Modernās audzināšanas principi nestrādā? Vēdiskais astrologs: "Līdz sešu gadu vecumam bērnu jāuztver kā caru"
Pieci vēdiskie principi audzināšanā vēsta, ka bērns drīkst būt citādāks nekā viņa vecāki, viņš drīkst kļūdīties un pārdzīvot dažādas emocijas – dusmas, bailes, kaunu vai aizkaitinājumu; bērnam noteikti jāļauj sapņot un jārespektē, kad viņš saka nē. Vēdiskais astrologs un psihologs Ruslans Naruševičs pārliecināts – daudzi ierastie pedagoģijas paņēmieni vairs nav aktuāli, vecās audzināšanas metodes nedarbojas.
Bērnu audzināšana visos laikos bijis grūts uzdevums. Bija laiks,
kad tas tika darīts pēc grāmatas, bija – kad pēc valsts
ideoloģijas, daži cieši turējās pie senču gudrībām, sak, mana mamma
tā darīja, mana vecāmamma darīja, un nekas – visi dzīvi, veseli,
pat izglītoti. Tomēr pēdējā laikā šajā lauciņā valda zināms
apjukums. “Bērna dvēselei, iespējams, ir tūkstošiem gadu sena
pieredze, bet vecāki sava ierobežotā mūža laikā mēģina to
pārveidot. Vai nav amizanti?” retoriski jautā psihologs Ruslans
Naruševičs, uzskatot, ka mūsdienu vecākiem radikāli jāmaina
pasaules uztvere, jo tieši viņiem nopietni jāmācās un jāmainās
pašiem.
Bērns nav mājas mīlulis
Ikvienam noteikti ir gadījies būt par liecinieku situācijai, kurā
bērns uzvedas pilnīgi ārprātīgi, apkārtējiem liekot domāt, ka ir
norāvies no ķēdes. Īpaši tas izpaužas brīžos, kad šādi uzvesties
noteikti nevajadzētu, jo visi uz mums skatās. Vai tas būtu
sabiedriskajā transportā, izstāžu zālē, gaidot rindā pie ārsta,
veikalā, pastā vai citur. Un visbiežāk tas notiek tieši tad, kad
pats jūtaties neērti. Paradokss? Normāls bērns, bet, līdzko pilna
māja ar ciemiņiem, kā driģenes sarijies! Vai nav tā, ka mazais
nomierinās tikai tad, kad vecāki, pilnīgi izvesti no pacietības,
sadod viņam pa dibenu? Kāpēc tā notiek?
Uz priekšniecību darbā neizkliegsies, taču uz bērniem – bez problēmām
“Dziļi neapzinātā līmenī mazais jūt vecāku stresu un reaģē
nekavējoties, jo nespēj izturēt spriedzi. Uz priekšniecību darbā
neizkliegsies, taču uz bērniem – bez problēmām. Māte izbļaustās,
bērns – izraudas, viss – abiem labi, abi – nomierinājušies. Bērna
uzvedība ir dziļas mīlestības vadīta – lai vecāki savu saspīlējumu
varētu izpaust ārēji. Sajūtot negatīvās emocijas, iedarbojas
dabisks bērna līdzcietības mehānisms, kas liek viņam upurēt savu
dibenu mammas vai tēta rokas sitienam, ļaujot abiem atbrīvoties no
kreņķiem. Bērns intuitīvi jūt – ja tā nedarīs, mātes un tēva
negāciju gūzma sagraus abu fizisko un psihisko veselību,” skaidro
psihologs.
“Attiecībās vissvarīgākā ir saziņa, taču būt kopā nenozīmē, ka
bērns ar vecākiem atrodas vienā istabā un spēlē datorspēles, kamēr
paši skatās futbolu. Laiks. Mēs esam gluži vai slimi ar šo saukli –
nav laika, nav laika... Jāmaksā kredīts, līzings... Vecāki teju vai
paniski baidās savu bērnu par daudz lielīt, domājot, ka tādējādi
vēlāk dzīvē bērns uzsēdīsies uz kakla. Vecāku ticība, ka bērns ir
spējīgs uz lieliem panākumiem, pat ja viņš pats par to šaubās, dara
brīnumus. Diemžēl vairākums vecāku nerimstas salīdzināt: “Paskat,
kā Viktoram viss izdodas, kāpēc tu nevari būt tāds? Skat, kā
Pēteris sporto, bet tu!” Šādi vecāku salīdzinājumi ir tumsonība, jo
nav zināšanu. Un, kur tumsība, tur bailes. Kur zināšanas, tur –
mīlestība! Pragmatiskāk no vecāku puses ir iedrošināt mazo –
saskatīt viņā jauno atklājēju vai veiksmīgo pētnieku – to, ko
mazais no sevis pats iztēlojas.”
Mīlestība ir kalpošana, un tās šajā pasaulē nekad nevar būt
par daudz
Ruslans Naruševičs atgādina: “Mīlestība un pieķeršanās ir pretējas
parādības. Mīlestība ir kalpošana, un tās šajā pasaulē nekad nevar
būt par daudz. Turpretī pieķeršanās atgrūž, jo kalpošanas vietā ir
tikai savu vēlmju un cerību apmierināšana. Ir jāiegaumē, ka bērns
nav mājas mīlulis – kaķis vai suns. Lai gan mazs, nākotnē tas
izaugs par profesoru, uzņēmēju, krietnu vīru vai sievu. Ar tādu
potenciālu mazulis jāuzlūko jau kopš bērnības. Bet kā notiek
dzīvē?
Kam visvairāk dzīvē esi pieķēries, tas arī sagādā vislielākās
ciešanas. Ja vecāki laiduši pasaulē bērnu ar domu, ka bērns viņus
iepriecinās – būs vienmēr kopā, paklausīgs, uzcītīgs, gudrs, čakls,
respektīvi, tāds, kas nes prieku, lepnumu, gandarījumu, turklāt
vecumā vēl pasniegs glāzi ūdens, tad neapzināti viņu bērns sāks
uzskatīt sevi par pasaules centru, pieņemot, ka viņam viss
pienākas. Viņš kļūs kaprīzs, egoistisks un grūti audzināms – ja
vecāki pieķeras, nevis patiesi mīl, bērns neklausīs un negribēs
dzirdēt viņu padomus.
Vēdiskie audzināšanas principi nozīmē atteikties no savām ambīcijām un ļaut attīstīties bērnā viņa paša vēlmēm
Egoistiskai mātei, kas vēlas baudīt bērna klātbūtni, ir grūti
izturēt, ja viņas bērns nerīkojas un neuzvedas tā, kā viņa vēlētos.
Tādējādi viņa aizskar un pazemo savu bērnu. Tas vecākiem grūti
pieņemams – bērns nav vecāku privātīpašums, viņu ego turpinājums.
Bērnam pašam ir tiesības izvēlēties, kas viņam patīk un ko viņš
vēlas. Ja skolā kāds priekšmets nepadodas, vecāki grib uzspiest to
apgūt papildus, turklāt nevis ar domu – lai būtu minimālais skolas
programmai nepieciešamais līmenis, bet uzstāda pieklājīgu latiņu,
jo viņš taču var! Negrib, bet var! Lai gan pareizāk padziļināti
apgūt to, kas sagādā prieku, nevis to, kas nepadodas. Ja zieds
uzzied dzeltens, vai tas jāpārkrāso zils? Kāpēc vecāki grib šo
ziedu pārveidot? Vai tas nav egoistiski? Audzināšanas pamatā nav
izveidot otru es, bet atklāt bērnā viņa paša patieso aicinājumu un
būtību. Vēdiskie audzināšanas principi nozīmē atteikties no savām
ambīcijām un ļaut attīstīties bērnā viņa paša vēlmēm.”
Septiņi gadi, septiņi psihiskie centri, septiņas
pārbaudes
“Bērni, kas dzimuši 21. gadsimtā, īpaši pēdējā laikā, attīstās ļoti
strauji. Saskaņā ar Vēdu rakstiem, šobrīd dvēseles rindām stāv, lai
iemiesotos tieši šeit un tagad, jo Zeme ir unikāla vieta, kur ir
iespēja mainīties un ātri sasniegt savu vēlmju piepildījumu,”
stāsta Ruslans Naruševičs. Lai gan šīs zināšanas attiecināmas uz
jebkuru cilvēces pastāvēšanas laiku, tieši šajā laikmetā dzims
īpaši bērni ar degsmi uz garīgām zināšanām.
“Pieauguša cilvēka pašnovērtējums, ticība, labestība, kā arī citas
rakstura īpašības ir atkarīgas no audzināšanas bērnībā. Vēdu raksti
skaidro, kā cilvēka iekšējā pasaule saistīta ar psihisko jeb
enerģētisko centru (čakru) darbību. Pavisam ir septiņi psihiskie
centri, un tie ir atvērti līdz septiņu gadu vecumam. Katrā centrā
enerģija kustas cikliski, un, ja līdz septiņu gadu vecumam bērna
ģimenē ir problēmas, enerģijas plūsma psihiskajos centros mainās
vai nosprostojas, radot psihiskas patoloģijas. Bieži tas uz mūžu
atstāj nospiedumu cilvēka psihē.
Vēdas aizliedz bērnus sodīt līdz sešu gadu
vecumam
Pirmais jeb zemākais psihiskais centrs nodrošina vispārēju
harmoniju. Ja tas noslēdzas, cilvēks visu turpmāko dzīvi jūtas
neaizsargāts un nedrošs, agresīvs un ar visu neapmierināts. Viņam
grūti būt aktīvam, drosmīgam un izlēmīgam. Pirmais psihiskais
centrs noslēdzas, ja kāda no vecākiem nav bērnam blakus – vecāki
vai nu šķīrušies, vai kāds no vecākiem miris, vai – vecāki
nerūpējas par bērnu. Tas ir gadījumos, kad bērns regulāri tiek
sūtīts kaut kur prom, tās ir specializētas mācību iestādes, dzīve
pie vecvecākiem, to piedzīvo bērni no nelabvēlīgajām ģimenēm, kad
bērns tiek pamests novārtā, aug savā nodabā.
Bet arī normālās ģimenēs, ja vecāki ir agresīvi un nesavaldīgi,
bieži rāj vai soda mazo, pirmais psihiskais centrs tiek bloķēts.
Vēdas aizliedz sodīt bērnu līdz sešu gadu vecumam. Tas tādēļ, lai
mazinātu turpmāku vardarbību sabiedrībā. Vēdas vēsta, ka līdz
sešiem gadiem mātes galvenā funkcija ir aizstāvēt bērnu no
apkārtējās pasaules sitieniem un negācijām. Ir tik ierasts, ka līdz
šim vecumam vecāki ar bērnu runā pārsvarā nolieguma un pavēles
izteiksmē: “Nedrīkst, neaiztiec, dabūsi pa dibenu!” Vēdiskā kultūra
iesaka bērnu līdz sešu gadu vecumam uztvert kā caru, no sešiem līdz
14 gadiem – par zaldātu, no 15 gadiem uz priekšu – par draugu.
Iztēlojieties, kā jūs izturētos pret caru. Viņš vēlas ko teikt, bet
jūs: “Nepļāpā! Aiztaisi muti! Nejaucies, kad pieaugušie runā!
Paklusē! Tā nedari! Izbeidz! Tūlīt ielikšu stūrī! Dabūsi pa
dibenu!” Cik ilgi jūs izdzīvotu, ja tā atbildētu caram?” smejas
psihologs.
Nedrīkst uzņemties visu atbildību bērna vietā
“Lai veicinātu pirmā psihiskā centra attīstību, ir svarīgi
atteikties no nepamatotas vardarbības savā ikdienā. Izturēties ar
mieru un labestību pret visām dzīvajām būtnēm. Šīs idejas
vienkāršākās praktiskās izpausmes ir veģetārisms un mīlestība uz
visu dzīvo.
Otrais psihiskais centrs nosprostojas, ja bērns nesaņem pietiekami
daudz mīļuma. Kurš gan nebūs dzirdējis it kā pārlieku gādīgai mātei
veltītu aizrādījumu: “Kas gan no tā bērna izaugs, ja tik daudz
mīļosi! Gatavais muļļa! Izlutināsi, nekā tur nebūs!” Mīļums, ko
vecāki sniedz savam bērnam, attīsta viņā devīgumu, augstsirdību,
žēlastību, līdzjūtību un tieksmi uz labdarību.
Trešais centrs saistās ar spēju uzņemties atbildību. Tas noslēdzas,
ja mazotnē bērns nespēj izmantot savu iniciatīvu un brīvo gribu.
Piemēram, bērns vēlas darboties pats, grib kaut ko ieteikt, bet
pieaugušais attrauc – ola vistu nemāca. Nespēja uzņemties atbildību
attīstās arī tad, ja vecāki vienmēr visu izlemj sava bērna vietā.
Līdz sešiem gadiem bērnam jāļauj izpausties, bet, sasniedzot šo
vecumu, viņa vēlmes pamazām jāsāk ierobežot, piedāvājot savus
izvēles variantus. Ja bērns pats zina, ko grib, tad nevajag
uzspiest savu viedokli. Ja mazā vietā visu izlemj vecāki vai kāds
no viņiem, tad pieaugot viņš kļūst bailīgs, bez iniciatīvas. Lai
gan sievietei būt bailīgai nav tik mulsinoši, cik tas ir vīrietim,
tomēr vecāku stingrā vara bērnos iesēj bailes.
Vecāki iesējuši neticību
Ceturtais ir sirds centrs, kas aizslēdzas, ja bērns māti un tēvu
redz strīdamies, kašķējamies vai – vēl ļaunāk – kaujamies. Apziņa,
ka tuvākie neprot saprasties un dzīvot harmoniskās attiecībās, kā
arī sapratne, ka bērna priekšā notiek liekuļošana un izlikšanās, ka
patiesībā katram no vecākiem ir sava dzīve un viņiem vienam par
otru nav nekādas intereses – tas viss sasaldē bērna sirdi. Tā kā
bērni ir daudz jūtīgāki, viņi ātri pamana pat labi slēptas spēles
vecāku attiecībās. Bieži sakām – es nekad nerīkošos kā mana māte
vai tēvs, bet ar laiku saprotam, ka darām tieši tāpat. Šādās
ģimenēs augušie vīrieši nereti vai nu visu mūžu paliek vecpuišos,
vai arī viņiem ir daudz sakaru, jo patiesībā nespēj noticēt
laimīgām un ilgām attiecībām. Pieaugot ir grūti paļauties, ka otrs
nepievils, jo šādu neticību dziļi bērnībā iesējuši vecāki. Tāpat ir
grūti noticēt, ka dzīvē var būt kaut kas labs. Šādās ģimenēs
pieaugušie visbiežāk ir noslēgti un uzmanīgi.
Piektais psihiskais centrs atbild par pašizteiksmi un oratora
spējām. Šā centra noslēgšanos veicina vecāku žēlabas, vaidas un
sūdzēšanās, kā arī vecāku vēlme, lai bērns piepilda viņu izsapņotās
fantāzijas. Sūdzoties par grūto dzīvi un to, cik finansiāli
sarežģīti bērnu uzturēt, vecāki veic emocionālo šantāžu. Piemēram,
tēvs saka: “Paskaties, cik māte smagi strādā, lai tevi pabarotu!”
Bērns sāk justies vainīgs, ka viņš ir problēmu cēlonis un
sagandējis vecāku dzīvi. Tā kā līdz sešu gadu vecumam bērnu vada
emocijas, nevis prāts, un viņš ir emocionāli vājāks par vecākiem,
tad ļoti dziļi pārdzīvo vecāku teikto. Turklāt viņš vēl nevar
nopelnīt naudu, lai atvieglotu senču dzīvi. Otrs emocionālās
šantāžas veids, ko vecāki bieži izmanto, ir vēlme savā bērnā redzēt
paša nepiepildītos sapņus. Piemēram, māte saka: “Kad izaugsi liels,
tev jākļūst par ārstu, jo es jūsu dēļ atteicos no šādas karjeras.”
Pēc principa – ja neesmu pirmais, tad tādiem jābūt maniem bērniem.
Trešā emocionālās šantāžas izpausme ir salīdzināšana: “Kāpēc tu
neesi tāds kā tava māsa, kā kaimiņu Pēteris, kā manas draudzenes
dēls? Kāpēc tu neesi tik enerģisks kā Jānis?” Vecāki pieprasa, lai
bērns būtu tāds, kāds viņš nav savā būtībā. Māksla ir cienīt
cilvēku tādu, kāds viņš ir, bet vecāku egoistiskajai dabai ir grūti
pieņemt, ka viņu bērns nav tāds kā viņš. Viņam ir savs liktenis,
sava psiholoģiskā struktūra, mērķi un pasaules izpratne.
Var nokaut visskaistāko dvēseli
Sestais psihiskais centrs jeb tā dēvētā trešā acs nodrošina spēju
redzēt lietas tādas, kādas tās ir. Ja līdz septiņu gadu vecumam
meitene ģimenē saņēmusi mīļumu un rūpes un nav noticis nekas tāds,
kas viņu aizvainotu, tad pieaugot viņas intuīcija būs izteikti
spēcīga. Viņa var būt pat gaišredzīga. Trešā acs noslēdzas, ja
ģimenē valda stingri aizliegumi vai tā ir īpaši materiālistiski
noskaņota, ja vecāki neļauj bērniem fantazēt un iztēloties.
Piemēram, meitene mežā atrod kociņu, izsaucoties, ka viņai ir
burvju zizlis, bet māte vai tēvs paziņo: “Fui, kas tas par mēslu,
met prom, varbūt suns apčurājis.” Ļoti skumji, ja ar bagātīgu
iztēli apveltīts bērns nonāk tādu vecāku rokās, kuriem pietrūkst
spēles un fantāzijas gara. Rezultāts – šāds bērns izaug par tipisku
materiālistu, patērētāju, dogmatiķi, ateistu vai agnostiķi. Par
indivīdu, kurš tic tikai tam, ko redz. Tipisks šādas personības
jautājums: “Kas tie par murgiem? Vai kāds to ir redzējis? Kur
pierādījumi? Vai kāds to izmērījis?” Šāda ģimene, kas neredz neko
ārpus savu uzskatu un ticības robežām, var nokaut visskaistāko
dvēseli.
Lai bērnā attīstītu šo psihisko centru, vecākiem jāierauga viņa
labās, nevis sliktās īpašības. Jāatgādina nevis par vājībām, bet
gan spēcīgajām īpašībām, viņa talantiem un spējām. Piemēram, vecāki
pārmet, ka meita nav līdere, nav moderna, bet neredz viņas dvēseles
tīrību, kautrīgumu, iekšējās kvalitātes, kas būtībā ir daudz
nozīmīgākas. Tēvs vēlas, lai dēls būtu sportisks, uzņēmīgs, bet
nemana viņa māksliniecisko talantu, atsaucību, draudzīgumu,
labestību un devīgumu. Un tā varētu turpināt vēl un vēl,” nopūšas
vēdiskais psihologs un astrologs.
Vecākiem nevajag vēlēties, lai bērni izjūt tās pašas sāpes,
ko pašiem bērnībā
Augstākais jeb septītais psihiskais centrs harmonizē visus pārējos.
Aktīvs augstākais centrs nozīmē līdzcietību, kas nav sentimentāla.
Ruslans Naruševičs stāsta, kas jāievēro, lai augstākais psihiskais
centrs neaizvērtos: “Jāciena un jāatbalsta bērna tieksme pēc
garīgajām zināšanām. Iespējams, jūsu atvase nākusi pasaulē, lai
paceltu savas ģimenes garīgumu, taču dzīves sākumā viņš ir mazs un
nebūt neizskatās pēc diženā padomdevēja. Tāpat – bērnam
nepieciešama izjūta, ka viņu mīl bez nosacījumiem – tādu, kāds viņš
ir savā patiesajā būtībā.”
Nākamais būtiskais nosacījums – vecākiem nevajadzētu vēlēties, lai
bērni izjūt tās sāpes, ko pašiem nācies izdzīvot: “Vecākā paaudze
bieži atsaucas uz pārdzīvojumiem savā bērnībā, pārmetot, ka viņu
bērns nenovērtē to, kas viņam dots. Lai cik skaudri tas
izklausītos, patiesībā tas liecina vienīgi par to, ka neapzinātos
sirds dziļumos vecāki izjūt skaudību par viņu bērnu labākajiem
dzīves apstākļiem – finansiālajiem vai psiholoģiskajiem. Klasiskās
vecāku frāzes: “Ja tu zinātu, kā kolhozā ravējām bietes, kā laukos
bija jāstrādā! Tu nenovērtē, cik tev laba ģimene, man bija jāizaug
bez tēva.”
Meiteņu un zēnu audzināšana
Atsaucoties uz Vēdu rakstiem, Ruslans Naruševičs apgalvo, ka
pirmais, kas cilvēkam jāizdara savā dzīvē, – jāsaprot, vai esi
piedzimis vīrieša vai sievietes ķermenī. Dvēsele var iemiesoties kā
vienā, tā otrā dzimumā, un atšķirības būs ne tikai fiziskajā, bet
arī psihiskajā uzbūvē: “Dzīvojot uniseksa sabiedrībā, kur daudz
bērnu tiek sabāzts vienā klasē, neviens vairs nepievērš uzmanību
šīm atšķirībām. Kaut arī personības ir dažādas, visi saņem vienādu
attieksmi un stingrību. Vēdiskajā izpratnē gudrība, zināšanas,
saprāts, miers un labestība – šīs visas iezīmes sievietei piemīt
dabiski. Tāpēc meitenes vecāku uzdevums ir nesamaitāt viņas tīrību,
maigumu, nenodarot viņai pāri. Aizstāvība, drošība – tas viss viņai
jāsaņem, lai neizjauktu Dieva doto harmoniju. Meita iegūst drošības
izjūtu, redzot tēvu rūpējamies par māti. Un, lai cik lepns tēvs
būtu par savu meitu, viņam nevajag sajūsmināties un tīksmināties
par savu atvasi, bet gan, neskopojoties ar mīlestības
apliecinājumiem, rūpēties par sievu. Tieši šādā, nepastarpinātā,
veidā meita iegūst drošības izjūtu. Šādā ģimenē meitas skaistuma
etalons būs māte, nevis žurnālu bildītes. Tādā ģimenē meita vēlas
līdzināties mātei ar domu: “Ja es būšu tāda kā mamma, tad mani
mīlēs.” Abiem dzimumiem šajā ziņā ir pretēji uzdevumi. Sievietei
svarīgi ir saglabāt savu sākotnējo gaišumu un tīrību, vīrietim
jāpapūlas, lai kļūtu vērtīgs sabiedrības acīs. Grūtības un šķēršļi
norūda vīrieti, bet ne sievieti.
Vēdu raksti liecina, ka meitu labāk audzināt mātei, dēlu – tēvam.
Vecākiem ir tieksme maigāk izturēties pret pretējā dzimuma bērnu.
Kāpēc meitas neklausa māti? Jo tas nozīmē līdzināties mātei, ko
zemapziņā meitas grib vismazāk, ja ģimenē kaut kas nav izdevies.
Līdzīgi zēni neklausa tēvam, ja tēvs nav gādīgs un taisnīgs. Tāpat
notiek, ja sieva neciena vīru. Ja meitene bērnībā izjūt emocionālo
vai – vēl sliktāk – fizisko teroru, tas smagi iedragā viņas apziņu,
liekot domāt, ka viņa nav vērtīga. Bet, ja reiz nav vērtīga, tad
arī nav ko zaudēt. Kāda pazīstama sportiste konsultācijā atklāja,
ka bērnībā tikusi apsaukāta par muļķi, govi, kazu, dēli utt.
Turklāt šo emocionālo agresiju viņa saņēma no tuviniekiem. Kaut gan
pagājuši jau vairāk nekā 20 gadu, iekšēji viņa jūtas kā bērnībā.
Visu dzīvi viņa pūlas, lai pierādītu, ka ir mīlestības vērta: “Nu
un, ka govs, toties izglītota!” Zēni ar šādu apsaukāšanu tiek galā
labāk, jo viņu domāšana ir vērsta ārpus, ne iekšpus. Ja meiteni
bērnībā kāds no vecākiem pēris vai tikai iesitis, tad nākotnē
iegūsim stabilu psihoterapeita klienti. Ja pērienu saņem zēns, viņš
turpina uzskatīt, ka nebija to pelnījis un vainu sevī neredz. Zēns
pretstatā meitenei ir vairāk orientēts nepilnības saskatīt
apkārtējos, ne tik daudz sevī. Ja mazai meitenei kāds aizrādīs, ka
viņai ir ne tādas drēbes vai cepure, viņa to ļoti pārdzīvos, bet
puisis domās, ka teicējs pats nav pie pilna prāta. Puiši mēdz būt
praktiskāki, tāpēc viņus daudz vairāk par psiholoģisko teroru
aizskar, ja kāds atņem viņa mantu.”
Ūdens, gaisa, zemes un uguns bērni
Ruslans Naruševičs pārliecināts, ka, neraugoties uz to, ka ikviens
bērns ir spilgta individualitāte ar tikai tai piemītošām īpašām
rakstura iezīmēm, tomēr ir kas tāds, kas visas dvēseles vieno, un
tā ir piederība pie noteiktas stihijas. Ir patiesi vērtīgi izprast,
pie kuras stihijas pieder jūsu bērns. Apzinoties to, vecāki daudz
labāk izjūt un saprot veidu, kā viņa bērns raugās uz pasauli un
izjūt to.
“Bērns, kas pieder pie ūdens stihijas, ir jūtīgs, viņa dabā ir
pētīt attiecības. Tas ir humanitārais tips, kas nācis, lai
apgaismotu citus ar zināšanām. Viņu visbiežāk interesē filozofija,
psiholoģija, reliģija, literatūra, māksla. No vienas puses, šie
bērni ir imūnāki pret liktenīgām kļūdām, no otras – jūtīgās dabas
dēļ vecākiem viņus vajadzētu pasargāt. Nav vēlams šādus bērnus
bieži ņemt līdzi uz saviesīgiem pasākumiem vai ballītēm ar lielu
alkohola patēriņu, jāsargā no vardarbības piesātinātām filmām,
spēlēm vai vietām, kur morālās vērtības netiek augstu vērtētas,
nevajadzētu viņu ievilkt kopējā materiālisma plūsmā, kas ir samērā
agresīva. Skolā šādus bērnus bieži apsaukā par to, ka viņi nespēj
citiem nodarīt pāri un neprot sevi aizsargāt pat tad, ja viņus
sāpina un izsmej. Viņu iekšējie morāles standarti ir ļoti augsti.
Sabiedrības acīs bērns var izskatīties pēc gļēvuļa, taču šīs
dvēseles uzdevums ir nākt pasaulē, lai būtu par skolotājiem un ar
savu paraugu mācītu citiem labestību un līdzcietību, skaidro
psihologs.
Katra cilvēka dvēselei ir savs uzdevums
“Bērni, kas pieder pie uguns stihijas, ir ļoti aktīvi, grib
darboties, paši labprāt uzņemas iniciatīvu, nereti kļūst par
līderiem mācībās un sportā. Viņiem ne īpaši patīk lasīt grāmatas
vai klausīties, kā vecāki lasa pasakas, viņi nevēlas dzīvot iztēles
pasaulē, drīzāk vēlas to baudīt dzīvajā, skrienot un dauzoties,
izmēģinot to uz savas ādas. Dažreiz viņus spēj saistīt kino, ja
notiekošais uz ekrāna atbilst viņa iekšējai dinamikai. Par uguns
stihijas bērniem mēdz teikt, ka viņi ir nemiera gari, viņi nespēj
mierīgi nosēdēt uz vietas, viņu agregātstāvoklis ir kustība, viņiem
nepieciešams organizēt, vadīt. Tieši tāpēc nereti dzīvē viņi var
kļūt par uzticamiem sabiedrības līderiem ar augstu morāles
standartu.
Pie gaisa stihijas piederīgie ir ļoti draudzīgi, atvērti, viņiem
patīk sazināties, jautāt, runāties, uzzināt, izpētīt kaut ko jaunu
un pastāstīt par to citiem. Viņi ir ļoti jutīgi pret dažādām
smaržām, garšām, krāsām, vizuālo noformējumu. Saskarsme ar gaisa
stihijas bērniem ir viegla, dzīvi viņi uztver labprātāk rotaļas,
spēles formā.
Bērni, kas saitīti ar zemes elementu, ir ļoti praktiski, apdomīgi,
nosvērti, racionāli, viņiem patīk visu izsvērt un tikai tad
rīkoties. Emocijas viņus neaizrauj, viņu saistmateriāls ar dzīvi ir
prāts. Nākotnē zemes stihijas bērni var lieliski darboties
tirdzniecības jomā, kļūt pat uzņēmējiem, palīdzēt krāt un citiem
vairot finanses.
Jāņem vērā, ka katrs personības tips problēmas šķetinās pavisam
atšķirīgi. Ugunīgā tipa bērnam šķiet pavisam normāli risināt
konfliktu izkaujoties, turpretī jūtīgajam tāda rīcība būtu pretēja
iekšējiem principiem. Un viņam paziņojums, ka uzvedas kā meitene,
jo nekaujas, ir dziļi aizskarošs ar iespējamām sekām,” pārliecināts
Ruslans Naruševičs.
Motivācija un komunikācija
Kā motivēt darboties šos bērnus? “Komunikācijā ieteicams piedāvāt
to, kas katram tipam šķistu saistošāks. Aktīvais tips vēlēsies
skriet, peldēt un slēpot, jūtīgais – palasīt kādu pasaku, dziedāt,
krāsot, zīmēt, veidot, pastaigāties mežā. Ja bērns atsakās izdarīt
to, ko vecāki prasa, viņš ir jāmotivē. Var apsolīt kādu
piedzīvojumu, piemēram, pastaigu zoodārzā kopā ar labāko draugu.
Taču – pēc lūguma izpildes.
Saziņā ar jūtīgiem bērniem nepieciešams izmantot iespējami vairāk
īpašības vārdu un emociju, stāstot gan par to, kā jutīsies bērns
pats, gan raksturojot arī citu iesaistīto personu pārdzīvojumus.
Ūdens jeb jūtīgā tipa bērns jāaizrauj nevis ar sasniedzamo mērķi,
bet gan ar to, kādu prieku radīs šis rezultāts. Piemēram, “ja ātri
sakārtosi savu istabu, aiziesim salasīt mammai puķes, un viņa tik
ļoti priecāsies”! Jo jūtīgāks ir bērns, jo mierīgāk ar viņu jārunā.
Mierīgi – tas nozīmē – pārlieku neiesaistot emocijas.
Turpretī aktīvais tips gluži pretēji ir orientēts uz rezultātu,
nevis procesa izbaudīšanu. Bērns, kam uguns elements ir
dominējošais, pats grib būt darītājs un kaut ko sasniegt. Lai šo
bērnu motivētu ātri uzkopt istabu, apbalvojumā var solīt daudz
darbību: “Ja ātri uzkopsi istabu, tad tūliņ iesim ārā, un tu varēsi
skriet līdz pļavai, tad kopā salasīsim puķes un pēc tam no tām
uzpīsim vainagu!”
Visos bērnos līdz 9 gadu vecumam svarīgi radīt drošības
sajūtu
Bērnam, kurā dominē gaisa elements, jāpiedāvā darbības, pievēršot
uzmanību atsevišķām detaļām un akcentiem. Visu maņu orgāni viņam ir
ļoti attīstīti, tāpēc svarīgi padomāt par iecerētā pasākuma niansēm
– skaņām, smaržu, vizuālo veidolu: “Ja ātri uzkopsi istabu, tad
lasīsim ziedus visskaistākajās krāsās. Izveidosim pušķi, kuram vidū
būs dzeltenie un apkārt baltie ziedi. Redzēsim spilgtus taureņus,
dzirdēsim jaukas putnu dziesmas.”
Zemes elementa pārstāvim šķiet, kāpēc vispār jāplūc ziedi, tie
tāpat pēc nedēļas ieguls atkritumu spainī. Tā kā stabilitāte un
laiks šim tipam ir vissvarīgākie faktori, viņam jāzina, cik ilgi un
tieši kādā veidā tiks sasniegts iecerētais mērķis. Tāpat svarīgi
zināt, cik nozīmīgs šis pasākums, kāds no tā labums un vērtība. Vēl
svarīgāks ir plānotās izklaides secīgums, jo zemes tipam ir ļoti
smagnēji un grūti pielāgoties, gluži kā vilcienam ātri apmest
līkumu. Tāpēc šis bērns jāmudina uz darbiem citādāk nekā pārējie:
“Ja līdz pulksten 13:00 pagūsi sakārtot istabu, tad no 13:30 līdz
14:30 dosimies uz pļavu pēc ziediem. Sākumā iesim līdz veikalam,
kad tiksim līdz luksoforam, tad nogriezīsimies pa kreisi, bet tālāk
iesim pa meža taku, varbūt aiziesim ciemos arī pie vecmāmiņas,”
iesaka psihologs.
Ruslans Naruševičs atgādina, ka neatkarīgi no tā, kura stihija
bērnā ir vadošā, visiem līdz deviņu gadu vecumam svarīgi radīt
drošības un stabilitātes izjūtu: “Viens no veidiem, kā to panākt,
ir piedāvāt darboties kopā, izsakoties daudzskaitlī: “Pagatavosim
pusdienas, nomazgāsim traukus, iztīrīsim māju, sakārtosim istabas,
pabarosim suni, izcepsim kūku.” Tas nostiprina bērnā pārliecību, ka
viņš nav viens. Skaidrs, ka visus šos darbus līdz galam pamatā
paveiks mamma viena pati, tomēr ir vērts piedāvāt līdzdarboties,
lai attīstītu viņā ne tikai vēlmi palīdzēt, bet arī drošības
izjūtu. Pēc deviņu gadu vecuma šo daudzskaitļa formu vecāki droši
var atmest, jo bērns to sāks uzskatīt par smieklīgu."
Vēdiskais psihologs un astrologs rezumē: “Vislielākā dāvana bērnam
– kopēja laika pavadīšana ģimenē. Agrāk vecāki lasīja bērniem
pasakas, stāstīja par Dievu, attīstot vēlmi ne tikai klausīties,
bet arī paklausīt, sekot. Vecākiem jāizvēlas – mīlēt vai baidīties.
Ja mīl, tad kalpo un rūpējas. Un negaida pretī. Ir skaidrs, kad jūs
pēdējoreiz sabārāt savu bērnu; tas bija vakar, bet – kad
uzlielījāt?”
Žurnāls "Patiesā Dzīve"
Avots: www.kasjauns.lv