radies, tēlaini sakot, no
dažādām pasaulēm. Pašlaik ir divi pretēji viedokļi par metisāciju –
vai šis process var būt labvēlīgs vai kaitēt cilvēka veselībai un
viņa pēctečiem.
Ko uzskata metisācijas atbalstītāji? Cilvēki jau sen ievērojuši, ka
jauktās laulībās biežāk dzimst smukāki un talantīgāki bērni. Lai
gan skaistums un talants zinātniski grūti definējams, tomēr savs
pamatojums tam ir atrasts. 2010. gadā britu psihologi no Kārdifas
universitātes analizēja vairāk nekā 1000 balto, melnādaino un
metisu sejas, secinot, ka vairākums cilvēku atzīst par
pievilcīgākām tieši metisu sejas. Arī Pensilvānijas Valsts
universitātes antropoloģijas profesors Marks Šrivers atklājis, ka
jauktas izcelsmes cilvēki ir daudz simetriskāki par pārējiem, šī
pazīme konstatēta kā viens no pievilcības kritērijiem. Turklāt
Šrivers secinājis, ka metisi mazāk slimo ar infekcijām, viņiem ir
zemāks stresa līmenis un lielāka ģenētiskā daudzveidība.
...rasu sajaukšanās varētu veicināt veselīgāku paaudžu rašanos...
Tieši lielāku ģenētisko daudzveidību zinātnieki vērtē kā pamatu ne
vien metisu īpašajam pievilcīgumam, bet arī citām bioloģiskajām
priekšrocībām. Jau 1876. gadā Čārlzs Darvins definēja heterozi –
kad krustojot iegūst hibrīdus ar paaugstinātu dzīvotspēju un
produktivitāti. Heterozi uzskata par universālu bioloģisko
fenomenu, tāpēc iespējams, ka cilvēki arī var būt tai pakļauti.
Pamatojoties uz šo hipotēzi, biologi pieņem, ka metisācija ir
noderīga genotipa bagātināšanā. Proti, baltā rase ir samazinājusi
līdz minimumam bērnu mirstību, kas, izrādās, ir viens no dabiskās
izlases pakāpieniem. Aizvien vairāk izdzīvo slimi bērni, kas vēlāk
savu ģenētisko slimību nodod pēctečiem, tāpēc rasu sajaukšanās
varētu veicināt veselīgāku paaudžu rašanos.
Uzskata arī, ka asiņu sajaukšanās var novest pie talantīgāku bērnu un pat ģēniju dzimšanas. Vēsturē tam ir piemēri.
Speciālisti pieļauj šādu varbūtību – kaut arī metisi veido nelielu
daļu cilvēces, viņi varētu būt ģenētiski piemēroti izdzīvošanai
grūtos apstākļos un, pateicoties šādām iedzimtām īpašībām, panākt
lielākus sasniegumus dažādās dzīves jomās. Uzskata arī, ka asiņu
sajaukšanās var novest pie talantīgāku bērnu un pat ģēniju
dzimšanas. Vēsturē tam ir piemēri. Ģeniālā krievu dzejnieka
Aleksandra Puškina vecvectēvs bija afrikānis Ābrams Hanibāls, tā
dēvētais cara Pētera I moris. Izcilā franču rakstnieka Aleksandra
Dimā (tēva) vecāmāte bija afrikāņu verdzene. Arī mūsdienās daudzi
metisi ir iekarojuši pasaules slavu dažādās nozarēs. Meraija Kerija
(afrovenecuēlieša un īrietes meita), Vitnija Hjūstone
(afroamerikāņu, indiāņu, holandiešu senči) ir populāras amerikāņu
dziedātājas. Lūiss Hamiltons (dzimis jauktā britu ģimenē, baltā
māte un melnādainais tēvs, cēlies no Grenādas) ir pirmais Formula I
melnādainais sacīkšu braucējs, čempions. Un kur tad vēl pirmais
melnādainais ASV prezidents Baraks Obama, kas patiesībā ir metiss –
anglietes un luo (viena no Kenijas etniskajām grupām) dēls!
Gēnu sajaukšanās mīnusi
Citi savukārt domā, ka ģenētisko programmu sajaukšana var novest
pie liktenīgām kļūmēm. Katrs no kontrastējošiem rasu tipiem
tūkstošiem gadu evolūcijā ir pielāgojies saviem ekoloģiskajiem
apstākļiem: videi, klimatam, dzīvesveidam, uzturam, infekcijām,
neizbēgamām gēnu mutācijām. Piemēram, sportistiem no Āfrikas
raksturīga iezīme, ka muskuļos ir par 16% vairāk asinsvadu nekā
skrējējiem no Eiropas.
...ja māte un tēvs pārstāv stipri atšķirīgas rases, tad tēva veselais gēns var tikt atgrūsts cita genotipa dēļ, un organismam nekas cits neatliks, kā pieņemt mātes slimo gēnu, bērnam pārmantojot kādu slimību...
Zinātnieki uzskata: jo tālāk ģeogrāfiskajā ziņā dzīvo un attīstās
tautas, jo sliktāki būs to sajaukšanās rezultāti. Un otrādi – jo
tuvāk, jo labvēlīgāki, kā, piemēram, vāciešiem un austriešiem vai
krieviem un baltkrieviem. Kāpēc? Bērns saņem pa gēnam no mātes un
pa gēnam no tēva – lai, gadījumā ja, piemēram, viens no mātes
gēniem ir bojāts, to aizvietotu ar tēva gēnu. Tādā veidā notiek
pēcteču genotipa attīrīšanās no slimiem vai bojātiem gēniem. Taču,
ja māte un tēvs pārstāv stipri atšķirīgas rases, tad tēva veselais
gēns var tikt atgrūsts cita genotipa dēļ, un organismam nekas cits
neatliks, kā pieņemt mātes slimo gēnu, bērnam pārmantojot kādu
slimību.
Pēc šā principa daudzkārtējas starprasu un daudznacionālas
sajaukšanās dēļ pēcteču organismā uzkrāsies tieši bojātie un slimie
gēni, nevis veselie un stiprie – uzskata daudzi gēnu pētnieki.
Turklāt šāda metisa genotips būs pilns ar jauniem, netipiskiem
gēniem un to kombinācijām – indivīds tiks atsviests evolūcijā
atpakaļ, jo tam atkal nāksies veikt paaudzēm ilgu bojāto gēnu
atlasi. Tādējādi šā novirziena pētnieki atbalsta genotipa tīrības
saglabāšanu – kā svarīgu veselīgu pēcteču un veselīgas sabiedrības
priekšnosacījumu. Tas nenozīmē rasu dalīšanu sliktākās un labākās –
tās vienkārši ir dažādas objektīvu bioloģisko iemeslu dēļ.
Tomēr praksē metisācijas ietekme uz veselību vēl ir ļoti vāji
izpētīta, un ir fakti, kas ir pretrunā šim viedoklim. Pietiek
paskatīties uz Brazīliju! Tā ir valsts ar vislielāko metisācijas
procentu – metisu skaits šeit tuvojas 90% iedzīvotāju. Pie tā
novedusi aptuveni 500 gadu ilga metisācija, kurā sajaukušās visas
trīs lielās rases: eiropeīdi jeb izceļotāji no Eiropas, mongoloīdi
– vietējie Amerikas indiāņi, un negroīdi – afrikāņu vergu pēcteči.
Bet, skatoties no malas, brazīlieši par veselību īpaši nesūdzas,
turklāt lepojas ar lieliem panākumiem sportā.
Vai metisācija ved uz iznīcību?
Paši radikālie pētnieki ir stingri noskaņoti pret metisāciju, un,
ja viņiem dotu vaļu, viņi droši vien atbalstītu antimetisācijas
likumu pieņemšanu, kā tas bija ASV līdz 1965. gadam vai
Dienvidāfrikas Republikā aparteīda laikā līdz 1994. gadam. Viens no
viņiem – Krievijas Fundamentālo zinātņu akadēmijas prezidents
Andrejs Tjuņajevs – uzskata, ka metisācija iznīcinās Zemes
civilizāciju.
Viņa drūmā prognoze balstīta uz dabas radītiem mehānismiem cīņā
pret metisāciju. Viens no tiem ir 1922. gadā pieņemtais Holdeina
likums, kas nosaka: jo lielāks ģenētiskais attālums starp
partneriem, jo mazāka reproduktivitātes spēja ir viņu kopējiem
bērniem, turklāt vīriešu dzimtes pēctečiem vairošanās spēja izzūd
pirmajiem. Otrs mehānisms, ko dēvē par hibrīdu izdzēšanu, darbojas
līdzīgi – jo lielāka ģenētiskā atšķirība indivīdiem, jo ātrāk
izmirst viņu kopējie metisi.
...jebkura izolēta cilts – Āfrikā, vai čečeni kalnos, vai eskimosi Grenlandē – ir ģenētiski noslēgta sevī simtiem un tūkstošiem gadu, toties veselīga un bez reprodukcijas problēmām...
Jau 19. gadsimtā viens no izcilākajiem franču antropologiem Pols
Topinārs savā darbā Antropoloģija (1879) pa visu pasauli bija
savācis daudz pierādījumu, kas apliecina šīs likumsakarības.
“Bijušajā portugāļu kolonijā Makao nekādi neiedzīvojas ķīniešu un
portugāļu metisi, bet bijušajā holandiešu kolonijā Javas salā
malajiešu un holandiešu metisiem jau trešajā paaudzē stabili dzima
tikai neauglīgas meitenes,” raksta Topinārs. “Arābiem kopš islāma
izplatīšanas laikiem Āfrikā pastāv vesela terminoloģiskā
hierarhija, kas apzīmē sešus noturīgus rases pārejas tipus no tīra
arāba līdz tīrasiņu nēģerim. Un gadsimtu gaitā novērots, ka viņiem
visiem piemīt atšķirīga reproduktivitāte, un līdz ar to sievietēm
ir dažāda cena vergu tirgos.”
Turpretī jebkura izolēta cilts – Āfrikā, vai čečeni kalnos, vai
eskimosi Grenlandē – ir ģenētiski noslēgta sevī simtiem un
tūkstošiem gadu, toties veselīga un bez reprodukcijas problēmām,
norāda Tjuņajevs. Viņaprāt, tikai pilnīga atteikšanās no
metisācijas ļaus uz planētas radīt psihiskajā, antropoloģiskajā,
ģenētiskajā un morālajā ziņā veselu civilizāciju. “Galu galā
pašlaik rietumos tik modernā multikulturālisma stratēģijas īstā
jēga ir saglabāt nācijas, nevis iznīcināt tās metisācijas ceļā,”
saka Tjuņajevs.
Tomēr šis viedoklis šķiet tīra utopija – lai kā mēs baidītos no
tautu sajaukšanās, metisācija ir cilvēces liktenis visas vēstures
gaitā. Tiesa, tas ir gana sāpīgs process, saistīts ar
pašidentifikācijas krīzi gan metisiem, gan etnosiem. Tā septītā
hromosoma taču kūda mūs uz rasistiskiem aizspriedumiem! Bet,
nopietni runājot, cilvēka personības īpašības ir saistītas nevis ar
viņa piederību pie rases, bet gan ar sociāliem faktoriem:
izglītību, audzināšanu. Vēl dziļāk skatoties: vai mēs visi neesam
metisi lielākā vai mazākā mērā? Varbūt vairāk vērts fokusēties uz
to bagātību, ko esam mantojuši?
Vēsturiskie metisu apzīmējumi
Metiss. Latīņamerikā agrāk un tagad: indiāņu un
balto pēctecis; mūsdienu izpratnē – persona, kas dzimusi no dažādu
rasu, etnisko grupu vecākiem.
Mulats. Agrāk ASV – pēctecis ar 50% baltā un 50%
melnādainā asinīm; mūsdienās – eiropeīdu un negroīdu pēcteči.
Kvarterons. Amerikā tā sauca personu, kam senčos
25% melnādainā un 75% baltā asiņu.
Okterons. ASV apzīmējums personai ar 1/8
melnādainā priekšteča (12% melno asiņu, 88% – balto).
Sedecimions. ASV – 6% melnādaino, 93% balto
senču.
Trigintaduons. Amerikānis ar 3% melno asiņu
senčos, kā arī tāds, kam ir kaut viens melnādainais
priekštecis.
Sambo. Cilvēks ar afrikāņa senčiem – vairāk
melnādaino asiņu nekā balto (piemēram, no melnādainā un mulata
savienības).
Kreols. Latīņamerikā koloniālisma laikos dzimis
baltais, kam pieļaujama 1/8 indiāņu asiņu.
Pardo. Brazīlijā tā sauc cilvēkus ar jauktu
izcelsmi no spāņiem, āfrikāņiem un indiāņiem, portugāliski nozīmē –
brūnie.
Kaboklo. Brazīlijas iedzīvotāji – portugāļu un
indiāņu sajaukums.
Autore: Inguna Mukāne, žurnāls "Patiesā Dzīve"